Hoofdsponsor

Anders / onbekend Spaans fregat uit 1777, "Santa Leocadia "

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.425
Zo, aangezien ik nog geen eigen bouwstek heb, en gedurende de feestdagen verbannen ben uit de living met m'n hout en andere "stoffige dingen" (niet mijn eigen woorden hoor).
Heb ik besloten om het eens over een andere boeg te gooien, althans tot de ban voorbij is.
Een tijdje geleden heb ik namelijk een "kitje" op de kop kunnen tikken, kitje tussen "" zoals je wel kunt zien.
Dit is namelijk een foto van de "kit" :
random002.jpg

Inderdaad, de kit is eigenlijk een boekje, de rest van de "onderdelen" zijn karton die ik gerecycleerd heb.

Sorry voor de wazige foto, maar ik denk dat m'n fototoestel niet al te lang meer te leven heeft >(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dus dit is eigenlijk een scratch project?
ik vind het er wel zeer leuk uitzien. welk schip is het juist? ik zie het niet zo goed :s :s
en je gebruikt karton om het schip te bouwen?

ik heb nog nooit zoveel vragen gesteld in een reactie ;P ;P

ik volg dit verslag zeker en nog veel plezier gewenst
 
Dat is een fregat, uit de jaren 1700.
Ben heel nieuwschierig, welke het is. Frans, Engels.
'k Heb wel een zwak voor die soort fegatten
groetjes
ward
 
Oei, inderdaad, ik had vergeten te vermelden welk scheepje het is.
Het is dus een Spaans fregat uit 1777, Santa Leocadia genaamd.
Siemen, officieel is dit echt geen scratchbouw hoor, het boek die je ziet liggen is wel degelijk een kit, namelijk een papiermodel.
Het onderwerp is al eens ter sprake gekomen in een ander topic, welnu, het werd eens tijd dat er hier iemand eens een poging doet om het eens te proberen.
De kit zelf is van een Poolse fabrikant, Shipyard, genaamd, en dit is wat deze papieren modellen betreft een meer dan gevestigde waarde wat kwaliteit betreft.
Voor zowat alle modellen van Shipyard leveren ze tevens ook aftermarket onderdelen, zoals kanonnen in metaal, en sets met de reeds voorgefreesde (houten) masten.
De prijs van de kit (het boek dus) is 29,70 euro (zonder btw en verzendingskosten), echter heb ik een kortingsbon van 10% gekregen van de oostenrijkse importeur.
Shipyard heeft ook bouwplannen van dit scheepje in hun gamma voor de houtbouwers, dit (zeer gedetailleerd) plan zal ik begin volgend jaar bestellen, samen met de set masten.
Link naar de winkel waar deze "kit" vandaan komt : Tall Ships - Boat and Ship Modelling i.e. BoatModelling.com

Link naar de fabrikant : Wydawnictwo SHIPYARD - Modele ¿aglowców historycznych
 
Erg spannend,want papieren modellen zijn vaak ook best wel moeilijk.

Daar zijn ook aparte takken voor op internet,zelfs hele forums.
Ik heb welk eens modellen gezien,die niet te onderscheiden zijn van "onze"modellen.

Zal ik zeker gaan volgen.

Ron.
 
Ik heb welk eens modellen gezien,die niet te onderscheiden zijn van "onze"modellen.

Heb ik zelf ook eens meegemaakt op een tentoonstelling, ik stond ondertussen al meer dan een kwartier een model te bewonderen van een "Leopold" (treingeschut, of hoe dat ook mag noemen), toen de bouwer ervan me vertelde dat het allemaal papier en karton was.
Ik geloofde hem zelfs eerst niet, en pas nadat ik het model mocht aanraken moest ik inderdaad toegeven dat het papier was.

Nu, er zal wel een hoge mate van expertise nodig zijn om een papieren model er niet te laten uitzien als papier, en die expertise heb ik dus zeker niet.
Ik was dus van plan om vanavond eraan te beginnen, had reeds de nietjes verwijderd uit de kit, toen Pat, mijn ega, er mij attent op maakte dat het misschien wel eens verstandig zou kunnen zijn om fotocopies te nemen van de bladzijden... "just in case"... heel goed idee, en ik had er zelf moeten aan denken.... tijdens de openingsuren van de copyshop :|
Het is spijtig dat de batterijen van mijn fototoestel net aan het opladen zijn momenteel anders zou ik meteen ook een paar detail foto's van enkele van de vele honderden onderdelen (no way dat ik all die jufferblokken in karton ga uitsnijden... viva Mantua, en consoorten die dat allemaal in zakjes verkoopt :k) posten.
Wanneer ik deze foto's kan nemen, zal ik ook meteen eens aanwijzen waarom ik binnenkort het houtbouwplan van dit schip zal bestellen.
Oorspronkelijk was ik eigenlijk van plan om de Bellona van Shipyard te bestellen, echter Jerzy (de importeur) had me dit afgeraden omdat dit model nog veel complexer is (dubbel zo groot, de Santa Leocadia is op A4 afgedrukt, terwijl de Bellona op A3 geleverd wordt) en minder geschikt als eerste papier model.
Tussen haakjes, de bladzijden in het boek zijn niet allen op papier van dezelfde dikte gedrukt.
Zo zijn de valse kiel, alle spanten, de kielen en spanten voor de sloepen, en nog enkele andere stukken, afgedrukt op licht, dun papier, dit omdat je deze moet gaan kleven op karton van 1mm dikte. (de valse kiel bestaat uit 2 lagen en is dus 2mm dik).
Andere bladzijden met stukken zijn op zwaarder papier afgedrukt, zoals bijvoorbeeld de stukken van de "beplanking", deze "beplanking" bestaat overigens ook uit 2 lagen.
De vlag en wimpel zijn dan weer afgedrukt op papier die een soort "canvas" testuur heeft, en dus ook "canvaspaper" noemt.

Nu is het wel zo dat ik bij de bouw van dit model waarschijnlijk enkele (of misschien vele) onderdelen zal vervangen door hout, of eventueel met hout fineer bekleven, zo denk ik bijvoorbeeld aan het dek.
 
Laatst bewerkt:
Dit lijkt me een heel intressant model ,en dat in papier:|:|:|:|,vergeef me mijn verbazing,heb er totaal geen "kaas" van gegeten...maar het intresseert me wel heel erg......"dit" ga ik zeker volgen (dag en nacht)...........:D:D:D:D
 
heb er totaal geen "kaas" van gegeten...maar het intresseert me wel heel erg......"dit" ga ik zeker volgen (dag en nacht)...........:D:D:D:D

Kaas ga ik er niet voor gebruiken hoor.... mischien wel de verpakking ervan :D, maar wat dat dag en nacht betreft... vergeet niet te gaan slapen ook he :D:D:D
 
Kaas ga ik er niet voor gebruiken hoor.... mischien wel de verpakking ervan :D, maar wat dat dag en nacht betreft... vergeet niet te gaan slapen ook he :D:D:D


Een ouwe "Rat" heeft niet veel slaap nodig ,hoor.....:k:k:k
En die tijd gebruik ik om te "leren" ,en geloof me ,ik leer hier elke dag meer en meer..........:D:D:D
 
Leuk zo'n papieren model Dan, is weer eens iets heel anders.
Ik ben benieuwd naar de details foto's, ik blijf dit zeker volgen!

groeten, Rinie
 
Leuk man. Dit is een hele ander tak van sport, hier kunnen echt hele mooie modellen mee gemaakt worden. Eens gezien dat iemand een volledig rc model had gebouwd van een schip. Helemaal uit papier. Weet alleen niet meer waar.

Ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken. Ik heb eens een motor gedaan. Moest je uitprinten van Yamaha. Viel niet mee. :k
 
Ah, ja, Rik die ken ik(bij ons was dat de R1), zelf niet geprobeerd, maar de vrouw wel, en... wel laat ons zeggen dat ze niet klaar was voor een dergelijk complex model met slechts summiere bouwbeschrijving.
Wel ooit nog eens een 1/12(pepakura) model gelmaakt van een snowscooter, met redelijk resultaat, helaas, waneer je zelf afdrukt heeft het toch echt niet de houdbaarheid van een professioneel gedrukt model.
btw, op volgende site kunnen jullie je hartje ophalen om het ook eens (gratis) te proberen (inclusief de modellen van Yamaha) : 3D¯È¼Ò«¬ºô<3D papermodel net>
Om maar een voorbeeld te geven van een gratis model (link van de voorgenoemde pagina) :
13.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel zo Dan, maar ik bedoel helemaal van papier. Dus ook de spanten en alles vanaf de allereerste bouw met papier. Deze man maakte het zo dat je niet kon zien dat het van papier is. Ik weet dat Laurent ook van papier modellen maakt, maar niet helemaal en alleen van papier. Deze man waar ik het nu over heb maakt het helemaal op schaal en echt alles. Dus elke huidgang en elke spant en als het kan elke nagel er in. Hij heeft een 16e eeuws fregat gebouwd waarvan je niet kunt zeggen dat deze van papier is. Je moet hem op zijn woord geloven. En dan zeilt deze ook nog. :| Ik heb net zitten googlen maar kan het niet meer vinden echt jammer. Hij gebruikt wel een epoxi maar geen G4 dat was destijds de reden dat ik dit gevonden had.

Die link ga ik eens lekker bekijken. Dit doe ik wel eens met de kids. Die vinden dat leuk om met mij te doen. :D
 
Aah, da's leuk, straks gaan we er nog een takje bij krijgen in dit forum :D, want eigenlijk had ik dit draadje gestart onder "houten scheepen" omdat papier nu eenmaal van hout gemaakt wordt, en dus helemaal geen connectie heeft met plastic.
Je laat toch wel iets weten (met bouwverslag) wanneer de kids iets naar hun zin gevonden hebben he ?

*wacht met spanning af om niet meer de enige te zijn met een dergelijk project.
 
Laatst bewerkt:
onder "houten scheepen" omdat papier nu eenmaal van hout gemaakt wordt, en dus helemaal geen connectie heeft met plastic.

Dat is ook goed. Maar maak wel even notitie. :D
 
Zo, de batterijen van het fototoestel zijn weer opgeladen, en dus kan ik weer fotootjes maken.
Om een idee te geven van de "onderdelen" van deze kit :
SL001.jpg

En de eerste werkzaamheden zijn ondertussen begonnen, al had ik gehoopt veel verder te geraken.
De valse kiel en de spanten zijn op gewoon light papier afgedrukt, en deze pagina's moeten op cardboard van 1mm dikte gekleefd worden.
Als lijm gebruik ik een tube Velpon alleslijm, die helaas na 3 pagina's leeg is :|
SL002.jpg
Ah, ja, ik zal jullie maar voor zijn zeker wat betreft snedige opmerkingen... ja, het is inderdaad een lege wijnfles... tjah een mens moet toch iets over hebben voor de hobby he.
Die gebruik ik dus om de pagina's glad te rollen wanneer ik ze op het cardboard gelijmd heb. Ik weet zeker dat madam dit prefereert dan dat ik haar deegroller gebruik, met het risico dat er lijm op komt... hoewel men natuurlijk ook kan argumenteren dat het soms wel handig is als madam haar deegroller niet meer wilt cute

En helaas... de lijm is reeds op, dus ik zit alweer vast voor vandaag :|
 
Is zo'n spuitbus met lijm van Bizon of pattex niet eenvoudiger en goedkoper.
 
Ongetwijfeld, en ik heb er nog wel eentje, maar blijkbaar bestaan die in verschillende soorten, en degene die ik heb spuit geen egaal laagje lijm, daar zitten een pak oneffenheden in. Het voordeel van die velpon lijm is dat ze mooi glad kan smeren met behulp van een stukje plastic (in mijn geval een prepaid card van World of Warcraft).
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan