Hoofdsponsor

1/24 Bmw 2002 tii [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25

coachke

Well-known member
Reporter
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
10.832
Beste vrienden de donkere wolken zijn aan het wegtrekken boven mijn hoofd , buiten niet daar is het mistig en vies weer , daarom heb ik een nieuwe doos opengetrokken met een verhaal erachter
Het gaat hier om een BMW 2002 TII de uitleg die op het bouwplan staat klopt niet helemaal want ze spreken van een 1999 cc motor met twee carburatoren en dat is niet juist , de " TII " had een injectie systeem van Kugel-Fisher en de " TI " had dan wel de carburatoren
Rond de jaren 71-75 was het de favoriet onder de mannen er was toen niet veel dat kon concurreren tegen BMW dat is nu wel verleden tijd
Zelf heb ik twee gehad en verlang soms dat ik ze nog had
De motor was een schuingeplaatste motor om slijtage tegen te gaan werd de motor schuin gelegd naar de werkzijde van de motor dat is tegenover de zijde van de motor waar de verbranding ontstaat ze noemde het in die tijd deaxeren
Het was een 1990 cc motor met bovenliggende nokkenas
De ophanging was op de 4 wielen onafhankelijk met vooraan Mc Pherson veerpoten en achteraan twee onafhankelijke wielen
In de autosport was de 2002 een waar succes en ik kan er van meespreken want ik zat in die tijd zelf in een race team gezeten " E.M.E.C. "waar ons team vele bekers gehaald hebben , het was soms zo erg dat onze beste rijder aan de start kwam de andere piloten er tegenop zagen omdat ze het in clubraces het niet konden halen
Mijn schoonbroer heeft 1 jaar zich tot clubkampioen gereden , het was een reuze tijd waar iedereen iedereen nog kende en Zolder was toen nog een gezellige uitstap waar men naar uitkeek
Zelf heb ik nooit geracet maar ging altijd mee voor de technische kant " mechaniek "
Toen reed ik nog met mijn Datsun maar die werd later vervangen door een …… jawel een 2002 een echt wrak versleten tot op de draad heb er dan ook niet lang mee gereden en werd vervangen door een betere gezonde 2002 en hij was de winnaar van de 3 uren van zolder ( zie krantenknipsel )
Ik had hem overgenomen van iemand van de club die ermee stopte maar zonder motor die had ik toen nog liggen eentje met 125 pk een TI
Dag en nacht aan gewerkt om deze raceauto terug straat legaal te maken wat me gelukt is ( zie foto)
Zo dat was mijn BMW avontuur met wat technische uitleg , ik hoop dat jullie het interessant vonden
Zo nu de fotokes van de bouwdoos enz
De boxart


attachment.jpg


Het bouwplan

attachment.jpg


de inhoud


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


Het krantenknipsel van de overwinning " 3 uren van Zolder "


attachment.jpg


mijn straatlegale BMW omgebouwd van racewagen naar straatversie


attachment.jpg

Mijn schoonbroer zijn bolide


attachment.jpg


Ons topper


attachment.jpg


Ons team


attachment.jpg

Je zal me in de verte wel zien staan he

Nu ga ik me bezighouden met modelbouw
Groetjes
Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb ik altijd een prachtige wagen gevonden.Ben benieuwd hoe hij gaat worden.
Marc S
 
Een bouw met een geschiedenis, benieuwd naar het vervolg.
 
Fantastisch verhaal Marc, dat moet heel plezant geweest zijn om deel uit te maken van zo’n team, ik ben van 1970 en onze buurman had ook een 2002 , die was ook mekanieker en werkte altijd zelf aan de auto , hij had hem zelf herspoten in een soort licht groen metaalkleur en verlaagd en ook spoilers enz. Het was een prachtige wagen en nu al die jaren later kan ik mij die auto nog zo voor de geest halen, ben benieuwd wat jij gaat maken, van wat voor mij de uber BMW is. Veel succes Marc.

Grts Modest.
 
Dank u mannen ik ga er aan beginnen
Marc
 
Hoh, ik die nog weten rondrijden, prachtig stukje nostalgie.

Grtz Bart.
 
Hoi Bart wat bedoel je ? Dat je onze auto's nog kent of dat je de 2002 nog zien rijden hebt
Want 1 van die auto's word nog mee gekoerst in de old timer races maar niet meer in die kleuren
Marc
 
Prachtig stukje nostalgie, heel veel plezier met bouwen
 
Nee,nee Marc, wat ik bedoel is dat dat type BMW nog heb weten rondrijden, was toen een manneke van ongeveer 5 a 6 jaar denk ik.

Grtz Bart.
 
Ok ik dacht het wel maar het kon he
Marc
 
Beste vrienden ,ik heb dikke dikke pech nu ik juist uit mijn dip ben gesukkeld alles ging fantastisch chassis is zo goed als af fotokes volgen
Eergisteren de body in de Zero paint primer gezet (dus goed laten drogen) gisteren met 1000 geschuurd zo glad als kinderpoepje
Gisterenavond mijn eerste zeer dunne mistlaag oranje gezet en direct begon de verf op de plastic te manifesteren dat het een lust was om te zien in 1 woord verschrikkelijk zo erg dat verschillende delen hun relief kwijt zijn erg he ?
Zaterdag in Houten eens kijken voor een nieuwe of misschien ergens een zaakje doen , ik ga nu verder met het interieur en de verdere afwerking
Ik heb nog wel een ideetje maar das voor later
Grt
Marc
 
Dirk ik heb Zero paint primer en verf van zero op code besteld verleden week nog auto gespoten en aar was alles ok , als ik straks boven ben zal ik foto's doorsturen hoe het na schuren en andere primer te spuiten nu is
grt
Marc
 
Deze volg ik. Ik ben van hetzelfde bouwjaar. Toen werden er nog prachtige dingen gemaakt ... :laugh::laugh::laugh:

Veel succes met de bouw.

Grts,
Joost
 
Beste vrienden zoals jullie al vernomen hadden heeft het noodlot nog maar eens toegeslagen ten huize van Coachke , even herhalen body afgewassen met lauw water en een paar druppeltjes afwasmiddel , daarna goed gespoeld
De body lichtjes mat gezet om de primer beter te laten hechten , in de speciale primer van Zero Paint om daarna wederom lichtjes mat gezet om het grove van de primer te verwijderen
Mijn eerste laag oranje bijna onzichtbaar gespoten en een kwartiertje laten rusten , na de tweede laag werd me al duidelijk dat er iets mis was maar heb dan geprobeerd de derde laag wat natter te spuiten in de hoop dat ik het kon overspuiten, jaja dikke miserie . Alles in de remvloeistof gekieperd en na een half uurtje was de body bijna van alle verf ontdaan en dan werd me iets duidelijk het was de plastic die ingevreten was want de lederlook bleef
Zoveel mogelijk de broebels proberen weg te schuren met in het achterhoofd houdend van de reliëfdelen niet te kwetsen wat natuurlijk onvermijdelijk was om vervolgens de hele body in dikke lagen Alclad primer filler te spuiten na zijn droogperiode heb ik dan voorzichtig alles droog geschuurd ( geslist ) tot alles mmoi glad was en niks meer te voelen was van oneffenheden
Om weer te mogen vaststellen dat na de eerste twee lagen alles bijna hetzelfde was als daarvoor behalve de linkse zijde daar bleef alles ietsje beter
De primer laag voor het schuren


attachment.jpg



attachment.jpg



Na twee laagjes oranje


attachment.jpg


De linker zijde was ietsje beter


attachment.jpg


Ik ga zaterdag in Houten zien om een nieuw kitje deze laat ik gewoon zoveel mogelijk uitharden om ze daarna terug te schuren en er nog iets proberen van te maken , desnoods copier ik 1 van onze racewagens
Nu niet getroost we gaan rustig verder met de onderzijde , deze is met zeer veel liefde ineen gestoken en geschilderd naar zoveel mogelijke originaliteit
Ik heb er naar gewoonte nog wat info bij gedaan heb ondervonden dat bepaalde leden dat wel appreciëren

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


Moet er wel bij vermelde dat het een mooi en goed gedetailleerde kit is bijna exact zoals ik ze nog kan herinneren
grt
Marc
 
Marc Zero Paints is bedoeld voor op metalen vlakken. De primer zal agressief werken op plastic, tenzij uitermate behoedzaam aangebracht.

Gebruik gewoon de Alclad primer als ondergrond en dan zal het een stuk beter gaan.
 
Heb ik gedaan bij de tweede poging en dan was de linker zijde redelijk aanvaardbaar niet 100% maar kwam steeds terug
Tom De Ruyter kende het probleem en hij schreef me dat het bij Hasegawa wel meer voorkwam maar zijn raad was de eerste laag zo dun mogelijk te leggen maar ik denk dat het kwaad al geschied was met de primer die was de eerste keer ook van Zero paint
Nu dat het echte autolak is ben ik me van bewust want ik denk zelfs dat het Sikkens is want die ruikt hetzelfde en de verdunners of thinners voelen anders aan dan cellulose thinners ,trouwens die werkt niet op de verf het kabbelt gezien bij het reinigen van mijn pistolen
Mijn Golf die ik verleden week ook in kleur gezet had daar is niks mee
Dank u Roy voor het meedenken we komen er wel uit hoor
grt
Marc
 
Marc, zou het niet beter zijn om de ganse wagen te plamuren met bv. Motip autoplamuur vooraleer nogmaals te spuiten?
Zo kan je zien of alle schade weggewerkt is autolakken passen er heel goed op.
Dat plamuren en het navolgende schuren is natuurlijk veel werk maar zo kan je de kit redden.
Mooie onderzijde trouwens.
 
Erwin ik heb hem in de tweede fase in dikke lagen spuitplamuur ( primer filler ) gezet en daarna voorzichtig droog geschuurd en alles was weg zo glad als een kinderpoepje zoals men zegt maar na de tweede mistlaag kwam alles terug boven
Ik laat hem nu goed uitharden om dan terug te schuren uiteindelijk is de verf ook al een beschermende laag en een goede hechting ( na schuren uiteraard )voor volgende verf lagen maar eerst goed laten uitharden
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan