Hoofdsponsor

1/72 U.S 70 ton Tank transporter met DR9 [DONE]

Hmm dan ben ik de complete Pui kwijt, de hele cabine is als raamwerk en als doorzichtig glas uitgevoerd. Mijn idee is ook gewoon eruit rukken. Nee deuren en panelen lukt niet met een druivenbak. anders had ik nooit deze foto's laten zien
 
Als ik hiernaar kijk:

attachment.jpg

en het zo interpreteer dat je de raampjes alleen naar binnentoe 'eruit kunt duwen', zit er denk ik niets anders op dan het dak eraf te halen. Ik zou er geen twee seconden over hoeven nadenken... maar ja ik wil je ook weer niet zetten tot iets wat je niet wilt. Anderzijds, je zult toch ook een mooi model willen. Beetje leren door zo'n ingreep te doen kan geen kwaad, zeg ik.

Teken anders eens wat de moeilijkheid is, misschien komen we er samen wel uit.

Zijn de glaasjes aan de 'buitenzijde' glad? Dan kun je ze, na het schoonmaken, polijsten en zo weer helemaal glad krijgen.
 
De kit is zo onduidelijk en ook de tekening, de glazen zijn aan de binnenkant en de buiten kant glad, daar ligt het probleem niet. Die verf is zo verdwenen. Morgen ga ik hem uit elkaar breken en duwen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou proberen ofwel een mesje aan de randen te proberen (toch) ofwel een tandenstoker of iets anders van hout te gebruiken om te duwen, daarmee krijg je niet zo snel krassen.

Met een beetje geluk krijg je de verf eraf met veel water en wat watjes of zo (let op met wattenstaafjes, die zijn harder dan je denkt). Omdat je (logischerwijze) geen primer hebt gebruikt, hecht de verf misschien niet zo ferm. Mocht dit niet lukken, dan kun je de onderdeeltjes misschien in een bak Dettol leggen of zo, wel op eigen risico want ik heb dit nog nooit met transparante onderdeeltjes gedaan. Anderzijds, hoe groot is de kans dat de transparantie verdwijnt?? Stel dat er een licht bruinige aanslag op komt of zo, dan is dat nauwelijks een probleem, je gaat er toch een transparant groen overheen doen.

Je zou de Dettol-dip ook eens kunnen testen met, bijvoorbeeld, een stukje druiven-plastic :laugh:

Hoe dan ook, je creëert voor jezelf de kans om de raampjes eerst een kleurtje te geven en dan pas vast te lijmen. Dat is in dit geval de meest logische volgorde.
 
Dat is sneu en hoop dat je het kan recht trekken (ik volg).
 
Zou wel een hele verbetering zijn mocht dat kunnen gebeuren.
 
Alcohol 96 % en voorzichtig met een kwastje de verf verwijderen werkt prima net even uitgeprobeerd.
 
Roy, Pascal, Silenoz, Ron dank voor het meedenken.
De bolle ramen heb ik met een gladde platbektang beet gepakt, de ramen die verzonken zaten heb ik een mesje voor krom gebogen en zo eruit gepeuterd, waar ruimte kwam ook verder met de tang. Ik had al verteld dat het dun gespoten was. Het was een kwestie van het raampje vullen met water en de verf wegvegen. De stijlen heb ik wel in het groen gelaten, anders ga je het wit van de primer zien. Hierna de ramen weer in de mascol gezet. Ramen terug geplaatst en met verf de beschadigde plekjes bijgewerkt. Op de zijkant en achterkant nog enige extra vervuiling aangebracht want op de foto'szag ik toch wat plekjes die ik gemist had. De cabine waar nu wat verse lak zat heb ik opnieuw verweerd. Vanavond weer in de matte vernis gespoten.
Bij het linker achterraam is een onregelmatigheid te zien, maar dit heb ik de eerste keer al veroorzaakt met mijn mes. Het interieur is wederom niets van te zien, maar zonder ramen is ook niet te zien...

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar hoezo zijn die stijlen dan niet in de juiste kleur te zetten?

(overigens nu al een immense verbetering)
 
Roy dat is heel simpel, Ik had ze gespoten met 1 druppel Green-glaze van vallejo en 20 thinner en 10 improver en ze waren al ondoorzichtig. Ik acht mjzelf niet in staat om een steun van 0,25 mm haarscherp te verven.

Misschien dat de foto een beetje misleid, hij is in totaal zo groot als een Zippo-aansteker
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er nu heel goed uit, Aris. Een wash had ook nog wat aan de kleur bijgedragen, maar deze is nu toch bijna klaar?
 
Aris ik doe u het niet na hoor zeker als het zo klein is
Tot nu tot veeeel beter
Marc
 
Ziet er veel beter uit Aris, goed opgelost.
 
Roy, Erwin, Marc, Pascal en Steven dank voor de complimenten. Een wash heb ik toegepast, misschien iets te voorzichtig, maar rekening houdend met wat aanferaden word iets te bang dat er teveel komt op zo'n kleine. In ieder geval ik beschouw hem als gereed.
 
Deze combinatie is naar mijn idee gereed en dit zijn de eindfoto's. Was heel prettig dat verftijden, droogtijden en werktijden verdeelt konden worden over 3 afzonderlijke projecten. Met heel veel plezier aan gebouwd.

De Truck
Als eerste de Truck, deze heb ik behandeld met een white wash en vervolgens verweerd met european dirt, als verf en als pigment. De glijbalk of oploop balk, heb ik een metaal glans aangebracht, zoals ik op enkele foto's zag. Waar de lieren bedient worden heb ik het loopvlak een lichte slijtage met metaalverf toegepast. De cardanassen en vering heb ik op de bewegende delen met een donkere kleur aan gestipt.

De dieplader.
Nu heb ik ook een white wash met olieverf toegepast, daarna ook verweerd met verf en in dit geval een ander pigmentpoeder ook met een andere samenstelling, dan ik gebruikt had op de truck. Ook hier op de onderkant de bewegende delen aangestipt.

Als laatste de zogenaamde gereed foto's waar de combinatie in zijn geheel te zien is. De totale lengte is 1 A4 geworden, wat heel handig was bij het fotograveren. Als de matte lak uitgehard is, ga ik de DR9 definitief monteren met tesatack.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet slecht voor een eerste 1/72-project... ziet er kolossaal uit, wat denk ik een goed teken is.

Is de schaal je mee- of tegengevallen, of was het wat je ervan verwacht had?
 
Roy voor mij was het, waar jij ook voor waarschuwt. Hoe kleiner des te groter komt het in beeld, wat betreft afwijking of teveel. Dat heeft wel in mijn achterhoofd gezeten. Wat de kit betreft, erg prettig om te bouwen, ook qua passing en onregelmatigheden.
De schaal 1/72 is klein, maar toch vind ik het prettiger dan 1/24, maar dat kan ook gewoon de fabrikant zijn. De PE delen, lijken in dit formaat niet meer dun, maar bouwen net zo makkelijk, zie het met een wisseling van lijm
 
Ja qua schaal is alles zo groot of zo klein als je het zelf maakt. De schaal 1/72 is niet per se moeilijker of makkelijker dan de schaal 1/8 waar ik me mee bezig houd... ik ben straks met het 'engine turning' van het motorblok net zo nauwkeurig bezig als hoe ik mijn Dornier 17 heb aangepakt en die was op schaal 1/72. Dan die 1/24 Kever waar ik mee bezig was... die carburateur bestond uit 70 onderdeeltjes of zo, meen ik me te herinneren? Je kunt het zo gek en gedetailleerd maken als je zelf wilt.

Zolang het er overtuigend uitziet, en dat hangt met name af van rechte lijnen, parallelle lijnen, haakse hoeken et cetera, kun je de illusie versterken. Je hebt bij jouw combinatie voldoende gelegenheid gekregen om wielen verkeerd te plaatsen, niet-uitgelijnd ten opzichte van andere wielen dus. Wat ik van je foto's meen te zien (ze zijn wel wat donker trouwen), zit dat wel snor.
 
Roy, daar heb je gelijk in, het zijn er 75 of meer, de binnenste heb ik niet verweerd. Ik weet wel niemand gaat de combinatie op zijn rug leggen.
Misschien zichtbaar bij een modelbouwdag en of ik hem dan op een spiegel zet, weet ik niet.
Op andere sites heb ik al de raad dat ik alle wielen en banden moet vervangen door resin. Met een updateset
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan