Hoofdsponsor

Niña (1/90 Revell) [DONE]

mooie vorderingen, kanonnen zien er wel wat echter uit nu.
Gelukkig krijgen de niet bruikbare toch een nieuwe bestemming.
 
Bedankt Marc :)

We zijn intussen terug op schema :8
De vier lombarden zijn een feit.
Tijdens de prutswerken heb ik de vrijheid genomen om er een beetje een eigen versie van te maken.
attachment.jpg

attachment.jpg

En op het schip geeft het dan dit als beeld
attachment.jpg

attachment.jpg

Zo, nu terug verder aan het schip werken :D
 
Goed zo knap opgelost
Suc6 met de verdere bouw
Marc
 
een eigen versie van te maken

Hoho dat kan zomaar niet hoor want nu is het niet kloppend met het origineel :laugh::laugh:
Maar een wereld van verschil die lombarden.
 
Prachtig gemaakt die lombarden Xavier.
Maar heb nu toch een vraagje van praktische aard. Lombarden waren bij mijn weten voorladers dus lading en kogel moesten langs de vuurmond ingebracht worden. Bij het afvuren zullen de lombarden een terugslag gekend hebben maar volgens ik op de voorlaatste foto zie dan is daar geen plaats voor.
Fout in de kit die de geschutsopeningen op de verkeerde plaats heeft of zijn je lombarden te groot?
Doet geen afbreuk aan je werk maar ik bekijk het praktisch.
 
Hoho dat kan zomaar niet hoor want nu is het niet kloppend met het origineel :laugh::laugh: .

Oeie :34:, 'k zal er dan maar vier nieuwe scratschen zeker :15:

Het leuke aan dit schip is dat er meer gissingen zijn dan zekerheden van hoe het er ooit uit zag :D
Er zijn geen originele tekeningen gevonden van dit schip.
En voor mij hoeft het niet tot in de puntjes historisch correct te zijn :nowink:
Ik beoog enkel een realistisch uitziend schip dat een verhaal vertelt naar de kijker...

...
Maar heb nu toch een vraagje van praktische aard. Lombarden waren bij mijn weten voorladers dus lading en kogel moesten langs de vuurmond ingebracht worden. Bij het afvuren zullen de lombarden een terugslag gekend hebben maar volgens ik op de voorlaatste foto zie dan is daar geen plaats voor.
Fout in de kit die de geschutsopeningen op de verkeerde plaats heeft of zijn je lombarden te groot?
Doet geen afbreuk aan je werk maar ik bekijk het praktisch.

Bedankt voor je klare kijk Erwin :)
Ik weet weinig af van lombarden, wel dat er verschillende maten waren, maar op dit schip??
Moet er ook wel bij vermelden dat ik zo goed als geen moeite heb genomen om dit verder op te zoeken :wall:
Ik bouw de laatste tijd liever dan achter de pc te zitten (is soms wel eens omgekeerd, dus profiteer ik er nu van :D )...
Dat er weinig tot geen plaats is achter de lombarden was mij ook al opgevallen.
Een oplossing waar ik aan dacht was om aan de achterkant en voorkant van de steun van de lombard iets af te schuren. Op die manier komt de vuurmond wel iets verder naar buiten van de romp...
Ik denk ook wel dat de afmetingen van de kit-onderdelen te groot zijn, en ik ben luiheidshalve op deze afgegaan voor de afmetingen
Iets anders waar ik mij vragen bij stel is hoe een lombard werd bevestigd aan het schip?
Los zal het wel niet gestaan hebben zeker :8

Nu, zoals reeds geschreven, het hoeft op dit model niet allemaal historisch correct te zijn voor mij.
Als mensen naar het eindwerk kijken moet het model een verhaal vertellen dat veel mensen vlug kunnen plaatsen...
Bedankt om te komen kijken en extra voor de reacties :))
 
Laatst bewerkt:
Nu ik even tijd had en niet kon bouwen, ben ik toch even op zoek geweest naar info over de (nu reeds bijna afgewerkte :8 ) lombarden :laugh:.
Tijdens de zoektocht kwam ik deze info tegen, en daar wordt een lombard afgebeeld zoals in de kit, en wordt er gesproken over een "Achterlader met kamer en kulas op houten affuit omstreeks 1500".
Op deze manier kom ik er dus nog vanaf zonder kleerscheuren (lees: affuit-schuren) :D

Ook ben ik enkele bevestigingen tegen gekomen van scheepsgeschut, zal er een simpele versie van proberen na te maken op de Niña...
 
Blij dit te lezen en daarmee is ook dat probleem weer opgelost en is je veel werk bespaard.
 
Ben ook wel blij dat ik terug iets verder kan werken :)

attachment.jpg
(Replica Santa Maria (bron, for reference purpose only) )

De naailessen die ik ooit van Nicky Vankets heb gekregen zijn hier van pas gekomen :D
Als eerst heb ik de draad in een druppel CA lijm gedoopt en laten drogen.
Op die manier heb ik dan een stukje draad die tevens dienst doet als naald.

attachment.jpg

En zo kan ik dan makkelijker de draad "naaien" aan de lombard

attachment.jpg

Nu nog de touwen om de lombarden aan het schip te bevestigen, en we kunnen weer verder...
 
Laatst bewerkt:
Prachtig resultaat! Dikke pluim voor het scratchwerk. 👍🏻
 
Beetje laat Xavier maar juist in mijn bezit een documentatie uit een boek.

attachment.jpg
 
Bedankt ieder voor de reacties :)

Pascal, het is inderdaad te laat voor mij, de werken (het plaatsen en bevestigen van de lombarden en touwen) zijn reeds een feit....
Het geluk wil echter dat ik een gelijkaardig iets heb gemaakt :D
Zal deze avond eens zien of ik enkele foto's kan nemen en posten ;)
 
attachment.jpg
(For reference purpose only)

Zoals beloofd in vorige post, heb ik (onmiddellijk na het posten! :8 ) enkele foto's genomen.
Nu heb ik even tijd om ze te delen met jullie :)
De lombarden zijn vast gezet met lijm op het dek. Zo vermijd ik verlies en/of beschadiging..
Aanpassen is nu dus niet meer mogelijk :nowink:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Xavier, ga eens met Klir over je touwen, ze zullen dan minder uitvezelen.
 
ziet er best aanneembaar uit , netjes gemaakt en geplaatst
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan