Hoofdsponsor

Dolfken Bruinhemd [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Ik had mij voorgenomen niet mee te doen aan deze groepsbouw om reden dat ik door de jaren heen bijna alle takken van de modelbouw doorzwommen heb op houten scheepsbouw na. Maar doordat er enige tijd geleden toch problemen waren met figuur schilderen lijkt het mij nu toch misschien het moment om eens uit de comfort zone te treden en te pogen om eens een buste af te werken.

De buste in kwestie werd gegoten door een clublid en is in feite een afgietsel van een buste van een mij onbekend merk. Ik dacht eerst aan Kirin maar kan dit niet terugvinden en het merk bestaat trouwens niet meer.
De buste is van een bekend Duits figuur maar ben niet zeker of ik hier zijn echte naam en eventueel foto mag vermelden, zal dat wel horen van de forumleiding.


attachment.jpg

attachment.jpg

Sommigen zullen zeggen dat zijn neus te scherp is en ook zijn rechteroor komt niet overeen met foto's van de echte Dolf maar de buste vertoont toch veel scherpe details.

attachment.jpg

attachment.jpg

Afgaande op fotomateriaal moet deze buste gebaseerd zijn op de bekende figuur in de jaren 1935-1938 toen deze nog regelmatig te zien was op bijeenkomsten in het uniform van de toenmalige SA, de bruinhemden.

Om die reden noem ik hem "Dolfken Bruinhemd".

Noot: indien deze figuur ongewenst zou zijn om één of andere reden dan zal/mag deze verwijderd worden. Voor mij betreft dit enkel een oefening schilderkunst op de enige buste in mijn bezit.
 
we bouwen hier ook Duitse tanks en dergelijke, liefst met de swastika's (ook al worden die niet altijd meegeleverd). Geschiedenis ga je niet veranderen door dit niet toe te laten. Dus veel schilderplezier ;)
 
als je er nog een tempel rond bouwt vind ik het er over.
Als het enkel om te schilderen is, geen enkel probleem.
klodder hem maar onder ;) wel een beetje deftig natuurlijk.
 
Veel plezier met deze mooie buste.
En zoals Jordi zegt, geen enkel probleem.
 
Heel veel succes met deze
 
Wel Jordi dat heb je correct gezegd een tijdje geleden hebben Roy en ik op een beurs met een Duitser aan het babbelen geweest daar is het nog erger gesteld
Als men in private kringen een vliegtuig of tank in modelbouw laat zien en er staan ongewenste tekens op kan men de politie ervan verwittigen en ze komen dat model gewoonweg aanslaan het mag daar eenvoudig weg niet
Ook zo veranderd men de geschiedenis niet he , ik persoonlijk heb er geen problemen mee ik vind zelfs dat zoiets zou moeten om de mensen alert te houden , dus Erwin ga je gang makker
 
Precies, die Duitser zag er geen heil in.
 
Wees wel attent welke foto host je gebruikt.
Sommige censureren ferm....
En zolang je deze persoon en/of idealen hier niet verheerlijkt, is en blijft het een historisch figuur...
Veel schildergenot.
 
Laatst bewerkt:
succes Erwin en zal dit graag volgen.
 
Hey,

Tjiens, ik ken dat blijkbaar.... :)
Ik heb ook zo'n buste liggen van onzen 'Dolf'. ;)
Ben benieuwd hoe je deze gaat schilderen, ik volg zekers...
Inderdaad, in Duitsland is het wat erg gesteld met die tekens uit het 'Derde Rijk'. Vorig jaar diende ik in Munster mijn vlaggen en andere tekens af te schermen op de stand. Enkel in de wedstrijd heb ik het zo gelaten en is er geen commentaar op gekomen.
Ik zijn ook van het principe van je bouwt historisch, dan moet het erop. Zolang je geen 'verheerlijking' doet ervan lijkt me dat OK.
Dus E, laat u gaan makker... :) ;)
 
Ach ja ik heb ook twee bustes van Adje, maar dan van brons en authentiek. Dat die vroeger op bureaus van Sturmbahnführer zullen hebben gestaan wil niet zeggen dat ik nu ineens ook nazi-gedachten heb. Het zijn curiosa die mijn verzameling van voorwerpen uit de 1e helft van de vorige eeuw vanuit historisch perspectief verrijken.

Ik snap de huidige Duitse opstelling wel, maar ben wat dat betreft blij dat ik in Nederland woon.
 
Dank U voor de reacties.
Persoonlijk vind ik het ook onderdeel van de geschiedenis en als je deze gaat verbieden dan moet je Lenin, Napoleon, Julius Cesar, Attila en vele anderen ook verbieden.

Hier effe de foto's waarop ik mij zal baseren ten einde de buste te schilderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het gaat hem hier hoofdzakelijk om het uniform en de gelaatsuitdrukkingen.
 
Had ik deze zomaar gemist in de groepsbouw.....
Dat is wel een bijzondere, succes hiermee.

Fred
 
Eindelijk gestart aan de buste.
Vooreerst begonnen met het gladschuren van de resin voet en het opvullen van gaten met putty.

attachment.jpg

Zou een vraag willen stellen aan de figurine schilders: zetten jullie van in het begin de buste vast op voet of niet en zo ja, gebruiken jullie hiervoor enkel CA lijm of brengen jullie ook een staaf of een vijs aan in de buste + voet?

Morgen zal ie normaal gezien een basislaag krijgen en ik denk hiervoor een spuitbus grijs van The Army Painter te gebruiken.
 
Ik ben nu geen figuren-/buste gewend, maar ik zou je toch aanraden om ergens een versteviging te maken tussen je buste en de sokkel.
Resin bustes zijn nogal zwaar, en de lijmverbinding durft na tijd soms zwakker te worden...
Wat je kan doen is een gaatje boren in je buste en een buisje/staafje erin bevestigen. Dan een gat in de sokkel en je kan steeds je buste in en uit halen tot het einde der werken. Dan kan je hem definitief bevestigen in je sokkel.
 
Buste is groot genoeg voor een staafje erin te zetten, Ik gebruik soms ook twee componenten lijm als het voetstuk te smal is naar mijn zin om erin te boren.
 
:$:$ Zeer zeker ik zou ook voor de zekerheid een houten pin door zijn hart slaan en naar mee de boel vast zetten
 
Persoonlijk zou ik de resin klomp die de voet moet voorstellen gewoon afzagen, een stift in de buste plaatsen en ze rechtstreeks op een hout sokkel plaatsen.
ik fixeer mijn bustes altijd met 100% van pattex als ze afgewerkt is. Als je ze rechtstreeks op de eind sokkel zet plak je deze best af, ik gebruik altijd een eenvoudig stuk hout dat zich gemakkelijk laat vasthouden tijdens het schilderen of bewerken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan