Hoofdsponsor

Dolfken Bruinhemd [DONE]

Dolfken heeft een laag grijze primer gekregen van The Army Painter. Dekt goed, korrelt niet en geeft heel mooi de vele details weer.

attachment.jpg

attachment.jpg

Moet eerlijk zeggen dat ik het wel een knappe kop vind wat betreft gelaatsuitdrukkingen.
 
De details in het gaat het schilderen plezanter maken, ik volg.
 
Ik vraag me wel af wat je ermee gaat doen als 'ie klaar is. Zoals ik al schreef, heb ik twee van dit soort bustes maar dan in brons en authentiek. Ze hebben bij mij altijd in de antiekkast gestaan, maar met de neus richting achterwand gericht. Hoe liberaal ik ook ben (of denk te zijn), ik heb me nooit prettig gevoeld de bustes in het zicht te zetten en dat is dan ook nooit gebeurd. Ik zou er zelfs gevoelsmatig de grens mee naderen dat ik me ongemakkelijk zou voelen tegenover familie en vrienden als zij die dingen zouden zien staan, hoewel er wel schaalmodellen van Luftwaffe-vliegtuigen in diezelfde kast staan en bijvoorbeeld een fotoalbum met daarop een levensgrote swastika. Ik zou ook het idee krijgen dat ik meteen de verdediging in zou moeten schieten, als ze me er een vraag over zouden stellen; laat staan mensen die op bezoek komen die mij niet goed kennen.

Voor mij zit er echt een verschil tussen die 'dode' voorwerpen (schaalmodel / boek) enerzijds en anderzijds dergelijke bustes die weliswaar evenzo dood zijn maar die toch, in aanloop naar en tijdens de Tweede Wereldoorlog, werden gebruikt als middel van verering van Hitler. Het lijkt wel, merk ik aan mezelf, alsof ik me schuldig voel wanneer ik die beelden in de schijnwerpers en in het aangezicht zou zetten. Ik denk dat ik ongeveer datzelfde gevoel zou hebben met de buste die jij nu maakt en ben erg benieuwd naar hoe je hier zelf over denkt.
 
Roy, ik heb er zelf geen probleem mee.
Hoe triest de hele geschiedenis van WO2 ook was, het is geschiedenis en daar kan je niets meer aan veranderen. Als je Dolf wil bannen uit de geschiedenis dan doe je dat best ook met Stalin, Pol Pot en vele anderen.

Wat de buste betreft is deze in de eerste plaats voor mij een oefening in figurine schilderen. Ik heb er ondertussen een tweede, identieke, van liggen en daar zou ik graag een oefening marmer schilderen op toepassen maar dat is nog toekomstmuziek.
Wat het tentoonstellen van deze buste betreft zal dit hier in België vermoedelijk geen probleem geven. Binnen mijn club staat men er voor open en op de meeste beurzen heb ik ook al gezien dat er geen vijandige reacties zijn indien er een figuur van Dolf wordt tentoongesteld. Moest er echter reactie op komen tijdens een evenement dan zal ik de buste wegnemen van de stand.

Wat de persoon van Dolf zelf betreft is de geschiedenis natuurlijk nog zeer jong, minder dan 100 jaar.
Maar mijn zoon werkt regelmatig in Duitsland en daar zou je denken dat Dolf sterk taboe is maar je zou eens moeten weten hoe de Duitsers zelf, de generatie 30-40 jaar oud, er zelf de spot met drijft en zelfs filmpjes post op diverse kanalen.
Alle respect voor de mensen die de oorlog meegemaakt hebben en er onder geleden hebben maar hij is een deel van de geschiedenis en als je militair WO2 bouwt dan kan je er niet omheen.

Persoonlijk ben ik zeker geen persoon die Dolf zal verafgoden maar ik heb wel bewondering voor de manier waarop hij een gans stadium kon stil krijgen alleen maar door zijn houding, door stilte, vooraleer zelf uit te barsten in een tirade. Laat ons ook niet vergeten dat Dolf voor die zaken opgeleid werd door een Amerikaan ( die later zelf gevlucht is uit Duitsland) die hem leerde hoe hij met lichaamstaal en gebaren zijn toespraken moest accentueren. Ook zijn fameuze korte snor, hét kenmerk van Dolf, is daar het resultaat van. Ik verwijs hierbij graag naar de serie "Hitler: the rise of evil" waar dit prachtig in vertoond wordt.

Binnen mijn familie kent men mijn passie voor geschiedenis en WO2. Mijn kinderen zijn er met opgegroeid maar weten ook dat er niet aan afgoderij wordt gedaan. Als mijn kleinkinderen ooit zullen vragen wie de persoon op de buste is, dan zal ik hen dat uitleggen zoals het was.
Tenslotte is er nog de "politieke correctheid". Wel, die was er in WO2 ook, toen mocht je ook niet zeggen wat je wou en moest je alles ook omschrijven onder andere termen. Politieke correctheid is een manier om je mond te snoeren, een beperking op de individuele vrijheid tot vrije meningsuiting en hoe ouder ik word, hoe slechter ik er met kan omgaan. Dat de politiek maar eerst eens in eigen boezem kijkt vooraleer aan anderen op te leggen wat ze mogen zeggen.
 
Het gaat er mij niet om of je deze kunt tentoonstellen op beurzen en dergelijke; vanzelfsprekend, geen probleem. Ik vraag me enkel af of je de buste thuis ook gaat tentoonstellen, bijvoorbeeld in een pronkkamer of vitrine.
 
Het gaat er mij niet om of je deze kunt tentoonstellen op beurzen en dergelijke; vanzelfsprekend, geen probleem. Ik vraag me enkel af of je de buste thuis ook gaat tentoonstellen, bijvoorbeeld in een pronkkamer of vitrine.

De buste zal bij mijn andere modellen komen te staan, in hun eigen glazen kast op de hobbykamer.
Er staat niks van modelbouw in de rest van het huis, enkel op de hobbykamer.
 
Daar zou ik zelf ook wel mee kunnen leven, als 'ie van mij was.
 
ik zou de resterende stomp onder de bust ook verwijderen, ik zou me later ergeren omdat hij altijd zal storen


attachment.jpg
 
Bedankt voor de tip grijze Wolf.

Dolfken ondertussen een laag Lifecolor UA712 Flesh Shadow gegeven.

attachment.jpg
 
Dolf is koppig, eergisteren heeft hij zelfs een potje verf over mijn kleding gekieperd.

Vandaag een laag Flesh 1st Base aangebracht. Ben maar matig tevreden maar besef wel dat er nog een (heel) lange weg af te leggen is.

attachment.jpg
 
"Und ritsch Patten! Ist die letzte Fullenes wir habe! Die Zommerscheid!"

 
Contouren zijn toch goed zichtbaar nu wat een voordeel is.
 
Momenteel staat ie er zo bij:

attachment.jpg

UA708 Flesh 1st Light.
 
Mooie vordering en vind de kleur al geslaagd.
Wel heb ik de indruk dat hij eerder 80 jaar er uitziet en ben niet onder de indruk van het gemaakte beeltenis.(tenzij het als een karikatuur is bedoeld)
Toch om te schilderen is het ideaal en al mooi gedaan
 
Gisteren mijn stoute schoenen aangetrokken en besloten om Dolfken eens voor te stellen tijdens de club bijeenkomst.
Toevallig 2 figurinisten aanwezig en hen om hun eerlijke mening gevraagd wel wetende dat het gezicht nog niet afgewerkt is.

attachment.jpg

attachment.jpg

Heb van beiden te horen gekregen dat ik op de goede weg was dus ik al dik tevreden.

Heb wel ondervonden dat ik mezelf geen tijdsdruk mag opleggen bij het schilderen want dan heb ik de neiging om minder in dunne laagjes te werken en dat is zeker niet goed.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan