Hoofdsponsor

1/35 AFV M24 Chaffee[wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
attachment.jpg

Het lot bepaalde in 2015 dat ik een Chaffee zou gaan bouwen: https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=46936. Ik had het diorama "Charlie from the Left!" van de groepsbouw Vietnam War ingezet op BSMC. Dit model werd door Poppy Books beloond met de manual van Tankograd over de M24 Chaffee. Toen ik even later door mijn klantenkaart een bon verkregen had bij Artobi, heb ik er deze kit van gekocht:

attachment.jpg

Dat bleek geen weggeworpen geld, want er zit vanalles in deze doos.

attachment.jpg

Eerst vallen al een paar extraatjes op: er zit niet alleen een poster met de boxart in deze doos, maar zelfs nog een "centerfold" ook!

attachment.jpg

Er zitten heel wat sprues in voor deze lichte tank.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De tracks krijg je in vinyl, maar ik denk dat ik er deze keer gewoon gebruik van ga maken. Er zijn nergens gietnaden op te zien. Ik weet wel dat er meerdere merken en types aftermarket tracks te krijgen zijn, moest er toch iets mis mee zijn.

attachment.jpg

Er zitten een aantal gedraaide onderdelen in, waarvan ik nog niet opgezocht heb waarvoor ze zullen dienen, en een springveertje.

attachment.jpg

Er zit wat PE bij deze kit, samen met een touwtje en de decals.

attachment.jpg

attachment.jpg

Omdat ik zeker wilde zijn dat alles voorzien was, heb ik nog een goedkope PE-set voor de kit van Italeri gekocht.

attachment.jpg

attachment.jpg

De tankstrategie van de geallieerden tijdens de oorlog maakte nog gebruik van een strikte onderverdeling in lichte, middelzware en zware tanks. Om de Chaffee in die eerste categorie onder de 20 ton te houden, kreeg die een lichtgewicht 75mm-kanon, een glacisplaat van maar 25mm dikte, de aandrijving van de M5 en de tracks van de M18 Hellcat. Er zijn er een 4700-tal van geproduceerd en ze hebben naast hun laattijdige intrede in WO2 ook nog in Korea, Algerije en zelfs het conflict in 1971 tussen Pakistan en India gevochten. De tank haalt 56 km. per uur op de weg en heeft twee Cadillac 6-cilindermotoren.

De tank op de boxart lijkt me wel wat, met die tijger er op, maar het lijkt wel of je zelf de tijgerkop moet schilderen.
 
Een Chaffee, leuk, heeft België die ook nog gehad, dacht van wel.
Die tijgerpatronen zijn heel typisch voor tanks gebruikt in Korea, had iets te maken met hun bijgeloof en schrik aan te jagen.
 
Heel veel succes, ik ben ook benieuwd hoe het nu zit met die tijgerkop, of er nog iets duidelijker word tijdens de bouw
 
Bedankt voor jullie interesse, het werd dringend tijd voor een update. Ik had echter van bij de eerste bouwstap al een teleurstelling te verwerken.

attachment.jpg

De hull is aan de scheve kant. De voorkant staat ongeveer twee graden gedraaid ten opzichte van de achterkant, zelfs nadat er voor en achteraan een paar stukken pantserplaat in gezet zijn. Hopelijk gaat dit helemaal weg als de upper hull op zijn plek komt. Dit spoorde natuurlijk niet aan om snel verder te gaan bouwen.

attachment.jpg

De torsiestaven kan je allemaal onder de vloer monteren.

attachment.jpg

Typisch voor AFV is dat je het transmissiehuis open kan zetten en dan ook alle schroefgaten gereproduceerd krijgt. 99 procent van de bouwers kleeft dit wel meteen dicht...

attachment.jpg

Ze hebben de naad slim langs de lasnaad gelegd.Overal waar mogelijk zitten er ook weer fabricagetekens, zelfs onder aan de tank.
 
Kan je de romp niet recht krijgen door warmte uit een haardroger? Goed opwarmen en wanneer warm er een gewicht in leggen dat hem plat houd tijdens het afkoelen.
 
Ik ben maar eerst verdergegaan me de ophanging. Alles opwarmen brengt volgens mij meer risico's mee dan goede oplossingen, er zit namelijk heel wat oppervlaktedetail op de hull. Ik was even op zoek naar de trekhaken voor aan de hijsogen vooraan de tank. Ik vond alleen nergens zulke haken in de kit, alleen de afzonderlijke helften ervoor in een standaard sprue die AFV lijkt te voorzien voor meerdere tankkits. De volle cijfers in de handleiding wijzen op deze sprue maar de stap waar je beide helften combineert, slaan ze over.

attachment.jpg

Ik ben ook te weten gekomen waarvoor de metalen buisjes bij de kit zijn. Deze worden gebruikt om een beweegbare ophanging te maken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zit echter geen vering in, dus je moet het nog steeds in een van deze standen vastlijmen. Dit dient niet om de track aan te spannen, want de idler is op zich ook nog eens verstelbaar. Het vasthechten van de schokdempers is wel een lastig klusje, het wordt met kleine plastic spijkertjes gedaan en die denderen steeds een paar keer uit het gat waar je ze in wil hebben.
 
Mooie details.
Kan je niet zelf een veertje maken die er in past?
Of ééntje uit een balpen?
 
Ik denk, als dat de bedoeling was, dat het wel in deze bouwdoos zou gezeten hebben. Maar ik heb al iets anders gevonden dat veel extra werk gaat opleveren.

attachment.jpg

Niet omdat ik er op kick om van elk onderdeel 3 PE-stuks te hebben, maar als er metalen fenders te vinden zijn, bestel ik ze meestal. Ik denk niet dat de .50 er bij gaat zitten. Dit is trouwens de versie Vietnam, ze hebben ook een early version.
 
Eindelijk ben ik aan de spullen geraakt die ik nodig heb om het topic verder te kunnen zetten. Het is wel van een ander merk dan ik eerst in gedachten had.

attachment.jpg

Dit lag in een tweedehandsbak op de beurs van KMK in Mol. Het was van 40 naar 28 euro gegaan. Deze set is bedoeld voor het model van Bronco, dus het is mogelijk dat er hier en daar wat geknutseld zal moeten worden. Wat vooral opvalt, is de enorme hoeveelheid PE die hierbij inclusief is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op die laatste foto zie je ook dat er wat gedraaide onderdelen bij zitten. Er gaan zeker een aantal zaken in zitten die ik al voor de vierde keer koop, de Italeri set is ouder en zal waarschijnlijk grotendeels overbodig worden. Er kan ondertussen wel wat vergeleken worden.
 
Onlangs enkele artikels gelezen over Franse Chaffee's die gedemonteerd overgevlogen werden naar Dien Bien Fu tijdens het Indochina conflict. Waren 3 Bristol vliegtuigen voor nodig, 1 voor de bijna lege romp zonder wielen, 1 voor de toren en 1 voor de andere onderdelen. Zij werden dan ter plaatse opnieuw in elkaar gestoken.
 
OK, laten we eerst het onderstel voort bouwen, want dat was vorige keer half afgewerkt blijven hangen.

attachment.jpg

Blijkbaar is deze handleiding een van de foutste die ik al gebruikt heb de laatste jaren. Ik heb vandaag een drietal vervelende verwisselingen ontdekt. Een daarvan gaat over deze foto. Dit onderdeel om de idler aan te hangen moest terug uitgeboord worden, nadat er een verkeerde stang in vastgezet was. De stang blijft beweeglijk maar de spil was al maanden geleden vastgelijmd. Het probleem is de op deze foto zichtbare alternerende opstelling van de torsiestaven, waardoor de stang voor links (nu rechts buiten beeld) een paar millimeter korter moet zijn dan die voor rechts (nu links buiten beeld).

attachment.jpg

AFV heeft dit echter omgedraaid, wat je pas merkt als de regelschroeven achteraan de hull niet op dezelfde hoogte staan. Daardoor moest de oude spil er uit en een nieuwe, met de korte stang, in de plaats.

attachment.jpg

De veerbenen voor links en rechts hebben een miniem verschil wat betreft de vrijheidsgraad waarmee ze kunnen draaien om hun as. Ze zijn elkaars spiegelbeeld, dus je kan alleen been 3 aan de ene kant hebben en been 4 aan de andere kant.

attachment.jpg

De contacten waar ze in passen, zijn allemaal dezelfde, ook aan de andere kant. Het been voor de idler heeft een ander nummer omdat daar de regelschroef op aangesloten is.

attachment.jpg

Toch heeft iemand bij team AFV zich beziggehouden met op de twee bouwstappen waar je de veerbenen aanbrengt, telkens het middelste veerbeen van kant te wisselen, waardoor het dus niet tot tegen de torsiestang kan schuiven. Ik weet dat ik de benen die er al eerder aan gezet zijn, heb afgesneden om op de staven te kunnen passen, dus waarschijnlijk zijn ook daar de nummers van verwisseld.

attachment.jpg

Ook dit stelletje PE-onderdelen heeft een fout nummer gekregen, waardoor je bij een stuk komt waar er maar 1 van meegeleverd is. Dit is toch allemaal behoorlijk slordig en je zou verwachten dat dit al gecorrigeerd zou zijn bij de vorige versie van deze kit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nadat alles gecorrigeerd is, ziet de hull er zo uit. De assen van de verende benen zijn nog geen van allen vastgekleefd, de twee middelste wel omdat ze niet uitveren.

attachment.jpg

De wielen vormen een forse klus om te schuren, omdat er vier aanhechtingen per punt zijn. Door een ingenieus systeem past de band aan beide kanten over een stuk van de velg heen. Je krijgt echter geen polycaps maar plastic ringetjes, waardoor je je afvraagt of dit makkelijk over de as gaat schuiven.

attachment.jpg

Hier moet alleen nog een naaf toegevoegd worden. ik heb al gezien dat er bij het PE van Voyager een masker zit om de rubbers te kunnen spuiten.
 
Zo mooi gedetailleerd en dan zulke slordigheden...bijzonder irritant.... FOEI AFV-club !

Gelukkig ben je kundig genoeg om het goed te krijgen ;)
 
Dan heb ik er nog niet bij verteld, dat je het kleine pinnetje B6 op het schema maar 14 keer krijgt, en je hebt het 16 keer nodig. Op dat moment weet je dat ze die kit zelf nooit uitgetest hebben.
 
alleh, ik ben gewaarschuwd dan... net een voorzichtige start gemaakt aan de Indochina versie van deze...
 
Dit is inderdaad zo'n handleiding waar je best eerst eens goed in rondbladert, maar de fouten zijn wel geniepig. Nu gaan we eerst nog even iets doen aan het interieur. Wie namelijk de achterste motorgrille wil vervangen, moet iets voorzien om de uitlaat na te maken, die daar aan beide kanten doorheen steekt. Ook is er door die grille wat te zien bij de echte tank, dus willen we een holle ruimte vermijden.

attachment.jpg

Alle types van wieltjes zijn nu gebouwd. Dit is een verbazend ingewikkelde bouwstap, omdat elk wiel, sprocket en idler uit vijf stukken en een cap binnenin bestaat. Het lijkt of er geen gietnaad op de wielen zit, maar die blijkt er toch te zijn als je goed kijkt naar de rand van de wielen. Die kan je dus best ook even schuren, naast de vier aanhechtingspunten per band...

attachment.jpg

Om nog eens te illustreren hoe de manuals van Tankograd stiekem toch op modelbouwers georiënteerd zijn, al staat het er niet expliciet in.

attachment.jpg

Om de motor op zijn plek te kunnen zetten, moeten we de ruimte waar die in zit, dichtmaken met styreenplaat. Dit is niet zo moeilijk als je even een aantal punten nameet of het plan in Tankograd gebruikt.

attachment.jpg

We hebben een paar stukjes nodig uit de grote scratchbox. Dit was wat nog overbleef van de motor van de M47, nadat er ook al stukjes voor het atoomkanon uit gehaald waren.

attachment.jpg

Met wat stukjes metaalplaat, wat styreenbuis en een stukje 1,5mm overschot van een MLRS als uitlaatbuis lijkt dit wel voldoende op twee generatoren voor de aandrijving.

attachment.jpg

Dit is het stuk PE dat er overheen komt. Zoals je ziet, gaat er wel degelijk wat inkijk zijn en kan je dit niet leeg laten. Je merkt al dat de plaat boven de grille ontdaan is van een vijftiental handvatjes, die worden ook vervangen door Voyager PE. Ik moet de uitlaten nog uitboren.

attachment.jpg

Ik heb dit al maar groen gespoten, geen idee welke kleur dit gedeelte binnen de tank hoort te hebben. Het zal toch mee groen worden als de grille wordt gespoten.
 
Bedankt, ik heb dit nog even verder in de verf gezet.

attachment.jpg

De rest van de avond heb ik 0,30mm diameter gaatjes geboord voor de bevestiging van sjorbeugeltjes van Voyager. Dit heeft me wel een stukje boor gekost maar de boor doet het nog wel. Er zijn twee stuks te weinig, dit valt nog wel op te lossen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat zijn handige sjor beugels ! Dergelijke met insteek pennetjes had ik nog niet eerder gezien.
Makkelijke montage en ze zitten degelijk op hun plek.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan