Hoofdsponsor

1/32 Russian P-39D [wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.452
Onlangs ook een start gemaakt aan deze.

De P-39 was een amerikaans jachtvliegtuig, gebruikt tijdens de 2e wereldoorlog. Speciaal aan deze is dat de motor zich achter de piloot bevond en dat het een neuswiel (het eerste toestel die dit had, ik dacht dat het volgende toestel dat hiermee uitgerust de ME-262 was) had in plaats van het toen meer gebruikte staartwiel.

Bij de Amerikanen heeft het toestel nooit veel furore gemaakt, omdat de Alison V-1710 motor niet kon opgewaardeerd worden met een turbo, en dus op grotere hoogte (Europese strijdtoneel) veel van zijn prestaties verloor. Ook was het bereik van het toestel te klein voor de oorlog in de Pacific. Door het lend-lease pact met Rusland werden veel toestellen naar daar verscheept, en door de andere manier van vechten daar (beneden de 15000 voet) konden de prestaties van de motor beter benut worden. Ook verwijderden de Russen de 4 buitenste .30 mitrailleurs in de vleugels om gewicht te besparen, samen met een deel van de bepantsering. Zo kregen ze ook een veel wendbaarder toestel dat zich met de Duitse jagers kon meten.

De bedoeling is om een Russische jager te maken, maar ik heb nog geen volledige keuze gemaakt in welk specifiek toestel.

De kit dan:

154821-10571-27-pristine.jpg

Fuselage.jpg


Wings.jpg


Flightcontrols.jpg


Misc.jpg


Undercarriage.jpg


Exhausts.jpg


Prop.jpg


Clear.jpg


Dan de extra's:
pitot en aandrijfstang van Profimodeller

resin uitlaten (fishtail):
360132-10977-62-pristine.jpg

of ronde
360125-10977-60-pristine.jpg

gordels:
228729-15526-80-pristine.jpg

Metalen landingsstel:
131065-10941-pristine.jpg

CMK wapenruimte
113434-10941-pristine.jpg

Eduard Big Ed

en reserve decals van Zotz:

ZTZ32043_1.jpg


ztz32043c.jpg



En waar ik nu ben...

Nog niet zo heel ver, maar om eens anders te doen ben ik begonnen met de vleugels:

de flaps werden gesoldeerd:
545247-11032-77.jpg

545249-11032-60.jpg

545248-11032-53.jpg

en de vleugels werden aangepast om deze in te kunnen bouwen:
545243-11032-95.jpg

545245-11032-53.jpg

545244-11032-19.jpg

545246-11032-64.jpg

Nu nog de openingen aan de stukken van de wheelbayinserts opvullen en dan het aanbrengen van de rivetten... dus de volgende update, we zien wel wanneer deze eraan komt.

O ja, momenteel zijn de bakken van de flaps als dryfit, omdat ik ga wachten tot ik eerst de aansluiting met de vleugels en de romp in orde kan krijgen voor ik deze definitief bevestig...

Verder, mocht iemand nog een versie hebben van een Alisson V-1710 motor in 1/32 en deze niet zou gebruiken, ik houd me aanbevolen, naast de neus zou ik ook graag het motorruim openwerken.
 
wow als vliegtuig leek vind ik toch wel de moeite om te volgen
Suc6
Marc
 
Spijtig dat ik de moed niet vind om me bezig te houden met solderen want is toch wel een ferme meerwaarde indien goed uitgevoerd zoals dit.
Knap en volg graag dit mooie werk.
 
Prachtig project, op de mooie schaal 1/32. Ik ga deze zeker volgen.

Je bent goed bezig!
 
Mooi en interessant, ga ik zeker volgen want er ligt er hier nog één op 1/72 te wachten.

De P-39 werd door o.a. de US marines gebruikt en was bij hen gekend als P-400. Zij waren inderdaad minder geschikt als jachtvliegtuig op grote hoogte maar voldeden zeker in de aanval op gronddoelen.
 
Leuke kit. Is een rebox van Special Hobby.

Als je er een motor in wilt bouwen, zal je er één uit een andere kit moeten gebruiken (P-40, P-51A, P-38 - zonder de supercharger), bij mijn weten is er geen aftermarket Allison V-1710 op schaal 1/32.

De P-39 vloog niet bij een Marines eenheid. De naam P-400 is gegeven aan de P-39's die de USAAF (United States Army Air Forces) gebruikten na de aanval op Pearl Harbor. Deze Airacobra I / P-39 / P-400 waren een deel van de bestelling voor de Royal Air Force. Het grootste deel van die bestelling is naar de russen gegaan, de overgebleven toestellen naar de USAAF waar ze de naam P-400 kregen.

Groeten

Pascal
 
bedankt mannen,

Gestart met het traceren van de rivetten. Nieuw tooltje in bruikleen van een vriend... is toch heel wat minder sukkelen dan met de rivetter van trumpeter... binnenkort meer.

@Erwin, Wet Sellery: bedankt voor de bijdrage aan de geschiedenis

@Wet Sellery: ik weet dat er kits zijn met deze motor, maar 1/32 is een ferme stap buiten mijn normale schaal (1/144, 1/72 en 1/48 ). Ook eens gezocht naar deze kit en de instructies, meestal hebben deze motoren een structurele functie in de kit, dus ik vrees ervoor dat iemand deze op overschot gaat hebben, maar mocht ik er eentje voor een appel en een ei op de kop kunnen tikken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vraag eens op het LSP forum of er iemand een motor op overschot heeft. Daar wordt flink wat 1/32 gebouwd.
 
Goed idee van Pascal. Is ook een vriendelijke bende trouwens.
 
bedankt voor de info, heb ook eens gezocht of er echt niks bestond, en ben uiteindelijk uitgekomen op een Canadees bedrijfje Engines and things, die een resinversie hebben, en ik denk een resinmodel van de meeste motoren en versies...

voor de geïnteresseerden: http://www.planet.eon.net/~engthg/

Benieuwd hoe het gaat gaan, als dit niks wordt probeer ik LSP...
 
Hola, een vliegerke.:)

Dan heb je mijn aandacht;)

Grtz.

Luc8)
 
Engine & Things heeft deze op schaal 1/32 :

32043 Allison V-1710 E Series, shaft driven for P-400, XP-39, YP-39, P-39,C,D,F,J,K,M,N,L,Q $ 25.00

Maar met het open motorluik, is er niet veel zichtbaar van de motor. Ik denk dat je ook wel een -hier en daar aangepaste - Merlin motor kunt gebruiken :

enigine_right_side.jpg

engine_left.jpg

Groeten

Pascal
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan