Hoofdsponsor

Niña (1/90 Revell) [DONE]

Hey,

Inderdaad, een veel beter resultaat. Misschien eens nazien om je nagels op je planken ook te schilderen, door het veelvuldig overlopen gaan die serieus blinken op hun koppen... ;)
 
Bedankt voor de leuke reacties en de tips :)

De touwen hebben nu reeds een laagje gehad, merci.
De nagels staan op het lijstje "Te Doen"...
 
attachment.jpg
For reference purpose only

Er zijn intussen terug wat werken achter de boeg... en aan de boeg :O
attachment.jpg

Twee sinkholes (aan beide kanten 1) op een onderdeel dat toch wel vlak in het gezichtsveld komt :@
En ook een naad die moeilijk te vermijden was...
Aangezien er tussen beide romphelften ook nog steeds een naad zichtbaar bleef, heb ik hier een styreen strip op gekleefd.

De boeg heeft ook zijn anker en bevestigingen gekregen.
Het anker zelf hangt nog niet vast aan het schip, enkel aan het touw.
Ik wacht nog even af waar ik het kan hangen zonder in de weg te zitten van iets dat nog moet komen...
Aan de reddingssloep is ook al gestart. Deze ligt nu waar de bouwplannen dit voorzien, maar ik heb andere (bouw-) plannen :laugh:
attachment.jpg

Aan de achtersteven is ook gestart met wat werken.
Er is, naar het voorbeeld van Ptér zijn Santa Maria, een reling geplaatst op het bovendek.
Het leek mij veel logischer als daar een beveiliging zou staan.
attachment.jpg

Tot zover de update.

Nu :1zhelp: ,de vragen die mij bezig houden.
Ik ben al iets verder gaan kijken op de bouwplannen, en voor de bevestiging van de zeilen raak ik een beetje in de war :33:
attachment.jpg

Op bovenstaande tekening zie je links dat het zeil opgehouden wordt door een opening in de mast.
Op de rechter tekening zie je dat er rond de vlaggemast (?:11: ) wordt gegaan...

Dan zie je de volgende tekening, en daar heb je dan een totaal andere bevestiging, waar verder nergens uitleg over wordt gegeven...
attachment.jpg

Is de bevestiging rond de vlaggemast een tijdelijke?
En moeten alle touwen bovenaan dan samen gehouden worden door rond de mast te binden?

Verder nog wat vragen over het oprollen van de zeilen :01:
attachment.jpg

*Wordt het zeil in de richting van de rode pijl opgetrokken?
*Wordt het zeil in de vorm van de rode lijn geplooid zoals op de tweede tekening?
*Als de zeilen opgerold zijn, waar worden deze dan bevestigd? Zijn de cirkels ongeveer op die plaatsen?

Het is nog niet voor onmiddellijk, maar het komt toch dichterbij...
Intussen al wat met de bemanning bezig geweest
attachment.jpg

attachment.jpg

Ik hoor graag hoe ik binnenkort verder moet...
:wavey:
 
:O :|

Knappe vorderingen maar met dat touwen gebeuren kan ik geen tips geven , Chinees leren is makkelijker :)
 
Touwen maken ik kom uit Alblasserdam en daar was de touwfabriek en als kind heb ik daar ook rondgelopen, draadjes en dan kabels. Zag vandaag nog een film over internet voorbij vliegen, waar dat gebeurde en die mensen ken/kon ik gewoon.

hmm ander onderwerp, kijken of ik hem terug kan vinden.
 
Ben geen scheepsbouwer maar denk dat ik kan helpen met volgende uitleg.
Een mast staat recht en daar hangt een gewicht aan, de ra met het zeil. Dat zorgt er voor dat de mast kan ombuigen naar links, recht of naar voor. Om dit te vermijden werden de masten verzekerd door touwwerk.
Deze op bouwplan 16 is volgens mij het touw dat de mast voorkomt om naar voor te kantelen door het gewicht van de ra.
Deze op bouwplan 18 en 19 zijn de touwen die de mast tegenhouden om links of rechts uit te zwaaien. Dus in feite heb je 18 naar links, 19 naar rechts en 16 naar achteren.
De touwen op plan 15 dienen enkel om de ra aan de mast te houden doch ik meen dat er iets ontbreekt want zij laten niet toe dat de ra naar beneden gelaten wordt tenzij dat bij dit type schuin geplaatste ra niet gebeurde.

Wat de zeilen betreft meen ik dat bij de huidige moderne zeilboten de zeilen met een dergelijke vorm opgerold worden maar of dat in die tijd zo was moet ik het antwoord schuldig blijven. Persoonlijk denk ik het wel want dergelijke schuine ra's waren niet geschikt om er in te kruipen. Daarom ook dat ik denk dat er enkele hijskabels ontbreken aan de bevestiging van de schuine ra.

Hoop dat dit iets kan helpen.
 
ik vermoed dat ptr het juiste antwoord heeft.
zoals ik het nu zie, 1st L het vierkant boven in de mast is een katrol en dient om het zeil te hijsen.
Het zeil zit vast aan de ra en word dus samen omhoog getrokken.
Boven R is de zekering van de mast zodat hij niet naar voor kan ( maar waar zit het bevestigingspunt op het schip?)
19 L is de zijdelingse opspanning ( het stukje ra dat getekend is, is om verwarring te zaaien.
19R is de 2de mast idem als hierboven.
onderste tek laat zien hoe je het zeil moet bevestigen.
uw gekleurde cirkeltjes is het hoofd zeil en achter zeil, deze zijn beide verschillend getuigd.
Hopelijk heb je er wat aan,
Maar nog eens Ptr kent meer van zuiderse schepen als ik.
 
Mooie vorderingen en zien er knappe figuren uit.
 
Erwin en Marc, bedankt, ik ben al iets wijzer :)
Ben er nog niet helemaal uit, want ik heb zo een flauw vermoeden dat niet alle touwen op het plan staan :nowink:
Zo zijn er enkele zaken aan de kit die niet kloppen..
Ook bedankt Pascal :)
De Preiser figuren zijn inderdaad mooi geboetseerd, met meer detail dan men zou verwachten op deze schaal.
Onlangs nog enkele moderne figuren op deze schaal geschilderd, met wat geluk zit het nog een beetje in de vingers :D
 
Nog een zeer kleine update met enkele foto's van de trappen.
Deze schreeuwden om wat extra styreen...

attachment.jpg

En eens op hun plaats gezet
attachment.jpg
 
Hey,

Tja, dat ziet er toch al veel beter uit zulle...:)
Met wat kleine scratch veranderingen kun je al veel bereiken, goed bezig maat... ;)
 
Xavier, kijk eens goed naar de relingen van de trappen.
De linkse trap heeft precies de leuningen links en rechts van de steunen maar de rechtse heeft ze beiden links staan. Foutje?
 
de twee onderste gaan naar de zijkant en die moet je eerst bevestigen ergens tegen de zijkant van het schip , normaal aan de binnenkant ( historisch gezien )maar bij jou zal dit wel ergens aan de buitenkant zijn

de eerste foto is om de bezaan raa vast te maken dus het hout waar het zeil aan hangt en het zeil word opgerold zoals je tekent dat is helemaal juist, het word vast gemaakt met gewoon een koortje rond de bezaan raa ( het zeil tegen het hout trekken en dan met een los touwtje het zeil + de raa ) vast knopen

foto 16 rechtsboven moet denk naar achter op het dek vast gemaakt worden .
ik zie ook dat de echte schepen een stag hebben dit is misschien het touw maar dan moet het naar voor naar de andere mast ( maar in die tijd hadden de schepen nog geen stag ( historisch gezien )

het ankertouw moet gezien maar 3 omwentelingen rond het braadspit( de as waar het touw rond gedraaid is om het anker op te halen) hebben en dan moet het ergens door een luik benedenst dek verdwijnen

best eerst kijken waar ze de bevestiging punten gemaakt hebben voor touw 16.

maar goed bezig hoor ziet er netjes uit zo
 
Bedankt Swaken, inderdaad, het is al een heel ander zicht...

Erwin, bedankt voor de opmerking, Ik heb er niet op gelet :(
Gisteren nog wat verder gewerkt vóór ik je post heb gelezen. En het moet er nu om doen dat ik het achterdek met de trappen heb verlijmd met de romp. Nu die leuning afbreken en opnieuw plaatsen zal meer kans geven op beschadiging dan iets anders...
Met het kleurtje er op valt het niet zo veel op :nowink:

Bedankt Amazone voor de toelichting ivm de zeilen op rollen.
Hier kan ik mee verder.
Wat de touwen betreft ga ik nog menige keren in het haar krabben denk ik :33:
 
Ahoi,
Het is hier een beetje stil geweest, maar ik heb niet stil gezeten -nono-
De afgelopen dagen heb ik nu en dan wat aan de figuren gewerkt.
Ik dacht dat ik dit beter nu kon doen eer ik aan het touwwerk begin :33:
Alle figuren hebben namelijk een koperen pin in een voet gekregen, om beter houvast te hebben met het dek van het schip.
Deze pinnen horen natuurlijk in gaatjes, en juist deze kunnen nu makkelijker gemaakt worden, dan nadat allerlei touwen en masten in de weg staan om te boren...
De Preiser figuren zijn van zeer goede kwaliteit. Zeer fijn gegoten in styreen, maar toch heeft elk figuur een klein naadje rondom rond. Dit is makkelijk te bewerken maar vraagt wel wat tijd...
Dit werd zo zorgvuldig mogelijk met een scalpel weg-gekrabd (niet snijden, zachtjes krabben! )
Ook een deel van de masten en enkele ra's zijn van hun naad ontdaan.
Tijdens het boren ook nog een ferm gat in de romp gemaakt :ohmy:
Maar dit komt wel goed :P
Vanaf nu kan ik terug aan de slag met het schip :wub:

-foto-

attachment.jpg
(For reference purpose only)

De opstelling ongeveer
attachment.jpg

Overgebracht op het dek
attachment.jpg

Gaatjes geboord
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
ziet er goed uit en mooie figuren hoor
 
Mooie setting en ben benieuwd als de zeebonken erop staan :D
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan