Hoofdsponsor

1/48 APOLLO 11 : Translunar Injection (Schaal 1/48)[WIP]

Een interessant onderwerp en zeer gedetailleerd uitgevoerd maakt weer een boeiend verslag :)

Ook hier komen we weer tegen : "The Devil is in the Detail" ;)
Hoe meer je te weten komt van je onderwerp, hoe groter de te doen lijst wordt, zeker wanneer je getrouw aan het origineel wilt bouwen.

Dat kost tijd ja, maar ach... zolang je er plezier er in hebt voel je daar niets van :)

Astronautisch groetje ;)
 
Zeer realistische uitvoering van de folie. Ik ben al een paar keer in het Kennedy Space Centre geweest waar een originele LEM te bezichtigen valt.
Het model dat je hier neerzet is verbluffend echt.

Wist je dat Nasa een online archief heeft van afbeeldingen, video enz. Ik heb het even opgesnord en gezocht op 'Lunar Module'.
Dit geeft een aangename reeks foto's van het toestel in aanbouw, in de ruimte, op de maan enz.

Hopelijk heb ja hier ook iets aan:
https://images.nasa.gov/search-results?q=lunar%20module&page=1&media=image,video,audio&yearStart=1920&yearEnd=2019

Succes met de verdere bouw.

Dirk
 
Beste Roy,
Beste Peter,

Bedankt voor jullie interesse. Uiteraard is dit zowat het probleem van de gevorderde modelbouwer. Na enkele jaren is men niet meer tevreden met een model dat er ongeveer goed uitziet maar probeert men alle details van het origineel zo goed mogelijk weer te geven.
Wanneer men een “iets complexere” bouw aanvangt weet men op voorhand dat er in het project de nodige tijd en energie gaan kruipen. Ik probeer hier (zoals de meesten onder ons waarschijnlijk) toch nog een beetje de gulden middenweg te vinden. Een zo getrouw mogelijke kopie van het origineel maken zonder mij te verliezen in oeverloze details en eindeloze aanpassingen want dan gaat het plezier van de modelbouw verloren.

Beste Dirk,

De site van de Nasa is mij bekend. Toch bedankt voor je mailtje en voor je positieve feedback.
Ter informatie vind je hier nog een andere site waar zeer gedetailleerde foto’s van de LEM terug te vinden zijn.
Deze link maakt deel uit van de Site Map MLSM (My Little Space Museum – Ninfinger)

http://www.ninfinger.org/karld/My Space Museum/pjlmpics.htm

Mvg

airbus56
 
Uiteraard is dit zowat het probleem van de gevorderde modelbouwer. Na enkele jaren is men niet meer tevreden met een model dat er ongeveer goed uitziet maar probeert men alle details van het origineel zo goed mogelijk weer te geven.
Wanneer men een “iets complexere” bouw aanvangt weet men op voorhand dat er in het project de nodige tijd en energie gaan kruipen. Ik probeer hier (zoals de meesten onder ons waarschijnlijk) toch nog een beetje de gulden middenweg te vinden. Een zo getrouw mogelijke kopie van het origineel maken zonder mij te verliezen in oeverloze details en eindeloze aanpassingen want dan gaat het plezier van de modelbouw verloren.
Ook ik heb die 'Detail Devil' leren kennen als een spelbreker dus nu denk ik maar zo :
Zolang het detail en de kleur overtuigen kan ik tevreden zijn (al ben ik dat nooit voor de volle 100% :$).
Een prima mentaal ruggesteuntje : "Beter is de vijand van Goed" :8

Bouwze :)
 
Laatst bewerkt:
Beste modelbouwers,

Na het plaatsen van de folie op de daaltrap gaan we dit deel van de maanlander verder gaan detailleren en afwerken.

3. Verdere detaillering van de daaltrap (bovenkant).

Vooreerst brengen we de decals aan. Veel werk is dit niet. Er dient enkel het opschrift “United States” te worden aangebracht in kwadrant I en een Amerikaanse vlag in kwadrant IV. De decals uit de bouwkit laat ik voor wat ze zijn en voor dit werkje gebruik ik de decals van “Space Model Systems”. Deze decals zijn immers veel accurater en veel beter gedetailleerd. Bovendien vinden we op dit decal vel de opschriften van alle maanlanders (van de verschillende missies) terug. Ook voor het verder vervolg aan ons project, namelijk de bouw van de Commando module en Service module zullen decals van “Space Model Systems” worden gebruikt. Hieronder vind je een foto van de decal vellen voor de maanlander en de Commando/Service module (foto Nr 23).

attachment.jpg
Foto Nr 23

Foto Nr 23 ; Decal vel van “Space Model Systems” voor de maanlander en commando/service module. Deze decal vellen zijn veel accurater en veel meer gedetailleerd dan de decals uit de bouwdoos.

Voor het aanbrengen van de decals op de maanlander volstaat het om op de plaats waar de decals moeten komen een klein beetje glanzende vernis aan te brengen en dan hierop de decal te zetten. Om de decal vast te zetten wordt deze behandeld met een beetje Micro Set en Micro Sol. Nadat de decal droog is brengen wij een beetje matte vernis aan om de decal te sealen.

Nu kunnen we de daaltrap verder gaan detailleren. We beginnen met de bovenkant waar we de loopbrug naar het toegangsluik aanbrengen en het raamwerk voor de plume deflectors.
Voor de loopbrug heb ik de keus uit het origineel uit de bouwdoos van Revell, een exemplaar uit de reserve kit van Monogram (waarvan ik eveneens het raamwerk voor de plume deflectors ga gebruiken), of het onderdeel uit de update set van New Ware.
Bij nazicht blijken er nogal wat verschillen te zijn tussen de drie onderdelen. Zo is de loopbrug van de originele bouwdoos (Revell) vrij klein ten opzichte van de loopbrug uit de Monogram kit en de update set van New Ware. Ook tussen de ladders van Revell en Monogram is er een duidelijk verschil (zie foto Nr 24 met de verschillende onderdelen).

attachment.jpg
Foto Nr 24

Foto Nr 24 : er is een duidelijk verschil in de onderdelen van de Revell kit, de Monogram kit en de update set van New Ware.

Na nazicht van mijn documentatie besluit ik de loopbrug van Monogram te gebruiken, aangevuld met onderdelen uit de update set van New Ware.
In de loopbrug worden onderaan eerst twee gaatjes geboord waarin later twee stukjes sprue van Evergreen (of koperdraad) zullen worden aangebracht om het onderdeel te kunnen vastzetten op de daaltrap. Hierna worden de leuningen (relingen) aan één zijde ingekort zodat zij een meer realistisch uitzicht krijgen. Hierop worden de ligplaatsen van de leuningen gedeeltelijk weggesneden waarna de leuningen zelf worden vastgelijmd. Op het laatst wordt de bevestigingsvoet aangebracht (resin onderdeel uit de update set) waarmee de loopbrug op het platform van de daaltrap rust. Op de leuning, aan de linkerkant van de loopbrug, komt dan nog de vergrendeling van de brug in Photo etch (onderdeel uit de New Ware set).
Foto Nr 25 geeft een zicht op de afgewerkte loopbrug.

attachment.jpg
Foto Nr 25

Foto Nr 25 : afgewerkte loopbrug.

Nu kan het raamwerk van de plume deflectors worden bevestigd.
Zoals ik in het begin van het bouwverslag heb vermeld zijn in de bouwdoos van Revell geen plume deflectors voorzien zodat ik deze onderdelen uit een andere bouwdoos moet recupereren (in ons geval uit een kit van Monogram).
De stukken van het raamwerk blijken echter in niet in zo’n goede staat. Een tweetal stukken zijn sterk vervormd (zie foto Nr 26). Gelukkig heb ik nog een reserve kit liggen waaruit ik in voorkomend geval enkele delen kan recupereren. Vooreerst ga ik toch proberen om de vervormde onderdelen recht te buigen. Door er een beetje spanning op te zetten (en desnoods licht te verwarmen) moet dit lukken. Het zal voornamelijk een kwestie zijn van rustig en omzichtig te werk te gaan.

Tot mijn tevredenheid gaat het recht plooien van de stukjes raamwerk vlotter dan verwacht.
Nu kunnen de halfronde platen (Photo etch onderdelen van New Ware) op het raamwerk worden gekleefd.

attachment.jpg
Foto Nr 26

Foto Nr 26 : Een tweetal onderdelen van het raamwerk van de plume deflectors waren sterk vervormd. Gelukkig kon ik deze met een beetje geduld terug in hun oorspronkelijke vorm krijgen.

Zowel de loopbrug als het raamwerk van de plume deflectors worden in een aluminium kleurtje gezet.
Vervolgens wordt op de voorkant van de halfronde beschermingsplaten van de plume deflectors zwartgeverfde aluminiumfolie gekleefd.

Foto Nr 27 geeft een zicht op de dry-fit van de plume deflectors en de loopbrug.

Foto Nr 28 geeft een zicht op de afgewerkte plume deflectors en de loopbrug.

attachment.jpg
Foto Nr 27

Foto Nr 27 : dry-fit loopbrug en plume deflectors.

attachment.jpg
Foto Nr 28

Foto Nr 28 : afgewerkte loopbrug en plume deflectors.

Nu volgt nog een dry-fit van de plume deflectors op de volledige LM met stijgtrap (foto Nr 29).
Doordat onderdelen uit verschillende kits met mekaar zijn gecombineerd is het altijd een beetje afwachten of bij het eindresultaat alles in de juiste verhouding zit. Daar waar ik eerst had gevreesd dat een en ander niet goed op mekaar zou aansluiten valt deze dry-fit redelijk goed mee. Voor de plume deflectors is er geen probleem. Voor het uittesten van de loopbrug is het nog even afwachten tot de benen van het landingsgestel klaar zijn.

attachment.jpg
Foto Nr 29

Foto Nr 29 : Dry-fit van de plume deflectors met maanlander inclusief stijgtrap.

Zowel de loopbrug als de plume deflectors zullen pas bij de eindassemblage op de daaltrap worden geplaatst. In de huidige fase kunnen zij enkel hinderen bij het verder verloop van de bouw.
Nu kunnen we aan het landingsgestel beginnen.

Tot de volgende...
 
Mooie vorderingen.

Die vervormde ramen van de plume deflectors heb je netjes recht gekregen.
Heb je daarbij ook warmte gebruikt ?
 
Hoewel je al een goede methode gebruikt voor het sealen van de decals, kun je er nog een stap aan toevoegen om ze helemaal in de achtergrond te laten opgaan: alvorens mat te vernissen een laagje glossy vernis te geven. Dus, glossy, decal, glossy, mat.

Voortgang van de bouw is mooi beschreven en ziet er goed uit.
 
Mooie vorderingen.

Die vervormde ramen van de plume deflectors heb je netjes recht gekregen.
Heb je daarbij ook warmte gebruikt ?


Neen Peter, het herstellen (rechtzetten) van het raamwerk ging in tegenstelling tot wat ik had verwacht zeer vlot en ik hoefde dus geen warmtebron te gebruiken.
De onderdelen voorzichtig tussen duim en wijsvinger nemen en recht plooien (wel iets verder gaan dan de oorspronkelijke vorm) en dit ’s anderendaags nog eens herhalen en het probleem was opgelost.
Soms is een beetje geduld en subtiele druk (en een beetje geluk :) ) voldoende om een op het eerste zicht vrij vervelend probleem op te lossen.

Mvg
airbus56
 
Hoewel je al een goede methode gebruikt voor het sealen van de decals, kun je er nog een stap aan toevoegen om ze helemaal in de achtergrond te laten opgaan: alvorens mat te vernissen een laagje glossy vernis te geven. Dus, glossy, decal, glossy, mat.

Voortgang van de bouw is mooi beschreven en ziet er goed uit.

Roy.

Je hebt gelijk, de correcte manier om decals te zetten en te sealen is deze zoals je beschrijft.
Ik betrap mezelf er op dat ik (om de vooropgestelde deadline te halen) soms een stapje oversla.

Mvg
airbus56
 
ferme boterham maar bijgelezen.
Duidelijke uitleg maar met uw vliegtuigen was dit niet anders knap.
Persoonlijk vind ik dat foutjes zichtbaar mogen zijn daar het plezant moet blijven.
 
Ziet er al best indrukwekkend uit , nu kan men zien hoe het er in het echt uit ziet he
Mooi
Marc
 
Beste modelbouwers.

Na het afwerken van de bovenkant van de daaltrap gaan we over tot de constructie van het landingsgestel, het afwerken van de motor en de landingsradar (= vervolledigen onderkant daaltrap).

4. Verdere detaillering van de daaltrap (onderkant – landingsgestel, motor + landingsradar).

Afwerken landingsgestel.
Voor het landingsgestel (bouwplan stap 30 t.e.m. 33) gaan we op dezelfde manier te werk als voor de aankleding van de daaltrap. Vooreerst worden de verschillende onderdelen (82 t.e.m. 89) van de gietboom verwijderd en even in mekaar gepast. Dan worden de scharnierpunten en aansluitstukken van de steunbalken reeds in hun definitieve kleur gezet (goud en/of zilver; hiervoor werd Revell verf goud metallic Nr 94 en zilver metallic Nr 90 gebruikt). Hierna wordt dan de (gekleurde) folie aangebracht. Voor de folie werden drie kleuren weerhouden namelijk zilver, goud en amber (oranje). Aangezien de stukjes folie hier soms zeer klein zijn worden zij aangebracht met een fijn pincet en aangedrukt met een pincet of tandenstoker. Voor de kleefbanden waarmee de isolatiestukken op de benen van het landingsgestel zijn vastgemaakt (kapton tape) werden zeer dunne strookjes huishoudfolie gebruikt die op maat werden gesneden en oranje werden geverfd. Deze stukjes werden vastgezet met Revell vernis (aangezien hierop geen belasting wordt uitgeoefend volstaat een beetje vernis om deze minuscule riempjes te fixeren).
Ik gebruikte voor dit werkje wel een huishoudfolie die iets dunner was dan deze die ik had gebruikt voor het aankleden van de daaltrap.
Als leidraad voor het aanbrengen van de isolatie volgde ik het kleurschema van Paul Fjeld (foto/schema Nr 30), de schema’s uit het boek “Virtual LM” en mijn fotodocumentatie.

attachment.jpg

Foto/schets Nr 30
Schema Paul FJELD voor aankleding landingsbenen daaltrap.

Na het aanbrengen van de folie dienden bepaalde delen (onderste steunbalken) nog te worden voorzien van een zwarte isolatieband.
In de detail set van New Ware bestaat deze isolatie uit rechthoekige stukjes photo etch die eerst dienen te worden opgerold (rond gezet) en dan zwart geverfd, alvorens zij over de steunbalken van het landingsgestel worden geschoven.
Om een meer realistisch beeld te krijgen van deze isolatie heb ik een beetje geëxperimenteerd met andere materialen. Een eerste test met isolatiemateriaal afkomstig van elektriciteitsdraden gaf niet het gewenste resultaat (de isolatiemantel was te dik en oogde te zwaar). Een latere test met krimpkous gaf wel het gewenste resultaat.

Een klein woordje uitleg over het begrip “krimpkous”
Krimpkous is een materiaal dat gebruikt wordt om elektrische draden en schakelingen te isoleren of om beschadigde isolatie te herstellen. Gesoldeerde en blootliggende elektriciteitsdraden worden in dit geval voorzien van een krimpkous, dit is een mantel in zwarte rubber die over de elektriciteitsdraad wordt geschoven en dan wordt verwarmd (dichtgeschroeid) met een soldeerbout of een verfbrander. Hierbij gaat dit materiaal krimpen en zich gaan vastzetten rond de elektriciteitsdraad en zodoende een nauwsluitende isolatiemantel gaan vormen rond de geleider.


In de praktijk ging ik dus als volgt te werk. Eerst schoof ik een eind krimpkous over een stukje elektriciteitsdraad van dezelfde dikte als het aan te kleden onderdeel van het landingsgestel. Dan werd de krimpkous verwarmd met een soldeerbout zodat zij zich strak rond de elektriciteitsdraad zette. Na afkoeling werden de stukjes krimpkous losgesneden, op maat gesneden en over de steunbalken van het landingsgestel van ons model geschoven waarna ik de stukjes vastlijmde met een beetje secondelijm. Het resultaat was meer dan bevredigend.
Foto Nr 31, Nr 32 en Nr 33 tonen de werkwijze voor het aanbrengen van de isolatie met krimpkous op de steunbalken.

attachment.jpg

Foto Nr 31
Verwarmen krimpkous rond stukje elektriciteitsdraad.

attachment.jpg
Foto Nr 32
Lossnijden afgekoelde krimpkous.

attachment.jpg
Foto Nr 33
Op maat gesneden stukjes krimpkous die werden aangebracht op de steunbalken van het landingsgestel

Nu dienen enkel nog de basissen van het landingsgestel (ronde draagvlakken) te worden bekleed. Aangezien ik hiervoor een zeer dunne goudfolie nodig had heb ik een beetje geëxperimenteerd met verschillende soorten folie. Het beste resultaat bekwam ik met folie die ik recupereerde van pralines van “Ferrero Rocher”. Rond de ronde pralines van dit merk zit een dunne goudfolie gewikkeld die een uitstekend alternatief vormt voor de folie uit de bouwkit. De folie van “Ferrero Rocher” is dun, redelijk sterk en bovendien zeer gemakkelijk te verwerken op de specifieke vorm van de draagvlakken (-opgelet!! nieuwe wetmatigheid in onze hobby; bij bepaalde disciplines in de modelbouw ga je verdikken:laugh:).
Rest nog de onderkant van de draagvlakken voor de helft in een matzwarte verf te zetten en de benen van het landingsgestel zijn klaar. Er moet in elk draagvlak nog wel een gaatje worden geboord waarin later de voelsprieten komen. Deze voelsprieten (bestaande uit dunne koperdraad) zullen pas bij de eindassemblage worden aangebracht.

Nu het landingsgestel klaar is kan op het voorste landingsbeen (het been dat zich situeert nabij de loopbrug) de ladder worden geplaatst.
Ik had hiervoor eerst de ladder van Monogram weerhouden doch aangezien er een probleem rees met de bevestigingspunten van de ladder op het landingsbeen (dat uit de originele kit van Revell kwam) diende ik de ladder van Revell te gebruiken.
De ladder van Revell dient wel enkele mm te worden ingekort. Aan de linkerkant van de ladder komt nu de houder van de vlaggenmast (resin onderdeel afkomstig uit de update set van New Ware).

Noot : Amerikaanse vlag.
Bij elke maanlanding werd een Amerikaanse vlag in de bodem van de maan geplant. Deze vlag (met statief) was opgeborgen in een koker welke aan de linkerkant van de ladder van de maanlander was bevestigd.


Nadat de ladder werd geplaatst kan een dry-fit worden uitgevoerd van het voorste landingsbeen en kan worden nagegaan of ook de loopbrug zich in de correcte positie bevindt.
Doordat het landingsgestel in deze fase van de vlucht van Apollo 11 nog niet was ontplooid (en ons model in deze configuratie wordt voorgesteld) is het een beetje afwachten of alle onderdelen wel mooi op mekaar aansluiten. Door de talrijke wijzigingen en aanpassingen die onze combinatie CSM/LM in de loop van de bouw onderging is het bij elke dry-fit een beetje afwachten of het geheel aan de verwachtingen voldoet (en tot hiertoe hoef ik nog niet te veel te stressen:wacko:).
Foto Nr 34 toont het voorste landingsbeen en de positie van de ladder en de loopbrug. Bij de eindassemblage van deze onderdelen dienen bepaalde delen nog te worden gelijmd zodat de positie van deze delen nog een beetje kan worden aangepast. Tevens dienen nog de vergrendelingen van het landingsgestel te worden geplaatst. Deze vergrendelingen (bestaande uit fijne onderdeeltjes in PE) kunnen wegens hun delicate structuur en de plaats waar zij zich bevinden pas bij de eindassemblage worden aangebracht.

attachment.jpg
Foto Nr 34
Detail van het voorste landingsbeen met loopbrug, ladder en koker vlaggenmast. Bij de eindassemblage van deze onderdelen dienen bepaalde delen nog te worden gelijmd zodat de positie van deze delen nog een beetje kan worden aangepast.
De vergrendelingen van het landingsgestel (onderdeeltjes in PE) zullen pas bij de eindassemblage worden aangebracht.

Foto’s Nr 35 tot en met Nr 38 tonen de afwerking van het landingsgestel

attachment.jpg
Foto Nr 35
Been van het landingsgestel. De voorkant werd bekleed met aluminiumfolie (bovenste deel) en goudfolie (onderste deel). De achterkant werd bekleed met oranje geverfde aluminiumfolie. Het geheel werd voorzien van kleefbandjes van oranje folie.

attachment.jpg
Foto Nr 36
Detail draagvlakken landingsgestel. De voelsprieten zullen pas bij de eindassemblage worden gemonteerd.

attachment.jpg
Foto Nr 37
Onderdelen van het landingsgestel voor de montage.

attachment.jpg
Foto Nr 38
Onderdelen landingsgestel waarbij één landingsbeen werd gemonteerd.

Nu dienen enkel nog de landingsradar en de motor te worden geverfd en hiermee is de daaltrap klaar.
De landingsradar werd in een laagje Vallejo Model Air Nr 71.064 (chrome metallic) gezet waarop later een laagje Revell glansvernis zal worden aangebracht.
De motor werd aan de basis dicht gemaakt met een stukje plasticard van 0,5 mm dikte (de motor had geen bodem), waarna hij een laagje Vallejo primer (73.600) kreeg.
Aan de binnenkant kwam dan een laagje “Gun Metal metallic” (71.072) en de buitenkant kreeg bovenaan een laagje “Steel metallic” (71.065) en onderaan een laagje “Black metallic” (71.073).
Het is de eerste keer dat ik de acryl metallic verven van Vallejo gebruik en de keuze voor deze verf werd vooral ingegeven door het gebruiksgemak. Ik zag op tegen het aanbrengen van vier verschillende Revell verven en het kuisen van het pistool en mengpotjes met white spirit (wat toch een heel gedoe is) voor het verven van een oppervlak van enkele cm².
De acryl metallic verf van Vallejo biedt hier een oplossing. De verf valt zeer goed mee. Ze verwerkt zeer gemakkelijk. Zij kan worden verdund met 25 à 30 % thinner en wordt (net zoals andere Vallejo acryl verven) aangebracht onder een lage werkdruk (0,8 bar).
De verf vormt een mooie strakke laag op het oppervlak en is zeer snel droog waardoor na korte tijd een tweede en derde kleur kan worden gezet. Uiteraard zijn er meer realistische metallic verven in de handel doch deze zijn meer gecompliceerd in het gebruik. Voor het verven van kleinere oppervlakken (zoals in ons geval de daalmotor van de LM) is het gebruik van deze Vallejo verf zeker een goed alternatief. Het enige minpuntje schuilt in de kwetsbaarheid van de verflaag. Acryl verven worden best zo snel mogelijk beschermd met een laagje vernis. In ons geval wordt de motor nog afgewerkt met een laagje zijdematte vernis van Revell (50 % glanzend Nr 01 + 50 % mat Nr 02). Dit zal pas binnen een tweetal dagen gebeuren. Bij het gebruik van verschillende soorten verven op mekaar (acryl en enamel) laat ik de verf altijd eerst een tweetal dagen uitharden alvorens er een andere soort verf op te zetten.

Foto Nr 39 toont de landingsradar en de afgewerkte daalmotor. Deze onderdelen zullen pas bij de eindassemblage worden gemonteerd. Op de foto zijn beide voorwerpen sterk uitvergroot. De diameter van de motor is in werkelijkheid nauwelijks drie cm.

attachment.jpg
Foto Nr 39
Landingsradar en afgewerkte motor. Beide onderdelen moeten nog worden beschermd met een laagje vernis. Zij zullen pas bij de eindassemblage worden gemonteerd.


Tot de volgende voor de constructie van de stijgtrap van onze maanlander.
 
Mooie vooruitgang Airbus ! (je bent er maar zoet mee ;))

Je bouwt dus het toestel in vlucht.
Hoe ga je het voltooide model opstellen ?
 
Dit topic vormt een soort annex-handleiding die eigenlijk zou moeten worden geraadpleegd door ieder die deze kit nog gaat bouwen.
 
Mooie vooruitgang Airbus ! (je bent er maar zoet mee ;))

Je bouwt dus het toestel in vlucht.
Hoe ga je het voltooide model opstellen ?

Peter,

Dit was een probleempje waar van bij het begin van de bouw reeds rekening mee moest worden gehouden. Het model zal op een metalen staander worden geplaatst die uit een kit van Dragon werd gerecupereerd. Ik kom bij de constructie van de CSM (Command/Service Module) en op het einde van de bouw hier in detail op terug.

Mvg
airbus56
 
Dit topic vormt een soort annex-handleiding die eigenlijk zou moeten worden geraadpleegd door ieder die deze kit nog gaat bouwen.

Roy,

Dat was inderdaad van bij het begin een beetje het uitgangspunt, een leidraad opstellen (en mijn ervaringen doorgeven) ten behoeve van bouwers die dit model willen maken. Daarom dat systematisch wordt verwezen naar het stappenplan en de verschillende onderdelen uit de bouwkit.

Mvg
airbus56
 
Beste modelbouwers.

Na het afwerken van de daaltrap gaan we nu over tot de constructie van de stijgtrap van onze maanlander.

5. Constructie stijgtrap LM

Stap 23 van het bouwplan

De twee helften van de stijgtrap (onderdelen 64 en 65) worden nog niet aan mekaar gekleefd doch hier worden eerst een vijftal aanpassingen uitgevoerd.

Voor onderdeel 64 (voorkant van de stijgtrap LM) :
- Aanpassing 1 ; Uitboren en uitvijlen docking window (dit is een rechthoekig venster, voorzien van richtaanduidingen, die de koppeling met de CSM na de maanlanding moet mogelijk maken). Voor deze aanpassing wordt het resin onderdeel uit de New Ware set gebruikt. Op dit resin onderdeel wordt later een stukje doorzichtige mica (venster) aangebracht waarop op het laatst een decal met de richtaanduidingen komt (zie Foto Nr 40 en 41).
- Aanpassing 2 ; Uitsnijden toegangsluik (hatch). Het reliëf van de deur wordt verwijderd waarna het luik in PE kan worden aangebracht. Het toegangsluik uit PE is wel iets te groot voor de Revell kit en moet worden aangepast (de randen moeten worden weggeschuurd totdat het geheel ongeveer 1 mm minder hoog en 1 mm minder breed is).
- Aanpassing 3 ; Aanpassing support strut thermal covering. Het gaat hier over een steunbalk die zich situeert in kwadrant 1 (rechts van het toegangsluik). Dit verbindingsstuk is op het model weergegeven door een horizontale plaat. In werkelijkheid gaat het hier over een buis die de constructie ondersteunt.
Het origineel onderdeel werd weggesneden en vervangen door een buisje uit evergreen.
- Aanpassing 4 ; Aanpassingen compartiment bemanning.
De drie resin onderdelen van de New Ware set (R10, R11 en R12) die moeten dienen om het compartiment van de bemanning de juiste vorm te geven passen niet (zij zijn immers bestemd voor de monogram kit).
Er werden nieuwe onderdelen gemaakt uit plasticard die op de juiste plaats werden aangebracht nl een onderdeel links onderaan naast het toegangsluik (R10) en de beide andere onderdelen aan de rechterkant (onderaan het compartiment).
Tevens wordt voor de onderste sectie de algemene vorm nog een beetje aangepast zodat deze iets meer beantwoordt aan het origineel.
- Aanpassing 5 ; Verwijderen van het detail bovenaan het toegangsluik (docking lights en Flood light). Voor de koppelingslichten en landingsschijnwerper werden (na het verwijderen van het reliëf in plastiek) de onderdelen in PE uit de set van New Ware gebruikt.

Nu volgt stap 24 en stap 25 van het bouwplan namelijk de plaatsing van de consoles voor de voorste stuurraketten (onderdelen 72/73 en 74/75).

attachment.jpg

--Foto Nr 40--

attachment.jpg

--Foto Nr 41--

Foto Nr 40 en 41 : aanpassingen onderdeel Nr 64 (voorkant stijgtrap LM)
Plaatsing docking window.
Merk rechts bovenaan op foto Nr 40 het uitgesneden deel van het toegangsluik (hatch).

attachment.jpg

--Foto Nr 42--

Foto Nr 42 : de verschillende aanpassingen van onderdeel Nr 64 (voorkant stijgtrap LM)
Plaatsing docking window, aanpassingen compartiment bemanning (support strut thermal covering en onderkant compartiment)
Aanbrengen hatch, docking lights en Flood light (PE onderdelen)
Naast de aanpassingen en het aanbrengen van de Resin- en PE onderdelen werden ook de twee basissen voor de voorste stuurraketten aangebracht.

attachment.jpg

--Foto Nr 43--

Foto Nr 43 : Aangepast onderdeel Nr 64. Links origineel onderdeel Nr 64 uit de bouwdoos, rechts aangepast onderdeel.

Rest dan nog het aanbrengen van een zwarte verflaag op de binnenkant en het aanbrengen van de driehoekige vensters van de LM (plaatsing van twee stukjes driehoekige mica) en de voorkant van de stijgtrap is klaar.

Tot de volgende voor het verder afwerken van de stijgtrap LM (achterkant).
 
Weinig woorden alleen lezen en genieten knap hoor.
 
inderdaad alleen genieten , ken er zelf niks van , maar toch interesseert het me
Dus kijken en genieten we verder
Suc6 verder
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan