Hoofdsponsor

Niña (1/90 Revell) [DONE]

dat de schepen ingesmeert werden met teer betwijfel ik toch hoor.
in de 17 eeuw gebruikte men harpoengruis ( het witte spul ) om de romp in te smeren tegen ongedierte
daarna werd de hele romp ingesmeert met walvis vet
volgens de geschriften in de 17 eeuw kon je geen teer onderwater smeren want dat kwam in die tijd los.

maar eik word zowizo zwart als het in het water licht

ik zou mischien smoke met een druppeltje zwart proberen dan heb je meer het donkerbruine met wat zwart in.
of zwart met een drybruch van bruin zou ook kunnen, maar helemaal zwart zwart zou ik niet doen.
 
dat de schepen ingesmeert werden met teer betwijfel ik toch hoor.
in de 17 eeuw gebruikte men harpoengruis ( het witte spul ) om de romp in te smeren tegen ongedierte
daarna werd de hele romp ingesmeert met walvis vet
volgens de geschriften in de 17 eeuw kon je geen teer onderwater smeren want dat kwam in die tijd los.

maar eik word zowizo zwart als het in het water licht

ik zou mischien smoke met een druppeltje zwart proberen dan heb je meer het donkerbruine met wat zwart in.
of zwart met een drybruch van bruin zou ook kunnen, maar helemaal zwart zwart zou ik niet doen.

Dit is duidelijk uitgelegd, dank u Amazone :D
Het zwart ging ik sowieso vervangen door Teerzwart of Nato zwart.
Dit is iets aangenamer op schaal...
We kunnen weer verder, maar pas binnen enkele dagen na een uitrust-periode :))
 
Terug thuis na enkele dagen vakantie met het gezin :D

Intussen toch al iets gedaan, zoals een laagje verf
attachment.jpg

En het dek dicht gemaakt.
Het nadeel van schilderen voor alles samen kleeft is dat je naden moet dichtstoppen en dat dit terug een laagje verf nodig heeft :(
attachment.jpg

Daar ik twee gaten te veel heb geboord (waar er voorzieningen aanwezig waren op de kit), heb ik twee lombarden te kort.
Dus deze avond eens getracht om er één te maken
Dit zit in de kit
attachment.jpg

En deze heb ik gescratshed
attachment.jpg

Dat geeft dan dit op het schip
attachment.jpg

attachment.jpg

De scratsh lombard moet nog wat bij geschuurd worden, want hij is iets te dik...
 
Geweldig verbetering in ieder geval.
 
Netjes gedaan die lombard scratchen.

Fred
 
In 1991 kwam er een leuk jeugdboek uit over de reis van Columbus, "De Horizonjagers" van Wim Daems. Ik ben zeker dat daar iets in stond van die paalwormen. Ik ga even op zoek naar dat boek of er ook iets over het breeuwen in staat, als ik het nog heb.

Interessant scheepje, ik heb ze wel eens in een dio gezien in Nieuwegein.

attachment.jpg

Edit:

The technology did not improve much over the millennia. The great seafarers Francis Drake (1540-1596), Christopher Columbus (1451-1506), and James Cook (1728 -1779) suffered badly from infested keels during their exploration voyages. Their main method of protecting the ships seemed to have been to coat the keels every month with a layer of beck, oil and tar. Yet on Columbus' fourth voyage, they survived storms, hurricanes, coral reefs and diseases but had to abandon the ships due to the shipworm

https://www.haaretz.com/archaeology/.premium-shipworms-the-real-dread-of-the-ancient-mariners-1.5463311
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties :)
Altijd leuk... ;)

Steven, bedankt voor de info en de foto.
Zeer mooi dio, jammer voor mij staat de Niña aan de verkeerde kant :ph34r:
In volgorde op je foto heb je de Pinta, Santa Maria en de Niña (voor wie het niet weet) :)

Intussen is de onderkant in teerzwart geschilderd.
Alsook het dek heeft een tweede laag gekregen, maar deze keer in "natural wood" ipv de mix die Revell voorschrijft. Ik vond deze iets te groen uitslaan.
Beetje bij beetje komt er land in zicht :laugh:
 
Hele mooie lombard geworden, zelf vind ik hem er beter uitzien als de originele
 
Lekker bezig en ik neem nog een pint ja ;)
 
Hele mooie lombard geworden, zelf vind ik hem er beter uitzien als de originele

Dat is een mooi compliment, dank daarvoor :$
Nochtans ga ik proberen om nog een andere (betere?) versie te maken...
Deze is iets te dik naar mij goesting...
Ik heb intussen al plastic rod gevonden die iets dunner is, dus binnenkort eens proberen of dit een betere maat zal zijn?
Ik hou jullie op de hoogte zo gauw ik er één klaar heb ;)
 
Was voor die nieuwe lombard aan het denken over het gebruik van zo een dik drankrietje maar vrees dat de wand te dun zal zijn.
Of misschien 2 in 1 schuiven?
 
Je bent mooi op weg er weer iets prachtigs van te maken
 
mooi gedaan, die originele lombard kan ook wel nog een beetje TLC gebruiken zo te zien...
 
Ahoy
Bedankt voor de reacties :)

Er is nog steeds wind in de zeilen hier.
Ben wat bezig geweest met kleine pruts te schilderen.
Ook het dek heeft als tweede laag een ander kleur gekregen. De aangegeven kleurencombo beviel me niet.
Ik heb deze aangepast en natural wood gebruikt. Intussen aan het nadenken hoe die lombard te maken :33:

.. voor die nieuwe lombard ..... misschien 2 in 1 schuiven?

Dit was blijven hangen in mijn hoofd. Dan een ingeving gehad.
Het voordeel van een verzameling van onderdelen van "iets-wat-ooit-wel-eens-kan-gebruikt-worden", is dat je altijd wel iets bruikbaars terugvind tijdens een speurtocht.
Staafjes met de perfecte diameter, die collegas van mijn vrouw sparen of anders weg geworpen worden, en een flexibel incubatie-buisje (nieuw in verpakking!! :8 )

attachment.jpg

De felxibele buis werd zo ver mogelijk over het staafje geschoven.
Dan werden er fijne schijfjes gesneden.

attachment.jpg

Het buitenste ringetje werd dan gebruikt door over een nieuw staafje te schuiven.
De lombard uit de kit deed dienst om ongeveer de ringen op dezefde plaats te krijgen

attachment.jpg

De drie versies: van boven naar beneden: Kit versie, tweede scratsh poging, eerste try-out.

attachment.jpg

En er moet ook nog een steun gemaakt worden, dus aan de slag met plasticcard.
Dit moet nog een beetje opgeschuurd worden, eerst de lijm laten uitharden..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Al bij al meer tevreden over het resultaat.
Bedankt om mee te denken ;)

mooi gedaan, die originele lombard kan ook wel nog een beetje TLC gebruiken zo te zien...

De originele gaan het schip niet halen -nono-
De 7+ verschillen zijn te duidelijk, dus ga ik er nog drie bij scratshen :)

attachment.jpg

De originele en de eerste try-out ga ik gewoon schilderen en aan mijn zoon geven om op zijn kasteel dio te zetten...
 
Laatst bewerkt:
Mooi gedaan de kannonnen Beyond.
 
Bedankt Bart en Pascal :)

Ik zit met enkele vraagjes:
-Als een schip zijn anker uitgooit, hoe komt het schip dan te liggen in de stroming?
Wat ik bedoel, ik wil eigenlijk weten hoe het touw zou hangen tov het schip als het anker in gebruik is.
Of kan ik alle kanten uit?
-En worden beide ankers altijd samen gebruikt? Of is het mogelijk dat er maar één in gebruik is?
-Heeft er iemand een idee hoeveel bemanning dit soort schip had?

Ben intussen al op zoek naar materiaal dat dienst kan doen als zeil...
Het zou iets moeten zijn met een fijne weefstructuur :wub:

Enneuh, niet verder vertellen, maar ik begin ideeën krijgen voor de presentatie van het schip :ph34r:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan