Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Race Horse[wip] - Pagina 2
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 21 van 21

Discussie: Race Horse[wip]

Standaard

Foto's zichtbaar nu ?

Standaard

alles duidelijk zichtbaar ,
    je hebt weerom een prachtig resultaat neergezet.
    wil je de romp nog donkerder?
    Beits moet je volgens mij niet opschuren. Maar als het hout verzadigd is heeft het geen invloed als je nog een volgende laag aanbrengt.
    vgr Marc

sommigen hebben veel tijd andere dan weer minder.
    soms gaat het vlot en dan weer wat minder.
    maar belangrijkste is , dat het bouw plezier groots is.

Standaard

Zitten er geen donkere latjes bij de kit voor de tweede beplanking ?

De licht-kleurige latjes worden gebruikt om de romp dicht te beplanken. Die eerste beplanking moet niet strak of glad zijn want je kan ze nog schuren / plamuren. Daarna volgt de tweede beplanking met de donker-kleurige latjes, die moet strak & glad zijn want ze bepalen het uitzicht van je schip.

Wat je nu hebt gedaan is de tweede beplanking geplamuurd en daarover een laag beits gezet. Door de plamuur is het uitzicht van de aparte plankjes verdwenen. Door daarover een laag beits aan te brengen, lijkt het alsof de romp met grote / brede stukken hout is bekleed. De beits kan ook niet mooi egaal in het hout trekken op de plaatsen waar de plamuur zit.

Ze hebben mij geleerd dat er bij het bouwen van houten schepen 2 mogelijkheden zijn voor de tweede beplanking :

1. Ruwe / grove beplanking die geplamuurd en geschuurd wordt. Daarna geverfd met een kleurlak. (bijvoorbeeld rood) Dat geeft een strak resultaat, maar van de aparte plankjes is nauwelijks nog iets te zien.

2. Strakke beplanking, die eventueel geschraapt of geschuurd kan worden. Daarna behandeld met een beits of olie. Dat geeft ook een strak resultaat, maar de aparte plankjes blijven allemaal zichtbaar.

Iedereen bouwt natuurlijk zoals hij/zij zelf wilt, maar deze kit is er eentje om op de 2de manier te bouwen.

Hier is een voorbeeld van iemand die deze kit op de tweede manier heeft gebouwd :

http://www.modelshipbuilder.com/e107...pic.php?2423.0

Groeten

Pascal

Standaard

Bedankt voor de reacties. Ga ik allemaal meenemen naar een volgend project. Tussen de 1ste en 2de beplanking heb ik een beetje geplamuurd. Na de 2de beplanking had ik nog enkele kleine reetjes die ik met kneedbaar hout proberen te dichten heb. Een beetje te breed uitgestreken en dan niet meer weggeschuurd gekregen. Vandaar die vlekken. Heb het ook gezien. Die donkere kleur beplanking was er helaas niet bij in mijn kit ook al stond het zo beschreven in de BB. Voldoende latjes doch allemaal lindehout. Ik heb het er maar mee gedaan omdat ik toch van plan was te beitsen. Volgende keer beter.

Standaard

Mooi werk en chapoo dat je dit maakt
    Pascal

Standaard

Eric, hrt was me niet meteen opgevallen dat je ook de 2de laag had geplamuurd.
    Als je dit nog eens moet doen gebruik dan beter het schuurstof vermengd met witte houtlijm, dit kleurt beter dan plamuur, ook al geeft dit ook een kleur verschil.

Ondertussen heb ik nog eens beter naar je foto's gekeken, als je nog niet verder hebt gedaan zou ik opnieuw het schuurpapier bovenhalen.
    Vermits het een statich model is heeft de wand dikte niet veel belang, de inwendige spanten zorgen voor de stevigheid.
    Ga gewoon voorzichtig aan het schuren met een fijne korrel op een schuurblokje of een plankje , je kan makkelijk half de 2de beplanking wegschuren.
    Vermoedelijk gaat hierdoor heel wat van je plamuur verdwijnen en ga je een strakkere romp bekomen. Hierna nog eens beitsen.

Een andere oplossing is dat je het onderwaterschip in een wit/beige kleur schilderd zoals vroeger gebruikelijk was.
    De keuze is aan u
    succes, Marc

sommigen hebben veel tijd andere dan weer minder.
    soms gaat het vlot en dan weer wat minder.
    maar belangrijkste is , dat het bouw plezier groots is.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten