Hoofdsponsor

1/72 Command Post (Airfix)[WIP]

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Kerstavond zal in het teken van modelbouw staan met een diorama. Het betreft de Command Post van Airfix en die zal ik maken op een kader, de prent in die kader vind ik niet zo mooi dus hang ik die liever niet aan de muur en de achterkant is met nagels vastgemaakt dus wil ik dat niet openprutsen.

Deze heb ik al een paar keer gemaakt op grote diorama's maar die zijn ondertussen gedemonteerd en ook vond ik het gebouw nooit echt goed geslaagd. Met de huidige kennis van verweren zou het veel beter moeten lukken. Er zullen hier en daar veranderingen aangebracht worden, ik wil het bouwplan niet slaafs opvolgen. Ook onderdelen van andere dozen met accessoires zal ik gebruiken om het helemaal naar m'n zin te maken. Ik zie wel waar het project me brengt.

M'n eerste idee was om er een speedbuild van te maken maar ik zal er m'n tijd voor nemen. De volgende projecten zijn pas voor oudejaarsavond gepland.

attachment.jpg
 
Ook met deze project succes.
 
Dank je Debart.

Zoals gisteren aangekondigd open ik vanavond een nieuwe doos.

Er zijn niet zoveel onderdelen en het lijmen zal snel gaan, het zal hier vooral om het verweren gaan en het maken van een geslaagd diorama. Niet te groot diorama want het kader dat ik er voor gebruik is 24 cm x 19 cm. De laatste tijd bouwde ik vooral losse modellen maar het is tijd voor nog eens een diorama. Het zal een goede oefening zijn want ik wil enkele dingen doen die me nog niet goed lukken. Verweren van een gebouw, figuurtje schilderen en ook enkele plassen water. Dat water kreeg ik nooit goed doordat er steeds kleine luchtbelletjes in zaten.

De inhoud:

attachment.jpg
 
Het huisje is gelijmd, er was wat kuiswerk aan maar niet veel en de pasvorm is goed.

attachment.jpg

In de schouw heb ik een stukje karton gekleefd want je kon tot beneden kijken en je zal alle verbindingsstukjes. Later zal dat zwart geverfd worden zodat het niet meer zichtbaar is.

attachment.jpg
 
Het ziet er een mooie ruïne uit, enkel de dakpannen lijken mij veel te groot.
Misschien even afmeten en omzetten naar/ schaal?
Als deze veel te groot zijn kan je deze vervangen door er zelf te maken met karton van een cornflakes doos of zo?
 
Op de dakpannen had ik eigenlijk nog niet gelet en ik heb ze eens gemeten. Omgezet zijn de dakpannen 38 cm x 30,4 cm, een beetje aan de grote kant. Het zal er dus op neer komen dat er een nieuw dak op komt. Het huidige dak zal ik gebruiken als steun maar het moet nog wat wachten want de boel is net gespoten. Beetje kleverig nu.

Ik twijfel nog een beetje welke richting de ruïne zal uitgaan. Postapocalyptisch, verlaten, zombies of gewoon een What-if oorlog. Er zit een motorrijder bij en daar valt misschien een zombiejager van te maken of een MadMax bike...dat moet ik nog eens goed bekijken. Ook de bijgeleverde zandzakjes zullen weggelaten of vervangen worden want die zijn aan de achterkant hol.
 
Tijdens het opkuisen van deze bike met figuur vond ik het allemaal wat te standaard en te lomp uitgevoerd. Daarom heb ik besloten om een poging te wagen om er een chopper van te maken. Geen flauw idee van als dat zal lukken maar het zal in ieder geval een goede leerschool zijn.

Het geheel is 3cm lang wat dus een enorm prutswerkje zal worden maar als het lukt zal het er veel beter uitzien. Het is voor mij blijkbaar moeilijk om iets standaard te laten.

attachment.jpg
 
Voor het voorwiel heb ik wat in de pot met overschotjes gerommeld, de doos 1/35 (alles zit per schaal in potten van platte kaas) en daar vond ik de nodige onderdelen om de vork te maken. Voor het wiel gebruik ik er één van de fietsen uit de command post kit. Die wielen zijn wat dunner en passen dus beter voor een chopper. Voor de vork gebruik ik de lopen van 2 wapens, ik denk dat het M16's zijn maar pin me daar niet op vast want ik ken enkel het topje van de wapenberg. Kenners zullen het wel meteen zien op volgende foto:

attachment.jpg

En hier the point of no return, het voorwiel van de bike gesneden en er naast het fietswiel met nieuwe voorvork:

attachment.jpg
 
De voorvork is aan de bike gelijmd, nu wachten tot morgen om te zien als het al dan niet een geslaagde verbinding is. Ik heb alles uitgelijnd en van alle kanten bekeken dus dat zou moeten goed zijn.

Ik ben blij met het resultaat en de verbinding tussen voorvork en bike zal ik wegwerken met een koplamp. In de doos onderdelen zal iets dat perfect is. Misschien zal ik ook nog iets zoeken om de achterkant wat te pimpen, een antenne misschien.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Een grote schijnwerper geplaatst als voorlicht en ook een achterlicht. Nu wil ik nog een antenne voorzien aan de achterkant maar dat moet ik nog eens goed bekijken. De antenne maken is geen probleem met stretched sprues maar de bevestiging zal iets anders worden. Best eerst een gaatje maken in de bike waar de antenne in past.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het is zeker een klein dingetje (3 cm) en na de battletrucks in 1/24 is dit een gepriegel. Maar het is gelukt om de bike te krijgen zoals ik het wil. Zelfs de antenne op de achterkant is gelukt. Eerst met stretched sprue de antenne maken en dan met een gloeiende naald een gaatje maken waar de antenne in past. Beetje lijm er in en de boel staat vast.

Nu in de grondverf zetten en nadenken over een kleurschema. Ik zal gaan voor een ruïne tussen de bomen waar een burger-outlaw-biker passeert. Eens geen militair diorama maar ik kan wel de ruïne een militair tintje geven, een overblijfsel van een oorlog. Vandaag een paar filmpjes gezien over diorama bouw en dat deed me denken aan de doos met bomen die ik heb staan. Tijd om eens wat bomen te gebruiken.

attachment.jpg
 
Je ben lekker op dreef zo, mooi
 
Het gaat inderdaad goed dit project.

Wel één iets waar ik geen rekening mee heb gehouden: de ondergrond vraagt veel tijd om te drogen en ik kan pas verder als die bewerkbaar is. Ik heb het gemaakt met houtvulmiddel en de barsten zijn normaal doordat het zo'n dikke laag was maar die kunnen makkelijk weggewerkt worden als alles goed droog is. Straks eens in de kast kijken voor een klein doosje waar ik vandaag wat tijd mee kan vullen. Niet 100% in orde dus start ik liever geen zware werken op.

Gisteravond:

attachment.jpg

Vanmiddag:

attachment.jpg
 
De ondergrond is droog en kan geschuurd worden waar nodig. Even de onderdelen er op gezet om te zien hoe en wat. Alles staat aan de linkerkant omdat ik de weg wil laten verdwijnen in het bos. Als de onderwerpen daar zouden staan zie je er niets meer van.

attachment.jpg
 
Bezig geweest met het leggen van een vloertje in de ruïne. Het zal later nog bijgewerkt worden zodat het lijkt alsof de rest van de vloer onder de bladeren en aarde zit. Er zullen ook nog steenbrokken en stukken van het dak in en rond de ruïne liggen. Hoort ook zo want wie zou dat gaan opruimen?

De vloer is gemaakt van karton die enkele lagen verf heeft gekregen en dan in kleine vierkantjes is gesneden. Ze lijken groot maar omgerekend zijn ze zo'n 30 cm, net als de tegels in mijn vloer. En ook zullen er nog bladeren en zo op komen te liggen en de voornoemde steenbrokken. De illusie dat ze te groot zouden zijn zal zo verdwijnen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De eerste laag grof materiaal is gestrooid. Nu goed laten drogen en dan bekijken hoe verder te gaan.

attachment.jpg
 
Hey,

Alain, dat ziet er goed uit man.
Met karton en een goeie beschildering kan je ver komen, zoals je ziet. 'Afval' is soms het beste materiaal om te gebruiken.
We volgen wel... ;)
 
Ik gebruik heel graag 'afval' voor modelbouw, je kan er veel richtingen mee uit.

Dit diorama is momenteel vastgelopen omdat ik m'n doos met namaakplanten en -bomen niet meer kan vinden. Momenteel ondergaat de mezzanine een opknapbeurt en die doos staat daar ergens. Zodra die boven water is gekomen ga ik er mee verder. Hij is dus niet vergeten.
 
Ziet er toch goed uit .
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan