Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Real Space APOLLO 11 : Translunar Injection (Schaal 1/48)[WIP] - Pagina 3
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 31 t/m 44 van 44

Discussie: APOLLO 11 : Translunar Injection (Schaal 1/48)[WIP]

Standaard

Ziet er al best indrukwekkend uit , nu kan men zien hoe het er in het echt uit ziet he
    Mooi
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

tot hiertoe al een mooi resultaat, ik volg mee, ruimtevaart heeft bij mij ook altijd interesse opgewekt, niet in de vorm van modelbouw maar desalnietemin bewondering voor wat je hier laat zien
    Bedankt en vriendelijke groeten
    Rudi 3290

Standaard

Beste modelbouwers.

Na het afwerken van de bovenkant van de daaltrap gaan we over tot de constructie van het landingsgestel, het afwerken van de motor en de landingsradar (= vervolledigen onderkant daaltrap).

4. Verdere detaillering van de daaltrap (onderkant – landingsgestel, motor + landingsradar).

Afwerken landingsgestel.
    Voor het landingsgestel (bouwplan stap 30 t.e.m. 33) gaan we op dezelfde manier te werk als voor de aankleding van de daaltrap. Vooreerst worden de verschillende onderdelen (82 t.e.m. 89) van de gietboom verwijderd en even in mekaar gepast. Dan worden de scharnierpunten en aansluitstukken van de steunbalken reeds in hun definitieve kleur gezet (goud en/of zilver; hiervoor werd Revell verf goud metallic Nr 94 en zilver metallic Nr 90 gebruikt). Hierna wordt dan de (gekleurde) folie aangebracht. Voor de folie werden drie kleuren weerhouden namelijk zilver, goud en amber (oranje). Aangezien de stukjes folie hier soms zeer klein zijn worden zij aangebracht met een fijn pincet en aangedrukt met een pincet of tandenstoker. Voor de kleefbanden waarmee de isolatiestukken op de benen van het landingsgestel zijn vastgemaakt (kapton tape) werden zeer dunne strookjes huishoudfolie gebruikt die op maat werden gesneden en oranje werden geverfd. Deze stukjes werden vastgezet met Revell vernis (aangezien hierop geen belasting wordt uitgeoefend volstaat een beetje vernis om deze minuscule riempjes te fixeren).
    Ik gebruikte voor dit werkje wel een huishoudfolie die iets dunner was dan deze die ik had gebruikt voor het aankleden van de daaltrap.
    Als leidraad voor het aanbrengen van de isolatie volgde ik het kleurschema van Paul Fjeld (foto/schema Nr 30), de schema’s uit het boek “Virtual LM” en mijn fotodocumentatie.

Foto/schets Nr 30
    Schema Paul FJELD voor aankleding landingsbenen daaltrap.

Na het aanbrengen van de folie dienden bepaalde delen (onderste steunbalken) nog te worden voorzien van een zwarte isolatieband.
    In de detail set van New Ware bestaat deze isolatie uit rechthoekige stukjes photo etch die eerst dienen te worden opgerold (rond gezet) en dan zwart geverfd, alvorens zij over de steunbalken van het landingsgestel worden geschoven.
    Om een meer realistisch beeld te krijgen van deze isolatie heb ik een beetje geëxperimenteerd met andere materialen. Een eerste test met isolatiemateriaal afkomstig van elektriciteitsdraden gaf niet het gewenste resultaat (de isolatiemantel was te dik en oogde te zwaar). Een latere test met krimpkous gaf wel het gewenste resultaat.

Een klein woordje uitleg over het begrip “krimpkous”
    Krimpkous is een materiaal dat gebruikt wordt om elektrische draden en schakelingen te isoleren of om beschadigde isolatie te herstellen. Gesoldeerde en blootliggende elektriciteitsdraden worden in dit geval voorzien van een krimpkous, dit is een mantel in zwarte rubber die over de elektriciteitsdraad wordt geschoven en dan wordt verwarmd (dichtgeschroeid) met een soldeerbout of een verfbrander. Hierbij gaat dit materiaal krimpen en zich gaan vastzetten rond de elektriciteitsdraad en zodoende een nauwsluitende isolatiemantel gaan vormen rond de geleider.

In de praktijk ging ik dus als volgt te werk. Eerst schoof ik een eind krimpkous over een stukje elektriciteitsdraad van dezelfde dikte als het aan te kleden onderdeel van het landingsgestel. Dan werd de krimpkous verwarmd met een soldeerbout zodat zij zich strak rond de elektriciteitsdraad zette. Na afkoeling werden de stukjes krimpkous losgesneden, op maat gesneden en over de steunbalken van het landingsgestel van ons model geschoven waarna ik de stukjes vastlijmde met een beetje secondelijm. Het resultaat was meer dan bevredigend.
    Foto Nr 31, Nr 32 en Nr 33 tonen de werkwijze voor het aanbrengen van de isolatie met krimpkous op de steunbalken.

Foto Nr 31
    Verwarmen krimpkous rond stukje elektriciteitsdraad.

Foto Nr 32
    Lossnijden afgekoelde krimpkous.

Foto Nr 33
    Op maat gesneden stukjes krimpkous die werden aangebracht op de steunbalken van het landingsgestel

Nu dienen enkel nog de basissen van het landingsgestel (ronde draagvlakken) te worden bekleed. Aangezien ik hiervoor een zeer dunne goudfolie nodig had heb ik een beetje geëxperimenteerd met verschillende soorten folie. Het beste resultaat bekwam ik met folie die ik recupereerde van pralines van “Ferrero Rocher”. Rond de ronde pralines van dit merk zit een dunne goudfolie gewikkeld die een uitstekend alternatief vormt voor de folie uit de bouwkit. De folie van “Ferrero Rocher” is dun, redelijk sterk en bovendien zeer gemakkelijk te verwerken op de specifieke vorm van de draagvlakken (-opgelet!! nieuwe wetmatigheid in onze hobby; bij bepaalde disciplines in de modelbouw ga je verdikken).
    Rest nog de onderkant van de draagvlakken voor de helft in een matzwarte verf te zetten en de benen van het landingsgestel zijn klaar. Er moet in elk draagvlak nog wel een gaatje worden geboord waarin later de voelsprieten komen. Deze voelsprieten (bestaande uit dunne koperdraad) zullen pas bij de eindassemblage worden aangebracht.

Nu het landingsgestel klaar is kan op het voorste landingsbeen (het been dat zich situeert nabij de loopbrug) de ladder worden geplaatst.
    Ik had hiervoor eerst de ladder van Monogram weerhouden doch aangezien er een probleem rees met de bevestigingspunten van de ladder op het landingsbeen (dat uit de originele kit van Revell kwam) diende ik de ladder van Revell te gebruiken.
    De ladder van Revell dient wel enkele mm te worden ingekort. Aan de linkerkant van de ladder komt nu de houder van de vlaggenmast (resin onderdeel afkomstig uit de update set van New Ware).

Noot : Amerikaanse vlag.
    Bij elke maanlanding werd een Amerikaanse vlag in de bodem van de maan geplant. Deze vlag (met statief) was opgeborgen in een koker welke aan de linkerkant van de ladder van de maanlander was bevestigd.

Nadat de ladder werd geplaatst kan een dry-fit worden uitgevoerd van het voorste landingsbeen en kan worden nagegaan of ook de loopbrug zich in de correcte positie bevindt.
    Doordat het landingsgestel in deze fase van de vlucht van Apollo 11 nog niet was ontplooid (en ons model in deze configuratie wordt voorgesteld) is het een beetje afwachten of alle onderdelen wel mooi op mekaar aansluiten. Door de talrijke wijzigingen en aanpassingen die onze combinatie CSM/LM in de loop van de bouw onderging is het bij elke dry-fit een beetje afwachten of het geheel aan de verwachtingen voldoet (en tot hiertoe hoef ik nog niet te veel te stressen).
    Foto Nr 34 toont het voorste landingsbeen en de positie van de ladder en de loopbrug. Bij de eindassemblage van deze onderdelen dienen bepaalde delen nog te worden gelijmd zodat de positie van deze delen nog een beetje kan worden aangepast. Tevens dienen nog de vergrendelingen van het landingsgestel te worden geplaatst. Deze vergrendelingen (bestaande uit fijne onderdeeltjes in PE) kunnen wegens hun delicate structuur en de plaats waar zij zich bevinden pas bij de eindassemblage worden aangebracht.

Foto Nr 34
    Detail van het voorste landingsbeen met loopbrug, ladder en koker vlaggenmast. Bij de eindassemblage van deze onderdelen dienen bepaalde delen nog te worden gelijmd zodat de positie van deze delen nog een beetje kan worden aangepast.
    De vergrendelingen van het landingsgestel (onderdeeltjes in PE) zullen pas bij de eindassemblage worden aangebracht.

Foto’s Nr 35 tot en met Nr 38 tonen de afwerking van het landingsgestel

Foto Nr 35
    Been van het landingsgestel. De voorkant werd bekleed met aluminiumfolie (bovenste deel) en goudfolie (onderste deel). De achterkant werd bekleed met oranje geverfde aluminiumfolie. Het geheel werd voorzien van kleefbandjes van oranje folie.

Foto Nr 36
    Detail draagvlakken landingsgestel. De voelsprieten zullen pas bij de eindassemblage worden gemonteerd.

Foto Nr 37
    Onderdelen van het landingsgestel voor de montage.

Foto Nr 38
    Onderdelen landingsgestel waarbij één landingsbeen werd gemonteerd.

Nu dienen enkel nog de landingsradar en de motor te worden geverfd en hiermee is de daaltrap klaar.
    De landingsradar werd in een laagje Vallejo Model Air Nr 71.064 (chrome metallic) gezet waarop later een laagje Revell glansvernis zal worden aangebracht.
    De motor werd aan de basis dicht gemaakt met een stukje plasticard van 0,5 mm dikte (de motor had geen bodem), waarna hij een laagje Vallejo primer (73.600) kreeg.
    Aan de binnenkant kwam dan een laagje “Gun Metal metallic” (71.072) en de buitenkant kreeg bovenaan een laagje “Steel metallic” (71.065) en onderaan een laagje “Black metallic” (71.073).
    Het is de eerste keer dat ik de acryl metallic verven van Vallejo gebruik en de keuze voor deze verf werd vooral ingegeven door het gebruiksgemak. Ik zag op tegen het aanbrengen van vier verschillende Revell verven en het kuisen van het pistool en mengpotjes met white spirit (wat toch een heel gedoe is) voor het verven van een oppervlak van enkele cm².
    De acryl metallic verf van Vallejo biedt hier een oplossing. De verf valt zeer goed mee. Ze verwerkt zeer gemakkelijk. Zij kan worden verdund met 25 à 30 % thinner en wordt (net zoals andere Vallejo acryl verven) aangebracht onder een lage werkdruk (0,8 bar).
    De verf vormt een mooie strakke laag op het oppervlak en is zeer snel droog waardoor na korte tijd een tweede en derde kleur kan worden gezet. Uiteraard zijn er meer realistische metallic verven in de handel doch deze zijn meer gecompliceerd in het gebruik. Voor het verven van kleinere oppervlakken (zoals in ons geval de daalmotor van de LM) is het gebruik van deze Vallejo verf zeker een goed alternatief. Het enige minpuntje schuilt in de kwetsbaarheid van de verflaag. Acryl verven worden best zo snel mogelijk beschermd met een laagje vernis. In ons geval wordt de motor nog afgewerkt met een laagje zijdematte vernis van Revell (50 % glanzend Nr 01 + 50 % mat Nr 02). Dit zal pas binnen een tweetal dagen gebeuren. Bij het gebruik van verschillende soorten verven op mekaar (acryl en enamel) laat ik de verf altijd eerst een tweetal dagen uitharden alvorens er een andere soort verf op te zetten.

Foto Nr 39 toont de landingsradar en de afgewerkte daalmotor. Deze onderdelen zullen pas bij de eindassemblage worden gemonteerd. Op de foto zijn beide voorwerpen sterk uitvergroot. De diameter van de motor is in werkelijkheid nauwelijks drie cm.

Foto Nr 39
    Landingsradar en afgewerkte motor. Beide onderdelen moeten nog worden beschermd met een laagje vernis. Zij zullen pas bij de eindassemblage worden gemonteerd.

Tot de volgende voor de constructie van de stijgtrap van onze maanlander.

Standaard

Mooie vooruitgang Airbus ! (je bent er maar zoet mee )

Je bouwt dus het toestel in vlucht.
    Hoe ga je het voltooide model opstellen ?
    "The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules..." (Capt. Barbossa, 1685)

Bijna Goddelijke forum Lid Roy vd M.'s schermafbeelding

Standaard

Dit topic vormt een soort annex-handleiding die eigenlijk zou moeten worden geraadpleegd door ieder die deze kit nog gaat bouwen.
    * Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
    * Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
    * Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren, zodat je niets mist.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter van Dijk Bekijk bericht
    Mooie vooruitgang Airbus ! (je bent er maar zoet mee )

Je bouwt dus het toestel in vlucht.
    Hoe ga je het voltooide model opstellen ?
    Peter,

Dit was een probleempje waar van bij het begin van de bouw reeds rekening mee moest worden gehouden. Het model zal op een metalen staander worden geplaatst die uit een kit van Dragon werd gerecupereerd. Ik kom bij de constructie van de CSM (Command/Service Module) en op het einde van de bouw hier in detail op terug.

Mvg
    airbus56

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roy vd M. Bekijk bericht
    Dit topic vormt een soort annex-handleiding die eigenlijk zou moeten worden geraadpleegd door ieder die deze kit nog gaat bouwen.
    Roy,

Dat was inderdaad van bij het begin een beetje het uitgangspunt, een leidraad opstellen (en mijn ervaringen doorgeven) ten behoeve van bouwers die dit model willen maken. Daarom dat systematisch wordt verwezen naar het stappenplan en de verschillende onderdelen uit de bouwkit.

Mvg
    airbus56

Standaard

Beste modelbouwers.

Na het afwerken van de daaltrap gaan we nu over tot de constructie van de stijgtrap van onze maanlander.

5. Constructie stijgtrap LM

Stap 23 van het bouwplan

De twee helften van de stijgtrap (onderdelen 64 en 65) worden nog niet aan mekaar gekleefd doch hier worden eerst een vijftal aanpassingen uitgevoerd.

Voor onderdeel 64 (voorkant van de stijgtrap LM) :
    - Aanpassing 1 ; Uitboren en uitvijlen docking window (dit is een rechthoekig venster, voorzien van richtaanduidingen, die de koppeling met de CSM na de maanlanding moet mogelijk maken). Voor deze aanpassing wordt het resin onderdeel uit de New Ware set gebruikt. Op dit resin onderdeel wordt later een stukje doorzichtige mica (venster) aangebracht waarop op het laatst een decal met de richtaanduidingen komt (zie Foto Nr 40 en 41).
    - Aanpassing 2 ; Uitsnijden toegangsluik (hatch). Het reliëf van de deur wordt verwijderd waarna het luik in PE kan worden aangebracht. Het toegangsluik uit PE is wel iets te groot voor de Revell kit en moet worden aangepast (de randen moeten worden weggeschuurd totdat het geheel ongeveer 1 mm minder hoog en 1 mm minder breed is).
    - Aanpassing 3 ; Aanpassing support strut thermal covering. Het gaat hier over een steunbalk die zich situeert in kwadrant 1 (rechts van het toegangsluik). Dit verbindingsstuk is op het model weergegeven door een horizontale plaat. In werkelijkheid gaat het hier over een buis die de constructie ondersteunt.
    Het origineel onderdeel werd weggesneden en vervangen door een buisje uit evergreen.
    - Aanpassing 4 ; Aanpassingen compartiment bemanning.
    De drie resin onderdelen van de New Ware set (R10, R11 en R12) die moeten dienen om het compartiment van de bemanning de juiste vorm te geven passen niet (zij zijn immers bestemd voor de monogram kit).
    Er werden nieuwe onderdelen gemaakt uit plasticard die op de juiste plaats werden aangebracht nl een onderdeel links onderaan naast het toegangsluik (R10) en de beide andere onderdelen aan de rechterkant (onderaan het compartiment).
    Tevens wordt voor de onderste sectie de algemene vorm nog een beetje aangepast zodat deze iets meer beantwoordt aan het origineel.
    - Aanpassing 5 ; Verwijderen van het detail bovenaan het toegangsluik (docking lights en Flood light). Voor de koppelingslichten en landingsschijnwerper werden (na het verwijderen van het reliëf in plastiek) de onderdelen in PE uit de set van New Ware gebruikt.

Nu volgt stap 24 en stap 25 van het bouwplan namelijk de plaatsing van de consoles voor de voorste stuurraketten (onderdelen 72/73 en 74/75).

--Foto Nr 40--

--Foto Nr 41--

Foto Nr 40 en 41 : aanpassingen onderdeel Nr 64 (voorkant stijgtrap LM)
    Plaatsing docking window.
    Merk rechts bovenaan op foto Nr 40 het uitgesneden deel van het toegangsluik (hatch).

--Foto Nr 42--

Foto Nr 42 : de verschillende aanpassingen van onderdeel Nr 64 (voorkant stijgtrap LM)
    Plaatsing docking window, aanpassingen compartiment bemanning (support strut thermal covering en onderkant compartiment)
    Aanbrengen hatch, docking lights en Flood light (PE onderdelen)
    Naast de aanpassingen en het aanbrengen van de Resin- en PE onderdelen werden ook de twee basissen voor de voorste stuurraketten aangebracht.

--Foto Nr 43--

Foto Nr 43 : Aangepast onderdeel Nr 64. Links origineel onderdeel Nr 64 uit de bouwdoos, rechts aangepast onderdeel.

Rest dan nog het aanbrengen van een zwarte verflaag op de binnenkant en het aanbrengen van de driehoekige vensters van de LM (plaatsing van twee stukjes driehoekige mica) en de voorkant van de stijgtrap is klaar.

Tot de volgende voor het verder afwerken van de stijgtrap LM (achterkant).

Standaard

Weinig woorden alleen lezen en genieten knap hoor.
    Pascal

Standaard

inderdaad alleen genieten , ken er zelf niks van , maar toch interesseert het me
    Dus kijken en genieten we verder
    Suc6 verder
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Prettig te volgen en het blijft boeiend

carry on !
    "The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules..." (Capt. Barbossa, 1685)

Standaard

Beste Modelbouwers.

Hierna volgt het tweede deel van de constructie van de stijgtrap van de LM namelijk de bouw van de achterkant (onderdeel Nr 65).
    Op onderdeel Nr 65 monteren we eerst onderdelen Nr 66 en Nr 67. Deze vormen de basis waarop achteraf de achterste stuurraketten worden geplaatst .

Vervolgens stellen we de consoles voor de stuurraketten samen (stap 26 van het bouwplan – onderdeel Nr 70/71 en stap 27 – onderdeel Nr 70/71) en bevestigen deze op de voorziene plaats.

Nadat aan de binnenkant van de stijgtrap een laag matte zwarte verf werd aangebracht en de rand aan één helft werd voorzien van kleine stukjes plasticard (om de lijmnaad te verstevigen), kunnen beide delen aan mekaar worden gekleefd (Foto Nr 44 en Nr 45).

Foto Nr 44
    Beide delen van de stijgtrap van de LM werden aan de binnenkant voorzien van een matte zwarte verflaag.

Foto Nr 45
    Alvorens beide delen aan mekaar te kleven werden kleine stukjes plasticard aangebracht welke de lijmnaad steviger moeten maken.

Nu kunnen de voorkant en de achterkant van de stijgtrap aan mekaar worden gekleefd waarna het geheel kan worden opgeschuurd. Eens te meer blijkt de matige kwaliteit van het model. Beide helften passen vrij slecht (was reeds bij de dry-fit gebleken) waardoor er in de naad een redelijke hoeveelheid secondelijm (en achteraf redelijk wat schuurwerk) nodig is om de romp mooi glad te krijgen (Foto Nr 46).

Foto Nr 46
    Beide romphelften passen vrij slecht op mekaar. De naad werd opgevuld met secondelijm. De lijmnaad is hier reeds gedeeltelijk opgeschuurd.

Het is bij het schuurwerk van dergelijke oppervlakken (veelhoekig patroon met talrijke vlakken) een beetje opletten dat de verschillende vlakken mooi egaal worden opgeschuurd en dat de vorm van het model niet verloren gaat. Voor dergelijke schuurwerkjes maak ik steeds een schuurblokje op maat. Gewoon een beetje schuurpapier op een houten blokje kleven en we kunnen aan de slag. De grootte van het houtblokje en de korrel van het schuurpapier (grof, minder grof…) worden gekozen al naargelang de behoefte --foto nr 47 en 48

Foto Nr 47

Foto Nr 48
    Schuurblokje op maat. Gewoon een beetje schuurpapier (korrel grof of fijn al naargelang de behoefte) op een houtblokje kleven.

Na een eerste schuurbeurt worden de kleinere putjes en oneffenheden nog even opgevuld met secondelijm (foto Nr 49).
    Het resultaat van de tweede schuurbeurt zie je op foto Nr 50.

Foto Nr 49
    Na een eerste schuurbeurt worden de kleinere putjes en oneffenheden nog even opgevuld met secondelijm en gaan we over tot de tweede schuursessie van onze LM.

Foto Nr 50
    Resultaat na enkele uurtjes intensief schuurwerk.

Nu de stijgtrap in zijn definitieve vorm zit gaan we eerst een kleine herstelling uitvoeren.
    Aan de bovenkant van de stijgtrap zit de aansluiting waarmee de LM bij de eindassemblage zal worden vastgeschroefd op de CSM (Commando en Service Module).
    Tijdens de bouw is één van de taps waarmee de LM op de CSM wordt geschroefd afgebroken. Deze zal dus moeten worden vervangen. Omdat de aansluiting van de LM/CSM in een latere fase nog moet worden gewijzigd (hier kom ik later in detail op terug bij de bouw van de CSM) worden de originele taps vervangen door iets grotere exemplaren (Foto Nr 51) zodat het geheel iets steviger wordt en het samenvoegen van de onderdelen (LM/CSM) later vlotter zal verlopen.

Foto Nr 51
    Een van de originele taps op de LM (bovenkant op foto) is afgebroken. Beide taps worden vervangen door iets grotere exemplaren zodat de aansluiting met de CSM bij de eindassemblage iets steviger wordt.

Tot de volgende voor de verdere detaillering van de stijgtrap van de LM (constructie van de Rendez-vous radar en de antennes).

Standaard

Ik weet dat ik hier nog niet veel gereageerd heb maar ik volg de bouw op de voet.
    Heb ooit de maanlander van Airfix gebouwd op 1/72 en dat toestel is uiteindelijk geëindigd als educatief materiaal op de school van mijn kinderen (en daarna vermoedelijk in de vuilbak).

Heel interessante en goed uitgelegde bouw, doe zo verder zou ik zeggen.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Hey,

Inderdaad, dat is hier een zeer kundige uitleg die we krijgen. Ik bouw normaal niet in deze afdeling maar volg dit wel op omdat daar knappe zaken tussen zitten waaronder deze hier uiteraard...

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten