Hoofdsponsor

Niña (1/90 Revell) [DONE]

Bedankt voor de interesse makkers :D

attachment.jpg
(For reference purpose only)

Masten en ra's...
De detaillering aan de ra is maar pover, en een beetje overscale...
Dan maar een klos garen er bij genomen en gestart met verfijnen

attachment.jpg

Toen de eerste ra gedaan was wou ik toch eens zien hoe het er zou uitzien met een zeil er aan.
Een eerste probeersel is geplooid zoals origami, telkens over plooien. Bij deze methode ontstaan er scherpe randen, welke ik niet zo overtuigend vind.
De oplettende kenner zal zien dat de ra onderste boven staat, maar geen nood, de zeilen hangen er slechts in dry fit op.

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij een tweede poging al iets meer ronde plooien, maar nog niet naar mijn zin.

attachment.jpg

Dit systeem ga ik proberen iets te verfijnen om te zien of ik iets naar mijn zin kan bekomen?
Nog een vraagje, hoeveel keer zou een zeil vastgebonden zijn aan de ra in opgerolde vorm?

En dan de bouwplannen :@
Stap 14 zegt de ra vastmaken aan de mast.
attachment.jpg

Stap 15 toont hoe
attachment.jpg

En in stap 18 wordt de mast met het schip bevestigd.
attachment.jpg

Als je echter in deze volgorde werkt, dan zet je de touwen van de ra toch vast onder de andere? (rode cirkel)
En het is toch de bedoeling om de ra naar beneden/boven te kunnen halen, dus moet dit toch beweeglijk blijven?

En als laatste "probleem" op de bouwplannen, is dit
attachment.jpg

attachment.jpg

Dit zijn de manieren om de ra vast te maken.
Als ik echter de lijnen volg, dan kom ik niet juist uit...
Is er iemand die hier een tekening van heeft waar het duidelijker uitgelegd wordt?
En wat zijn die ringen rond de mast waar de touwen aan gehangen worden? Deze zijn niet op de masten aanwezig, en er wordt ook niet uitgelegd hoe of wat?
Mag ik daar gewoon touw voor gebruiken?

Nog een laatste foto, nog wat bezig geweest met details maken voor op het schip
attachment.jpg
 
alvast weer een mooie verder zetting van de werken,
tek 18 heeft niets met de ra te maken , het zijn de 3 touwen die naar L en R van je boot gaan . op deze tekening moet je de ra weggommen.
de 3de en voorlaatste foto moet ik echter het antwoord schuldig blijven.
 
...
tek 18 heeft niets met de ra te maken , het zijn de 3 touwen die naar L en R van je boot gaan . op deze tekening moet je de ra weggommen.
...

Ja, de ra even weglaten in gedachten, maar niet vergeten hoe de touwen bevestigd zijn!
Als je dan de drie touwen L + R boven aan de mast moet bevestigen (met touw veronderstel ik?) dan zitten de touwen van de ra er ook tussen...
De touwen van de ra zullen in de weg zitten om praktisch te kunnen werken volgens mij?
Nadien de ra plaatsen zal natuurlijk ook wel gevolgen hebben, want dan zitten de drie touwen in de weg om makkelijk te kunnen werken in het midden van het dek met de touwen :huh:
Ik zit echt in twijfel wat ik eerst zou doen :06:

Op de grove zeebonken zal het nu nog even wachten zijn, het schip, 't is te zeggen de masten en mast-attributen, krijgt nu terug alle aandacht beard
 
je moet eerst de want touwen maken nr18 en dan de raa pas nr 15 of ze zitten inderdaad onder de want touwen en dat is zeker niet de bedoeling dus daar zit je in de goede richting te denken 8)

dan de 2 onderste fotos zijn van de raa om hem vast te maken , de tekening om ze rond de mast vast te maken is redelijk goed die zou ik dan ook pakken en niet rond de nagelbank .

hoe het in die tijd juist ging weet ik niet juist maar in de 17 eeuw ( modelbouwschepen ) lijmt men meestal een kikker op de mast en bind daar het touw aan of je maakt een ijzeren haak in het dek en hangt het daar aan.
dus je hebt een paar opties waar je uit kan kiezen maar rond de nagelbank vind ik niet echt kunnen bij de eerste felle wind trek je de nagebank van je schip en gaat je raa vliegen.
 
Laatst bewerkt:
attachment.jpg

dit word ook gedaan pinetje door de mast
 
Merci Amazone , dit is zeer duidelijk ;)
Welke touwen worden er dan wel rond de nagelbank vast gemaakt?
 
in de nagelbank zitten de touwen die aan het zeil moeten hangen dat zijn er bij jouw 4 denk ik en mischien nog 1 voor de vlag die op de mast staat .
aan elke katrol die aan je raa hangt komt een touw door en deze gaan naar de nagelbank
 
misschien kan ik je een beetje op weg helpen,
Je kan beginnen met de touwen bovenaan de mast te bevestigen, hierna hang je de ra op en maakt bijhorende touwen vast. En pas dan kan je de touwen L en R vastmaken aan de romp.
hoe dan ook succes met het leuke prulwerk.
 
Bedankt makkers voor de input, deze is zeer waardevol om de planning te kunnen maken :)
 
attachment.jpg

De update heeft even op zich laten wachten.
Gewoon omdat er niet zo veel te vertellen is.
Dus dan maar enkele foto's :)

Wat kleine onderdelen voor tijdens de eindfase van de bouw
attachment.jpg

Enkele touwen uit vorige post op hun plaats.
Dit is nogal tijdrovend om te maken, maar het geeft wel extra detail aan boord.
Ga er nog eens over gaan met sols+ om de losse draadjes te maskeren.
attachment.jpg

Dan de mastversteviging naar het voorbeeld van de Santa Maria van Pétr
attachment.jpg

attachment.jpg

En als laatste voor deze update de ondergrond (onderzee? :06: )
Ik wou oorspronkelijk de boot gewoon op de sokkel presenteren, ik had geen zin in een dio :nowink:
Echter met de figuren er op mistte ik "iets"...
Dus dan maar een compromis bedacht

Sokkel op een achterzijde van een kader geplakt
attachment.jpg

Crepe papier er over gekleefd
attachment.jpg

Glas uit het kader vervangen door waterfolie (Faller)
attachment.jpg

Nog wat blauwe inkt gebruikt om wat variatie in kleur en diepte te creëren en alles samen gekleefd
attachment.jpg

Tot zover...
Nog wat touwtjes oprollen, en wat kleine details toevoegen... Dan komt de mast in zicht...
 
Leuk idee van dat water, simpel maar voeg toch net dat extra toe.
 
Met de bodemplaat (sokkel), toon je alvast een goeie basis , mits misschien nog wat (kleine) verbeteringen/toevoegingen zal dit zeker knap zijn , je schip daarop te zien ! :)
Voor uit je comfortzone te werken , kan ik zeggen dat dit ongetwijfeld een mooi project zal zijn, eens volledig klaar ... verborgen talenten hé ;)

Knap en verzorgde werken alvast en een goed idee zo die sokkel aan te pakken , brengt ook variatie aan het water toe.
 
Als dat water is zoals op de foto dan is dat knap gerief.
 
Inderdaad Ron, dat geeft er iets extra aan, vind ik ook :)
Het eindresultaat wordt hopelijk nog iets beter :8
Hier en daar moeten er nog wat kleine puntjes afgewerkt worden Peiper, ik hoop dat het goed afloopt :D
En Pascal, het is een folie welke ik reeds jaren heb liggen, maar is zeer gebruiksvriendelijk om water na te bootsen.
Ik dacht zelfs dat er andere versies van bestaan?
 
Erg mooie vorderingen, je tuigage, je display! Echt wel tof!
 
Merci Ptér :$
Maar ik heb dan ook een mooi voorbeeld aan de Santa Maria hé :laugh: ;)
 
Hele mooie update en zoals geschreven het water geeft net iets meer
 
attachment.jpg
(For reference purpose only)

Hmmm, ik denk dat ik nog een hoop scratsh-werk voor de boeg ga hebben :33:,
en om te beginnen, een zoektocht op beurzen naar styreen die hiervoor nodig zal zijn...
De onderdelen die in de kit zitten om de touwen te bevestigen zijn naar mijn idee iets te groot

attachment.jpg

Volgens mij zou dit minstens moeten halveren?

Daarnaast de lichtere lombarden voor het bovendek bevestigd
attachment.jpg

Lang geleden dat er nog eens een overzichtfoto werd gemaakt van alle werken
attachment.jpg

En een teaser van de romp samen met de zeilen in dry-fit
attachment.jpg

Prettig weekend :wavey:
 
attachment.jpg

misschien kan je ze gebruiken als je ze langs de rode lijn afzaagt en dan het touw er rond doet ( wit ) dan zit je dicht tegen wat je op je foto ziet en zijn ze ook ongeveer van grote
 
Met die dryfit erbij ziet het er toch al heel goed uit hoor.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan