Hoofdsponsor

1/24 Bentley Blower[WIP]

Schaal 1/24 - 1/25

Sabre

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
339
Deze Bentley Blower uit 1929 was zoals de naam het zegt toen reeds uitgerust met een Roots compresser en leverde met zijn vier cilinders liefst 240PK bij 4200 tr/min . Eén van de twee gestarte racewagens zette in 1930 het ronde record in Le Mans met 144,3 km/uur . Beide wagens moesten echter opgeven wegens technische problemen
Het model is van Revell op schaal 1/24 en oogt op het eerste zicht zeer mooi , afwachten wat het gaat worden

attachment.jpg

Groetjes Sabre
 
Is er één om te volgen, ik heb hetzelfde model liggen van Heller.
 
In 1928 won dit type de 24 uren van Le Mans. En in 1929 eindigde de nr 8 op de 4e plaats.

Ik volg alvast het verslag. Endurance racing staat hoog op mijn interesselijstje.

Veel plezier met de bouw...
 
ik volg met argusogen want het is een interessante bouw , auto's altijd topie
Marc
 
Succes met de bouw van deze kit.
 
Deze mag ik zeker niet missen,ik volg.
Marc S
 
Zoals bij de meeste autokits beginnen wij ook hier met het samenbouwen van de motor , samen met de compressor. Deze bestaat uit een vijftiental onderdelen . De passing is hier alvast goed te noemen .

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarbij hoort de versnellingsbak en de cardanas

attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolgens is het de beurt aan de brandstoftank die bestaat uit vijf goed aansluitende delen . De tank gaan we nu al schilderen alsook de linker en rechter chassisbalk. De tank lijmen we nu tussen de chassisbalken , samen met de stuurkolom . Het chassis is in lijn gebracht door het bevestigen van twee "dwarsbalken " ongeveer in het midden . Tegelijkertijd heb ik de vijf velgen gelijmd . Velgen die bestaan uit twee helften. De velgen zijn geschilderd in de groene basiskleur en alvast voorzien van een laagje glansvernis . Ook de vooras heb ik alvast samengebouwd . Belangrijk hierbij is voorzichtig te zijn bij het lijmen van de koppelingen en gewrichten , zodat deze achteraf nog vrij kunnen draaien .
Tot zover zijn er geen problemen bij het samen bouwen

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Grts : Sabre
 
Ik ben geen auto bouwer en al helemaal geen auto fanaat, maar.....in mijn ogen is dit de mooiste auto die ooit gebouwd is.
Ga zeker je topic volgen, succes met de bouw.

Fred
 
De motor , voor zover hij samengebouwd is , gaan we nu samen met de volledige voor-en achteras en de cardan aandrijfas in het chassis bevestigen. Een eerste minpunt of probleem kwam aan het licht. Ondanks dat ik de twee chassisbalken samen met de tussenbalken correct en volgens mij in de goede positie op zijn bevestigingspunten aan de brandstoftank had gelijmd bleken de twee chassisbalken niet 100% evenwijdig aan elkaar te zijn . Het gevolg was dat de hoogte tot de grond van de wielas van het linker voorwiel hoger was dan de rechter wielas. De balken wrongen serieus tegenover mekaar vanaf de voorkant van de motor . Ook de motor lag als gevolg van dat alles niet helemaal inde positie zoals hij zou moeten . Ik heb dat euvel, waarvan ik de oorzaak niet goed kan aanwijzen , gelukkig min of meer kunnen wegwerken door de chassisbalken te verwarmen met een haardroger en dan voorzichtig de balken te torsen , te wringen tegenover mekaar tot ze in de goede positie tegenover mekaar stonden . Hopelijk geeft dit nu geen verdere problemen bij het aanbrengen van de volgende onderdelen
Sabre
 
Doet me denken aan een auto die ik bouwde toen ik een jaar of 10 was. Het was niet deze maar wel zo'n model. Met een schaar de onderdelen loswrikken uit de sprues en dan met klodders lijm aan elkaar kleven. Na het geklieder alles schilderen met plakkaatverf.

Van jou ziet het er stukken beter uit dan mijn werk toen (en nu).
 
Vervolgens is de uitlaat buis in zijn geheel vastgemaakt aan de motor en opgehangen aan het chassis . Samen opgebouwd met het aanbrengen van de beschermplaat onderaan het chassis en het plaatsen van de vloer .


attachment.jpg

attachment.jpg
 
De kooi is daarna samen gebouwd en voorzien van dasch-bord ? waarop de instrumenten en meters met mooie decals zijn weergegeven. Samen met de achterzetels is de kooi , het koetswerk op de vloer , op het chassis geplaatst . Op de vloer hadden wij alvast eerst de pedalen , versnellingspook en aan de buitenkant tegen het raamwerk de handrem gemonteerd . Vervolgens plaatsten wij ook de voorzetels en is het stuur geplaatst op de stuurstang



attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

grts Sabre
.
 
Hier nog een fotootje over het monteren van de vloer. Tegelijk had ik een ongelukje bij het uitpassen om te controleren of de afwijkingen die er enigszins waren door het moeten torsen van het chassis geen gevolgen had ; meer bepaald of alle vier de wielen mooi en gelijk de grond raakten . Bij het passen van het linker achterwiel brak bij het terug verwijderen de wielas . Waarschijnlijk door een te grote spanning erop als gevolg van niet verwijderde verf na het brushen van het chassis . Dus heb ik de as moeten uitboren in de wielnaaf en de velg en vervangen door een nieuwe . Een ingelijmde tandenstoker die exact de diameter had van de originele as


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Sabre
 
Als het mag zet ik een stoeltje bij want is mooie auto.
 
als volgende punt komen we bij het verder afwerken van "het koetswerk" voor zover er daar sprake kan van zijn . De twee vleugels van het motorcompartiment worden geplaatst , de spatborden , de ophanging voor het reservewiel , enz
Het model kreeg alvast ook zijn eerste laagjes vernis . Satin voor het interieur , glans op het koetswerk

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.php


attachment.php


Sabre
 
Ziet er ergens goed uit, maar heb wel het idee dat je naarmate je vordert aan het model minder nauwkeurig werkt. De eerste foto's waren echt wauw, maar nu zie ik overal naden die konden vermeden worden, nog aanhechtingspunten van de sprue op de fenders, de gewone chroom stukken die het geheel een onnatuurlijke glans geven, enz... als ik dit vergelijk met de eerste foto's van je motor... je snapt hem wel..

De chroom vanop de kit-onderdelen kan je verwijderen met ovenreiniger, gewoon een nachtje laten weken in een zakje, daarna glans zwart spuiten en je chroom erover, denk dat het een beter resultaat gaat geven
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan