Hoofdsponsor

Anders / onbekend Spaans fregat uit 1777, "Santa Leocadia "

het ziet er in iedergeval uit als een echte uitdaging
ik wil je alvast veel sucses wensen en blijf het op de voet volgen
 
Enfin, met het laatste restje lijm uit de tube kan ik toch nog iets doen. Ik heb de twee boegdelen van de valse kiel uitgesneden, en op de foto zijn ze klaar om op elkaar bevestigd te worden.
SL003.jpg
De valse kiel zal dus op deze manier uit 4 stukken opgebouwd zijn en een dikte van 2mm hebben.
Het is belangrijk dat je bij het uitsnijden van de stukken het mesje niet recht houd, maar een kleine hoek maakt om op deze manier een rechte snede te verkrijgen. (het lemet van het mesje heeft namelijk een hoek die moet gecompenseerd worden).
 
Ik geloof dat ik nog niet helemaal snap hoe dit gaat werken.
Worden de twee delen op de foto op elkaar gelijmd?
Mist er dan niet nog een stuk, want het onderste deel is korter?

Wel interessant dit. Leuk, eens iets heel anders!

groeten, Rinie
 
Ik werk inderdaad met papier en karton , maar mijn rompen zijn wel in hout . Ik heb er wel aan gedacht om ooit een RC schip te maken met een kartonnen romp , maar ben er nooit aan begonnen ...

Ooit , misschien ...

v.w.b. deze kartonnen kits , heb ik ooit de RMS Mauretania van JSC proberen te bouwen , maar heb alles stilgelegd , niets voor mij , veel te kleine onderdelen et veel te dikke vingers ...

de groetjes ,

Laurent
 
Ik geloof dat ik nog niet helemaal snap hoe dit gaat werken.
Worden de twee delen op de foto op elkaar gelijmd?
Mist er dan niet nog een stuk, want het onderste deel is korter?

Ah, goed gezien, Rinie, maar de volgende twee foto's zullen je ongetwijfeld het licht doen dagen :D

SL003-1.jpg

SL004.jpg
En hiermee is de valse kiel nu compleet, de volgende pagina (een deel van de spanten) ligt nu tussen mijn twee staaltjes perspex te drogen (tussen twee platen, met een kamerplant erop, om ze mooi vlak te houden).
De langte van de valse kiel, zoals ze nu is, is ongeveer 46cm.

@Laurent : wanneer ik sommige van je werkstukjes bekijk, kan ik moeilijk geloven in de "te dikke vingers" hoor B:
 
De eerste 4 spanten in dry-fit :
SL005.jpg

Morgen moet ik echter een nieuwe voorraad van 1mm cardboard halen.
 
Ziet er goed uit tot dusver.
Waar haal je trouwens die cardboard?
 
Karton kan je in platen kopen (gaande van 1mm tot 4mm) bij de lijstenmaker (kaderwinkel), ofwel bij de winkels waar ze kunstenaarsmaterialen verkopen.
De platen van 05,mm, die hoef je niet te kopen, kijk maar eens naar een doos van cornflakes of aardappelpuree :k
 
Zo, gisteravond was ik eindelijk klaar met het uitsnijden van de 24 spanten... en ik heb het gevoeld aan m'n wijsvinger :s
Uiteraard kon ik niet wachten om te zien of ze samengesteld met de kiel en de verstevigingsdekken ook nog op een 18de eeuw fregat zou lijken.
Helaas, m'n fototoestel vertoonde weer kuren, zodat ik de genomen fotootje niet kon overzetten op m'n pc (nog steeds niet, met m'n toestel overigens, maar gelukkig heeft m'n printer een poortje voor de geheugenkaart).

Hier is ze dan :
SL006.jpg

En langsscheeps :
SL007.jpg

Vergis je niet, alles zit nog los, nu ja... los, verbazingwekkend hoe rigide het geheel reeds is zonder te lijmen.
 
Hey Dan,

Leuk project en dan ook nog in papier / karton :| Zitten er zoveel spanten op de valse kiel ivm de stevigheid ?
En zijn de spanten al afgeschuind, of is dat met dit materiaal niet nodig ?

Groeten, Pascal
 
Er zitten inderdaad 24 spanten op, Pascal (overigens zocht me een ons naar spant XXI), hadden ze natuurlijk de romeinse cijfers niet juist, was aangeduid met XIX:D

Momenteel zijn ze nog niet afgeschuind, want ik ben met het verlijmen begonnen (ze staan nu te drogen). Wanneer alles mooi droog is ga ik zachtjes langs met een met schuurpapier beklede lat.
 
Laatst bewerkt:
Stel dat je nu van elk schot/spant een kopie had gemaakt.Dan zou je er ook een houten schip van kunnen bouwen?.

Zoals op de foto`s is te zien,zal het wel erg sterk worden.Spanten genoeg,dunkt me.
Ik,in ieder geval,vind dit ook een tak van modelbouw,kan net zo moeilijk zijn.Dan niet lastiger ivm de krommingen en het strak en juist aan elkaar hechten van de lipjes.Deze mag je ja niet zien.

Ron.
 
Ah, maar ik heb ook een kopie gemaakt van elk spant, en inderdaad, zou het wel eens kunnen wezen dat ze ergens in de toekomst ook nog eens een houten zusje (of misschien wel een grotere zus) krijgt.
Om dit model om te zetten naar hout vergt echter toch iets meer dan alleen maar copies van de alle spanten (tenminste als je de traditionele bouwwijze wilt volgen), je immers ook rekening houden met de dikte van het materiaal.
Maar met wat extra werk kan het dus wel degelijk.
 
Ok, eventjes een non-update. Vandaag zou ik een pot G4 halen bij VosSchemie, maar die bleken nog tot en met zondag gesloten te zijn.
Dus eventjes de knoop doorgehakt en beslist van te wachten tot ze terug open zijn.

Ik heb echter wel nog een vraagje, let wel, gewoon een vraagje, ik heb gemerkt dat er behalve van enkele enthousiaste medemodelbouwers, weinig of geen reactie of feedback komt. Mijn vraag dus, zal ik deze log verder posten met de voortgang van het model, of zal ik dit in alle stilte en privacy verder bouwen, met eventueel het opsturen van foto's naar de geinteresseerden, mij echt wel om het even hoor.

Vooralleer af te sluiten nog eventjes een schriftelijke update, haar kontstukjes zijn nu ook geinstalleerd, volgende stap is het aanbrengen van het valse dek en... geloof het of niet ; de eerste huidlaag (jaja, dit model heeft ook meer dan 1 "beplanking").
Ik heb nu eventjes niet meer de energie om plakband te gaan zoeken in huis (voor het tijdelijk fixeren van het valse dek), maar morgen zal ik deze volgende stap dus zetten van zodra ik van m'n werk thuis kom (vroege shift).
 
Ok, eventjes een non-update. Vandaag zou ik een pot G4 halen bij VosSchemie, maar die bleken nog tot en met zondag gesloten te zijn.
Dus eventjes de knoop doorgehakt en beslist van te wachten tot ze terug open zijn.

Ik heb echter wel nog een vraagje, let wel, gewoon een vraagje, ik heb gemerkt dat er behalve van enkele enthousiaste medemodelbouwers, weinig of geen reactie of feedback komt. Mijn vraag dus, zal ik deze log verder posten met de voortgang van het model, of zal ik dit in alle stilte en privacy verder bouwen, met eventueel het opsturen van foto's naar de geinteresseerden, mij echt wel om het even hoor.

Vooralleer af te sluiten nog eventjes een schriftelijke update, haar kontstukjes zijn nu ook geinstalleerd, volgende stap is het aanbrengen van het valse dek en... geloof het of niet ; de eerste huidlaag (jaja, dit model heeft ook meer dan 1 "beplanking").
Ik heb nu eventjes niet meer de energie om plakband te gaan zoeken in huis (voor het tijdelijk fixeren van het valse dek), maar morgen zal ik deze volgende stap dus zetten van zodra ik van m'n werk thuis kom (vroege shift).






Wij willen update's....wij willen update's....wij willen update's....wij wi.......

:nowink::nowink::nowink::nowink::nowink:
 
Natuurlijk gewoon plaatsen blijven.

Soms denk je wel eens..zal ik doorgaan.Maar het wordt gevolgd.

Ron.
 
19 mensen hebben gereageerd op de enquete waarvan 17 positief.


ps waarom ga je G4 gebruiken. Je gaat ze toch niet laten varen.
 
Ok, dan zal ik maar doorgaan zeker.
Wat de G4 betreft ; naar wat ik erover gelezen heb is het voor het waterdicht maken eerder G7 nodig, de G4 moet ervoor zorgen dat ze de stevigheid krijgt van een houten model. En zal er ongetwijfeld ook voor zorgen dat ik wat beter kan schuren dan op gewoon papier.

Anyway, hier zijn dus de meest recente pics :

Zoals je kunt zien bestaat het valse dek uit een voor- en achter deel, om eventjes te demonstreren dat niet alle karton gekocht is, heb ik 1 van de dek-delen omgekeerd gelegd voor de foto... inderdaad de delen die 0,5mm karton moeten gekleefd worden, worden dus op karton van lege ontbijtgranen gekleefd, dat is immers de juiste dikte.

SL009.jpg

Nu eventjes ogen dicht voor de minder dan 18-jarigen, want hier volgt een close up van haar bevallig kontje (en zelfs nog zonder bekleding :ohmy: ).
SL008.jpg

PS : ik verwacht dat we spoedig een tweede papieren model kunnen verwachten hier, aangezien Pat (PatCooper, aka "die van mij") vandaag ook haar kit ontvangen heeft uit Polen, aangetekend nog wel, en gezien het feit dat er al minstens 1 ander forumlid inlichten gevraagd heeft omtrent dergelijke kits.
 
Laatst bewerkt:
:P wat is er mis met dit kontje ik vind het prachtig en blijf vooral posten ik zou het erg vinden zou je het niet doen.

het ziet er in iedergeval een stevige dame uit :8
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan