Hoofdsponsor

1/35 M3 Lee [wip]

D-DAY 1944

Well-known member
Registered
Lid geworden
11 nov 2011
Berichten
1.676
Voor mijn diorama Tunis 1943, had ik moeite om te kiezen tussen een sherman en een M3 Lee. Maar gezien de M3 Lee ook werd gebruikt, en niet zo veel te zien is op diorama's heb ik dan gekozen om deze te maken.

De kit is van Tamiya, eigenlijk al best een oud kitje, hopelijk past alles goed.

De Boxart en inhoud van de doos.

attachment.jpg


attachment.jpg

Zoveel onderdelen zijn er niet, dus zal wel vlot gaan denk ik.

Grtz Bart.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor zover ik mij kan herinneren past deze kit mooi ineen.
Maar het is wel al héél lang geleden dat ik deze heb gemaakt :8
 
Weer zo een kitje waar ik het bestaan nog niet van kende laat staan de tank in het echt , ik sta hier regelmatig verstomd hoeveel verschillende oorlogstuigen als ook vliegtuigen en schepen er destijds gemaakt werden
Telkens ik op een beurs kom sta ik toch weer verstomd van de verschillende vernietigingswapens er gebouwd zijn ten koste van ? Ik dit rare ding wel volgen
Suc6 ermee
Marc
 
T'ja een rare jongen die M3, heeft iets mee van een WW2 tank, tezelfdertijd zie je ook de evolutie naar de WW2 M4 Sherman.

De bouw verliep zonder problemen, Beyond je geheugen liet je niet in de steek:nowink:.
Het trekwiel, spanwiel en loopwielen hangen nog niet vast, ook zijn de tracks en de pioneertuigen nog niet geplaatst.
Dit om het spuit - en schilderwerk te vergemakkelijken.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Zo nu klaar maken om de primer er op te zetten.

Grtz Bart.
 
die zit sneller samen dan gedacht...

heeft iets mee van een WW2 tank, tezelfdertijd zie je ook de evolutie naar de WW2 M4 Sherman

Ik veronderstel dat je WWI bedoelt? Het was dan ook een interimtank tot ze een oplossing hadden om een 75mm geschut in een koepel te kunnen monteren. Hierbij er al redelijk veel meegenomen van de ontwikkeling van de M4 zodat dit reeds operationeel kon getest worden.

Tankbouw stond toen ook nog in zijn "kinderschoenen", en er werd veel geexperimenteerd. Bij tanks heb je een driehoek die je in evenwicht moet proberen te krijgen, nl: bewapening, bepantsering en mobiliteit... deze 3 beïnvloeden elkaar omgekeerd evenredig: veel bepantsering beïnvloedt de snelheid, maar ook de mobiliteit (gewicht)... zo hadden de Britten ook hun Cruisertanks die hier tegenover stonden: snel, relatief zwaar bewapend, maar licht bepantserd...
 
Inderdaad Silenzo, WW1 bedoelde ik, over de driehoek bij tanks heb je zeker een groot punt. Gezien mijn job kom ik daar bijna altijd mee in aanraking. De Britse tanks zoals bv de Challenger 2 hebben hier nog steeds last mee, log en "traag" (snelheid ongeveer 56 Km/U), maar een uitstekend kanon.

Grtz Bart.
 
Benieuwd naar vervolg grt.
 
Hier gaan we met de M3 Lee, gisteren alles in de primer gespoten om vandaag verder te gaan met de basis.

M3 Lee in de primer

attachment.jpg


De loopwielen doe ik los van de romp voor het gemak om later beter bij alles te kunnen

attachment.jpg


Vandaag dan de eerste laag, flat black. dit om later een schaduw effect te verkrijgen.

attachment.jpg


attachment.jpg


Nadat het flat black was uitgedroogd, een laagje met flat white.

attachment.jpg


attachment.jpg


De laatste laag voor vandaag was olive drab met een 10% flat yellow, om een meer afgetrokken olive drab te verkrijgen.
Enkel light over het zwart heen gespoten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu alles laten rusten, morgen gaan we verder.

Grtz Bart.
 
Ziet er al knap gespoten uit en kijk uit naar vervolg.
 
Dat is inderdaad al een mooi begin, dat beloofd.....dus ik volg verder ;)
 
Dat zijn al mooie spuitwerken.
Ben benieuwd naar de rest.
 
Hier is het vervolg van de M3 Lee, hij heeft enkele pinwashes ondergaan met verschillende oker en aarde kleuren, wel heel subtiel want woestijn zand blijft niet echt kleven zoals Europese modder.
Verder nog wat olie en brandstof vlekken er aan toegevoegd, en hier en daar wat chipping.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Volgende werken zijn de tracks en stof aanbrengen.

Grtz Bart.
 
Wat ik hier zie , knap uitgelegd en getoond
Proficiat zeer mooi gedaan
Marc
 
Ziet er netjes uit Bart , knap resultaat hoor :)
 
ik vind het heel erg mooi en goed gedaan. eerlijk gezegd .. ben groen van jaloezie :P

maar heb toch wel een klein opmerkingske.. denk dat velen misschien daar ooit ook meegemaakt zal hebben (ben er niet zekers van). gaat over decal op laatste foto. ik zie duidelijk twee soorten randjes in het ster ... Misschien is dat de reden waarom sommigen zelf een ster spuiten ipv decal of met een andere merk decal werken ???

Juist ?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan