Hoofdsponsor

1/200 Smit Rotterdam (1:200) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb mijn vrouw er ook even naar laten kijken en die zegt ook roodbruin.
Dus inderdaad: We have a winner!

En nu weer snel terug naar de bouw...:k

groeten, Rinie
 
Weer een mini update-je vandaag.
Ik heb weer wat zitten kleuren. Het was even zoeken om de goede bruin-rode kleur voor de opbouw van het achterdek te vinden, maar ik denk dat ik de goede kleur gevonden heb: Revell 37!

2290.jpg

DSC_0013-8.gif

DSC_0006-22.gif

DSC_0012-7.gif

DSC_0007-14.gif

DSC_0008-15.gif

Voor de sloepen ga ik nog even goed kijken hoe Rik de sloepen voor zijn Cutty Sark zo mooi gekregen heeft!

DSC_0015-6.gif

De romp delen moeten nog een laagje geel nu ik er nog bij kan, en dan kunnen ze eindelijk tegen elkaar gelijmd worden!

groeten, Rinie
 
Mooi schilderwerk Rinie. Deze kleur ga ik onthouden, ziet er prima uit :-)
 
De romp delen moeten nog een laagje geel nu ik er nog bij kan, en dan kunnen ze eindelijk tegen elkaar gelijmd worden!

Als ik de vorm zo bekijk, dan zou je eens moeten kijken of je na het lijmen van de romp het dek er nog in gaat krijgen. Dat kun je doen doormiddel van een dryfit met tape. Zorg ervoor dat de romdelen wel vast zitten aan elkaar met de tape. Dus geen kieren. Dan kijk eens of je het dek er nog op kunt krijgen. Het zou wel eens kunnen dat dit niet gaat lukken door de verschansing.
 
Hoi Rinie
Mooi schilderwerk op het achterdek, maar moeten de 2 lieren ook niet rood worden ?
de binnenkant van de verschansing bij boeg en achterschip zij volgens mij allebij geel.

Groet Henny
 
Als ik de vorm zo bekijk, dan zou je eens moeten kijken of je na het lijmen van de romp het dek er nog in gaat krijgen. Dat kun je doen doormiddel van een dryfit met tape. Zorg ervoor dat de romdelen wel vast zitten aan elkaar met de tape. Dus geen kieren. Dan kijk eens of je het dek er nog op kunt krijgen. Het zou wel eens kunnen dat dit niet gaat lukken door de verschansing.
Waarom denk je dat ik met het achterdek ben begonnen :k
Het achterdek krijg je er inderdaad niet meer tussen als de romp delen tegen elkaar gelijmd zijn. Het achterdek moet er dus meteen tussen geplaatst worden. Daarom heb ik het achterdek eerst in de verf gezet want nu kan ik er nog goed bij.

De twee romp delen passen trouwens heel slecht dus ik zal behoorlijk met klemmetjes en tape moeten worstelen om het geheel passend te krijgen...

Bedankt voor het meedenken Rik!

groeten, Rinie
 
Henny zei:
Hoi Rinie
Mooi schilderwerk op het achterdek, maar moeten de 2 lieren ook niet rood worden ?
De 2 lieren zijn volgens mij (en in ieder geval volgens de verf instructies van Heller) wit. Maar ik zal voor de zekerheid nog even de 1:1 foto's erop naslaan.
Bedankt voor de tip!

Henny zei:
de binnenkant van de verschansing bij boeg en achterschip zij volgens mij allebij geel.
Groet Henny
Klopt, maar bij de boeg kan ik er nog gemakkelijk bij als de romp delen tegen elkaar gelijmd zijn, dus het geel verven daarvan heb ik nog even uitgesteld.

groeten, Rinie
 
Even een fotootjes van de 1:1 lieren:

sr_lier.jpg

(bron: Kor en Roel van Essen)

De lieren zijn dus wit met zwart, nou ja 'wit'...
Ik kan weer flink aan de slag met de verwering zoals je ziet :k

groeten, Rinie
 
Nou dat was vandaag even flink zweten!
De romp van de Rotterdam bestaat uit twee delen, die wilde ik vandaag tegen elkaar lijmen met het achterdek er tussen. Dat was een lastig klusje. De rompdelen pasten heel slecht op elkaar doordat ze niet helemaal recht waren. Daardoor zaten er flinke kieren bij zowel de boeg als aan de achterkant.

Maar na veel geduld (!) en veel gegoochel met klemmetjes en tape is het toch gelukt om de delen redelijk recht op elkaar te lijmen.
Toch moet er nog wel wat plamuur aan te pas komen om de lijmnaad helemaal weg te werken.

Natuurlijk weer wat fotootjes:
DSC_0011-15.gif

DSC_0003-26.gif

DSC_0008-16.gif

DSC_0009-14.gif

DSC_0006-23.gif

Het middendek ligt er nog los in, dat is straks handiger bij het verven.
Ter ontspanning :-)k) heb ik tussendoor de sloepjes een likje verf gegeven:

DSC_0001-18.gif

groeten, Rinie
 
Nog een geluk dat er ooit eens iemand de plamuur heeft uitgevonden. :D

Tja, bij sommige modellen sluiten de onderdelen al eens wat beter aan dan bij andere.
Dit is de uitdaging van het echte modelbouwen, Rinie.


Maar zoals ik zie heb je dat goed opgelost.

Ook de sloepjes vind ik leuk gedaan maar moeten die de dag van vandaag niet in oranje geschilderd zijn i.p.v. wit? Het kan zijn dat ik het verkeerd voor heb hoor... ...



Mooie update!




Droop
 
Netjes hoor rinie,

Ik vind het toch nog goed passen. Ik heb er genoeg gemaakt die echt vele malen minder mooi pasten hoe ik ze ook in elkaar zette. :s

Iig gaat helemaal goed komen zie ik. Met een snufje geduld en een onsje plamuur komt het echt wel voor elkaar. :k
 
Lang leve de plamuur ! :D

@Droop
Op de 1:1 foto's van de Rotterdam zijn de sloepen wit. In de begindagen was het afdekzeil ook wit, maar dat is later blijkbaar vervangen door een groen zeil.

Dit is een foto van de proefvaart van de Rotterdam, hier nog met witte afdekzeilen:

ProefvaartfotoSmitRotterdam.jpg

En hier een aantal jaartjes later, met een groen zeil

smitrotterdam-1.jpg

Ik volg de iets oudere versie.

groeten, Rinie
 
Dan heb ik nikske gezegd hoor. cute

Dat het een voordeel is om over heel veel referentiemateriaal te beschikken, is bij deze nogmaals gebleken. :k



Droop
 
Droop zei:
Dan heb ik nikske gezegd hoor.
Ik ben alleen maar blij met alle reacties en tips hoor!
Hoe meer mensen meedenken, hoe minder kans dat ik de verkeerde kant op knutsel :k

groeten, Rinie
 
Vandaag heb ik weer wat kunnen oefenen met weatheren.

Als eerste het dak van de opbouw. Mijn bedoeling was om hier de effecten van roet en olie viezigheid aan te brengen. Het dak zit vlak onder de schoorstenen, dus dat blijft niet schoon...

DSC_0003-27.gif

DSC_0004-21.gif

Ik vind het een beetje overdone, dus ik zal het weer iets schoner moeten maken...

Verder heb ik de sloepen onder handen genomen. Ik heb Rik's tip gevolgd en de afdekzeilen ruwer gemaakt door er even met een grof schuurpapiertjes overheen te gaan. Vervolgens heb een grijze wash aangebracht om een zout aanslag look te krijgen:

DSC_0007-15.gif

DSC_0008-17.gif

Hier ben ik wel tevreden mee.

Tenslotte een fotootjes van de romp met een eerste likje verf:

DSC_0005-27.gif

Reacties en tips over het weathering werk zijn welkom! Ik wil graag leren ;)

groeten, Rinie
 
Rinie,
plaats eens een 1 euro stuk naast die kleine sloepjes en het achterdek op de foto, dan hebben de mensen een beter idee van de grootte en gaan ze beter kunnen inschatten of dit goed of overdone is.
 
Hoi Rinie,

Terug een prachtige update.

Doch één opmerkingske: maak de reddingsvlotten niet te vuil.

Bij ons op de sloperij komen we dagelijks met die dingen in kontakt en desondanks je ze op bijna alle plaatsen van een vaartuig terug vindt (op het dek uiteraard), zijn ze steeds in prima staat.
Je moet weten dat die vlotten jaarlijks gekeurd worden, dus kan de rederij het zich niet veroorloven om die zomaar te laten vervuilen. ;)



Keep up the good work.




Droop
 
Rinie,
plaats eens een 1 euro stuk naast die kleine sloepjes en het achterdek op de foto, dan hebben de mensen een beter idee van de grootte en gaan ze beter kunnen inschatten of dit goed of overdone is.

Bedankt voor de tip Dominiek, daar zal ik de volgende keer aan denken.
Maar in principe zou de grootte niet uit moeten maken of iets er wel of niet realistisch uitziet ;)

groeten, Rinie
 
Hoi Rinie,

Terug een prachtige update.

Doch één opmerkingske: maak de reddingsvlotten niet te vuil.

Bij ons op de sloperij komen we dagelijks met die dingen in kontakt en desondanks je ze op bijna alle plaatsen van een vaartuig terug vindt (op het dek uiteraard), zijn ze steeds in prima staat.
Je moet weten dat die vlotten jaarlijks gekeurd worden, dus kan de rederij het zich niet veroorloven om die zomaar te laten vervuilen. ;)



Keep up the good work.


Droop

Dank je Droop.
Ik ga de reddingsvlotten snel schoonpoetsen, ik wil niet dat de Rotterdam meteen afgekeurd wordt ;)

groeten, Rinie
 
Het onderwater schip is voor zover ik weet niet echt vuil. Dit omdat er door het water geen lucht bij kan komen. Dus ik zou zou hier in het uiterste geval alleen een soort van hele fijne wash op doen. En dan ook echt heel weinig. Je zou eens naar de sub van Homeghost kunnen kijken. Daar is deze discussie destijds ook geweest.

Btw, daar staan hele mooie howto´s in. ;) Die jij zeker kunt gebruiken als je hiermee verder wilt verweren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan