Hoofdsponsor

1/48 APOLLO 11 : Translunar Injection (Schaal 1/48)[WIP]

Beste modelbouwers,

Hierbij het vervolg aan de bouw van onze “Translunar Injection”.

Nadat de CM werd gemonteerd en opgeschuurd kan de isolatie worden aangebracht.
(Op het volledige oppervlak van de originele CM zijn isolatiebanden aangebracht die de temperatuur in de commandomodule aanvaardbaar moeten houden).
Ik twijfelde om de isolatiebanden voor te stellen door middel van gegraveerde banden op het oppervlak van de CM of om deze voor te stellen door middel van tape die op het oppervlak wordt gekleefd (een werkwijze die ook door andere modelbouwers waaronder onze collega Bubblegum wordt toegepast).
Een kleine test leerde mij dat het graveren van de isolatie niet zo simpel was als gevolg van het patroon van de isolatiebanden en de kegelvormige structuur van de Commando Module (waardoor het aanbrengen van een geleider voor de graveernaald en het effectief graveren een zenuwslopend werkje dreigde te worden).
Het kleven van smalle strookjes tape leek mij iets eenvoudiger alhoewel ook dit werkje zeer tijdrovend is en minutieus dient te worden uitgevoerd.
Alvorens de tape vast te kleven werd het patroon van de isolatie eerst even uitgetekend met potlood (foto Nr 74).

attachment.jpg
Foto Nr 74
De isolatie van de CM werd eerst even uitgezet met potlood alvorens de banden Tamiya tape werden aangebracht.

We gaan echter nog niet direct over tot het aanbrengen van de isolatiebanden doch wij voeren eerst nog even een kleine dry-fit uit (foto Nr 75 en Foto Nr 76).
De buitenranden van de CM en de binnenranden van de SM dienen nog een beetje te worden aangepast (geschuurd) alvorens beide onderdelen SM/CM mooi op mekaar aansluiten.

Opmerking : De bouw van de CM en de SM (en ook de LM) werden volledig op mekaar afgestemd zodat regelmatig kon worden nagegaan of alle onderdelen tijdens het verloop van de bouw mooi op mekaar aansloten. Een regelmatige en systematische dry-fit is een absolute noodzaak om het bouwproces goed te kunnen opvolgen, de verschillende onderdelen op mekaar af te stemmen en zo nodig tijdig aanpassingen te kunnen uitvoeren. Vooral omdat de bouwkit van zo’n erbarmelijke kwaliteit is moet een en ander minutieus worden opgevolgd.

attachment.jpg
Foto Nr 75

attachment.jpg
Foto Nr 76
Een systematische dry-fit is een absolute noodzaak om het bouwproces indien nodig tijdig te kunnen bijsturen.
Op deze foto zie je eveneens de nieuwe “Umbilical” op de correcte plaats.

Nu kunnen het toegangsluik tot de CM, de omlijstingen van de buitenste vensters in PE + de behuizingen van de voorste stuwraketten (RCS – Reaction Control System thrusters) worden aangebracht. Vervolgens kunnen aan de binnenkant de vensters (stukjes doorzichtige mica) worden geplaatst. Op het laatst wordt dan de bodem vastgekleefd (onderdeel nr 16 en Nr 17 - stap 11 van het bouwplan) waarna de isolatie kan worden aangebracht.
Zoals gezegd bestaan de isolatiebanden uit dunne strookjes Tamiya tape (+ 1,5 mm breed) die volgens het vooraf uitgetekende patroon op de romp van de CM worden gekleefd. Ik zag er een beetje tegenop om eraan te beginnen omdat dit toch wel een arbeidsintensief en secuur werkje is doch achteraf bekeken ben ik wel tevreden over het resultaat. Het aankleden van de romp van de CM komt het realisme van het model zeker ten goede.
Foto Nr 77 toont het begin van het aanbrengen van de isolatiebanden. Voor de eerste zones die werden geplaatst was ik al snel enkele uurtjes bezig. Naarmate ik er een beetje routine in kreeg vorderde dit werkje op de duur wel iets vlotter.
Foto Nr 78 en 79 tonen de afgewerkte isolatie. Het aanbrengen van de isolatiestroken kostte mij in totaal zowat 15 uur.

Nadat de isolatie was aangebracht volgde nog een kleine dry-fit van de CM op de SM. Ik had er vooraf reeds rekening mee gehouden dat de omtrek van de CM door het aanbrengen van de Tamiya tape enkele tienden van een mm groter zou worden (zie Foto’s Nr 75 en Nr 76 van de vorige dry-fit waar de Tamiya tape reeds op de omtrek van de CM werd voorzien). Tot mijn tevredenheid past de afgewerkte CM perfect op de SM (Foto Nr 80).

Foto’s Nr 77 tot en met Nr 80 tonen de aankleding en dry-fit van de CM.

attachment.jpg
Foto Nr 77
Na het aanbrengen van het toegangsluik en de omlijstingen van de buitenste vensters wordt een begin gemaakt met het aanbrengen van de isolatiebanden op de romp van de CM.

attachment.jpg
Foto Nr 78
Afgewerkte isolatie op voorkant CM

attachment.jpg
Foto Nr 79
Afgewerkte isolatie op achterkant CM

attachment.jpg
Foto Nr 80
Laatste dry-fit van CM op SM.

Wanneer alle isolatie was aangebracht werd het geheel geseald met een laag verdunde acryllijm. Hiervoor gebruikte ik “Gator’s Grip Glue” welke ik verdunde met een beetje water en aanbracht met een penseel. Ik had eerste enkele tests uitgevoerd met Gator’s Glue en Collall vernislijm (eveneens verdund met water) waarbij uiteindelijk mijn voorkeur uitging naar Gator’s Glue. Deze lijmlaag is iets steviger dan de Collall vernislijm, vormt een mooie strakke laag op het oppervlak van de CM en zorgt voor een gelijkmatiger reliëf tussen de strookjes tape.
Uit de tests bleek wel dat de lijm zich niet hechtte op de PE plaatjes (toegangsluik, omtrekken vensters…). Deze dienden dus eerst te worden afgeplakt met tape alvorens de lijm kon worden aangebracht.
Foto Nr 81 toont de CM voorzien van een laag verdunde lijm.

attachment.jpg
Foto Nr 81
De PE onderdelen van de CM werden afgeplakt met tape waarna het geheel werd voorzien van een laagje verdunde lijm “Gator’s Grip Glue”.

Na het aanbrengen van de lijm werd de tape op de PE onderdelen verwijderd en werd de CM voorzien van een tweetal laagjes primer (Revell SM 301). Vervolgens volgden enkele laagjes Vallejo Model Air Metallic Chrome (71064) waarna een laagje glanzende enamel vernis van Revell volgde.
Na het aanbrengen van de decals werden deze geseald met een tweede laag glansvernis van Revell.
Op Foto Nr 82 zie je de afgewerkte CM.

attachment.jpg
Foto Nr 82
Afgewerkte CM.

Tot de volgende…
 
Fijn en mooi werk hier.
De tape blijkt een perfecte oplossing te zijn.
Knap!
 
wat een werk, wat een werk... maar wel een mooi resultaat. Geeft wel een realistischer indruk dan het gewoon graveren...
 
Beste modelbouwers,

Na de constructie van de CM gaan we over tot de constructie van de SM (Service Module = het laatste onderdeel van onze Apollo 11 combinatie).

8. Constructie Service Module (SM).

Ook bij dit onderdeel dienen enkele aanpassingen te worden uitgevoerd.

- Aanpassing 1 (bevestiging CSM op sokkel).
Om bij de eindmontage het geheel te kunnen vastzetten op een sokkel dient de CSM eerst te worden aangepast zodat het model kan worden gemonteerd op een metalen staander welke ik heb gerecupereerd uit de bouwdoos van Dragon.
Nadat ik de juiste positie van de CSM en LM had geverifieerd heb ik onderaan de CSM (in onderdeel 52) een gaatje geboord waarin ik dan een schroefbout kan aanbrengen om de CSM te bevestigen op de staander.
Opdat het geheel stevig zou kunnen worden verankerd bracht ik aan de binnenkant van de CSM eerst een versteviging aan in plasticard. Vervolgens lijmde ik een tweetal moertjes vast tussen plastic profieltjes van evergreen zodat de schroefbout bij de eindmontage stevig kan worden vastgeschroefd (zie foto nr 83 en 84)

attachment.jpg
Foto Nr 83
Binnenkant onderdeel 52 met verstevigingen en moeren. De binnenkant van de wand werd verstevigd met plasticard. De moeren (een tweetal) werden vastgezet met stukjes Evergreen.

attachment.jpg
Foto Nr 84
Buitenkant onderdeel 52 + schroefbout

Voor de constructie zelf wordt in een eerste fase het bouwplan (stap 13) gevolgd. Onderdelen 32 en 34 worden aan mekaar gelijmd en hierop worden dan de onderkant (onderdeel 33) en bovenkant (onderdeel 42) bevestigd.

Bij stap 15 van het bouwplan wordt enkel onderdeel 43/44 geplaatst (stap 14) omdat dit de stevigheid van het geheel ten goede komt. De andere onderdelen (12A, 12B, en 12C) worden niet aangebracht omdat deze toch niet zichtbaar zijn.
Bij stap 16 wordt enkel onderdeel 45 bevestigd.

Vervolgens wordt stap 17 van het bouwplan uitgevoerd, namelijk het aanbrengen van de buitenwanden van de Service Module. Er dient op gelet dat de verschillende delen van de wanden nauw op mekaar aansluiten. De kleine kieren tussen de onderdelen van de buitenwanden worden opgevuld met secondelijm en/of dunne plasticard en zullen later worden opgeschuurd.

Vervolgens worden alle oppervlakte details zo ver als kan weggesneden met een cuttermes waarna we overgaan tot een van de meest leuke jobs van onze hobby, namelijk enkele uurtjes intensief schuurwerk…:-)laugh:)

Het resultaat van de eerste aanpassingen van de SM vind je onder foto’s Nr 85 en 86.

attachment.jpg
Foto Nr 85
Wegsnijden detail op buitenkant SM.

attachment.jpg
Foto Nr 86
Romp na eerste schuursessie met de aanduidingen waar later de PE onderdelen moeten komen.

- Aanpassing 2 (plaatsing nieuwe bodemplaat).
Hierna gaan wij dan over tot stap 20 van het bouwplan, namelijk het bevestigen van de bodemplaat.
De originele bodemplaat uit de bouwdoos van Revell is totaal niet gedetailleerd en de motor die in de kit werd voorzien is evenmin weinig realistisch. Ik besloot deze onderdelen te vervangen door onderdelen uit de kit van Dragon (bouwkit Nr 11007).
Foto Nr 87 toont het verschil tussen de bodemplaat en motor van Revell en deze van Dragon. Om de bodemplaat van Dragon te kunnen aanbrengen diende wel het detail van de onderkant Revell (onderdeel 33) voor een stuk te worden weggesneden. Zie foto Nr 88.

attachment.jpg
Foto Nr 87
Verschil motor en bodemplaat Dragon (links) en Revell (rechts)

attachment.jpg
Foto Nr 88
Gedeeltelijk verwijderen van detail onderdeel 33 om de nieuwe bodemplaat van Dragon te kunnen plaatsen.

De bodemplaat van Dragon is iets kleiner in diameter dan deze van Revell. Om de nieuwe bodemplaat mooi te kunnen aansluiten op de omtrek van de SM worden de kieren opgevuld met evergreen strips van 0.5mm en 1 mm.

Nu kan het geheel een tweede maal worden opgeschuurd (zowel de buitenkant van de romp als de bodem van de SM).
Het eindresultaat voor de romp zie je in foto Nr 89.
Het eindresultaat voor de bodemplaat zie je in Foto Nr 90.

attachment.jpg
Foto Nr 89
Volledig opgeschuurde romp van de SM.

attachment.jpg
Foto Nr 90
Nieuwe bodemplaat (Dragon) van de SM. De omtrekken werden opgevuld met strips van Evergreen zodat de bodemplaat mooi aansluit met de omtrek van de romp.

Nu volgt nog een dry-fit met de CM alvorens de bouw kan worden verder gezet (Foto Nr 91 en Nr 92). De binnenranden van de SM en de buitenranden van de CM dienden nog minutieus te worden aangepast (geschuurd) alvorens beide onderdelen SM/CM mooi op mekaar aansloten.

Opmerking : De bouw van de SM en de CM (en de LM) werden op mekaar afgestemd zodat regelmatig kon worden nagegaan of alle onderdelen tijdens het verloop van de bouw mooi op mekaar aansloten. Een regelmatige en systematische dry-fit is een absolute noodzaak om het bouwproces goed te kunnen opvolgen, de verschillende onderdelen op mekaar af te stemmen en zo nodig tijdig aanpassingen te kunnen uitvoeren.
Vooral omdat de bouwkit van zo’n erbarmelijke kwaliteit is moet een en ander minutieus worden opgevolgd.

attachment.jpg
Foto Nr 91

attachment.jpg
Foto Nr 92
Een systematische dry-fit is een absolute noodzaak om het bouwproces indien nodig tijdig te kunnen bijsturen.

Tot de volgende voor de verdere afwerking van de SM ….
 
Mooie vorderingen en weerom mooie uitleg. Die Dragon details geven wel de doorslag natuurlijk.
 
Mooi hoor en ok prettig om je stappen en uitleg te lezen..

Grtz Ed
 
Bijgelezen en onder de indruk van wat je hier laat zien en schrijft.
 
Beste modelbouwers,
Hierbij het vervolg aan de bouw van onze Apollo 11 combinatie “Translunar Injection”.

Nadat de SM volledig werd aangepast en geschuurd kunnen de PE plaatjes worden geplaatst.
Eerst wordt de positie uitgezet met tape zodat de PE onderdelen direct op de juiste plaats en in de correcte positie komen te zitten. Aangezien de PE’s worden vastgekleefd met secondelijm is er immers weinig ruimte om de plaatsing achteraf nog te corrigeren.

Bovenaan worden eerst acht kleine radiatorpanelen vastgekleefd en onderaan komen twee grote panelen.
Foto Nr 93 (voorkant) en Foto Nr 94 (achterkant) tonen de plaatsing van de radiatorpanelen.

attachment.jpg
Foto Nr 93
Voorkant SM met radiatorpanelen in PE. De kruisjes in potlood duiden de plaats aan waar de volgende reeks PE plaatjes moeten komen.

attachment.jpg
Foto Nr 94
Achterkant SM met radiatorpanelen in PE. De kruisjes in potlood duiden de plaats aan waar de volgende reeks PE plaatjes moeten komen.

Na de radiatorpanelen worden de andere PE plaatjes aangebracht op het model. Het gaat hier om de “Launch tower umbilical” ook wel “flyaway umbilical” genoemd (contactpunten waarmee de draagraket initieel aan de lanceertoren was vastgemaakt) en een aantal kleine ronde PE’s die de onderhoudsluiken en de kleppen voor het vullen van de inwendige tanks (zuurstof, waterstof, helium….) voorstellen.

Nadat de PE’s werden vastgelijmd worden de stuwraketten geplaatst (SM reaction control engines).
De consoles voor de stuwraketten uit de bouwkit van Revell zijn weinig gedetailleerd en niet zo fraai afgewerkt. Ik besluit daarom om de onderdelen uit de bouwdoos van Dragon te gebruiken. Zowel de consoles als de stuurraketten van Dragon zijn immers veel fijner uitgevoerd dan deze van Revell. Doordat de consoles uit een andere bouwkit komen en zij bijgevolg niet perfect aansluiten op de romp dienen zij aan de basis nog een beetje te worden opgevuld met putty (Tamiya white putty). Het opschuren achteraf is wel een delicaat werkje omwille van de onmiddellijke nabijheid van de stuwraketten en PE onderdelen. Bij het schuurwerk dient omzichtig te werk te worden gegaan om te vermijden dat bepaalde onderdeeltjes gaan afbreken. Foto Nr 95 en Nr 96 tonen de afgewerkte consoles.

attachment.jpg
Foto Nr 95

attachment.jpg
Foto Nr 96

Je zal op de foto’s merken dat enkel de bovenste en de onderste stuwraketten zijn aangebracht. Deze zaten initieel reeds vast aan de consoles. De andere stuwraketten (links en rechts) zullen pas in een latere fase worden geplaatst.
De SM is nu klaar om te verven. Foto Nr 97 (voorkant) en Foto Nr 98 (achterkant) tonen de afgewerkte SM

attachment.jpg
Foto Nr 97
Afgewerkte SM (voorkant), klaar om te verven.
Naast de radiatorpanelen zie je bovenaan (in het midden) de “Launch tower umbilical” (contactpunten waarmee de draagraket initieel aan de lanceertoren was vastgemaakt) en de kleine ronde PE’s die de onderhoudsluiken en de kleppen voor het vullen van de inwendige tanks (zuurstof, waterstof, helium….) voorstellen.
Op de consoles zijn momenteel enkel de bovenste en onderste stuwraketten aangebracht de andere stuwraketten (links en rechts) zullen pas in een latere fase worden gemonteerd.

attachment.jpg
Foto Nr 98
Afgewerkte SM (achterkant), klaar om te verven.
De twee kleinere gaten bovenaan links stellen de bevestigingspunten voor van de nieuwe “umbilical”. In het grotere gat rechts (centraal halverwege de romp) komt later de bevestigingsmoer waarmee de SM op de sokkel zal worden geplaatst.

Tot de volgende voor de verdere afwerking van de SM.
 
Beste modelbouwers,

We naderen stilaan het einde van de bouw van onze ” Translunar Injection”.

Nu de bouw van onze SM (Service Module) is beëindigd kan deze worden geverfd. Vooreerst werd een grondlaag met enamel verf van Revell aangebracht (wit zijdemat Nr SM 301).
Niettegenstaande ik deze verf reeds talloze malen op een model heb gezet is het resultaat van deze eerste verflaag vrij pover. De verflaag moet normaal met een mooie zijdematte glans opdrogen doch het geverfde oppervlak is korrelig (neiging tot appelsieneffect) en niet mooi egaal.

Bij het oproeren van de verf had ik reeds de indruk dat de onderste laag verf in het potje redelijk dik was (dikker dan normaal). Tevens was het op de dag dat ik deze verflaag aanbracht vrij warm (de temperatuur in mijn spuitcabine bedroeg 27 à 28 graden). Mogelijk was de kwaliteit van het gebruikte verfpotje niet optimaal en was de hoge temperatuur bij het verwerken mede oorzaak van het slechte resultaat.
Er zat niets anders op dan de verflaag weg te schuren en het verfwerk opnieuw te beginnen. Na een tweetal avonden minutieus schuren (wat geen sinecure was met het delicate reliëf en de aangebrachte PE) kon ik dan toch het verfwerk hervatten. Tijdens het schuurwerk ging wel een van de stuwraketten aan de achterkant van de SM verloren. Deze zal moeten worden vervangen door een stuwraket uit de spare parts.
Het potje verf dat ik initieel had gebruikt werd in de vuilnisbak gekieperd ( het was nochtans een potje van een recente datum) en met een nieuw potje verf ging ik dan aan de slag. Ik ging hierbij zeer zorgvuldig te werk (grondig oproeren van de verf, voldoende verdunnen en nauwgezette aandacht voor de ingestelde werkdruk van mijn compressor + uitgebreide test van het mengsel….) en tot mijn tevredenheid was de eerste nieuwe verflaag heel wat beter dan de vorige.
Hierna volgden nog een vijftal dunne laagjes verf gespreid over twee dagen zodat voldoende droogtijd tussen twee lagen kon worden ingelast.
Met deze nieuwe grondlaag konden de lichte verschillen van het vooraf uitgevoerde schuurwerk tot een minimum worden beperkt. Enkele kleinere onvolkomenheden zijn nog een beetje zichtbaar doch deze zijn mede het gevolg van de lamentabele kwaliteit van de bouwkit. Ik hoop dat deze met de verdere afwerking (verflaag in aluminium + vernis) nog een beetje kunnen worden weggewerkt.
Vervolgens kregen de radiatorpanelen een laag matte vernis waarna zij minutieus werden afgeplakt zodat de romp nu in een aluminium kleurtje kon worden gezet. De aluminium kleur bestond uit drie laagjes Revell enamel Nr 99, welke werden gespreid over twee dagen zodat er ook hier voldoende droogtijd was tussen de verschillende verflagen.
Na het verwijderen van de tape op de radiatorpanelen werd de volledige SM in een laag glanzende vernis gezet waarna de decals konden worden geplaatst. Voor de decals gebruik ik net zoals voor de maanlander een decal set van Space Model Systems.
De decals van Space Model Systems bevatten een vijftigtal decals (een tweetal vlaggen en voor de rest voornamelijk opschriften voor de verschillende luiken en kleppen op de buitenwand van de SM). Naast voormelde decals werden ook een aantal decals uit het “reserveassortiment” gebruikt om een aantal kaders te construeren. Deze stellen de panelen voor waarachter zich de camera’s (mapping camera, panoramic camera, filmcassettes…) en meetinstrumenten (hoogtemeter, spectrometer…) bevinden.
Als afwerking werd op het geheel nog een tweede laag glansvernis (sealen decals) en een laag zijdematte vernis (50 % glanzend + 50 % mat) gezet.
Foto’s Nr 99 tot en met Nr 103 geven een overzicht van de afwerking van de SM.

attachment.jpg
Foto Nr 99
Witte grondlaag ; zes flinterdunne laagjes enamel revell met onderling voldoende droogtijd zodat een nieuwe egale grondlaag wordt bekomen.

attachment.jpg
Foto Nr 100
Afgeplakte radiatorpanelen.

attachment.jpg
Foto Nr 101
De volledige romp werd nu in een aluminium kleurtje gezet.

attachment.jpg
Foto Nr 102
Klaar voor vernislaag en decals.

attachment.jpg
Foto Nr 103
Bijna afgewerkte SM, detail aanbrengen decals.
Ook voor de SM werd een decal vel van Space Model Systems gebruikt. Tevens werden de luiken (panelen) aangebracht waarachter zich de camera’s en meetinstrumenten bevinden.

Rest dan nog het aanbrengen en verven van de ontbrekende stuwraketten en onze SM is klaar. Later moeten nog enkel de hoofdmotor (Main Propulsion Engine) en de antennes (high-gain antennas) worden toegevoegd.
De “high –gain antennas” bevinden zich op een arm die aan de bodemplaat van de SM is bevestigd en bestaan uit vier parabool reflectoren die de communicatie in de ruimte mogelijk maken. Deze antennes werden gerecupereerd uit de kit van Dragon.

De motor van de SM (Main Propulsion Engine) werd aan de binnenkant geverfd met Vallejo Model Air metallic Goud (Nr 71.066). De buitenkant werd geverfd met Vallejo Model Air metallic Aluminium (Nr 71.062) voor de bovenkant en Vallejo Model Air metallic zwart (Nr 71.073) voor de onderkant.
De stuwraketten werden goud geverfd (Enamel revell metallic gold Nr 94).

Tot de volgende voor de eindassemblage van onze “Translunar Injection”.
 
Amaai das knap , aangezien ge er zoveel werk ingestoken hebt loont het zich toch
Proficiat , kijk al uit naar de afwerking want zulke bouw ziet ge niet dikwijls voorbij komen he
Marc
 
Ik begrijp nu ook de ongerustheid wanneer na al het werk de verf of vernis tegenwerkt als alles eigenlijk klaar is.
Wetende dat dit goed is afgelopen is vind ik het steeds boeiend om te volgen.
 
Weerom knappe update, leuk om een model zo te zien groeien.
 
Beste modelbouwers.

Dit is het laatste deel van het bouwverslag van onze “Translunar Injection”.

Vandaag gaan we over tot de eindassemblage waarna we ons model op een sokkel gaan plaatsen. De basis vormt een houten sokkel waarop een metalen staander zal worden bevestigd die ik uit de kit van Dragon heb gerecupereerd.

Om een en ander in de juiste verhouding te kunnen plaatsen zodat ons model mooi centraal op de sokkel kan worden opgesteld wordt eerst een schets gemaakt van ons model.
Op basis van deze schets wordt dan de staander gepositioneerd zodat het model mooi centraal op de sokkel kan worden gezet.
Foto Nr 104 en Nr 105 tonen de schets van onze TLI en de sokkel met staander.

attachment.jpg
Foto Nr 104
Schets van onze TLI met positie t.o.v. de sokkel.

attachment.jpg
Foto Nr 105
Sokkel + staander.

Nu kunnen we overgaan tot de eindassemblage van ons model.
Wanneer ik de verschillende afgewerkte onderdelen echter even afzonderlijk bekijk weet ik niet direct hoe ik de assemblage moet aanpakken. Het gaat hier om een ruimtevaartuig tijdens de trip in de ruimte en dus geen “statisch” model dat je zoals een klassiek vliegtuig of voertuig op een landingsgestel of een stel wielen kan zetten. Bovendien zijn de verschillende onderdelen (CM/SM/LM) zo fragiel dat ik zeer goed moet opletten dat bij de manipulaties geen onderdeeltjes sneuvelen.
Vooral de LM speelt me parten. Het vastschroeven van de daaltrap op de stijgtrap was reeds een secuur werkje en nu moeten de zeer broze onderdelen zoals landingsgestel, antennes, plume deflectors en stuwraketten nog worden geplaatst. Hierna moet de voltooide maanlander nog op de CM worden vastgeschroefd en gelijmd (waarbij dus een redelijke druk op de verschillende delen moet worden uitgeoefend…… :unsure:, stress… stress… stress…).
Omdat het niet zo evident is om de LM ter hand te nemen om deze af te werken heb ik eerst een sokkeltje gemaakt van isolatiemateriaal zodat ik de LM op enkele houten liggertjes kan laten rusten. Op deze manier kan de LM worden vervolledigd (bevestiging landingsgestel, plume deflectors, stuwraketten en antennes…).
Foto Nr 106 toont het “werkplatformpje”.

attachment.jpg
Foto Nr 106
Om de LM te kunnen afwerken werd een sokkeltje uit isolatiemateriaal en houten latjes gemaakt.

Voor de laatste fase, nl het vastzetten van de LM op de CM moet ik nu vertrouwen op de voorbereidingen tijdens de bouw. Wanneer ik alles goed heb ingeschat zal de samenstelling van deze onderdelen vlot moeten verlopen, zo niet heb ik een serieus probleem.
Op de aansluitingen van de LM en de CM (schroefdelen) wordt nu eerst een beetje Gator’s Grip Glue aangebracht waarna beide onderdelen op mekaar worden geschroefd.
Tot mijn tevredenheid gaat dit zeer vlot. De combinatie SM/CM/LM is nu klaar en kan op de sokkel worden geplaatst.
Foto’s Nr 107 tot en met Nr 117 tonen het eindresultaat.

De bouw van onze “Translunar Injection” heeft (voorbereidingen inbegrepen) iets meer dan twee jaar in beslag genomen. Het was geen simpele bouw maar wel een project waar ik met een goed gevoel op terugkijk.
Ik heb ondertussen reeds een viertal andere projecten uit de ruimtevaart in het achterhoofd. Een van deze projecten is reeds in volle voorbereiding en ik hoop daar kortelings mee te starten.

Tot de volgende dus voor deze nieuwe bouw…..

En dan nu de eindfoto’s

attachment.jpg
Foto Nr 107

attachment.jpg
Foto Nr 108

attachment.jpg
Foto Nr 109

attachment.jpg
Foto Nr 110

attachment.jpg
Foto Nr 111

attachment.jpg
Foto Nr 112

attachment.jpg
Foto Nr 113

attachment.jpg
Foto Nr 114

attachment.jpg
Foto Nr 115

attachment.jpg
Foto Nr 116

attachment.jpg
Foto Nr 117
 
Wow als dat niet knap is dan weet ik het niet meer , ook weeral adembenemend
Knap nen dikke proficiat hoor
Marc
 
Proficiat met dit resultaat. Is het model vastgeschroeft op de staander?
 
Prachtig eindresultaat, je hebt nu iets heel bijzonders op tafel staan. Dit model is een zeldzaam geziene gast op beurzen en shows; en met de aandacht die je eraan hebt besteed en de hoge mate van kwaliteit, zal hij heel wat bewonderende blikken op zich geworpen krijgen.
 
Inderdaad erg mooi geworden.
 
Hey,

Inderdaad, ik volg Roy zijn commentaar volledig, wat een machtig product die je hebt samengesteld.
De kwaliteit is top en zal dus zekers een trekker worden...
 
Het resultaat mag meer dan gezien zijn en je hebt er toch al een gouden plak met gewonnen ook op de Nationals dus je bouw werd meer dan goedgekeurd en goed bevonden. Ben al benieuwd naar je volgende project.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan