Hoofdsponsor

Anders / onbekend Spaans fregat uit 1777, "Santa Leocadia "

Dat ziet er goed uit. Ik weet van Laurent dat G4 een oplossing kan bieden. Dat is echt hard. Dan kun je daarna wel plamuren.

Eventueel een houten fineer er overheen is natuurlijk ook een optie toch.
Net als het dek.
 
Eventueel een houten fineer er overheen is natuurlijk ook een optie toch.
Net als het dek.

Lol, en dan weer heel discusie terug naar "Houten Schepen" verplaatsen zeker :D

Alle gekheid op een stokje, het zou inderdaad mogelijk zijn om de romp te gaan beplanken met fineer, echter, dit is mijn eerste scheepje in papier/karton, en ik wil dit bij wijze van experiment zo dicht mogelijk bij de kit houden.
Ik heb ondertussen wel reeds de set masten van Shipyard besteld voor deze kit.
Ondertussen heb ik, en als ik dit vroeger had gevonden had, had ik dit misschien ook wel besteld, ontdekt dat de onderdelen ook voorgesneden (lasercut) te koop zijn.
Heel misschien ga ik dit alsnog doen, want het gaat niet enkel over de spanten, kiel en dekken, maar bijvoorbeeld ook de paarden voor de kanonnen, de wanden en dergelijke meer.
 
Wow, dat was rap...

Dinsdag de mastset besteld... deze morgen lag die bij mijn post, ongelooflijk als je weet dat de omslag in Vienna (Wenen/Oostenrijk) afgestempeld is.
Wat een service.

Oh, nog iets.... als toemaatje (geen tomaat heh) heeft de Oostenrijkse importeur (Jerzy) er een planset bij geleverd voor hetzelfde schip in houtbouw... in drie schalen nog wel : 1/96 (zelfde als het papieren model), 1/72 en 1/24 :ohmy:
 
Laatst bewerkt:
we want pics, we want more....
:P
pics ??? hoezo, is dat dan een nieuw mode :D

Ok, ok, hier komen ze...

enkele van de vele marsen en ra's :
SL018.jpg

En enkele foto's van de in totaal 19 pagina's plan :
SL019.jpg

SL020.jpg

SL021.jpg

SL022.jpg

SL023.jpg

SL024.jpg

SL025.jpg

SL026.jpg

Zo... hopelijk geen overdosis aan pics ;)
 
Dat ziet er goed uit hoor. Die masten zijn die dan ook echt van hout. Of van een soort geperst karton. (heb ik ook wel eens gezien)

Zo... hopelijk geen overdosis aan pics

Ehhhh, een watte?? overdosis??

Is dat mogelijk dan? :nowink:
 
overdosis? te weinig ja :P :P

ik vind die plannen zo geweldig mooi...
 
Dat ziet er goed uit hoor. Die masten zijn die dan ook echt van hout. Of van een soort geperst karton. (heb ik ook wel eens gezien)

Die masten zijn inderdaad van echt hout (al weet ik niet welke species), aan de extremiteiten kan je overigens nog de sporen zien van de draaibank.

Siemen, die plannen zijn inderdaad zeer mooi, en zoals je op 1 van de foto's kan zien ook erg gedetailleerd (zie bijvoorbeeld het schema van de nagels op de koperbeplating). Een ander voorbeeld ; dit is geloof ik het eerste plan dat ik zie waar niet alle geschutspoorten vierkant zijn (wat op andere forea nogal eens tot discussies leidt), maar dat er ook trapezoide poorten detailleerd weergegeven zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zo, wat hebben een 18de eeuws fregat en een gordeldier met elkaar gemeen ?

...

SL027.jpg :D
Zien de strips er dus uit waarmee de eerste "beplanking" gedaan word, ik had daar eigenlijk al veel vroeger een pic moeten van nemen, maar met de stuurboordkant was ik al begonnen vooralleer ik er aan dacht.

Terwijl ik bezig was, kon ik het toch echt niet laten om haar marsen eens te dry-fitten, ze passen perfect.

SL028.jpg

Morgen worden ze geplaatst, en ik hoop tegen morgenavond nog eens een echte update te kunnen aanbieden.

Oh, tussen haakjes, wat zag ik daar deze namiddag bij de meest recent opgeladen foto's ??? Nog een papierbouwer in de maak.... wel, waar blijft het verslag maat ? :P
 
Verdikke, dat wordt schoon....

Het was me een weekje van 85 uren werken. Jawel, je leest het goed. Dus kon ik jammer genoeg niet modelbouwen.
Maar als ik dit allemaal zie, dat beklimt de zin me om met een papieren projectje aan de slag te gaan.
Ik ga zeker de info die je me hebt bezorgt, deze week eens nader bestuderen.
 
Ziet er tof 8) uit met papier en karton een schip bouwen, gaat precies ook lekker vlot vooruit en geen last van stof :nowink: of heb ik het mis. Deze ga ik zeker volgen, lijkt mij wel eens tof om te doen. ^^
 
Ziet er tof 8) uit met papier en karton een schip bouwen, gaat precies ook lekker vlot vooruit en geen last van stof :nowink: of heb ik het mis.

Da's zowat het grootste voordeel van deze vorm van bouwen, je kan het zowat overal doen... ga je op camping, kan je gewoon wat subassemblies van je model ter plaatse maken, heb je wat vrije tijd op het werk, haal je mesje en papier maar boven... het is gewoon de perfecte wijze wanneer je niet veel plaats hebt (hmmm, als je natuurlijk geen model van anderhalve meter bouwt he, want die bestaan ook).

Nu nog een update :

Beide zijden van de romp hebben nu hun eerste beplanking gekregen, en zijn ingesmeerd met licht verdunde witte houtlijm om zeker te zijn dat er in alle naden gekleefd is, en uiteraard als bijkomstigheid om wat stevigheid te geven.
Hier geen foto van omdat er nu nog niet veel te zien is.
Terwijl deze laag aan het drogen is, kan ik uiteraard niet veel aan de romp doen, daar maar iets anders bij de hand genomen.

Zoals bij alle schepen, had ook deze uiteraard een aantal bijbootjes (sloepen en labberlot).
Dus maar even de spanten voor 1 van de sloepen uitgesneden en ge-dryfit :
SL029.jpg
(jup, dat is inderdaad een alledaagse, gewone aansteker waartegen het spantenframe leunt :8 Hehe, het gebeurt ook niet elke dag dat ik m'n fototoestel op macro stand moet plaatsen om een scherpe foto van een volledig spantenframe te kunnen maken :laugh:
 
Prachtig ...prachtig........zo "eenvoudig" en ooooooooo zo mooi....ik ben er echt weg van.......wanneer de volgende update......?????????
:D:D:D:D:D:D:D:D
 
Opgepast, je zult me nog doen blozen... :)

Eventjes iets anders nu, ik was dus van plan het papieren dek te vervangen door een dek van echt hout (fineer uiteraard), maar toen zei Pat iets dat eigenlijk wel juist is : "waarom wil je dat dek vervangen door echt hout ? Het is toch de bedoeling dat het een papieren model wordt ? Dan had je de romp ook even goed in hout kunnen maken..."
En gelijk heeft ze eigenlijk wel he, ik bedoel, het uitzicht zou er natuurlijk wel op verbeteren, maar dan is het niet echt meer een papieren model (ok, de masten zijn ook wel in hout, maar dat is zo voorzien in de kit), dus zal ik mij dan ook aan de oorspronkelijke bedoeling van de ontwerpers houden, en het papieren dek gebruiken. (wat tevens ook een vertraging in de bouw verhindert, aangezien het fineer die ik besteld heb, pas over een drietal weken geleverd zal worden... goed voor een ander project dan).

PS : ondertussen staan de eerste drie spanten van de sloep in de kiel te drogen :) ... en wel zonder bouwhelling :O
 
Dany,houd het gewoon bij het oorspronkelijke........ik ben zeker dat het niet te zien zal zijn ,met uw gedrevenheid....je zal het "echt" maken.......:D:D:D:D
 
Dat is idd klein. Heel netjes uitgesneden zo voor de eerste keer dat je met een kartonnen model werkt. Mijn complimenten hiervoor. Dit gaat een schoon scheepke worden. ;)
 
He... da's raar, mijn update schijnt verdwenen te zijn :ph34r:

Enfin, wat ik dus oorspronkelijk geschreven had was het iets als het volgende :
ik ga dus voor het oorspronkelijke, dus papieren dek, ik hoop enkel dat de kreukels eruit verdwijnen wanneer de lijm droog is.
(wat ondertussen al grotendeels gebeurt is).

Dan uiteraard enkele foto's :
De romp :
SL030.jpg

SL031.jpg

Het eerste deel van het dek (ondertussen al wat vlakker) :
SL032.jpg

En uiteraard de "latest update"... hum, de huidige toestand dus :
SL033.jpg

Edit : oh ja, nog iets dat ik geschreven had :
Het rood-witte doosje is : Swann-Morton carbon steel sterile surgical blades nr 11", maw "mesjes", maar aangezien ze al meer dan een decade over datum zijn kan je dat "sterile" gewoon negeren:8
 
Laatst bewerkt:
Ik heb begrepen dat je gaat schilderen. Dan kun je denk ik ook best die zwarte gaten er uit halen. En dan voorzien van trappen enzo. Volgens mij is dat best te doen. Zou toch een mooie aanvulling zijn. :D
 
Dan kun je denk ik ook best die zwarte gaten er uit halen. En dan voorzien van trappen enzo. Volgens mij is dat best te doen. Zou toch een mooie aanvulling zijn. :D

*Yoda-stem aan : "not be so impatient young one"... deze zwarte gaten zullen geen zwarte gaten blijven, dat zwart is slechts een "achtergrond" :D
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan