Hoofdsponsor

Anders / onbekend Spaans fregat uit 1777, "Santa Leocadia "

ziet er mooi uit en ik ben er vrij zeker van dat ik mij hier ook eens ga aan wagen.
 
Moet je zeker eens doen, het is echt fun :8

Na wat nadenken en afwegen, heb ik toch maar besloten om de eerste "beplanking" te plamuren, eerst 1 kant om te zien of het problemen zou opleveren.
Dus, de bakboordzijde is nu geplamuurd :
SL034.jpg

en geschuurd :
SL035.jpg

Zoals je ziet is de romp nu een pak minder hobbelig dan voorheen, goed als dit zou moeten geschilderd worden, zou dit bij lange na nog strak genoeg zijn, echter, voor wat er bovenop komt is dit voldoende.
Ondertussen ben ik ook al begonnen met het plamuren van de stuurboord zijde.

Tjah, in deze fase is het natuurlijk niet zo stofvrij als papiermodelbouw hoort te zijn :ph34r:
 
Hey Dan,

Ziet er proper uit, valt dat eigenlijk mee om te schuren ? Of is het heel breekbaar ?

Groeten, Pascal
 
Dat valt behoorlijk mee hoor, soms moet ik mijzelf eraan herinneren dat ik op papier aan het schuren ben.
Nu is het zo dat ik vooralleer te plamuren, heel de romp heb ingesmeerd met verdunde wit houtlijm, na drogen was het papier behoorlijk hard.
 
lol en mijn vrouwtje vond hout al rommel maken moest ze dit zien vloog ik direkt bouten denk ik.

hoeveel laagjes plamuur moeten er zo op komen ?
 
Dan. Hoe is het met de buigzaamheid van het papier. Ik vraag mij af of dit in de toekomst niet gaat breken/brokkelen/scheuren.

Verder een interessante bouwmethode. Ik denk dat daar best wel eens toekomst in kan zitten.
 
Dany ,welke plamuur heb je gebruikt........overigs...je blijft me bekoren maat...knap werk...........:D:D:D:D:D:D
 
Zo, nog eventjes het forum checken vooralleer ik naar bed ga, zie dat ik al meteen een paar vraagjes te beantwoorden heb, geeft niet hoor, zo zie ik dat er tenminste interesse is. :)
@amazone: ik denk dat 2 laagjes voldoende zal zijn, het gaat er hier immers niet om, een perfecte ondergrond te hebben om te schilderen, maar een voldoende vlakke ondergrond voor de volgende laag.
@modeldengineer : zelfs vooralleer ik het papier een laagje verdunde houtlijm gegeven had (was eventjes hart vasthouden toen ik de romp zag hobbelig worden, waarna het terug strak kwam toen de lijm droog was), was die al behoorlijk stevig, nadat de lijm droog was, leek het wel bijna alsof ik een plastic romp manipuleerde.
@ardennnenofensief : de plamuur die ik gebruik is "Pollyfillia Snelplamuur" (in tube, morgen zal ik eens een pic maken ervan), gekocht voor ongeveer 6 euro bij de Brico.

Wat ik ondertussen geleerd heb : toen ik het dek wilde bevestigen, had ik die ook gedryfit... perfecte match met de gaten voor de masten, toen smeerde ik em in met lijm... was die plots ongeveer een halve centimeter langer geworden, de gaten pastten langs geen kant meer. De oplossing : niet het dek insmeren, maar wel het valse dek waar die op moet. (na het laten drogen van het dek (zonder het te bevestigen uiteraard) had ze opnieuw de juiste pasvorm, daarna het valse dek ingesmeerd en het echte dek zonder problemen bevestigd)
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk was witte houtlijm al voldoende geweest.
Ik hoop niet dat,zoals Rik ook al aangaf,de plamuur er kan gaan afbrokkelen.

Best wel een goed project dit,kunnen we veel van leren.

Ron.
 
Ik heb al behoorlijk hard erop geschuurd, en tot nog toe is er geen afbrokkeling opgetreden, ik kan enkel hopen dat dit zo zal blijven.
Momenteel ben ik bezig met dezelfde behandeling op de stuurboord zijde.

de volgende stap, is... niet zoals men zou verwachten de tweede "beplanking", maar wel iets anders, de stukken van de frames die hoger moeten doorlopen, want dit scheepje was een tweedekker, dus moet er nog een verdieping boven komen. Pas wanneer die er zijn, kan aan de volgende beplanking begonnen worden.

Best wel een goed project dit,kunnen we veel van leren.
Ron.
Hehe, da's ook iets dat niet veel gebeurt... ik zou maar oppassen, want ook voor mij is dit allemaal nieuw, dus .... ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele dinges die kunnen voorvallen wanneer je dit zelf thuis probeert :laugh:
 
Kleine update (ja, zeg een mens moet ook af en toe nog eens z'n neus tonen op het werk ook he) (over werk gesproken, ik heb net gezien dat een collega van me zich registreerd heeft).
Enfin de kleine update.... zoals ik reeds eerder heb gezegd, is het werk aan de romp zelf nu eventjes stiller gevallen, omdat de volgende laag van de scheepshuid nog verlengingen van de spanten nodig heeft. Ter zelfder tijd van deze spanten, komt ook het eerste werk aan de hutten (de captainsquarters).

SL036.jpg

En zo komt komen deze stukken op het scheepje :
SL037.jpg
Zoals je kunt zien, is het eerste schilderwerk ook meteen aangebroken, maar hier zal ik nog even moeten kijken welk kleur ik precies kan gebruiken. (een soort rood-bruin dacht ik), nu ja, deze kajuit zal uiteindelijk nauwelijks zichtbaar zijn aangezien er nog een dek boven komt.
En ja, inderdaad, dit is opnieuw 1mm karton dat aan beide zijden bekleefd werd met de stukken uit de kit, eerst had ik de vrees dat deze stukken niet perfect zouden passen, maar blijkbaar is "Shipyard" echt wel de Tamyia onder de carboard kits.
PS : de raampjes in de deuren zijn echt wel te klein om uit te snijden, echter heb ik een zeer sterk vermoeden dat deze wel degelijk uitgesneden zijn wanneer je de laser-cut stukken koopt.
 
Laatst bewerkt:
hoe ga je de naad wegwerken tussen de 2 helften van de dekbeplanking?

PS : de raampjes in de deuren zijn echt wel te klein om uit te snijden

de volledige venster uitsnijden en dan met fineerlatjes van 0.5 op 2mm een kruisverbinding maken. Of neem een stukje plastiek,daarop zeer dunne lijntje papier plakken(de raamverdeling).Dan plastiek in de deur plakken.
 
Die naad zal ik kunnen, noch hoeven weg te werken, die zit namelijk nog ruim onder het dek dat er nog boven komt.

Wat betreft, de raampjes, daar had al wel aan gedacht, echter, lijkt het mij voor het ogenblik niet haalbaar om hetzelfde kleur te mengen.
Bij een volgende projekt van dit type zal dat dus wel gebeuren, omdat ik dan wel degelijk heel wat onderdelen zal vervangen door houten stukken.
 
Zo, alweer een heeeeel kleine update, omdat ik vandaag nog niet veel tijd heb gehad.

Wonder boven wonder vond ik bij de kids nog een fles schoolverf die heel sterk op op het roodbruin van de kit lijkt, dus eventjes de zijkanten van de deur en het deurgat in dat kleurtje gestoken, en tevens ook de bakboord wand van de kajuit samengesteld en geplaatst.
In de instructies van de kit staan beide deuren open, dit lijkt me nogal tochtig wanneer je op zee bent, dus heb ik slechts 1 deur open gezet, en de tweede in gesloten positie geplaats.

SL038.jpg

SL040.jpg

Ondertussen is er ook al weer een beetje aan haar kontje gewerkt, maar dat is zo'n kleine update dat ik er geen foto's van heb genomen.
 
Dany.......goed gezien met die schoolverf....en tot hiertoe....formitastisch.....
cutecutecute
 
Ik blijf het schitterend vinden.
Ik vraag me echter wel af hoe je nu die romp moet bewerken?
 
Tjah, ik veronderstel dat ik wat voorzichtiger zal moeten zijn bij het werk aan de romp. Die kajuitwanden staan echter wel steviger dan je zo op het eerste zicht zou denken.
 
Even een berichtje tussendoor voor de geinteresseerden :
Ik ontving net een e-mailtje van boatmodelling.com, en blijkbaar is het in Oostenrijk ook solden, op alle materiaal van hun site is er momenteel een korting van 20% van toepassing.

En nu over de bouw, ik ben zonet begonnen met het bevestigen van de prints van de spantverlengingen op 1mm karton, van zodra de lijm hard is, kan het eentonige werkje beginnen om ze allemaal uit te snijden en 2 aan 2 te lijmen.
Tevens heb ik een voorlopig bedje gemaakt om deze jonge donna in te leggen.
 
Zo, de eerste van de 20 spanten (elk bestaande uit 5 onderdelen) staat erop, nog 19 te gaan.

SL042.jpg
(ondertussen staat ie wel mooi tussen de lijntjes overigens)

En hier bleek ook hoe doordacht het ontwerp van deze kit blijkt te zijn. In eerste instantie dacht ik dat het om een onnauwkeurigheid van de drukker of ontwerper ging, want de beide helften pasten niet precies op elkaar... tot m'n frank viel, dit was wel degelijk zo ontworpen, wanneer je immers een houten boot bouwt moeten de spanten, vooral die bij de boeg ook afgeschuind worden. Deze kartonnen spanten zijn dus zo ontworpen dat ze, wanneer ze op elkaar gelijmd zijn de korrekte afschuining hebben... geniaal.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan