Hoofdsponsor

1/24 Tin Lizzie Ford T Speedster 1913 [DONE ]

Schaal 1/24 - 1/25

coachke

Well-known member
Reporter
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
10.832
Beste vrienden ik ga nu eentje beginnen , in feite niet in mijn lijn van bouwen maar hij sprak mij aan
Het gaat om een in 1913 gebouwde auto met name de Ford T maar wel als speedster versie
Er zou een verhaal achter de naam " Tin Lizzie " zitten maar het juiste verhaal ken ik niet .
De Ford T was 1 van de eerste auto's die in massaproductie gebouwd werd , gestart werd in 27 september 1908 en was toen de goedkoopste 4 Zitter en koste 850 $
In een periode van 1908 tot 1927 werden maar even 15 miljoen van die karretjes gebouwd , omdat Henri ontdekte dat de zwarte verf het snelste droogte kon men ze bestellen in eender welke kleur als het maar zwart was maar dat grapje was dus niet waar en er konden verschillende kleuren besteld worden
Het motortje had zo maar even een cilinder inhoud van …… 2800 cc voor een viercilinder en toch had deze motor maar een vermogen van 20 Pk
Het T model had slechts 2 versnellingen en haalde bij een verbruik van 11 tot 18 liter per honderd kilometer een riante snelheid van 72 Km/h
Zo dat was het nu de Box art

attachment.jpg

Het is een fijn kitje van " ICM " en ziet er degelijk uit
Kijk maar naar de inhoud



attachment.jpg



attachment.jpg

attachment.jpg

Een mooie handleiding met een redelijke goede kleur aanduiding ik ga me wel richten op foto's van de echte die ik op het internet gevonden heb

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


Hierbij ga ik het voor vandaag laten en jullie zullen het vervolg wel te zien krijgen
Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In een periode van 1908 tot 1927 werden maar even 15 miljoen van die karretjes gebouwd , omdat Henri ontdekte dat de zwarte verf het snelste droogte kon men ze bestellen in eender welke kleur als het maar zwart was maar dat grapje was dus niet waar en er konden verschillende kleuren besteld worden

Tot 1914 was de Ford T in meerdere kleuren verkrijbaar, tot Henry ontdekte dat zwart inderdaad het snelste droog was. Toen was bovenstaande quote werkelijkheid. Enkel verkrijgbaar in zwart. Pas de laatste jaren, eind jaren 20 waren er terug meerdere kleuren beschikbaar.

Er zou een verhaal achter de naam " Tin Lizzie " zitten maar het juiste verhaal ken ik niet .

In 1922 werd een kampioenschapsrace gehouden in Pikes Peak, Colorado.
Een van de deelnemers was Noel Bullock en zijn Model T, genaamd "Old Liz."
Omdat Old Liz er slechter uitzag vanwege slijtage, omdat de auto ongeverfd was en een motorkap ontbrak, vergeleken veel toeschouwers Old Liz met een blik.
Aan het begin van de race had de auto de nieuwe bijnaam "Tin Lizzie."


Marc, veel succes met de bouw.
 
Thanks Erik dat was de ontbrekende schakel naar het verhaal
Ik heb in mijn school tijd een heel ander verhaal gehoord en klopte niet met dit verhaal daarom dat ik het ook niet vertelde
Marc
 
Succes Marc,
ben curieus hoe je deze weer ´eigenzinnig` aanpakt

Fredv
 
Veel plezier Marc en oude auto's vind ik wel knap.
 
Dit is een erg leuk onderwerp. Veel succes met de voorbereidingen.
 
Dank u vrienden voor de complimenten , ik zal mijn best doen
Marc
 
Vraagje heeft iemand al problemen gehad met de plastiek van " ICM " models ik ondervind problemen met BMF te kleven blijft gewoon niet kleven , de plastiek voelt altijd vettig aan ook na het afwassen en zelfs afgewassen met alcohol
Ik ga nu eens proberen er een dun laagje primer op te zetten
Marc
 
Deze effe over het hoofd gezien. Mooi model Marc, komt wel goed in jouw handen als je je er maar niet te druk in maakt.

Eén van de problemen met die ex-Oostblokkers is inderdaad de kwaliteit van het plastiek. Ik weet niet waar het verschil zit maar het voelt steeds vettiger en zachter aan dan bij deze van andere producenten. Momenteel ondervind ik hetzelfde probleem met mijn ZiS brandweerwagen. De rode verf op de watertank en dergelijke blijft er goed op hangen maar op de cabine loopt het steeds verkeerd.

Je zal er waarschijnlijk beter aan doen een goede primer aan te brengen en deze voldoende te laten drogen. Lukt BMF niet dan zou ik proberen met Alclad als je dat hebt of misschien direct de Alclad primer (die zwarte) aanbrengen als ondergrond voor de BMF.
 
Veel heb ik deze dagen niet kunnen doen
De motor is in het donkerste grijs gespoten maar de verf houd er zeer slecht , Erwin heeft er ook al problemen mee gehad
Maar tot nu toe blijft het goed
Hier de eerste beelden met wat uitleg
De motor die we hier zien is een " zijkleppenmotor " wat wil dat nu zeggen ?
Wel de in en uitlaatkleppen zitten in de zijkant van het motorblok en de cilinderkop is maar een dikke gietijzeren plaat die het geheel afdicht
Bij een modernere motor zit alle mekaniek in de cilinderkop , dat wil zeggen de in en uitlaatkleppen een nokkenas en een tandwiel voor de aandrijving van de nokkenas


attachment.jpg


attachment.jpg






attachment.jpg


De radiator is weer wat anders op de plastiek pakt bijna niks dus even een dun laagje alclad primer filler opgezet , het hielp wel wat maar niet het gewenste resultaat , toch geprobeerd om BMF te kleven , het resultaat is bevredigend


attachment.jpg http://www.modelbouwen.be/attachment.php?


[ATTACH=full]397355[/ATTACH]


[ATTACH=full]397356[/ATTACH]


hopelijk smaakt het jullie maar ik hoor het wel
Grt
Marc
 
Hallo makkers voor de laatste keer dit jaar nog even een updatetje
Ben naar Baliën geweest om de juiste kleurtjes te gaan halen heb nu Tamiya verf gekocht en bepaalde primers ook witte omdat ik met zeer lichtgroen moet werken
Het donkere groen spuit perfect maar droogt toch weer zeer traag ik weet niet hoe het komt
De goudkleurige biezen zijn volledig afgeplakt en met penseel geschilderd
De achter en vooras zijn ook klaar de bladveren zijn roestig gemaakt omdat ik bijna op alle foto's ze zo te zien krijg behalve de volledig gerestaureerde Fordjes maar die rijden dan ook niet veel he
Oogjes open en snaveltjes dicht

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg ]


attachment.jpg


fotokes staan wat doorheen
Zo beste makkers tot volgend jaar hou jullie goed en gezond en vier lekker op jullie manier Nieuwjaar
Liliane en Marc
 
Mooie t ford maar misschien toch eens kijken op het linkse voorspatbord.Ik denk dat er een oneffenheid in de groene lak zit en misschien ook het gouden lijntje wat bijwerken.Indien ik het verkeerd zie laat maar gerust weten.
Marc S
 
Heb tussendoor nog wat kunnen doen en ….. geprobeerd
Na even zoeken ben ik erop uit gekomen dat er veel hout aan een Ford t gebruikt werd daar de beschrijving licht bruin voorstelt dus even geëxperimenteerd met kleuren bruin , in mijn ogen ok maar wat in jullie oogjes ?

De vloerplaat en de bevestiging voor de brandstoftank


attachment.jpg


attachment.jpg

Even jullie reactie aub
Marc
 
Het opstaande stuk heeft een iets andere kleur dan de bodem, maar het ziet er wel hout uit ;)
 
Dat kan maar daar komen twee zeteltjes bovenop dan zie je er niet veel meer van
Thanks voor de reactie
 
Zal niet weten waarom het het niet zal kunnen twee kleuren hout misschien aan een nieuwe voorraad hout begonnen. Maar ziet er goed uit.
 
Zal niet weten waarom het het niet zal kunnen twee kleuren hout misschien aan een nieuwe voorraad hout begonnen. ...

Het kan inderdaad Ron, maar wou het meegeven omdat Coachke soms problemen heeft met de kleuren...
Verder niets dan lof, ziet er zeer mooi uit ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan