Hoofdsponsor

1/28 ghostship 1/28[done]

amazone

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 dec 2008
Berichten
4.896
mijn laatste model 3 jaar geleden was het zelfde schip en daar heb ik veel uitgeleerd dus daarom wil ik het terug bouwen maar in een iets grotere schaal, het schip is gevonden in de Oostzee en licht daar nog altijd na 350 jaar
attachment.jpg

er zijn een paar tekeningen van gemaakt door ericson die ook een boek geschreven heeft over de scheeps vrakken die hij gevonden heeft
attachment.jpg

attachment.jpg

het vrak is helemaal opgemeten met sonar en dit is het 3d plaatje dat er uit kwam
attachment.jpg

met al de info heb ik een zij aanzicht uitgetekend
attachment.jpg

ben er deze week aan begonnen maar moet nog wachten tot ik het kabeltje van mijn camera heb ( is bestelt ) het is namelijk verloren gegaan in de 3 jaar dat ik geen fotos meer heb genomen
 
Laatst bewerkt:
mocht je tijd hebben ze hebben er een mooie docu van gemaakt

zelf heb ik al het beeldmateriaal dat er gemaakt is en dat zijn een paar uren kijk plezier als je er geintreseert in bent natuurlijk
 
Vanavond zal ik die docu eens bekijken. Ben benieuwd.
 
Dirk, succes met de bouw van het schip.
 
Hoi Dirk,

Gaaf project! Ga je wederom de vlakbouw methode gebruiken voor de bouw?
Niet alle Hollandse schepen werden volgens de vlakbouw methode gebouwd. Dit werd o.a. op de admiraliteit van Rotterdam wel gedaan. Moeilijke methode die verloren gegaan is.

Voordeel van deze methode is dat de huidplanken eerst werden geplaatst en men later de spanten inzetten. Hiermee kon men het vlak (onderkant van de romp) dus beter vormgeven op het zicht en niet vanwege de vorm van de spanten de rompvorm laten bepalen. Vandaar dat deze methode vlakbouw heette.

Ik heb de documentaire ooit eens gezien. Erg gaaf. Veel, heel veel Fluytschepen voerden op de Oostzee en vervoerden vracht. Ze moesten vervolgens tol (Sont-tol) betalen bij Zweden / Denemarken. De tol werd bepaald aan de hand van de breedte van het dek en de holte op de hals. De zuinige Hollanders hoefden met dit type schip dus minder tolgeld betalen en is de reden dat deze schepen zo'n smal dek hadden. Bijkomend voordeel is dat kapers moeilijker konden enteren vanwege het inlopen van de boorden (verschansing).

Een mooi project die ik zeker ga volgen!

succes,
Peter
 
hoi peter thx maar ga dit keer geen vlakbouw doen.
deze gaat gewoon met een paar spanten en dan beplanken zoals een normale kid.
ik ga deze eens bouwen zonder me al te druk te maken wat er binnen in het schip zit .

ik was het eerst wel van plan wat had al het nodige hout al gezaagd dus ook het hout voor ale buikstukken spanten en oplangen dekbalken en noem maar op wat je allemaal nodig hebt aan hout.

na 3 jaar niets meer gedaan te hebben wil ik er eerst weer een beetje feeling krijgen met het bouwen ;)
 
de spanten zijn uitgezaagd en in elkaar gezet , opgevuld en de kiel zit er onder :) ik heb wel wat fotos genomen maar moet nog op mijn kabeltje wachten om ze hier op te zetten.
morgen het achtersteven lijmen en hier en daar nog een beetje bij vijlen van de romp want de achterste spanten zaten niet helemaal goed naar mijn goesting.
 
we hebben nog wel wat geduld.
geniet maar terug van het bouwen ipv de schoolboeken
 
Heb de docu op Nat Geo ook gezien, was heel indrukwekkend om te zien hoe mooi alles er nog uitzag na al die jaren op de zeebodem.
Veel succes met de bouw Dirk, ga zeker volgen.

Heb toch nog een vraagje: waarom schaal 1/28? is daar een speciale reden voor?
 
1/28 is de oude holandse voet, nu is elke voet 1 cm en elke duim +/- 1 mm alle scheepsmaten zijn in voeten en duimen dat maakt het voor mij erg makkelijk en omdat het schip 95 voet is is het nu 95 cm wat een mooie grote is voor een model. het is in fijte maar een klein schip als je weet dat de grote oorlogs schepen rond de 160 voet zaten in die tijd
 
kabeltje binnen :)

voorsteven

attachment.jpg

achtersteven

attachment.jpg

kiel met de voor en achtersteven

attachment.jpg

de romp inelkaar gezet en de kiel en stevens gelijmt

attachment.jpg

zover sta ik nu en dan kan ik nu gaan beplanken
 
Laatst bewerkt:
de fotos zouden nu zichtbaar moeten zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
aan de beplanking begonnen de eerste 2 berghouten zijn aangezet

attachment.jpg
 
Hoi Dirk,

Je gebruikt Eikenhout voor dit project?
 
ja voor deze schaal is dat best doenbaar peter voor kleinere schalen gebruik ik meestal linden hout omdat de nerf dan veel fijner is
 
Wow Dirk dit vraagt om gevolgd te worden het zal enorm zijn
Ik sta op mijn tenen achteraan want alle zitplaatsen zijn al volzet
Suc6 makker
 
Ik heb vroeger ooit wel eens een poging gewaagd om een houten schip te bouwen maar dat was niet echt een succes er zaten meer golven in de romp dan in de zee :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan