Hoofdsponsor

1/72 ZiS-42 + 152mm Howitzer [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Volgend reeds gestart project dat dringend moet afgewerkt worden, dit maal ééntje op 1/72.
PST kit n° 72031 inhoudende een ZiS-42 halftrack en een D-1 152mm Howitzer kanon, eveneens ooit gestart op een beurs vele jaren geleden en sindsdien ergens blijven liggen.

attachment.jpg

Lang geleden dat we nog eens militair bouwden op 1/72 maar denk niet dat we het al verleerd zijn.

attachment.jpg

Twee sets sprues en dus ook 2 instructies.

attachment.jpg

en de nodige documentatie waarbij voornamelijk boek 2 zal dienen.

Zoals gezegd ooit begonnen en dan opzij gelegd en dit is de toestand zoals deze uit de doos terug te voorschijn kwam

attachment.jpg

Wie PST kits kent weet dat er redelijk wat opkuis-, plamuur- en paswerk bij te pas zal komen.

(PS: wie denk dat ik ondertussen de pedalen kwijt ben, deze info: de Dodge en de Pfalz liggen in de spuitcabine en het volgend weekend is totaal voorbehouden voor het diorama. Deze bouw is om de gaatjes op te vullen :huh: :nowink: )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je ben nogal wat van plan, heel veel succes
 
Mooie combinatie. Succes, niet de eenvoudigste kitjes, maar wel mooie onderwerpen...
 
Spreek je ook al een mondje Russisch, dat je die boekjes hebt liggen, Erwin? Succes met de bouw.
 
Bedankt!

@Steven: die boekjes waren het enige dat indertijd beschikbaar was. Russisch lezen en spreken kan ik niet maar ze staan vol met detail tekeningen die zeer behulpzaam zijn. Tevens omvatten zij bijna alle types van deze trucks tot personenwagens en moto's toe. Voor de resem ZiL kits die ik hier nog liggen heb hoogst interessant.
 
Erwin , je bent een doorzetter in hart en nieren , dit oude projec'tje terug nieuw leven inblazen en gelijk nu voor eens en altijd afwerken.
De verwachte problemen schrikken je niet af ... het nodige opkuis/plamuur/paswerk neem je er graag bij , want dit is voor jou "net" de uitdaging ... wat telkens eindigd met een knap resultaat.

Volg deze dan ook aandachtig , soms wel in stilte.

Véél succes en plezier :)
 
Hey,

Haaa, een oude bekende zo te zien....
We volgen zekers, maar schuren zal een must worden bij die gasten..... ;)
 
Effekes verder gedaan aan deze en de trekker in de primer gespoten.

attachment.jpg

Alles nog in dry-fit. Er is een speciale grille voorzien in de kit om er een ZiS-42M van te maken en ben aan het overwegen dit te doen, nog effe afwachten.

attachment.jpg

Ook al gestart met het kanon en zoals jullie aan de steunen kunnen zien is er veel opkuiswerk aan.Ook de loop en de muzzle moeten nog aangepakt worden.
 
Hier ook wat verder gewerkt en het kanon is bijna af, nog juist de wielen plaatsen.

attachment.jpg

Was een serieus priegelwerkje

attachment.jpg

alles nog in dryfit natuurlijk.
Kleurenschema is Russian green en hiervoor gebruik ik Vallejo 70894 welke gemakkelijk met de borstel aan te brengen is als je maar een goede onderlaag hebt.
Voor deze onderlaag heb ik een spuitbus grijze primer gebruikt uit de Action, iets waar ik al meerdere malen een goed resultaat heb bekomen.
 
Vandaag de tracks gelegd, de bochten in losse schakels.

attachment.jpg

de track units staan nog in dryfit op de truck want ze moeten nog bijgeschilderd worden.

attachment.jpg

Heb ook besloten er een 42M versie van te maken, uiterlijk herkenbaar aan de grille voor de radiator. Deze had een krachtiger motor en is dus meer geschikt om een kanon te trekken.
Nu nog wat bijschilderen, enkele washes en de decals.
 
Gaat goed vooruit en is een ferme bak.
 
Da's alweer veel veranderd sinds de ledendag...
Mooi hoor ;)
 
Deze is ook afgewerkt.
Niet de simpelste kit door het vele opkuis- en schuurwerk en het kanon had zo soms zijn eigen willetje. Heb tevens de indruk dat het kanon ontworpen is om in geschutspositie te staan i.p.v. achter de truck te hangen.
De eindfoto's zijn genomen met flits hetgeen de indruk geeft dat de truck blinkt en dat er te veel pigment poeder is op aangebracht maar in het echt ziet valt dat niet zo op.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De decals waren totaal vergeeld en ik heb ze dan ook eerst ingespoten met decal spray, spuitbus gekocht bij onze Nederlandse tegenhanger op de beurs in Hoboken. Prima spul, goed laten drogen en dan de decals zeer zorgvuldig uitgeknipt. Maar nog nooit meegemaakt dat ik een decal 20 minuten moet laten weken vooraleer deze goesting heeft om los te komen!!!!
De kleinste die op de portieren moesten komen braken alsnog in 3 stukken maar dat kon gelukkig bijgewerkt worden. De grootste achteraan is blijkbaar niet ontworpen om juist te passen op de laadklep en moest een beetje geholpen worden met Daco decalsetting.

De stofpigmenten betreffen MIG Russian earth en Europe Dust.
 
Hey,

En redelijk gelukt dan toch met die decals..., 20 min is wel echt veel he...ge zou uw moed beginnen te verliezen met die gasten... :)
Maar blijkbaar toch goed gegaan en weer eentje af. op naar de volgende... ;)
 
Een mooie aanwinst geworden Erwin.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan