Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.186 Jagdtiger [DONE]

ERVARING
Redelijk wat ervaring
BOUWWIJZE
Out of the box
BOUWBUDGET
Geen extra budget
BOUWSTATUS
Afgewerkt
COMMENTAREN
Commentaar en tips zijn altijd welkom

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
attachment.jpg
(Bron: Internet. For reference purpose only)

Om mezelf even te verwennen na een veel te lange periode niet echt gebouwd te hebben (wel andere werkjes zoals schilderen en opknappen van 1/87 voertuigen), heb ik deze doos uit de stapel gehaald om zonder veel poespas of opzoekwerk wat te genieten van deze mooie hobby.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het is een simpele kit, een Italeri Alzo Zero, gemaakt voor de gamer.
Dit betekend dat er weinig onderdelen inzitten...
Er is veel voor verbetering vatbaar, en er kan ook hier en daar iets toegevoegd worden, maar deze keer niet aan mij besteed :nowink:
Ik wil terug eens iets afwerken zonder mezelf te verliezen tijdens de bouw :8 (er staan hier al genoeg shelf queens stof te vergaren..)

Wat wel leuk is aan deze kit is dat er een keuze is tussen dropveters of link by link rupsbanden.
Aan de andere kant heeft Italeri hier een kans laten liggen om de link by link onderdelen ook aan de binnenzijde te detailleren :(

attachment.jpg

Hier even een dryfit met de dropveters.
Zoals te zien heeft Italeri er aan gedacht om reeds pinnen te voorzien die de tracks op hun plaats houden.
attachment.jpg

Dit is echter niet het resultaat wat ik wil, dus gebruik ik de link by link tijdens de afwerking.
Ook de details zijn mooier bij de link by link onderdelen
attachment.jpg

Tot zover de foto's van de werken (ik ben al iets verder gevorderd, maar ik vergeet telkens een fototoestel of gsm mee te nemen om de gedane werken op de gevoelige plaat vast te leggen..)
Zo heb ik intussen reeds een basislaag geschilderd (desert yellow), filter er over aangebracht, een zakje chippings peper en zout (teerzwart & basiskleur) er over gegooid, wat details van kleur voorzien, een zwarte wash er over gegoten en een laagje parketvernis om binnenkort de decals er op te kunnen plaatsen.
 
attachment.jpg
(Bron: internet, For reference purpose only)

Ik heb nog enkele foto's op de gsm gevonden, en er nog enkele genomen zopas.
Niet veel over te vertellen, enkel dat de kleuren niet op iedere foto getrouw overkomen.
Deze update is dus enkel kijken en opmerkingen geven :)

*Basislaagje
attachment.jpg

*Chipping en filter
attachment.jpg

*Op dit punt was de loop nog niet bevestigd voor handelbaarheid en bereikbaarheid tijdens het schilderen
attachment.jpg

attachment.jpg

Pinwash en decals
attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaat heel vlot en ziet er al mooi uit, heel veel succes met de verdere bouw
 
Schiet al lekker op het Jagdtigertje heb dit voertuig altijd al zo lelijk als de nacht gevonden :)
 
moet eerlijk toegeven, toen ik las zwarte chips en wash had ik mijn bedenkingen bij het resultaat, en ziet er beter uit dan verwacht, maar toch (of misschien is het te standaard, is donkerbruin ergens natuurlijker. Wat ik ergens wel mis is een blekere rand rondom sommige chips om er een beetje leven in te krijgen (fijn streepje buff) en eventueel een paar gewone streepjes met buff op de fenders en zijkanten om een soort sleepsporen die niet volledig door de lak gegaan zijn weer te geven. Ook kan je nog bij sommige chips met potlood het hart blinkend maken om ze "vers" te doen lijken...
 
Bedankt Aris5, Ron en Silenoz voor jullie reactie :)

Schiet al lekker op het Jagdtigertje heb dit voertuig altijd al zo lelijk als de nacht gevonden :)

Een schoonheidswedstrijd zal deze dame niet gauw winnen :nowink:
Zelf heb ik er een iets emotionele binding mee, deze tank was mijn allereerste tank op 1/35 die ik in mijn kindertijd van mijn vader heb gekregen...

moet eerlijk toegeven, toen ik las zwarte chips en wash had ik mijn bedenkingen bij het resultaat, en ziet er beter uit dan verwacht, maar toch (of misschien is het te standaard, is donkerbruin ergens natuurlijker.

Ik kan begrijpen dat je even bedenkingen had bij de zwarte chips, maar ik gebruik "teerzwart" van revell, wat een beetje vergelijkbaar is met "nato zwart" van Tamiya.
Zéér donkergrijs eigenlijk. Moeilijke kleur om te beschrijven :dry:, maar zeer dankbaar op schaalmodellen :)
De wash is inderdaad zwart, dit om de accenten iets duidelijker af te tekenen op deze schaal.
Rondom de toren bovenaan heb ik er gisteren nog een bruine wash boven op de zwarte gezet.
Dit om het toch iets te verzachten..
Morgen eens kijken welk effect het geeft?

Wat ik ergens wel mis is een blekere rand rondom sommige chips om er een beetje leven in te krijgen (fijn streepje buff) en eventueel een paar gewone streepjes met buff op de fenders en zijkanten om een soort sleepsporen die niet volledig door de lak gegaan zijn weer te geven. Ook kan je nog bij sommige chips met potlood het hart blinkend maken om ze "vers" te doen lijken...

Ik zie nu op de foto's dat dit nergens zichtbaar is :ohmy:, nochtans heb ik er met de basiskleur ook kleine chips op aangebracht.
Maar nog enkele met buff is geen slecht idee, eens bekijken morgen.
Met een potlood eens rondgaan staat nog op het te doen lijstje, maar ik wacht daar zo lang mogelijk mee omdat tijdens het vastnemen het grafiet aan de vingers durft blijven plakken en zich dan afzetten waar het niet gewenst is... :@


Gisteren ook nog wat roest-aflopers opde hull en de tracks gelegd.
En ik denk dat ik één van de decals zal moeten bekijken, er zit precies lucht onder die zorgt voor silvering :angry:
 
Blij te zien dat je terug aan het bouwen bent Xavier en dan nog een Jagdtiger.
Vind je verwering wel redelijk goed geslaagd, mochten misschien wat meer krassen te zien zijn aan de zijkanten maar dacht dat je dat nog in overweging had.
 
Merci Erwin.

Ja, daar het wellicht beter zal zijn om met buff enkele punten aan te toetsen kan ik er intussen ook enkele krassen er bij voegen ;)
 
lekker om te kijken ben nu echt geen tank fan maar het kijken geeft me veel plezier
Suc6
Marc
 
Om te komen kijken hoef je geen liefhebber te zijn :nowink:, maar als jullie er van kunnen genieten ben ik wel meer tevreden over mijn werk :01:
 
Volg met grote aandacht maar vraag mij steeds af dat die tanks al zoveel stukken verf kwijt zijn na toch relatief korte tijd in dienst.
Zeg er wel bij dat ik leek ben in deze en opmerking luid denkend is.
 
Bedankt voor het volgen Pascal.
Het is altijd een zoeken naar de juiste balans van verweren.
Voor je het weet heb je er te veel...
Wat ik wel indachtig ben, is dat:
-de verf kwaliteit toen niet zo goed was
-de voertuigen niet met zachte hand behandeld werden
-deze onder zware omstandigheden gebruikt werden
en ook dat de gemiddelde levensduur van oorlogsmateriaal niet zo hoog ligt, maar dat er altijd uitzonderingen zijn... ;)
 
attachment.jpg
(For reference purpose only)

Om te begeinnen nog even een close up met aandacht aan de chippings met het basiskleur:

attachment.jpg

De tips indachtig dan enkele chips met buff aangebracht.
Over dit alles nog een lichte wash om alles op elkaar af te stemmen.
Momenteel is dit de stand van zaken:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het is nog niet klaar :nowink: dus tips en opmerkingen meer dan welkom :yup:
 
tof zo te zien maar is er een aparte tutorial ivm dit manier van verwering ?
voor de rest .. prachtig om te zien
 
Dag Gonsken, dank u :)
Heb geen weet van een tutorial , maar het is niet moeilijk hoor.

Kies de kleuren welke je wil gebruiken, twee a drie kleuren .
Op mijn model heb ik gebruik gemaakt van *teerzwart, *desert yellow, *track primer (donkerbruin/roest) en *Buff
Ik gebruik een fijne penseel en daarmee heel voorzichtig puntjes op het model stippen.
Wil je een grotere, dan maak je deze best door verschillende kleintjes naast/tegen elkaar te zetten.
Als de eerste kleur klaar is, dan kan je met een lichtere /basis- kleur deze langs de rand of er doorheen nog eens aanstippen.
Op deze manier geef je een visuele diepte aan je verfwerk.
Als deze klaar zijn, dan ga ik er nog eens over met een filter om de kleuren naar elkaar toe te trekken.
En als laatste kan je dan met een potlood wat metaalkleur aan de chipping toevoegen.
 
Xavier,

Je bent weer goed vertrokken zie ik. Prachtig voertuig al geworden, je ziet dat hik gebruikt is, maar niet te..., je chippings zijn dus goed gekozen.
Probeer in het vervolg eens met een klein sponsje chips te zetten rond randen en de plaatsen die veelvuldig gebruikt worden, je zult zien dat dit nog een ander effect geeft, daarna kan je nog gewenst bijwerken met een fijn penseel.
 
Merci Swaken :)
Dit is aangenaam vernemen van een topbouwer op deze schaal :)

...
Probeer in het vervolg eens met een klein sponsje chips te zetten rond randen en de plaatsen die veelvuldig gebruikt worden, je zult zien dat dit nog een ander effect geeft, daarna kan je nog gewenst bijwerken met een fijn penseel.

De tip is ter harte genomen, en intussen de tank met de spons-methode enkele chips gegeven in het basiskleur.
Eerst even uitgetest op een oude "Elephant" shelf-queen :24:. Zo geraakt deze misschien ook eens afgewerkt :06: :08:
De tank heeft intussen een modderbadje genomen voor een zachte huid :nowink:
De modder op de romp redelijk subtiel gehouden door middel van spetters maken. Dit door verf op een oude tandenborstel te doen en dan met een stokje over de haren te gaan. Enkel de wielen zijn iets zwaarder behandeld met een oude verfborstel...

Nu rest mij nog een rondje met een potlood, wat stof laten op vallen en het "ondergrondje" afwerken.
Het zal enkel wat modder op een plankje ter grootte van de tank worden, dit enkel om de tank te laten huwen met de ondergrond.

Sorry, nog geen -foto- van de reeds gedane werken
 
attachment.jpg
(Bron internet; For reference purpose only)

Omdat een update zonder -foto- minder aangenaam is, toch even de tijd genomen om daar verandering in te brengen ;)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

:wavey:
 
He Beyond, prachtig wat je aan het maken bent.
 
Jawadde dat is knap moet ik zeggen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan