Hoofdsponsor

Anders / onbekend Spaans fregat uit 1777, "Santa Leocadia "

Oh jah, ps, dat ding dat ik onder haar bakboord zijde gelegd heb als steun voor de foto is een onderdeel van een robot rechter onderarm) die Pat aan het bouwen is.

En ok, ik veronderstel dat ik dan voorlopig alsnog updates zal blijven posten, tenzij de hardcore natuurlijk vindt dat papier hier niet hoort.
 
:P wat is er mis met dit kontje ik vind het prachtig en blijf vooral posten ik zou het erg vinden zou je het niet doen.

het ziet er in iedergeval een stevige dame uit :8

Niets mis met dat kontje hoor, maar kontjes zonder bekleding zijn nu eenmaal niet voor minderjarigen he :P (yeah, right, dream on...)
 
He, he, he, gewoon blijven posten Dan. De kijkcijfertjes liegen er niet om. ;)

Ik heb nog geen kritiek gevonden. En alleen maar ohh en aahhhh. Is ook niet alles Toch.

Je hebt iig meer posters dan ik met de Cutty Sark. :)
 
Hoi dancooper,

ik zou het ook zonde vinden dat je geen update's meer zou maken!!!
En papier/karton modelen hoor zeker hier thuis of ben je vergeten dat ze eerst op papyrus schreven!!
Ik geniet van je model van op de zijlijn.
En er zullen beslist wel meer mensen volgen.
 
Hoi dancooper,

ik zou het ook zonde vinden dat je geen update's meer zou maken!!!
En papier/karton modelen hoor zeker hier thuis of ben je vergeten dat ze eerst op papyrus schreven!!
Ik geniet van je model van op de zijlijn.
En er zullen beslist wel meer mensen volgen.

Neen hoor, ik ben niet vergeten dat ze eerst op papyrus schreven (wat overigens niet echt veel met papier te maken heeft), maar ook niet dat de oude Egyptenaren ook nog hun eerste zeewaardige schepen (waar ze sommigens zelfs mee naar Amerika voeren) ook uit papyrus bouwden.
Wat het updaten betreft, dat zal ik voorlopig nog wel doen, mocht echter blijken dat er een meerderheid is dat geen papieren modellen op dit forum wil, dan stop ik ermee (met het updaten, niet het bouwen, want ik heb de smaak te pakken gekregen). Ik weet dat er ondertussen al wel een paar mensen zijn die dit als volwaardige modelbouw beschouwen, echter ben ik er mij ook van bewust dat enkele anderen dit maar niets vinden.
Mischen een alternatief dan maar, ik zal dit project verder werken, en nadien zelf misschien eens een poll te maken, misschien zal het zien van het uiteindelijke resultaat ook wat (licht) gewicht schaal kunnen leggen.
Overigens, niet enkel schepen zijn beschikbaar als "papermodel", ook vliegtuigen (zowel commercieel als free download), tanks, treinen (beide vorigen vooral als commerciele kit), moto's (free download via de website van Yamaha), auto's en dergelijke.
Even ter verduidelijking misschien, vooralleer ikzelf een papieren model had gezien op een beurs, beschouwde ik dit zelf ook niet als een volwaardige tak van modelbouw.
Echter ik stond al meer dan een kwartier te kwijlen op een 1/35 model van een "Leopold" (bestond toen nog niet in plastic) toen de bouwer/eigenaar me echt moest overtuigen om me te doen geloven dat het papier en karton was (door me te laten voelen). Nadien, natuurlijk, beschouwde ik dit als een volwaardige tak van de modelbouw, mijn model zal natuurlijk nog niet zo overtuigend zijn, aangezien dit slechts mijn eerste echte poging is (ja, ik heb inderdaad al een tweetal keer een gratis download gebouwd, maar die zijn uiteraard niet te vergelijken met een commercieel produkt).
 
Overigens, wat papyrus betreft, ik heb een paar echte paypus scrolls hier, en wist je dat je dit redelijk eenvoudig kan maken met .... geloof het of niet... PREI, ja hoor hoor gewonen prei, he stooft of stoomt het lekken "al dente", en dan kan je de vezels mooi van elkaar gaan scheiden, ... dan is het eventjes terug gaan naar je kleutertijd en de gewonnen stroken prei netjes "weven". Een paar dagjes laten drogen en je hebt een papyrus-achtig blad... ok, die zal misschien, wellicht geen 5000 jaar meegaan, maar dat zal je zelf natuurlijk nie weten heh.
 
theoretisch is dit een houten boot want papier wordt van hout gemaakt.
 
'k peizen, da't miene Tine niet akkoord zal zijn, dat haar preischotel op de scheepswerf zal belanden, onder het motto.......:unsure:eventjes eerst iets proberen wat uit modelbouwforum komt, voor we aan tafel gaan.:unsure::laugh:
Verder serieus:
Het papierwerk is toch heeeeeel speciaals en boeiend.
Ik ben blij dit eens te mogen volgen.

Groetjes
Ward
 
Knap om te zien hoe je van wat karton een schip tevoorschijn tovert. ^^

Als we hier nu nog iemand vinden die heel goed kan tekenen kunnen we onze eigen modellen gaan ontwerpen 8)

Groeten, Pascal
 
En ok, ik veronderstel dat ik dan voorlopig alsnog updates zal blijven posten, tenzij de hardcore natuurlijk vindt dat papier hier niet hoort.
Hoi Dan,

Waarom zou dit hier niet thuis horen? Je bouwt toch een model?
Bon, dan is dit modelbouw en aangezien dit een modelbouwforum is, is dit item hier op z'n plaatst.
Of dit project nu uit papier, styrene, hout, plastiek, prei of chocoladerepen bestaat, laten we in het midden.

Ik geniet in alle stilte op de achtergrond van dit gebeuren. ^^

't Is eens iets anders... .



Droop
 
Dany,
wil je eens een referentiestuk naast je casco leggen, zodat we een idee hebben van de grootte van deze juffrouw?
 
U vraagt, wij draaien (wel eventjes een nieuwe foto genomen, met referentie), op volgende twee foto's zie je het dek dat nu op de spanten bevestigd is.

SL011.jpg

En met aansteker en sigaretten-doosje als referentie:
SL012.jpg

Volgende taak is het aanbrengen van de eerste laag van de "beplanking", dat zal "leuk" worden, want dan zal blijken of ik al dan niet nauwkeurig genoeg heb gewerkt bij de spanten.

PS sorry voor de wazige foto's, ik had mijn statief niet bij de hand, en wilde toch geen flits gaan gebruiken.
 
Zo, bijna halverwege met de eerste huidlaag, en daar hou ik het bij voor vandaag.
De eerste huidlaag wordt, in tegenstelling tot houtbouw, uit vertikale stroken opgebouwd. De laag maakt ook duidelijk of je al dan niet nauwkeurig genoeg gewerkt hebt bij het uitsnijden en plaatsen van de spanten.
Zelf heb ik net niet nauwkeurig genoeg gewerkt (vergeet niet, dit is mijn eerste keer met dit soort kits), maar dat is niet zo erg, vooralleer de tweede (horizontale) "beplanking" geplaatst wordt, krijgt de romp een plamuur-en schuur behandeling.

SL013.jpg

SL014.jpg

Op de foto zie ook pijltjes staan op de stroken, deze dienen, om wanneer je alle stroken eerst uitsnijdt, je eraan te herinneren in welke richting je ze moet plaatsen, all pijltjes wijzen naar de boeg.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal wel heel erg interesant uit moet ik zeggen. Ik volg je op de zijlijn. Omdat ik behalve een keer een kitje gedaan te hebben. Zo´n motor van Yamaha dus na.

Ga lekker verder tot dusver nog geen kritiek. Ben alleen benieuwd hoe je het met plamuur aan gaat pakken. Papier en plamuur geeft nog wel eens een uitdaging.
 
Verrekt, wie had dat nu verwacht... ik wist wel dat snuiven (van lijm en andere chemicalien) verslavend werkte, maar wie had dat nu van papier verwacht.
Ik had dus gezegd dat ik het bij de vorige update zou houden voor vandaag, ondertussen nog wat surfen (niet op het water overigens), en daarna nog wat tv kijken misschien...

Dacht ik althans... tot ik na enkele tientallen minuten surfen die Spaanse meid weer in het oog kreeg, minder dan half naakt...
Dus, dan toch maar weer alles uit gehaald (dat is dus ook een voordeel van een papieren kit, opruimen en klaarzetten zijn een kwestie van minuutjes), en verder de huid van haar stuurboordzijde bevestigd.

SL017.jpg

Waar ik het meest schrik voor had... hoe kan je in godsnaam met een vlak stukje papier de complexe vorm van een 18-eeuwse achtersteven gaan vormen... het antwoord : makkellijker dan je denkt...
SL016.jpg
SL015.jpg

De wulf, daar zal ik mee wachten tot ook de bakboordzijde bekleed is.

Rik, ondertussen ben ik al helemaal niet meer zo zeker wat mijn volgende stap precies zal zijn wat plamuren en schuren betrefd, het is zeer wel mogelijk dat ik eventjes afwijk van de kit, en een stukje improvisatie doe.
Volgens sommige bouwverslagen van dit soort schepen, zou ik helemaal niet ontevreden moeten zijn over haar huidige verschijning, en is het vooral de buitenste huidlaag die haar gladde vormen moet geven.
Aangezien dit mijn eerste keer is, heb ik daar echter weinig vertrouwen in, misschien ligt het gewoon aan mezelf, en is plamuur en schuurwerk hier nog helemaal niet nodig.
Ondertussen ben ik ook al even over iets verder in de toekomst aan het nadenken.
Het grote zwakke punt van een papieren schip, is het dek, dekken werden niet geschilderd, nog gelakt, en er is geen enkele drukkerij die papier er overtuigend uit kan laten zien als hout. Nu overweeg ik dus het dek te beplanken, net zoals bij een houten kit met latjes, echter... beter, niet zomaar het ene rechte latje naast het andere, maar bij boeg en achtersteven ook zoals het hoort... indien ik dit ga doen, zal het dek er ongetwijfeld beter uit gaan zien, maar, dan weten we nog niets over het uiteindelijke uitzicht van de romp, het is tenslotte allemaal een experiment, de kans bestaat dan immers dat ik een fantastisch dek verkrijg op een schip dat voor de rest geen fluit waard is.... mmm, daar zijn natuurlijk nog mogelijkheden mee.
 
Dacht ik althans... tot ik na enkele tientallen minuten surfen die Spaanse meid weer in het oog kreeg, minder dan half naakt...
Dus, dan toch maar weer alles uit gehaald (dat is dus ook een voordeel van een papieren kit, opruimen en klaarzetten zijn een kwestie van minuutjes), en verder de huid van haar stuurboordzijde bevestigd.

Ze heeft je helemaal te pakken. Geweldig :D
Dit wordt met iedere stap mooier, nooit geweten dat je met papier zo'n mooi model kan maken. Top!

groeten, Rinie
 
Even niet gekeken en dat begint hier al op een schip te lijken.
En niet meer posten, waar slaat dat nu op?
Zoals reeds vermeld, het is hier een modelbouwsite.
Wat je al niet kan met papier, ziet er prachtig uit.

Erik.
 
Man....wat vind ik dat een prachtige tak van "modelbouw" het resultaat tot hier toe is formitastisch.......Ik ga dit zeker ééns doen...en ik moet er dan ook alles van te weten komen......prachtig man.......:nowink::nowink::nowink::nowink:
 
waaraan heb je dit gemerkt ?

:8 misschien een fototje erbij :$

Ik zal er geen fotootje bij plaatsen, omdat m'n batterijen alweer leeg zijn (en omdat je het eigenlijk ook niet meer kan zien), maar enkele van de vertikale strips passen niet op de afstand tussen twee spanten, bij deze heb ik dan maar een stripje gewoon papier gebruikt om de afstand te overbruggen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan