Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Hoogaars ARM 82
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 31

Discussie: Hoogaars ARM 82

Standaard Hoogaars ARM 82 [AFGEROND]

Mijn vrouw heeft vandaag de zeilen van mijn hoogaars ARM 82 afgemaakt.
    Nu kan ik verder met dit project! Het lijkt me leuk om het bouwverslag van dit project op dit geweldige forum te vervolgen.
    Maar dan moet ik eerst vertellen wat ik tot nu toe heb gedaan, dus daar gaan we!

Dit is mijn eerste houtbouw project. De bouwkit is de Mantua ARM 82. Het is een model van een hoogaars platbodem vissersboot uit Arnemuiden (Zeeland-NL).

Dit is de doos:

Hier een foto van een echte hoogaars:

Het begin: de kiel (was nogal krom, moest dus even rechtgemaakt worden), de spanten en de dekken:

De spanten afgeschuind zodat de romp delen er goed op komen te liggen. Dit is een beginnerskit, romp hoeft niet volledig beplankt te worden, maar bestaan uit vier houten delen.

Volgens de instructies moest de beplanking van de dekken er met potlood opgetekend worden .
    Da's niks, dus op naar de modelbouwshop voor wat latjes, en beplanken maar:

Vervolgens de eerste romp planken erop:

En daarna de bovenste delen:

Het begint op een hoogaars te lijken!

Nu werd het tijd voor de afwerking, met hier een daar wat latjes:

Geen hoogaars zonder zwaarden en een roer:

Deze kunnen worden afgewerkt met bijgeleverde PE plaatjes.
    Met een beetje lak erop ziet het er dan zo uit:

Altijd spannend: het lakken en verven van de romp. Zoals je ziet heb ik gekozen voor een zwart onderschip:

Toen begon het leukste werk: de details aanbrengen: naamplaatjes, zwaarden, roer, etc:

Als je wilt zeilen heb een mast nodig:

En het staande want om de mast op z'n plaats te houden:

En alles bij elkaar staat de ARM 82 er nu zo bij:

En nu heeft mijn vrouw de zeilen klaar! Dus binnenkort ga ik verder met dit bouwverslag en kan de hoogaars worden afgerond.

groeten, Rinie
    Laatst gewijzigd door Mega; 29-12-08 om 16:23 Reden: Titel aangepast, project afgerond.

Banned

Standaard

Dit is mooi om zien.
    Is dit een moeilijk model om mee te beginnen?
    Ik bedoel: als ik een houten model zou bouwen, zou dit een geschikte start kunnen zijn?

Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding

Standaard

Dit is echt een pracht van een model, Rinie.
    Heel netjes afgewerkt.

Met name de vorm van de romp is nu iets wat me zeer aanspreekt.

Ik ben al benieuwd om haar te zien als ze in de zeilen zit.

Droop

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ExSerCo Bekijk bericht
    Dit is mooi om zien.
    Is dit een moeilijk model om mee te beginnen?
    Ik bedoel: als ik een houten model zou bouwen, zou dit een geschikte start kunnen zijn?
    Dit is ook mijn eerste houtbouw model en ik vond het een prima model om mee te beginnen. De romp is redelijk eenvoudig doordat die niet volledige beplankt hoeft te worden. En ook de masten en tuigage zijn eenvoudig te maken. Daar komt nog bij dat de bouwbeschrijving duidelijk is en er voldoende tekeningen van alle onderdelen en het totaal aanwezig zijn in de kit.

En ondanks dat de kit eenvoudig is krijg je toch een goede eerste indruk van houtbouw met een leuk model als resultaat.

Dus ja, zeker een aanrader als eerste houten model!

groeten, Rinie

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droop Bekijk bericht
    Dit is echt een pracht van een model, Rinie.
    Heel netjes afgewerkt.

Met name de vorm van de romp is nu iets wat me zeer aanspreekt.

Ik ben al benieuwd om haar te zien als ze in de zeilen zit.

Droop
    Dank je Droop !

Ik kan ook niet wachten om de zeilen te hijsen! Ze liggen nu te drogen na een thee badje om ze een wat donkerdere kleur te geven, dus ik hoop morgen aan de slag te gaan!

groeten, Rinie

Standaard

Dank je Kurt!

Vandaag heeft mijn vrouw de zeilen voor de hoogaars afgemaakt.
    Meteen een potje thee gezet om dit te vieren en om de zeilen een donkerder tintje te geven.

Ik heb ervoor gekozen om de zeilen slechts licht te verdonkeren omdat zwaar verweerde zeilen niet staan op een verder blinkende hoogaars.

Als ze droog zijn kunnen de zeilen in de mast van de hoogaars gehesen worden!

groeten, Rinie

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Standaard

Mooie ARM82
    Groeten,

Michel.

Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mega Bekijk bericht
    Meteen een potje thee gezet om dit te vieren en om de zeilen een donkerder tintje te geven.

Ik heb ervoor gekozen om de zeilen slechts licht te verdonkeren omdat zwaar verweerde zeilen niet staan op een verder blinkende hoogaars.

groeten, Rinie
    Mochten ze soms toch nog té licht zijn, dan kan je ze nog steeds een koffiebadje geven.
    Dan krijg je een mooie lichtbruine teint op de zeilen.

Droop (die z'n brandslangen ook steeds een koffiebadje geeft.)

Standaard

yep een pracht van een schip veel sucses met het heisen van de zeilen

Standaard

Vandaag was ik dan eindelijk zover om de eerste zeilen in de mast van de hoogaars te hijsen.

Ik ben begonnen met de fok zeilen. Eerst ringetjes in de zeilen aangebracht en deze door het staande want geregen, en vervolgens de rest van het tuigage gemaakt. Leuk werkje!

Maar zoals altijd: niet teveel tekst, foto's willen we zien:

Ik ben tevreden met de kleur van de zeilen. Maar ik moet er nog wel een strijkijzertje overheen halen

groeten, Rinie

Banned

Standaard

Maar voor dat strijkijzer moet je de zeilen toch terug eraf halen?
    Had je ze dan niet beter vooraf gestreken? Of zie ik iets over het hoofd?

Standaard

De zeilen kunnen er (net als bij een echte zeilboot) gewoon nog af hoor
    Ik wacht eerst nog even af hoe het er over een paar dagen uitziet als de zeilen een tijdje gehangen hebben. Te gladde zeilen is ook niet mooi.

groeten, Rinie

Standaard

Ziet er goed uit. Niet helemaal natuurgetrouw, maar wel een mooie impressie. De volgende keer de zeilen uit de hand naaien. Dat word dan op een andere manier gedaan.

Verder geen kritiek. Lekker doorgaan zo. Is een mooi schip aan het worden. En dat voor het eerst. Petje af.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

swa I
    Gast

Standaard

Rinie...dit is een pracht van een Hoogaars...mooie afwerking...knap man...

Standaard

Prachtig Rinie, ik zou de zeilen laten zoals ze zijn, zeker niet strijken.
    Ongelooflijk dat dit je eerste boot is.
    Dany
    Op de werkbank : Cn2t "Las"
    In de koelkast : Revell 1/400 Aïda

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten