Hoofdsponsor

1/72 Bandai Millenium Falcon 1/72[WIP]

Jiver

Sponsor
Registered
Lid geworden
2 dec 2009
Berichten
527
Locatie
Herenthout
Dit is een project van lange adem, zoveel is zeker. Maar we moeten ergens beginnen, dus een beschrijving van de kit is een mooi startpunt.Ik ben nog maar kortelings te weten gekomen dat Revell een aantal Star wars kits van Bandai gaat verdelen in Europa. Blijkbaar zijn ze tot een overeenkomst gekomen en dat is voor de liefhebbers alleen maar goed nieuws. De kits die je nu op de beurzen en in enkele winkels tegenkomt zijn veel te hoog geprijsd. Dit door het feit dat de modellen hier niet te krijgen zijn aan handelaarsprijzen vanwege de beperkte licentie. Ik bezit zo'n 80% van de SW-collectie en heb die steeds via Ebay in Japan gekocht. Dat gaat vanaf volgend jaar dus beter worden. Revell zal wel niet alle kits verdelen of toch niet allemaal tegelijkertijd, maar de eerste stappen zijn gezet.Mijn laatste aanwinst is het grootste(En duurste) model uit de serie, de Millenium Falcon van Han Solo in 1/72 schaal. Ik heb deze gekocht bij Modelbouwzaak Toemen in Eindhoven. Ik had eerst even gepolsd bij mijn gebruikelijke aankoopadres, maar bij Revell was de stock alweer nul. Er was blijkbaar een gelimiteerde oplage voorzien bij deze eerste stap. Pas in maart/april komt er een nieuwe lichting. Dus even verder gezocht en niet getwijfeld toen ik hem bij Toemen tegenkwam. En maar goed ook, want zij hadden maar 1 exemplaar onderweg.Die staat dus nu bij mij op tafel, de 'Heilige graal' van de SF-modelbouw.Ik ken ze al een aantal jaren, de kwaliteit van Bandai model kits. Destijds had ik hun collectie van Batmobiles gebouwd en toen al vond ik dat de grote merken misschien eens een kursus ontwerpen diende te volgen bij deze Japanse firma. Het is heel simpel: De kwaliteit en pasnauwkeurigheid van Bandai wordt op dit moment niet geevenaard door een ander merk. Misschien komt Wingnut heel dichtbij, maar dan nog heb je het feit dat Bandai een stapje voor heeft, als je bedenkt dat er geen lijm aan te pas komt bij de montage. En van de 15-tal modellen die ik tot nu toe in elkaar heb gezet, mag je daar ook nul putty bijrekenen. Als je het dan nog klaarspeelt om modellen met een 95% accurate vormgeving naar buiten te brengen, dan heb je het volgens mij meer dan voortreffelijk gedaan.Het openen van de doos bevestigd alleen maar al het goede dat ik hierboven neerschreef. Die doos is trouwens enorm en tevens fraai uitgevoerd. Maar belangrijk: Ze is tot de nok gevuld. In die mate zelfs, dat je op voorhand weet, bij het uitladen goed opletten of je krijgt dat van je leven niet meer dicht.
attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is een 'Perfect grade' model, een benaming die je ook vaak tegenkomt in hun Gundam-reeks. Kort gezegd is het de hoogste graad van afwerking en mogelijkheden. Er is photo-etch aanwezig en een set verlichting.

attachment.jpg

attachment.jpg

Verder is er nog een uitgebreid decal sheet, waarbij je de keuze hebt om de verschillend gekleurde panelen te accentueren met een decal. Ik ga ze zelf niet gebruiken, ik verkies schilderwerk.Het bouwplan is een mooi uitgewerkte booklet met duidelijke 3D-instructietekeningen en een foto-schildergids.

attachment.jpg

attachment.jpg

De onderdelen zijn in grijs en zwart uitgevoerd. De fijne, breekbare parts(zoals de pijpleidingen) zitten nog eens in een apart doosje. Ook is er een sprue met transparante delen en zoals met alle ruimtetuigen uit het SW-universum heb je de keuze om ruiten te gebruiken of enkel het frame. De filmmodellen hadden geen ramen vanwege de lichtweerkaatsing, vandaar de optie.

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo, dat was de voorstelling van de kit. Zoals het er nu uitziet, ga ik in de kerstvakantie weleens een dagje uittrekken om de werken te starten.Ik heb al wel besloten om het eens anders aan te pakken: Omdat geen lijm en putty nodig zijn, ga ik eerst schilderwerken uitvoeren en daarna monteren. We zullen zien hoe dat loopt.Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste , na onze kennismaking op de beurs zijn we hier op het forum
Ben een ongelooflijke fan van S.W. ik heb bijna alle films meerdere malen gezien , iets van bouwen zal ik niet snel doen geen plaats voor zulke indrukwekkende modellen
Maar genieten doe ik eens zoveel , ik kijk er al naar uit , volgen doe ik zeker en vast
Suc6 ermee
Marc
 
Ziet er een serieuze uitdaging uit! Zal deze met plezier volgen, veel succes.
 
Een fan van SW ga ik mezelf niet noemen :nowink:
Maar ik wil wel graag zien hoe iemand anders deze ferme kit in elkaar steekt...
En dit zonder lijm :O
Hoe gaat dit dan in zijn werk? Als een soort puzzelstukken die in elkaar klikken en alles bij elkaar houden?
 
Een fan van SW ga ik mezelf niet noemen :nowink:
Maar ik wil wel graag zien hoe iemand anders deze ferme kit in elkaar steekt...
En dit zonder lijm :O
Hoe gaat dit dan in zijn werk? Als een soort puzzelstukken die in elkaar klikken en alles bij elkaar houden?

Het is inderdaad principieel een 3D-puzzel🙂. De meeste onderdelen hebben 'keys'. De passing is echter zeer nauwkeurig en in de meeste gevallen wordt de de lijn van 2 in elkaar passende delen ondergestopt door een 3de.Die lijnen zijn echter klein, de passing is écht zo goed.
Maar toch zijn er ook heel kleine onderdeeltjes, niet anders dan bij een gewone kit.
 
Toen Bandai aankondigde dat deze kit een "snap-fit" versie zou worden, waren er flink wat modelbouwers die verbaasd waren. Is vrij normaal, Bandai is een buitenbeentje in de wereld van fabrikanten, dat zich richt op specifieke doelgroep. Niet zoals zoveel andere fabrikanten die de zoveelste kit op 1/48, 1/32 of 1/24 uit brengen.
Deze MF is gebaseerd op het allereerste model dat gebruikt werd voor de film A new hope (de 1ste Star Wars film). Die-hard fans hebben een paar details ontdekt die niet correct zijn (bv de cockpit is de versie uit de 2de film, de uitlaat van de motor is een mengeling uit een paar recentere films, etc). Maar dat neemt niet weg dat met deze kit een PRACHTIGE replica van de MF kan gebouwd worden. Indien gewenst zijn er bij oa Shapeways 3D geprinte aftermarket sets verkrijgbaar.

Veel plezier met de bouw.

Groeten

Pascal
 
Toen Bandai aankondigde dat deze kit een "snap-fit" versie zou worden, waren er flink wat modelbouwers die verbaasd waren. Is vrij normaal, Bandai is een buitenbeentje in de wereld van fabrikanten, dat zich richt op specifieke doelgroep. Niet zoals zoveel andere fabrikanten die de zoveelste kit op 1/48, 1/32 of 1/24 uit brengen.
Deze MF is gebaseerd op het allereerste model dat gebruikt werd voor de film A new hope (de 1ste Star Wars film). Die-hard fans hebben een paar details ontdekt die niet correct zijn (bv de cockpit is de versie uit de 2de film, de uitlaat van de motor is een mengeling uit een paar recentere films, etc). Maar dat neemt niet weg dat met deze kit een PRACHTIGE replica van de MF kan gebouwd worden. Indien gewenst zijn er bij oa Shapeways 3D geprinte aftermarket sets verkrijgbaar.

Veel plezier met de bouw.

Groeten

Pascal

Ha ja, de 'rivettentellers', dat zijn de gasten die het voor 't zeggen uiteraard. Hebben waarschijnlijk nog nooit zelf een model gebouwd, want hun vrije tijd gaat naar fouten zoeken. Dat de cockpit die van ESB is, kan zijn. Ik zou het verschil niet weten. Dat over de uitlaat vind ik dan weer dat ze uit hun nek kletsen. In '77, '80 en' 83 wist niemand hoe die eruit zag, ook de ontwerpers niet. Dat issue is maar pas met de Special editions aangepakt. Uiteindelijk is het de schuld van Lucas zelf. Hij heeft de MF laten veranderen voor de ESB. 😁
Ik vraag me wel af waarom modelbouwers verbaasd waren over een snap-fit MF. Als de 30 voorgaande SW kits dat systeem hadden, waarom zou Bandai opeens de kar draaien?
 
Succes met de bouw van deze kit.
 
Ha ja, de 'rivettentellers', dat zijn de gasten die het voor 't zeggen uiteraard. Hebben waarschijnlijk nog nooit zelf een model gebouwd, want hun vrije tijd gaat naar fouten zoeken. Dat de cockpit die van ESB is, kan zijn. Ik zou het verschil niet weten. Dat over de uitlaat vind ik dan weer dat ze uit hun nek kletsen. In '77, '80 en' 83 wist niemand hoe die eruit zag, ook de ontwerpers niet. Dat issue is maar pas met de Special editions aangepakt. Uiteindelijk is het de schuld van Lucas zelf. Hij heeft de MF laten veranderen voor de ESB. 😁
Ik vraag me wel af waarom modelbouwers verbaasd waren over een snap-fit MF. Als de 30 voorgaande SW kits dat systeem hadden, waarom zou Bandai opeens de kar draaien?

Ik denk dat er voor elke modelbouwer minstens 2 rivetten-tellers zijn. De bekendste (lees meest beruchte) zijn een paar engelsen en wat amerikanen. Die hebben een blog of eigen youtube-kanaal en breken resoluut elke kit - die een millimeter links of rechts te kort of te lang is - af. En ja, ik heb ze nog nooit een model zien bouwen. Ze bekijken kits altijd vanuit een negatief standpunt.

Wel heb ik respect voor modelbouwers die de accuraatheid van een kit bekijken, EN die oplossingen en tips geven om een kit bij te werken zodat die een mooier model oplevert. Ze zijn helaas niet talrijk, maar bekijken kits altijd vanuit een positief standpunt.

Het exacte verschil tussen de cockpits , heb ik nergens kunnen vinden. Behalve dan dat het over enkele kleine details gaat. Er is ook geen aftermarket cockpit te krijgen om deze "fout" te verhelpen. De uitleg over de uitlaat - of de oplossing die een paar geven - is om de hele uitlaat langs de binnenkant te voorzien van een grote witte streep plastic. Trekt op niks, dan vind ik de versie van de kit véél mooier.

Ik vond het ook vreemd om te lezen dat modelbouwers niks willen / moeten weten van een snap-fit kit. Tot ik ergens las dat ze snap-fit kits automatisch linken aan de kits die Revell voor de allerjongste modelbouwers maakt. Is appelen met kokosnoten vergelijken.

Wat mij persoonlijk erg stoort is dat de rivetten-tellers kits indelen volgens leeftijd (?!?) Neem bijvoorbeeld de Meng Kids bouwdozen, dat zijn karikaturen van tanks of vliegtuigen, maar ik zie heel wat steengoede modelbouwers deze kits bouwen omdat ze leuk zijn, EN omdat ze erg plezierig zijn om te bouwen.

Tja, plezier tijdens het bouwen van een kit, is iets waar een rivetten-teller niet over kan mee spreken hé ?

Groeten

Pascal
 
Nog geen bouwverslag, maar wel een paar upgrades. Ik ben nu in het bezit van enkele photo-etch sets van Green Strawberry. Allereerst is er het 'Fruitpack' voor deze kit. Dat is niet meer dan een drietal sets in een voordelige verpakking. Ik heb er dan nog een 4de setje met landing & positie lichten en ook een velletje met uitgesneden maskers voor het schilderen van de vensters.
In het fruitpack zitten dus 3 sets, die ook allemaal apart te verkrijgen zijn: Er is het 'exterior' setje dat grotendeels uit grilwerk bestaat, vooral voor de 6 uitlaten. Er zitten er ook in de kit, maar deze zijn nog verder uitgewerkt. De 2de set is die van de cockpit en beide geschutstorens. Hier zit ook een in kleur gedrukt instrumentenpaneel bij, handig voor binnenverlichting. attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Het ultieme SF-model verdient de ultieme afwerking. Of dat gaat lukken valt af te wachten. Deze upgrade sets van Green Strawberry leveren in ieder geval een mooie bijdrage.
Wordt vervolgd
 
In ieder geval benieuwd naar de start van deze kit.
 
Mooi assortiment PE bij dit juweeltje.. Good luck..!!

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan