Hoofdsponsor

Anders / onbekend Spaans fregat uit 1777, "Santa Leocadia "

Bah, vandaag heb ik niet aan dat elegante spaanse lijfje kunnen zitten. De reden, er moest een nieuwe inbouwkeuken geinstalleerd worden.

Ipv van foto's van het fregat, dan maar een tweetal fotootjes van de nieuwe inbouwkeuken :

SL064.jpg

SL065.jpg

:D

Ik weet het, een beetje krap, maar ze zijn dan ook klein gehuisvest.

PS : ja, ik heb het ook gezien op deze macro opname, er zit idd een witte gap aan de voorzijde van het fornuis, echter... weet je wat de grap is ? .... dit fornuis zal zelfs nauwelijks zichtbaar zijn, laat staan de voorkant ervan.
 
Laatst bewerkt:
Danny ,is het mogelijk mij eens een link te bezorgen waarop wordt uitgelegd hoe men houtstructuur aanbrengt op karton tijdens het verven.

De Santisima Trinidad krijgt zwarte berghouten en rode tussenstukken uit karton maar ik wil een houtnerf in het karton hebben.

Alvast bedankt.(sorry voor de vraag maar gij zijt de expert op gebied van papier/boten bouw.)
 
Luc, zo ver ben ik nog niet, maar ik meen te weten dat Modelengeneer een mooie how to heeft gemaakt over het geven van houteffeckt op plastic, wat op plastic werkt, werkt net op dezelfde manier op karton.

Of had je het niet over de kleur, maar over de eigenlijke struktuur zelf ?

In dat geval, zou ik het niet zo voor de vuist kunnen zeggen, maar wanneer ik zover ben, zal ik wel aan het experimenteren slaan, en dan laat ik het verloop wel weten.
 
Voor de hout nerf schilderen is het simpel zie idd de victory of de howto´s.

Dan even voor de voelbare struktuur. Die kun je met een vijl aanbrengen.
 
Beide zijwanden zijn nu aangebracht, en ik kon het niet laten om eens het effekt te zien wanneer de bovendekken ook zullen geplaatst zijn.
Daarom heb ik ze eens uitgesneden en losjes op de juiste plaats gelegd.

SL066.jpg
Ondertussen heb ik al gemerkt dat er aan het voordek wel een beetje werk zal zijn om het netjes op z'n plaats te krijgen, maar dit zijn zorgen voor later, want zo ver ben ik nog lang niet.
 
Nog een kleine update, om de sleur te breken, en om te zien of de "beplanking" past, heb ik alvast een deel van de romp beplankt met fotokopies van wat er uiteindelijk op moet.
Het resultaat is nog niet helemaal wat het moet zijn, maar aangezien de uiteindelijke laag twee maal zo zwaar (dik) is, veronderstel ik dat alles wel in orde zal komen.
Hoe dan ook, ik heb al houten boten gezien die er slechter uit zagen.

SL067.jpg
 
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken,je ziet nog altijd veel spanten.???

afwachten maar.
 
Er zit idd nog een heleboel werk in. Die spanten uit het zicht halen zal volgens mij niet gemakkelijk zijn. Ook lijkt het nu zelfs gedeukt hier en daarn.

Hoe ga je dat dan aanpakken? Ben daar wel benieuwd naar.
 
Ik dacht er eigenlijk aan om een papje te maken van papierpulp en lijm om als een soort plamuur erop te strijken.
Zoals ik bij m'n eerste post al aangaf, dit is ook voor mij volledig nieuw, en het zou me sterk verbazing als ik tot hetzelfde resultaat zou komen als enkele van die Oosteuropese papierbouwers. Zier er eerlijk gezegd wel iets beter uit in het echt hoor, en vele stukken beter dan m'n eerste houten boot.

PS : foto was bovendien genomen toen het papier nog nat was van de lijm, maakt ook alweer een beetje verschil, dit had ik nog vergeten vermelden.
 
Na diverse experimenten met zowel plamuur als papiermachee, ben ik tot de conclusie gekomen dat het me maar niet helemaal lukt om haar rompje mooi glad te krijgen. (waarschijnlijk heb ik de allereerste laag niet netjes genoeg gedaan)
Daarom heb ik besloten om het over een andere boeg te gooien, neen, als fervent aanhanger van cpt Jack Aubrey, laat ik haar niet in de steek :8
Ik zal dus een bestelling plaatsen voor een rol van de dunste fineer die ik kan krijgen (0,6 mm dacht ik), en daar zal ik de uiteindelijke beplanking dan mee maken.
Ok, ik zal dan wel niet in m'n opzet geslaagd zijn om haar volledig uit papier en karton te maken, maar haar verschijning zal er dan wel op verbeteren.

Ook de kanonnen en de paarden zullen vervangen worden door metaal en hout.

Vorige week heb ik trouwens ook vernomen dat Shipyard halverwege mei een HMAV Bounty uit zal brengen, ik heb mijn exemplaar alvast besteld bij Jerzy :8
 
Ik zal dus een bestelling plaatsen voor een rol van de dunste fineer die ik kan krijgen (0,6 mm dacht ik), en daar zal ik de uiteindelijke beplanking dan mee maken

Denk niet dat dit gaat helpen.Zal de deuken en knikken niet verbergen.

Zet er kartonnen latjes tegenop van 1.5mm dikte en schuurt dan alles gelijk.
Zal een beter resultaat geven.
En dan pas de misschien de fineerlatjes.
 
hm dany zie je de spanten met het gewone oog ook of is het juist als je er een foto van trekt met flits.

je kan er natuurlijk niet meer bij maar ik denk dat de huidlaag donker is dat je er niets van gaat zien. daarom denk ik dat de fineer wel goed zal lukken.

hoe je die er tegen moet plaatsen zit ik tog met een vraagje . zoek je dit met lijm te doen of met zo n plakband die langs 2 kanten plakt of heb je nog iets anders in gedachten ?

luc als je langs 2 kanten karton van 1.5 mm + nog eens fineer word de boot wel 4 mm breder en op die schaal is dat wel erg veel.
 
Om maar te laten weten dat deze dame niet in de diepvries beland is ; vandaag heb ik de laatste kannons (ja bij schepen was dat de correcte meervoudsvorm, maar vertel dat niet aan een leeraar Nederlands), ontvangen, dus van zodra mijn behang- en schilder werkzaamheden in onze tv-ruimte achter de rug zijn kan ik er weer in vliegen.
 
Be patient young one :)

PS: wie weet... als ik niet tevreden met de romp zal ik misschien nog wel herbeginnen, wat is tenslotte de prijs van papier :)
 
Hehe, geloof het of niet he jongens, maar ik ben volledig herbegonnen met dit scheepje. Ditmaal met de lasercut stukken, en ik heb ondertussen alle metalen kannons ter beschikking.
Ik zal uiteraar niet opnieuw alle stappen online plaatsen, dus dit draadje zal verder gaan wanneer ik op dezelfde plaats kom, waar ik bij mijn eerste poging was.
 
dat is wel een heel drastise beslissing maar de bouwer ziet zelf of het moet of niet. veel plezier met de bouw en laat zeker eens iets weten waar je ongeveer zit 8)
 
waarom niet gewoon posten. Ik ben altijd benieuwd naar een verslag. Ook als je opnieuw moet beginnen. Dat is bij mij ook wel eens overkomen. Hiermee laat ik ook altijd alles weer van te voren af aan zien. Zo gaat dat nu eenmaal met modelbouw. :P
 
Drastisch misschien wel, maar het probleem was dat het model al een paar keer tegen de stenen gelegen had door de kids (ik blijf erbij, kinderen en modelbouw gaan niet samen), dus dit is m'n enige optie, 't was dat of in de vuilbak.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan