Hoofdsponsor

1/28 ghostship 1/28[done]

Wel Ron dat zou bij mij hetzelfde zijn
Heb anders nog een mooie anekdote van mijn carrière als amateur modelbouwer
Het moet rond de jaren 1967 geweest zijn , mijn kameraad en ik gingen een bootje bouwen eentje dat echt kon varen , we hadden een winkeltje gevonden die alle materieel voor zulke scheepjes , bootjes had
Ok we gingen aan de slag bij mijne kameraad maar toen woonde die zijn ouders heel klein dus we gingen tewerk op jaja de eetkamer tafel , het heeft zolang geduurd totdat Coachke een gat in de tafel had geboord en daar stopte ons bootavontuur
Na een goed pak ruzie was alles ok mijne kameraad zijn ouders maakte het er niet veel over maar bij mij thuis heeft het toch even blijven hangen en ik bleef met het schuldgevoel zitten
We zijn dan maar terug in de autotjes gevlogen tot nu toe
grt
Marc
 
ook al heb je voor de spanten de gemakkelijkere weg bewandeld, vanaf nu is het zo te zien terug pure scheepsbouw van weleer.
veel bouw plezier,Marc
@ coachke, gaten in de tafel bij het bouwen van varende schepen is volgens mij normaal. je moet mijn werkbank maar eens komen bekijken.
lijkt wel een gaten kaas;)
 
ok maar niet in iemands eetkamertafel he het was wel geen sierstuk maar dat hoefde niet te gebeuren he
 
Foto's zijn nu inderdaad zichtbaar en volg in stilte want ken er niets van toch hoed af en diepe buiging voor de botenbouwers.
 
mooi dat jullie de fotos zien maar nu zie ik ze zelf niet meer :(
het lijkt wel of het spookt hier in het topic van het ghost ship :)
 
beplanken duurt zoals de meesten wel weten wat langer dus ik heb nu 1 kant klaar onder de berghouten en dit zit voor 90% onder de waterspiegel .

berghouten
attachment.php
[/IMG]

en de beplanking

attachment.php
[/IMG]

attachment.php
[/IMG]

attachment.php
[/IMG]


nu op naar de andere kant
 
Machtig om u bezig te zien ( op het forum he ) ziet er bangelijk uit
Marc
 
ziet er al prachtig uit, nu de andere zijde nog.
 
Die Berkhouten zijn perfect geplaatst Dirk! Ik blijf me altijd positief verbazen over de “stompheid” van de rompvorm van deze schepen bij de boeg en achtersteven. Blijkbaar gaf dat een beter drijfvermogen en stabiliteit ipv snelheid en wendbaarheid.
Je hebt de vorm perfect erin zitten, klasse.
 
de hollanders hadden maar een geringe diepte gang en als men de boeg scherper zou maken dan zou het schip te diep in het water zakken bij het varen.
in het boek van witsen staan voorbeelden dat men de kluisgaten van schepen soms hoger moest inhakken omdat ze water maakten als ze te veel geladen hadden of bij de vaart geheel moesten afsluiten, snelheid was niet het belangrijkste in die tijd.

de boeg moet fier als een zwanen borst vooruit steken. is wat hij in het begin van zijn boek ook schrijft
 
Is ze misschien een beetje lomp vooraan, ze heeft in ieder geval een hele mooie golvende lijn op de romp.
Hele mooie bouw Dirk.
 
Ben nu pas bijgelezen bij gebrek aan tijd maar wat een mooi werk al wat ik zeker blijf volgen.
 
nog een laatste foto voor dit jaar.
het berghout in de klemmen

attachment.php
[/IMG]
 
loop een beetje vooruit op de bouw maar ga dit wel nodig hebben.
heb een exel bestand gemaakt voor de maten van de masten en raas die ik nodig heb.
dit ga ik goed bij houden want het kan later misschien nog dienen als ik een ander schip ga maken want de maten van de masten komen uit de lengte van het schip en als ik de lengte aanpas op het exel file veranderen ook al mijn andere maten naar gelang het schip groter of kleiner word .
ook heb ik de maten in cm gezet en van hier uit kan ik verschalen naar elke schaal die ik wil.

attachment.jpg
 
Dat is erg handig Dirk en zal je nog echt vaker van nut dienen.
 
thx peter
bij een scratch bouw komt ook veel reken werk bij en eigenlijk ben je langer bezig met alles uit te rekenen dan met bouwen dus alles wat ik later nog kan gebruiken hou ik dan ook goed bij
 
hout gaan halen voor de masten te maken en tussen het drogen van de huidgangen kan ik nu verder
de grote mars in aanbouw

attachment.php
[/IMG]
 
Mooi gemaakt die Mars, net een foto van de echte....
 
je bent terug aardig op dreef . Ziet er weer perfect uit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan