Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
***Santa Maria 1492, Artesania Latina*** [DONE] - Pagina 13
Pagina 13 van 15 EersteEerste ... 39101112131415 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 181 t/m 195 van 213

Discussie: ***Santa Maria 1492, Artesania Latina*** [DONE]

Standaard

Mooi resultaat toch die zeilen. Ik heb soortgelijk process toegepast op de Roger B. Taney. Daar was de handleiding ook enorm vaag inzake tuigage & zeilen.
    Het is een tijdrovende zaak, maar het eindresultaat zal zeker goed zijn.
    Dirk

Standaard

Knappe uitleg , mooie voorbeeld beelden
    sjieke dingen
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Knap werk met die zeilen.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Dat is een mooie verbetering

Je spreekt daar over een lijkentouw en ik weet nu wat het is door de duidelijke uitleg, maar hadden ALLE zeilen op ALLE zeilschepen dit?
    Ik stel deze vraag met de Niña in gedachten.
    Het zijn wel volledig andere zeilen, dus vandaar de vraag...

Standaard

Ja, de zeilen worden daarmee aan de ra’s bevestigd. Je kan met touw nu de ra’s rijgen aan het lijkentouw. In de plastic dozen geven ze vaak aan in de meegeleverde plastic zeilen om gaatjes te prikken en daarmee met touw het aan de ra’s te knopen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ptèr Bekijk bericht
    Ja, de zeilen worden daarmee aan de ra’s bevestigd. Je kan met touw nu de ra’s rijgen aan het lijkentouw.
    Mijn zeilen zijn intussen al gerijgd aan de ra's.
    Maar de zijkanten kan ik eventueel nog eens bekijken eer ik de zeilen hijs

In de plastic dozen geven ze vaak aan in de meegeleverde plastic zeilen om gaatjes te prikken en daarmee met touw het aan de ra’s te knopen.
    Dat is in het geval van de Niña van Revell inderdaad zo aangeduid op het bouwplan.
    Ik gebruik echter zeer dunne tissue...

Bedankt alvast voor de uitleg

Goede topic beantwoorder marc w's schermafbeelding

Standaard

dat zeil heb je netjes naar een hoger niveau genaaid
    Helaas; zoals je aangeeft nr 1 van ..... maar straks is het de laatste van .... en dan kan je opnieuw een brede lach op je gezicht laten verschijnen voor al dat prachtig gedane werk.
    Veel naai plezier de volgende dagen (weken)

sommigen hebben veel tijd andere dan weer minder.
    soms gaat het vlot en dan weer wat minder.
    maar belangrijkste is , dat het bouw plezier groots is.

Standaard

Weet niet meer wat schrijven en kijk mijn ogen dan maar uit.
    Pascal

Standaard

**Chapter - Long-winded**

Hallo scheepsvrienden,

Geduld is een schone zaak en soms gaan het allemaal niet zo snel. Ik ben nog steeds bezig met de zeilen.
    Vandaag toon ik jullie een update van de zeilen die ik dit weekend opnieuw gemaakt heb van het bestaande zeildoek. Het is een "langdradig" werkje geweest met veel draad en geduld. Het volstaat met de missie die ik had door de bestaande zeiltjes te veranderen / upgraden naar een acceptabeler niveau. Wat ik gedaan heb is alle zeiltjes ontdaan van het lijkentouw, zoom / omslag. De omslag met de helft verkleind en het lijkentouw van een bruine kleur voorzien. Daarna de zoom met naald en draad opnieuw vastgezet en het lijkentouw met naald en draad tegen de nieuwe omslag gezet.

Na alle zeilen zo gemaakt te hebben, ben ik gestart om de zeilen aan de ra's te bevestigen. Hiervoor was geen oplossing beoogd in de bouwbeschrijving. Enkel de "lussen" aan de punten van de zeilen zouden gebruikt worden om de zeilen te bevestigen. Omdat dit op enkel twee punten op een ra's is, vond ik dat niet afdoende. Ik heb besloten om de zeilen op meerdere punten te bevestigen aan de ra's.

Verder met de andere zeilen en dat geeft plaatjes met veel heu....draadjes...

Even het proces, ik maak een gaatje in het zeildoek om een lus van een draad doorheen te steken.

Daarna haal ik het langste uiteinde onder de ra door en steek ik deze door de lus. Ik trek aan beide uiteindes en de draad zit nu vast aan het zeil.

Hierna leg ik de draad om de ra en knoop deze vast met beide uiteindes.

Na alle zeilen zo gedaan te hebben is dit het resultaat...

Nog even de pre-fab zeilen uit de doos...

En dan het resultaat na de "upgrade"...

Het is me dus weer niet gelukt om iets te gebruiken dat al klaar in de doos lag...

tot de volgende update!
    Peter

Standaard

Ik heb helaas de ra van het grootzeil verkeerd om aan het zeil zitten. Ik heb deze opnieuw moeten bevestigen. Dat betekent alle koordjes doorsnijden loshalen en opnieuw maken, vastmaken aan de ra etc. gelukkig heb ik geen haast....ik heb nog 4 weken om het scheepje gereed te krijgen....

Standaard

Geweldig gedaan , ik zou zot worden van al dat geknoop en gepruts
    Knap
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

**The end of a rope....**

Hallo allemaal,

Een kleine update vanuit de Santa Maria scheepswerf. Het model ondergaat de laatste fase van het bouwproces. Helaas zijn meerdere foto's mislukt en dus onbruikbaar. Daarmee kan ik een bepaald proces deels niet goed in beeld brengen.
    Het tuigen van de zeilen en het lopende tuigage. In deze update zullen de zeilen getuigd worden en ben ik bezig met de lopende tuigage.

Ik begin met het aanzetten van een blok. Ik probeer knopen zoveel als mogelijk te mijden, ik werk veel met bindsels. Op de volgende foto's laat ik zien hoe ik dat doe.

Hierna zet ik het blok aan het zeil...

Ook twee vioolblokken in actie...deze bedienen het grootzeil / ra.

Tijdens alle touwtjes op het schip is het moeilijk om knoopjes te voorzien van lijm. Een spuitje met naald heb ik niet in huis, dus ik zocht een andere manier. Ik gebruik een stukje messing draad waarbij ik het laatste stukje draad ombuig tot een ovaal. Die voorzie ik van een beetje lijm en duw deze tegen het knoopje. Het is CA lijm dus die vloeit goed en trekt snel in het knoopje.

Hierna had ik een probleem. Ik kwam aan het einde van mijn beige kleurige touw. Ik zal dus nieuw moeten bestellen....

Verder met de zeilen, deze wilde ik een keer anders ophangen dan de standaard was aan de waslijn. Er zijn meerdere manieren om vollere zeilen te tonen. Ik heb gekozen om de zijkanten van de zeilen te voorzien van messing draad door deze in de zoom te schuiven.

Na deze droog op het schip te hebben gezet waarbij nog veel tuigage aangebracht moet worden, is dit het resultaat tot nu toe.

Tot de volgende update met hopelijk nieuw draad!

groet,
    Peter

Standaard

Awel, dat zal een gans ander zicht zijn met die zeilen op die manier.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Ziet er inderdaad eens anders uit zo

Standaard

hoi peter mooi werk weer zijn de zeilen jutten of linnen of is het nog iets anders van stof

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten