Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
ghostship 1/28[WIP]
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 26

Discussie: ghostship 1/28[WIP]

Standaard ghostship 1/28[WIP]

mijn laatste model 3 jaar geleden was het zelfde schip en daar heb ik veel uitgeleerd dus daarom wil ik het terug bouwen maar in een iets grotere schaal, het schip is gevonden in de Oostzee en licht daar nog altijd na 350 jaar

er zijn een paar tekeningen van gemaakt door ericson die ook een boek geschreven heeft over de scheeps vrakken die hij gevonden heeft

het vrak is helemaal opgemeten met sonar en dit is het 3d plaatje dat er uit kwam

met al de info heb ik een zij aanzicht uitgetekend

ben er deze week aan begonnen maar moet nog wachten tot ik het kabeltje van mijn camera heb ( is bestelt ) het is namelijk verloren gegaan in de 3 jaar dat ik geen fotos meer heb genomen
    Laatst gewijzigd door amazone; 07-12-18 om 16:12

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Standaard

mocht je tijd hebben ze hebben er een mooie docu van gemaakt

zelf heb ik al het beeldmateriaal dat er gemaakt is en dat zijn een paar uren kijk plezier als je er geintreseert in bent natuurlijk

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Goede topic beantwoorder

Standaard

Vanavond zal ik die docu eens bekijken. Ben benieuwd.

Standaard

succes Met de bouw,Dirk

sommigen hebben veel tijd andere dan weer minder.
    soms gaat het vlot en dan weer wat minder.
    maar belangrijkste is , dat het bouw plezier groots is.

Standaard

Hoi Dirk,

Gaaf project! Ga je wederom de vlakbouw methode gebruiken voor de bouw?
    Niet alle Hollandse schepen werden volgens de vlakbouw methode gebouwd. Dit werd o.a. op de admiraliteit van Rotterdam wel gedaan. Moeilijke methode die verloren gegaan is.

Voordeel van deze methode is dat de huidplanken eerst werden geplaatst en men later de spanten inzetten. Hiermee kon men het vlak (onderkant van de romp) dus beter vormgeven op het zicht en niet vanwege de vorm van de spanten de rompvorm laten bepalen. Vandaar dat deze methode vlakbouw heette.

Ik heb de documentaire ooit eens gezien. Erg gaaf. Veel, heel veel Fluytschepen voerden op de Oostzee en vervoerden vracht. Ze moesten vervolgens tol (Sont-tol) betalen bij Zweden / Denemarken. De tol werd bepaald aan de hand van de breedte van het dek en de holte op de hals. De zuinige Hollanders hoefden met dit type schip dus minder tolgeld betalen en is de reden dat deze schepen zo'n smal dek hadden. Bijkomend voordeel is dat kapers moeilijker konden enteren vanwege het inlopen van de boorden (verschansing).

Een mooi project die ik zeker ga volgen!

succes,
    Peter

Standaard

hoi peter thx maar ga dit keer geen vlakbouw doen.
    deze gaat gewoon met een paar spanten en dan beplanken zoals een normale kid.
    ik ga deze eens bouwen zonder me al te druk te maken wat er binnen in het schip zit .

ik was het eerst wel van plan wat had al het nodige hout al gezaagd dus ook het hout voor ale buikstukken spanten en oplangen dekbalken en noem maar op wat je allemaal nodig hebt aan hout.

na 3 jaar niets meer gedaan te hebben wil ik er eerst weer een beetje feeling krijgen met het bouwen

Standaard

de spanten zijn uitgezaagd en in elkaar gezet , opgevuld en de kiel zit er onder ik heb wel wat fotos genomen maar moet nog op mijn kabeltje wachten om ze hier op te zetten.
    morgen het achtersteven lijmen en hier en daar nog een beetje bij vijlen van de romp want de achterste spanten zaten niet helemaal goed naar mijn goesting.

Standaard

we hebben nog wel wat geduld.
    geniet maar terug van het bouwen ipv de schoolboeken

sommigen hebben veel tijd andere dan weer minder.
    soms gaat het vlot en dan weer wat minder.
    maar belangrijkste is , dat het bouw plezier groots is.

Standaard

Heb de docu op Nat Geo ook gezien, was heel indrukwekkend om te zien hoe mooi alles er nog uitzag na al die jaren op de zeebodem.
    Veel succes met de bouw Dirk, ga zeker volgen.

Heb toch nog een vraagje: waarom schaal 1/28? is daar een speciale reden voor?
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

1/28 is de oude holandse voet, nu is elke voet 1 cm en elke duim +/- 1 mm alle scheepsmaten zijn in voeten en duimen dat maakt het voor mij erg makkelijk en omdat het schip 95 voet is is het nu 95 cm wat een mooie grote is voor een model. het is in fijte maar een klein schip als je weet dat de grote oorlogs schepen rond de 160 voet zaten in die tijd

Standaard

kabeltje binnen

voorsteven

achtersteven

kiel met de voor en achtersteven

de romp inelkaar gezet en de kiel en stevens gelijmt

zover sta ik nu en dan kan ik nu gaan beplanken
    Laatst gewijzigd door amazone; 07-12-18 om 16:07

Goede topic beantwoorder

Standaard

Ik kan helaas de foto's niet zien.

Standaard

Hier ook geen foto's.
    Pascal

Standaard

de fotos zouden nu zichtbaar moeten zijn
    Laatst gewijzigd door amazone; 07-12-18 om 16:09

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten