Hoofdsponsor

1/24 Trilux AMG Mercedes C-Klasse DTM 2009 [done]

Schaal 1/24 - 1/25

Modestforest

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 nov 2014
Berichten
1.065
Beste medebouwers,

Laat ik beginnen met HELP.
Ik heb een paar kitjes overgenomen van een bouwer/verzamelaar uit mijn streek en daar zat deze jongen bij :

attachment.jpg

Ik wilde al langer iets doen met een racewagen met veel decals omdat ik van plan ben om de nieuwe Ford GT Le Mans van Revell wil gaan bouwen ( iemand een idee wanneer hij hier te koop zal zijn ?)
Dus een zwarte racewagen met hopen decals, ik dacht dat het redelijk standaard ging zijn , zwart spuiten ,decals erop en clear erover, maar ........... toen ik wat foto’s had gegoogeld zag ik twee dingen Nl : de auto heeft twee tinten zwart ( de body en de uitbouw) en wat meer is hij glanst niet. En daar ligt de moeilijkheid denk ik. Ik kan er natuurlijk Satin vernis overspuiten maar dan zijn die decals ook mat en dat is denk ik niet de bedoeling, of ik kan toch de auto in de glans zetten en niet meedoen aan “ hysterische correctheid”
Daarom de help in de intro :)

Ondertussen heb ik toch al wat geknutseld en gekleefd. Ziehier het resultaat :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb alles in kleine sub assemblages gemaakt zodat alles nog netjes kan gespoten worden voordat er extra thin aan te pas komt. De velgen waren in chroom maar die hebben al een bleekwaterbad gekregen. De pasvorm van deze kit is tot nu toe zeer goed , maar ik ben mij ervan bewust dat dit projectje een hele uitdaging zal zijn voor mij, daarom hoop ik dat jullie me op weg kunnen helpen voor de verfklus.
Ik zie dat ik geen foto heb geplaatst van de decals, zal dat nog proberen in orde te brengen.

Thats it for now, grtzzzzz Modest.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, wat wil je precies bereiken? Een matte body en glanzende decals?

Wil je realisme tot en met, of maakt het niet zoveel uit?
 
Deze kit heb ik ook liggen, ben er eens ooit mee begonnen, maar veel heb ik er niet aan gedaan.

De auto is wel degelijk helemaal mat zwart, al doet het zonlicht het soms een beetje glanzen :

66508170_0d5749821b.jpg


009-ralf-schumacher-team-hwa-amg-mercedes-c-klasse.jpg

Toen ik met de kit begon, dacht ik aan 2 opties :

1. Spuit de auto in glanzend zwart, daarna de decals erop en daar een satijn of matte vernis over.
2. Spuit de auto in glanzend zwart, daarna de satijn of matte vernis en als laatste de decals.

Ik denk dat optie 1 de beste is. De decals zijn op de foto's van de 1/1 ook niet echt glanzend. En decals over een satijn of matte vernis geeft een grote kans op "silvering".

Groeten

Pascal
 
Gelet op wat Pascal schrijft en toont, ben ik het helemaal met hem eens; ik zou ook voor optie 1 gaan.
 
Dus jullie bedoelen zwart- decals-clear glans en tenslotte satin vernis als ik het goed begrijp ? Misschien een domme vraag maar heeft het dan zin om de auto in de glans te zetten ?
Ps tof dat je er bij bent Roy 👍🏻 Het hoeft niet hyperrealistisch te zijn, maar een glanzende auto zou niet passen denk ik , op foto’s die ik vond lijkt het er op dat body en uitbouw een verschillende tint zwart hebben ,misschien komt dat door verschillende materialen metaal - kunststof misschien

attachment.jpg

Als je kijkt naar waar de motorkap en de wielkasten samenkomen zie je duidelijk een andere toon zwart toch ?

Grts Modest.
 
Dus jullie bedoelen zwart- decals-clear glans en tenslotte satin vernis als ik het goed begrijp ?

Ze bedoelen, zwart, glanzend of mat, als je voor glanzend gaat kunnen de decals er zo op.
Ga je voor mat, dan eerst glanzend afwerken met vernis, dan decals erop.
En dan met mat of zijdeglans vernis afwerken.
Als je decals gaat aanbrengen zorg je steeds voor een glanzende ondergrond.
Deze zorgt voor een betere hechting en minder kans op silvering.
De vernislaag, mat, glanzend of satin zorgt voor bescherming van je decals en je model.
 
Deel de mening van Roy & Pascal. Optie 1 lijkt me de meest correcte.

Even het web doorzocht en afgaande op de fotos is de ganse wagen matt, inclusied de decals.

45390638145_7e3b2aa7f1_b.jpg

46253181192_c1d0f4a5ea_b.jpg

Succes & groeten,

Dirk
 
Ze bedoelen, zwart, glanzend of mat, als je voor glanzend gaat kunnen de decals er zo op.
Ga je voor mat, dan eerst glanzend afwerken met vernis, dan decals erop.
En dan met mat of zijdeglans vernis afwerken.
Als je decals gaat aanbrengen zorg je steeds voor een glanzende ondergrond.
Deze zorgt voor een betere hechting en minder kans op silvering.
De vernislaag, mat, glanzend of satin zorgt voor bescherming van je decals en je model.

Nu snap ik het idd decals moeten op een glanzende ondergrond was weer niet ver genoeg aan het vooruitdenken :(

@ Leysend: bedankt voor het meedenken. Denk dat je gelijk hebt alles mat/Satin

Nog even over de Ford GT uit de intro : gevonden in Belgische webshop :) :)
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, de decals moeten op een zo glad mogelijke ondergrond worden opgebracht.
 
Beste bouwers,

Naar jaarlijkse traditie ben ik de week van kerstmis in congé 😄 , dus tijd om wat verder te doen met de Mercedes. De werkzaamheden vorderen goed en ik heb wat foto’s voor jullie. Allereerst heb ik het kantoor van meneer Schumacher ingericht en geschilderd , ik heb zoveel mogelijk de instructies gevolgd maar hier en daar heb ik wat artistieke vrijheid genomen en gedaan wat ik leuk vond. Hier de foto’s.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de motor is gemaakt en gespoten, het is een eenvoudig blok en na afwerking ga je er bijna niets meer van zien, gespoten met alu van Valleyo en dan een wash met pannelliner van Tamiya.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan heb ik de wielen onder handen genomen, die waren in chroom maar heb die in Javel gegooid om ze te strippen , de velgen die uit twee delen bestaan heb ik dan gespoten in Dark Aluminium van Valleyo en een laagje matte clear erover. De remschijf is ook alu van Valleyo en de remschoen een rood kleurtje van hetzelfde merk. Na de decal op de remschoen een wash van pannelliner aangebracht en alles geassembleerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tenslotte de decals aangebracht op de rubbers.

attachment.jpg

Vandaag ook begonnen met de decals, eerst de achterspoiler onder handen genomen. Na een laagje semi gloss black van ZP moest het hele ding bekleed worden met Carbon decals


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Dan bovenop de Carbon de letterdecals van de sponsor in twee delen

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot nu toe is het een plezier om deze kit te bouwen, ik zat er wat mee in om al die decals te doen maar ik ben aangenaam verrast, die dingen passen als een goed paar schoenen en met Sol en Set van microscale en een klein haardrogertje ben ik al goed op weg.
Heb ook al een begin gemaakt aan de carrosserie maar nog geen foto’s van gemaakt. Das dus voor de volgende update. Laat maar weten wat jullie ervan vinden


Greeetttzzzzzz Modest.
 
Ziet er prachtig uit Modest; één vraagje wel, die 'flash' op het buizenframe... ik denk dat je dit als lasnaden wilt doen voorstellen? Denk persoonlijk dat dit gewoon flash is, wellicht nog makkelijk te verwijderen op dit punt.

Voor de rest erg geslaagd.
 
Heren ,

Bedankt voor de complimenten , Roy je hebt gelijk en ik zie het nu ook oas op de foto’s. ,jammer maar helaas ,alles is al vastgelijmd en ik ga het interieur niet meer afbreken. Temeer eens de body erop staat je bijna niets meer ziet van de binnenkant, maar ik neem het zeker mee voor de volgende racewagen( heb er al minstens 3 die ik nog wil gaan bouwen :). )

Zoals gezegd de body in de verf gezet , ik had zwart in gedachten ,maar toen ik de instructies erop na las bleek dat het metallic zwart moest zijn, bovendien had ik een tweekleurig schema in gedachten om de boel wat minder saai te maken.
Op aanraden van Coachke ben ik aan de slag gegaan met een andere primer dan die van ZP, eerst een laagje of twee Grey Primer van Alclad, en het moet gezegd het spuit veel gemakkelijker en het resultaat is gladder dan glad.
Nu had ik geen metallic zwart in huis dus zelf maar iets gemengd Nl 50% black en 50% NATO Black van Valleyo daar heb ik enkele druppels Silver van hetzelfde merk bijgedaan. Hier het resultaat

attachment.jpg

attachment.jpg

Ben er best tevreden over, en het is zeer glad en Satin van uitzicht, enig nadeel is dat het bijna niet te schuren valt wegens niet sterk genoeg, maar veel schuurwerk was niet nodig. de onderste delen en de uitbouwdelen aan de wielen heb ik met semi gloss black van ZP gespoten , ik vind dat de twee soorten zwart een echte meerwaarde geven , zeg maar wat jullie vinden.

Vervolgens ben ik begonnen aan de decals ( weliswaar met een klein hartje , want dit is voor mij de eerste keer dat ik een auto bouw met zoveel decals ). Een hele namiddag bezig geweest met sol set en een haardrdoger. Het was een aangename verassing , de decals zijn precies op maat ,niet te dik en laten zich makkelijk manipuleren , wat een verademing na de Dodge !!
Dit heb ik ervan gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Let op het luik op het dak en de deuren ,daar heb ik de decals gesneden om de panellines te tonen, volgende horde is de claercoat met Satin vernis om alles te sealen, dat was het voor nu , laat gerust weten wat jullie ervan vinden.

Greeeeeetttzzzzzzz Modest.
 
Fantastisch en dat op matte verf , let wel koplampen eruit en ook de grille voor het spuiten want vernis erop is niet mooi
Suc6 makker
 
Dat ziet er erg mooi uit Modest, ik ben onder de indruk.
 
Als ik het goed begrijp dan heb je geen glanzende onderlaag gebruikt waarop je de decals aangebracht hebt?
Hoop in dat geval dat ze geen silvering gaan beginnen vertonen.
Tot nu toe ziet het er heel goed uit en ben blij verrast met het resultaat.
 
De twee kleuren zwart ( :15: ) zijn een mooie combinatie. Geslaagd in je opzet ;)
Heb echter een beetje dezelfde vrees als Erwin ivm silvering van je decals....
 
Enige plaatsen met silvering op deze decals kan je maar hebben op de draagfilm. Met decalsetting en tijd kan je deze mooi wegwerken, maar het kost wel tijd... Mooi gedaan. Grootste probleem is om de decals te sealen en toch dit effect te behouden....
 
Heren,

Bedankt voor de positieve comments, de decals zitten er op en zijn ondertussen geseald , ga daar nog foto’s van posten ( het ziet er goed uit ). Ga dat uitleggen in de volgende update.
Over het rechtstreeks aanbrengen van de decals op de verf dan: ik herinner me dat als ik een tank bouwde en met Tamiya verf spoot ik altijd problemen had met sivering , zelfs als ik sol plus gebruikte , vooral die balkenkruisen en de turret nummers hadden daar last van, toen ik er eentje spoot met Valleyo was dat veel minder het geval, die verf heeft als je het goed gebruikt een Satin afwerking, zo ook hier , heb dat eerst eens goed bekeken onder de lamp en een testje gedaan. Ik heb de decals er ook niet op gesmeten om zo rap mogelijk klaar te zijn. Eerst micro set op het opppervlak en de decal losweken , als hij los is insmeren met set en dan aanbrengen , dan met wattenstaafjes rollende bewegingen op de decal om al het vocht weg te krijgen. Als hij op zijn plaats zit neem ik een tissue en druk zachtjes aan, vervolgens wrijf ik voorzichtig met de tissue over de decal en dan zit ie zo goed als op zijn plaats. Tenslotte met de haardroger op lage stand alles droog blazen. Indien nodig nog een rijkelijke behandeling met micro sol en laten opdrogen. Het moet ook gezegd dat de decals in deze kit van zeer goede kwaliteit zijn.

Greeetttzzz Modest.
 
Beste bouwers,

Het einde van dit project is aangebroken, hier de eindfoto's :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het was een mooi avontuur en ik kan alleen maar goede dingen zeggen over deze kit , pasvorm is formidabel de decals zijn fantastisch , enig minpuntje waren de velgen die in chroom waren uitgevoerd maar met een bleekwaterbadje is dat ook goed gekomen, deze build is me zo goed bevallen dat ik al een ander projectje in gedachten heb ,eigenlijk twee of drie..... Soit zeggen jullie maar wat jullie van deze C klasse on steroids denken


Greeeeeeeeetttzzz Modest
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan