Hoofdsponsor

1/35 Dodge WC-54 Ambulance [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
In het kader van het afwerken van reeds opgestarte projecten ga ik verder met een Dodge WC-54 Ambulance.
Kit Italeri nr 226, schaal 1/35 en ooit opgestart tijdens een beurs enkele jaren geleden.

attachment.jpg

De alom gekende box-art

attachment.jpg

Behoudens de vele Dodge boeken in mijn bezit hier in het bijzonder een TM over de ambulance.

attachment.jpg

een typisch bouwplan van Italeri

attachment.jpg

Geen foto van de onderdelen maar dit is hoever we op de beurs gekomen waren; het chassis stak in elkaar.

attachment.jpg

Een zicht op de eerste thuis verrichtingen met een opkuis van de zijkanten van de cabine, het verschil tussen reeds gedaan en niet is duidelijk te zien.

Wordt vervolgd.
 
weer een droom van een kitje en zeker om te volgen als het maar rijd ben ik tevreden
Suc6 Erwin
Marc
 
Succes met de bouw Erwin.
 
Weer eentje om te volgen.
 
veel plezier Erwin, lijkt me iets waar je helemaal je ding kan in vinden.

Ik zie anders duidelijk het verschil op het rechter stukje van de cabine, zijn er zo veel van die sink holes op te ruimen in de kit?
 
veel plezier Erwin, lijkt me iets waar je helemaal je ding kan in vinden.

Ik zie anders duidelijk het verschil op het rechter stukje van de cabine, zijn er zo veel van die sink holes op te ruimen in de kit?

Bedankt Steven en ja, er zijn heel veel sinkholes.
De moules van de meeste klassieke Italeri kits zijn ouder dan veel leden van het forum want zij zijn origineel nog van Peerless/Max. Het wordt hoog tijd dat er eens een nieuwe versie uitkomt (liefst een "late") maar voorlopig zijn we nog niet zover.
Idem van de Italeri GMC en de andere Dodge types, ook allemaal ex Peerless/Max, maar niettegenstaande hun leeftijd zijn ze toch redelijk goed gedetailleerd.
 
altijd wat jammer dat ook nieuwe merken niet eens de tijd nemen om dergelijke outdated kits eens onder de loepe nemen, ipv nogmaals een tiger II of panther uit te brengen waarvan al tig kits bestaan..
 
Hoog tijd om hier ook eens een update te brengen.

Het chassis steekt volledig in elkaar, werd geschilderd en voorzien van washes zoals ik het graaf doe op mijn trucks.

attachment.jpg

Verder werd een aanvang genomen met het samenstellen van de body onderdelen waarbij er rekening mag/moet gehouden worden met het feit dat we hier te doen hebben met een vroeg type ambulance. Dit houdt ondermeer in dat de zetels in de cabine nog overtrokken waren met een soort bruin simili leder en niet met het groene canvas zoals bij de latere modellen.

attachment.jpg

Zij zien er nu nog te proper uit en zullen dus nog wat bijgewerkt worden.
Een punt waaraan ik mij aanvankelijk liet vangen is dat het interieur van de ambulance vooraan in olijfgroen is doch dit was ook achteraan het geval en niet in het wit zoals vele foto's tonen of laten uitschijnen.
Italeri voorziet gelukkig de binnenpanelen afzonderlijk van deze van de carrosserie en zo zit je dus met een dubbele wand waarbij het niet nodig is de vele uitwerppunten te verwijderen.

attachment.jpg

Even een dryfit van het geheel, de radiator heeft fijne details en mag best gezien worden.

Heb wel vastgesteld dat de in de kit voorziene draagberrie langs geen kanten past in de voorziene haken. Even deze van Milicast er bij gehaald en deze kloppen ook niet maar de steunen staan wel op de goede plaats. Mysterie....
Bij vergelijking van foto's blijkt dat de draagberries voorzien om op de bovenste steunen aangebracht te worden en dus gedeeltelijk opgehangen werden, van een ander type zijn dan de gewone draagberries. Daar waar de gewone draagberries handvatten hebben, zijn deze van de ambulance slechts gewone buizen welke dus korter zijn.
We gaan eens moeten kijken hoe we dat gaan oplossen, ben er echter nog niet aan uit of ik de ambulance open of gesloten ga bouwen.
De optie van de decals staat wel al vast: 82 AB - 307M zoals gebruikt in Normandië.
 
Iets wat mij nog nooit eerder opgevallen was en dat ik ook nog nooit over gelezen had is dat deze kit van de Dodge Ambulance niet voorzien is van deurklinken aan beide portieren. Zij zijn niet voorzien in de kit en als je goed naar de box-art kijkt dan zie je dat ze er niet opstaan.
Eén van mijn boeken maakt er echter wel gewag van en dus moeten we dit toch even verbeteren.
Duik gemaakt in de restjesdoos met PE en dit is het gevolg:

attachment.jpg

De wielbogen tussen binnenbekleding en buitenpanelen passen niet en moeten bijgewerkt worden met putty en schuurpapier.

Ondertussen ook de beslissing genomen om van deze kit een gesloten versie te maken; kwestie van een beetje te oefenen in afwachting van een tweede ambulance die ik hoop in de loop van volgend jaar te kunnen bouwen zij het met volledig interieur en opgedragen aan de "Rochambelles" maar voorlopig nog toekomstmuziek.

attachment.jpg

Binnendak geplaatst,

attachment.jpg

het dak van de cabine sluit niet mooi aan met de deurstijlen,

attachment.jpg

en een zicht achteraan.

attachment.jpg

Dan ook maar het eigenlijke dak geplaatst om tot de vaststelling te komen dat er een flinke spleet zit tussen het dak van de cabine en deze van de laadruimte. Blijkbaar is dit een wel bekend probleem en we gaan trachten dit op te lossen door het inlijmen van een stukje plastiek strip en putty.
 
Laatst bewerkt:
Best wel modern toentertijd geen deurklinken :) Maar wat een slechte passing van het dak sta (zit) er wel van te kijken ben het niet gewend van Italeri.
 
Amai Dat geeft allemaal toch extra werk maar dit gaat goed komen en volg.
 
Maar wat een slechte passing van het dak sta (zit) er wel van te kijken ben het niet gewend van Italeri.

Zijn meestal toch van die shake&bake bakjes dacht ik...

benieuwd naar het vervolg..
 
De opening is gedicht.
Na het inlijmen van een fijne plastiek strip tevens putty aangebracht en na verloop van tijd beginnen schuren. Mislukt om reden dat ik te vlug ben geweest met het aanbrengen van de putty en daardoor de strip niet echt verlijmd was. Grrr, beginnersfout. :@

Poging 2 gebruik gemaakt van Motip afwerkplamuur uit de autobranche en dat ging perfect. Na de nodige uithardingstijd (voorgeschreven tijd x2 voor alle zekerheid) deze avond beginnen afschuren met schuurstick en met waterschuurpapier en een perfecte afwerking als gevolg. :D
Waarom Motip? Om reden dat ik dit eens wou uitproberen met het oog op een ander project waarvan ik bijna zeker ben dat het zonder gebruik van autoplamuur niet gaat goed komen. Meer later, hopelijk in 2019.

attachment.jpg

Het geheel even in een dryfit gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

ook al het gereedschapsrek geplaatst.

Straks de voorspatborden en de verlichting plaatsen en morgen krijgt de body zijn primer.
 
Heel veel succes en ik volg mee
 
Moet even terugvallen op mijn "perfecte" afwerking want na het aanbrengen van primer bleek dat er toch nog een fout zat in het dak.
Daarom schuren, plamuren, schuren, herspuiten maar blijkbaar nog niet goed genoeg. Zelfde handeling dus vanavond hernomen en zou nu goed moeten zijn hoop ik.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hij is nu opnieuw in de spuitcabine en dus maar afwachten tot morgen.
 
Great fix on the roof , looks really good , smoothed out nicely , should look good when done ,
 
Voor mij zit het er veel beter uit, maar op de box art en het bouwplan staat het dak niet verbonden, dus waarschijnlijk heb je veel werk gedaan dat niet nodig was. Ik moet er wel bij zeggen dat ik er nog geen in het echt heb gezien, laat staan dat ik referentiemateriaal heb.
 
@Yvdp: het dak is wel degelijk verbonden hoor, tevens heb ik referentie genoeg liggen en zie ik ze minstens 2x per jaar "life" à volonté. De boxart is niet altijd een goede referentie, getuige het ontbreken van deurklinken op de kit.

Bon, dit gezegd zijnde, toch verder gedaan en de truck nog eens voorzien van een goede blinkende vernislaag als ondergrond voor de decals. Hiervoor gebruikte ik een spuitbus van Tamiya.

attachment.jpg

En toen was het tijd voor de decals waarbij de referenties opnieuw werden nagekeken.

attachment.jpg

Jammer genoeg brak de decal "Ambulance" welke op de cabine moet komen, in 3 stukken. Aanvankelijk kon deze hersteld worden maar het eindresultaat stond mij niet aan en dus werd deze maar vervangen door dezelfde decal uit een andere kit.

attachment.jpg

De bumpercodes verwijzen naar voertuig 21 van het 307M (Medical Company) behorende tot de staf of HQ company (X) van het 82nd Airborne (82AB).

Enkel de portieren moeten nog hun decals krijgen en dan kan er een matte vernis aangebracht worden.
 
Dak is netjes uit de verf gekomen oftewel de naad is goed weg gewerkt :)
 
Ziet er alvast veelbelovend uit Erwin , verzorgde werken :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan