Hoofdsponsor

1/47 Race Horse[wip]

Eric

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 sep 2018
Berichten
61
RACE HORSE.
Bewapende kaag. Tijdens de oorlog met Rusland in de 18de eeuw gebruikte de Britse Marine 12 van dergelijke schepen waaronder “The Race Horse”. Onder de bemanning van het oorlogsschip bevond zich de jonge adelborst Nelson, die de geschiedenis in zou gaan als de Britse marineheld bij uitstek.

Dit zou, volgens de verkoper, een model voor beginnelingen moeten zijn. Ben benieuwd.

Ben er ondertussen al een tijdje aan bezig. Niet constant want met het goede weer van de laatste weken zit ik veel op de fiets. Toch al enkele dingen kunnen doen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Eerste beplanking zit er dus op en ben er al eens met de schuurblok over gegaan.
 
Aangezien ik nooit eerder een beplanking heb gedaan nog enkele vraagjes:
- hoe werk ik de 1ste beplanking af ? Kan ik aan de slag met kneedbaar hout om knikjes weg te werken en spleetjes te dichten ? Of ander product ?
- voor wat betreft 2de beplanking: worden de latjes over de volledige lengte met lijm bestreken of hier en daar een dotje ?
Waarschijnlijk domme vragen maar ik ben het antwoord nog nergens tegen gekomen.
 
Hoi Eric,

Ik zou waar het nodg is spietjes maken van hout en er tussen lijmen waar de spleten groot zijn en glad schuren ende hele kleine spleetjes met lijm en het schuursel wat je van de romp af schuurt er in schuren.

De fineer zou ik heel de lengte lijm doen.
 
Laat ik beginnen met je te feliciteren met het reeds behaalde resultaat, aan de foto's te zien heb je goed je best gedaan en zeker meer dan een bevredigend resultaat behaald.

op de laatste foto lijken inderdaad nogal wat oneffenheden in je romp te zitten.
Deze moet je zeker verhelpen voor je aan de 2de laag start anders ga je het zelfde resultaat behalen.
kneedbaar hout of schuurstof vermengd met houtlijm zijn hier de beste optie's (maar ik vermoed dat het schuurstof reeds in de stofzuiger zit)

Als je beplanking nog voldoende dik is kan je nog een laagje weg schuren, dan hoef je minder te plamuren.

De volgende beplanking diend volledig gelijmd te worden en niet hier en daar. je kan daarvoor wat lijm in een afsluitbaar potje doen en met behulp van een penseel de latjes instrijken. Hou ook steeds een vochtig doek bij de hand om eventuele lijm die tussen de planken door komt netjes mee op te kuisen. Deze opgedroogde lijm geeft je schip een andere kleur mocht je het beitsen of met olie behandelen.

nog vragen,? gewoon stellen, zou zonde zijn om je behaalde resultaat nu teniet te doen.
nog veel plezier met de verdere bouw van je schip.
vgr Marc
 
Ken niet veel van schepenbouw maar wat ik kan zien vind ik al ferm gedaan en kijk uit naar het vervolg.
Houten schepen vind ik een kunst op zich en mooi om naar te kijken.
 
Tja het lijkt me erg in nu ,houten boten bouwen....en ze gaan er tegen aan net alsof het niks is...ben verwonderd!!!
 
Het gaat hier precies goed vooruit en die "beginners" lijken mij toch zo geen beginners te zijn, toch zeker niet als ik ze vergelijk met mezelf op dat vlak.
Maar het is niet omdat we het zelf misschien niet kunnen dat we geen bewonderaars zijn, integendeel !
 
Hoi Eric,

Ik kan je foto’s niet zien in dit topic? Wellicht ben ik de enige, maar in je album kan Ik ze wel zien. Wellicht de rechten niet juist?

Wel een mooi schip om te bouwen en veel succes met de bouw!
 
Ben bezig met de 2de beplanking van de romp. Het plan was eigenlijk om daarna de romp met poriënvuller te behandelen en daarna te beitsen. Kan dit of kunnen beits en poriënvuller niet met mekaar overweg ?
 
ik vermoed dat je de verkeerde volgorde hanteert :)
eerst beitsen om de nerf te accentueren en het hout te kleuren daarna poriënvuller of vernis aanbrengen om het te beschermen
vgr Marc
 
Bij het leggen van de tweede laag moet je de latjes eerst verjongen en ze dan zo naadloos mogelijk aanbrengen. Daarna met olie of beits behandelen.
 
Nog eens een update doen. Ben nu een maand bezig aan mijn eerste houtproject. Wat is er nog gebeurd sinds de laatste update ?

2de beplanking zit er op
attachment.jpg

Voordek beplankt
attachment.jpg

Middendek beplankt
attachment.jpg

Achterdek beplankt
attachment.jpg

Malletje gemaakt in karton voor ramen
attachment.jpg

Romp 1ste keer in beits gezet en moet nu 24 u drogen
attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Misschien ga ik straks nog de 2de laag beits zetten. Vraagje van 5 cent: moet ik best nog even de 1ste laag opschuren ?
 
Eric, je foto's in #13 kan ik niet zien. ( Heeft dat te maken met nummer 13 :D )

Fred
 
alles duidelijk zichtbaar ,
je hebt weerom een prachtig resultaat neergezet.
wil je de romp nog donkerder?
Beits moet je volgens mij niet opschuren. Maar als het hout verzadigd is heeft het geen invloed als je nog een volgende laag aanbrengt.
vgr Marc
 
Zitten er geen donkere latjes bij de kit voor de tweede beplanking ?

De licht-kleurige latjes worden gebruikt om de romp dicht te beplanken. Die eerste beplanking moet niet strak of glad zijn want je kan ze nog schuren / plamuren. Daarna volgt de tweede beplanking met de donker-kleurige latjes, die moet strak & glad zijn want ze bepalen het uitzicht van je schip.

Wat je nu hebt gedaan is de tweede beplanking geplamuurd en daarover een laag beits gezet. Door de plamuur is het uitzicht van de aparte plankjes verdwenen. Door daarover een laag beits aan te brengen, lijkt het alsof de romp met grote / brede stukken hout is bekleed. De beits kan ook niet mooi egaal in het hout trekken op de plaatsen waar de plamuur zit.

Ze hebben mij geleerd dat er bij het bouwen van houten schepen 2 mogelijkheden zijn voor de tweede beplanking :

1. Ruwe / grove beplanking die geplamuurd en geschuurd wordt. Daarna geverfd met een kleurlak. (bijvoorbeeld rood) Dat geeft een strak resultaat, maar van de aparte plankjes is nauwelijks nog iets te zien.

2. Strakke beplanking, die eventueel geschraapt of geschuurd kan worden. Daarna behandeld met een beits of olie. Dat geeft ook een strak resultaat, maar de aparte plankjes blijven allemaal zichtbaar.


Iedereen bouwt natuurlijk zoals hij/zij zelf wilt, maar deze kit is er eentje om op de 2de manier te bouwen.

Hier is een voorbeeld van iemand die deze kit op de tweede manier heeft gebouwd :

http://www.modelshipbuilder.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?2423.0

Groeten

Pascal
 
Bedankt voor de reacties. Ga ik allemaal meenemen naar een volgend project. Tussen de 1ste en 2de beplanking heb ik een beetje geplamuurd. Na de 2de beplanking had ik nog enkele kleine reetjes die ik met kneedbaar hout proberen te dichten heb. Een beetje te breed uitgestreken en dan niet meer weggeschuurd gekregen. Vandaar die vlekken. Heb het ook gezien. Die donkere kleur beplanking was er helaas niet bij in mijn kit ook al stond het zo beschreven in de BB. Voldoende latjes doch allemaal lindehout. Ik heb het er maar mee gedaan omdat ik toch van plan was te beitsen. Volgende keer beter.
 
Mooi werk en chapoo dat je dit maakt
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan