Hoofdsponsor

1/72 U.S 70 ton Tank transporter met DR9 [DONE]

Pascal dank je wel.

En wat heb ik vandaag gedaan, de cabine van de DR9 een beetje tot leven brengen, wat drybrushen, proberen de cabine was grotendeel ook een hapklare brok, recht ernaar toe kijken was niet mogelijk. Besloten om de cabine en deur en voorfront af te werken en alles op dezelfde manier. En concentreren op de passing. Dat de deur recht is het scharnier passend en dat soort zaken. Bij wijze van spreken dat ook na defitieve montage, ik gewoon het dak erp kan laten "vallen"
Daarna primer en in de verf, nou misschien word het nog wat.
Als het klaar is, gaat de cabine op de DR9 en het dak erop, en de ruiten worden groen. Is er helemaal niets meer van te zien.



attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
De Cat is gereed. Dat betekend, alles is gemonteerd en in de blanke lak. Tijdens het maken van de foto's nog niet geheel droog. Het volgende wat ik nu aan ga beginnen, is verweren. Waar ik al bang voor was, met de ruiten kleuren is er heel weinig van de binnenkant te zien. Ook helemaal niet op de foto te krijgen. Dat is nu een maal de keuze die ik gemaakt heb. Uit het oogpunt toch enige kleur aanbrengen tussen al het grijs. Een grappig details is ruiten zijn totaal niet symmetrisch. Op de deur net niet onder elkaar, en ander met een bepaalde hoek, die ook terug te vinden is op voorbeeld foto's. De witte plekjes bij de ramen, zijn ontstaan bij het verwijderen van de tape, worden nog verwijderd op het moment dat de vernislaag uitgehard is. Uit ervaring met diverse projecten, heb ik bemerkt dat de matte vernis van Ammo wel snel droog aanvoelt, maar lang duurt voordat het uit hard en op hoogglans lijkt. Deze gaat nu verder even rusten.

De truck is ondertussen geheel in de basiskleur groen en vandaag heb ik de eerste afplaklaag aangebracht om morgen de 2de camo kleur erop te zetten.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Gaat hier staag vooruit en mag weer gezien worden.
 
Hey Aris, ze hebben ook clear in de vorm van groen, dan blijven ze doorzichtig... Nu zijn ze fel groen en dekkend, normaal is het eerder een groene tint die ze hebben
 
Dat gaat goed vooruit Aris, leuk om te volgen.
 
Voor de ramen had je wellicht inderdaad beter de clear verf gebruikt...
Toch al een behoorlijk resultaat zover, ben benieuwd naar het vervolg ;)
 
Pascal, Silenoz, Roy, Erwin, Beyond. Dank voor de raad en complimenten.
Wat de ramen betreft, ik heb speciaal voor deze Groen Transparant van Vallejo gekocht.
Voor het spuiten was het lastig uit te zoeken wat de binnen en buitenkant was, dus ik heb eerst er 2 ramen goed bekeken, en daarna de hele spreu afgeplakt. Bleek dat deze 2 verkeerd om zaten.
Ik heb al de afplaktape en verf verwijderd.
Vervolgens nu de juiste kant afgeplakt en weer gespoten. De spreu is dus teveel (2x)gespoten en wel doorzichtig, zoals de foto toont. Voor mijn gevoel was het wel, alsof ik een bakje zat te spuiten. Veel raamstijl (zijkanten) en ik vermoed dat daar door een te dikke laag gekomen is. Zeker omdat de ruiten een kleine holling naar buiten hebben. Trouwens nu is dat ook nog steeds een fout van mij.
Met die reden heb ik nog een foto gemaakt, nu zonder flits en een poging om toch licht in de cabine te krijgen. Bij deze foto is te zien dat er langs de raamstijlen helemaal geen verf bevind. Ik heb gebruik gemaakt van een naald en nozzle 0,2 mm op een druk van 0,4 bar.
Maar het blijft, ondanks het gebruik van een ramenverf vind ik ze gewoon ook te donker.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat het effect niet tot zijn recht komt maar met die transparante verven is het altijd altijd uitkijken met spuiten voor je het weet zit er teveel op.
 
Even een update. de truck is gespoten en in de blanke lak, staat nu in de glans te wachten om decals te krijgen. Foto volgt.

Met de banden in kleur te brengen heb ik een probleem, in de primer, in de verf. Alles droog en opgeborgen en 12 uur later, is het een kleverige plaklaag geworden. (Dit probleem heb ik ook bij een andere kit gehad). Vraag mij af hoe het komt. Opbergen en opeens gaat alles kleven.
Dus weer uit de dettol daarna schoongemaakt, nog even in bad met ammoniac. En opnieuw in de primer.
Had het ook met Ammo 035 en Ammo primer, maar nu met Vallejo Primer en als Track Primer ook. Daarna nogmaals primer en als lak Licht-rubber van vallejo en weer alles droog en opgeborgen, 3 uur later maak ik het doosje open, en weer kleverig.

De actie nu, door de dettol heen en in de dreft. Daarna het drogingsproces voor de aanwezige lak versneld door een bad met ammoniak. Droog gemaakt, en gewassen met ammoniak en nu opnieuw in de primer gespoten.
Zie foto met een zakje kauwgumbanden. Deze hangt trouwens ondersteboven.

Inmiddels met de dieplader begonnen en verder gegaan. Allereerst alle afstandhouders op de boven kant gemonteerd. De volgende stap was, de stuurstangen in de koker voor de sturende assen. Deze komen beschermd in een koker, voor het definitief plaatsen deze foto gemaakt. attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Geen kauwgombanden te zien, welk een verf gebruik je om deze banden te schilderen?
 
Ik heb Vallejo gebruikt en Ammo-Mig. De primers die zijn van Alclad, Vallejo en Ammo-mig. Inmiddels ben ik er achter gekomen, dat het niet alleen de verf is die gaat kleven. Na gistermiddag gespoten te hebben, voelde vanavond de primer ook weer kleverig aan. Deze keer in plaats van in een Dettol bad, even in een ammonia-bad gedaan. Was gisteren aan het zoeken op het internet en bij (huis)verf of waterbasis, kan je zo het droog proces weer starten. Heeft resultaat gehad, nu is de verf weer droog op de banden. Is het ook niet meer mogelijk, gewoon met mijn vingers eraf te vegen en kan geschuurd worden. kijken wat ze morgen gedaan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Nog even films bekeken, over verweren en wheatering. Tot hoever ga ik. Bijgevoegde film is heel leuk en om te lachen, maar er zijn geen DR9's beschadigd. Het blad op de voorkant of de dozer, is telkens ontdaan van vuil, en andere grond of ongerechtigheden. Zo ook de tracks. Ook heel duidelijk in de verf, dus een hairspray of chips methode ga ik niet gebruiken.

Misschien een idee om eerst de rubber banden in de blanke lak te spuiten?

Geniet van het beeldmateriaal. Het meest opvallend is er staat altijd iemand te zwaaien en heeft geen contact met de bestuurder.


https://www.youtube.com/watch?v=n-pmg2FIWzM
 
Zo dat zijn inderdaad flink wat mislukte pogingen... vraag me af hoeveel schade er in alle fragmenten bij elkaar is gereden.

Ik zie in de filmpjes toch zeker wel wat verwering aan de bulldozers. Misschien is de voorkant wel ontdaan van vuil (grotendeels) maar afgezien van beschadigingen waardoor krassen e.d. in de verf zijn ontstaan, zit het vuil veelal in de rupsen en op de constructie / body.

Toch is het zoals meestal (en dan op schaal 1/72 des te meer) een goed idee om verwering tot een minimum te beperken.
 
Hey,

Ik zijn niet zo aan die rubberen toestanden, de verf neemt daar niet op.
Een gouden raad die ik je geef is van kijk uit naar resin wielen, ofwel maak je de wielen en giet ze af om ze daarna te gebruiken. Rubber neemt geen verf op en ik vraag mij af hoelang ze de tand des tijds gaan doorstaan....
 
Roy dankje, zo dacht ik ook, 1/72 is heel snel alles teveel.
Swaken, sommige rubber banden nemen de verf wel heel goed op, maar dat is zo verschillend. Hoe ik over resin wielen denk, deze kit is kort p de markt, of er resin is betwijfel ik, dan nog blijft dat ik zoveel mogelijk OOB wil bouwen. Dat andere upgrade setjes gebruiken, vind ik heel mooi, maar past niet helemaal bij mij. Dan is het nog als het rubber verouderd, klaar is klaar voor mij. Met verouderen, ach zelf zal ik hem w.s. nooit meer aanraken, na gereed zijn. En voor duurzaam ga ik helemaal niet:P:P

De update van vandaag. Zoals geschreven de Truck is gereed, voor de foto even op zijn banden geplaatst. Deze zitten nu niet goed!
Hij is helemaal gespoten in kleur en het schema. Met bleutack gemaskeerd, nadeel was, de truck weegt niets maar werd wel zwaar door de afplak. Dan in de glimmende lak gezet, om de decals te plaatsen, dit worden er iets van 30, daar ga ik een hele avond of langer voor uit trekken. Het zelfde voor de lampen en verlichting, ook dit zal met een kwast 3x0 moeten gebeuren. Daarna in de matte lak en de ruiten uit de afplak halen. De onderkant heb ik het groen gehouden, maar hier en daar toch iets van accenten aangebracht. De PE delen met gaten, zijn alle doorgeprikt met en kopspeld.

zie foto's

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
De dieplader ben ik ook verder meegegaan.
Alle wielen en banden, zijn in elkaar gezet. Dit heb ik gedaan tijdens een oudenjaars conferance enzo. Voor de foto heb ik alleen de buitenste geplaatst. Afstandhouders en wat er verder op de dieplader bevind, wat een gedoe zeg. Op de foto's is te zien hoever en waar ik mijn bevind met de bouw. Het keluren patroon van de truck mot straks alleen doorgezet worden op deze.

De foto's
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie camo en al goed gevorderd in het geheel knap.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan