Hoofdsponsor

1/72 Opel Blitz, Sanka aufbau (Schilderoefening...) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
Deze topic gaat niet over de bouw, enkel over de schilderwerken...

De reden daarvoor is dat dit slechts een oefening is in het schilderen, als opwarming voor de groepsbouw.

Als basis heb ik een model uit mijn jonge jaren genomen. Ik schat dat ik deze Opel tussen de 21 en 23 jaar geleden heb gemaakt.
Het was niet mijn bedoeling om deze perfect te maken, daar zou teveel werk en moeite in kruipen ;P, dus gelieve niet op de kieren, schuine onderdelen, fouten,... van de bouw te letten :k
Het enige wat ik nu gemaakt heb is de trap, omdat ik dit als een groot gemis zag aan deze truck.

De bedoeling is, dat julie zoveel mogelijk tips geven voor verbeteringen aan mijn techniek en kunnen...
Iets om weten, deze wordt met de hand bewerkt, dus geen airbrush...

Zal jullie intussen ook verwittigen, wit is verd*md moeilijk te verweren, dus het is verre van perfect, en trouwens ook verre van "af".

Hier dan (eindelijk:k) de foto's:
ESCI OB1 Thumb.jpg

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Probleempje, het lukt mij niet om de foto's te downloaden.
Later nog eens proberen...

Beyond
 
Ik wil me niet bemoeien met de keuze van de schaal waar je op wil oefenen, maar als je altijd 1/35 bouw dan zal ik een zeer goedkoop model in die schaal zoeken voor het oefenen.

Waarom hoor ik je denken, omdat je de technieken absoluut niet kan vergelijken ivan 1/72 en 1/35 maar je zal zeker geholpen worden.

Ron
 
Nog geen foto's, da's spijtig Beyond, het is wel zoals Ron het stelt, de technieken van 1/72 liggen anders dan die in 1/35, maar je kan er maar plezier van hebben, en helpen zal het alleszins. Toen ik een projectje of 4 na elkaar in de "dwergenschaal" had gedaan, ging het schilderen in 1/35 mij toch goed af. Goed om het stil handje te trainen he.

GUnit.
 
Hey Ron en GUnit,
Bedankt mannen om eens te komen kijken.

Schaal 1/72 is een schaal die ik goed ken uit mijn beginperiode, kwestie van wat de buidel aanschaffen kon...
En nog een reden is dat ik graag wat oude "rommel" terug een nieuw leven wil geven.
Het ligt hier toch voorhanden.....


Ja, jammer van de foto's, kan precies het adres niet copieren en plakken in mijn bericht...???
Zal hier subiet nog een keer proberen zie.

Grtz,
Beyond
 
nogmal probieren
DSC03491.JPG
DSC03616.JPG
DSC03618.JPG
DSC03620.JPG
DSC03622.JPGDSC03627.JPG
...............................
 
Laatst bewerkt:
DSC03649.JPGDSC03655.JPGDSC03662.JPGDSC03668.JPGDSC03669.JPGDSC03683.JPG

cutecute
Eindelijk gelukt.....

Give it to me baby ;P

:k
Beyond
 
Laatst bewerkt:
..... Misschien eens een chronologische weergave van de verschillende stappen?

Aj, das voor mij een probleem:s
Ik werk zodanig door elkaar....
Zal eens proberenwacko

In ruime lijnen:
Op de eerste foto zie je de Opel zoals ik deze vroeger (niet) heb afgewerkt.
Dit heb ik als basis blijven gebruiken...

*Model meerdere washes gegeven met sand yellow, vermengd met tipje geel, en/of wit,...
*Glanzend vernis erop.
*Daarna pinwash met burnt umber (olieverf).

Verder wil ik nog wat chippings aanbrengen, maar ik weet nog niet juist waar....
En over de kofferopbouw ben ik ook nog niet helemaal tevreden...
Dit wil ik beter kunnen.;P

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Verder wil ik nog wat chippings aanbrengen, maar ik weet nog niet juist waar....
En over de kofferopbouw ben ik ook nog niet helemaal tevreden...

Ik ben hier geen expert in maar kan wel zien wat je gemaakt hebt. En dat ziet er goed uit, maar je vraagt om kritiek.

Die heb ik niet omdat ik niet weet hoe het moet. Maar om je gedachten op weg te helpen......

Kan ik wel zeggen...

Denk je eens in waar de instap is. Die is altijd beschadigd door gebruik. Zo ook bij de handvaten.

Maar ook de hoeken enzo. Dus de randen van de spatborden. De bak van de auto. En de lamellen. Die mogen wel wat roest en sporen van gebruik hebben. Let ook op de zijkant. De klop waarmee de auto mag rijden als ze vol is. Die is vaak gegeven op zo´n oudje. Dus ook daar sporen laten zien.

Leef je eens in een hospic. Die heeft gewerkt met de wagen als zijn verplaatsing in het oorlogs gebied. Dus ook daarvan (takken, enzo) mag je krassen zien.

Echt deze wagens waren best afgeleefd. Een hospic is geen handyman.
 
Hola Beyond, dat is verdorie een heel kleurrijk karretje geworden, met leuke toevoegingen zoals dat trapje ! Dit doet me eraan herinneren dat ik nog een rivetted 251
heb klaarstaan voor de spuit, al meer dan een jaar, oeps. En nu ik dit topic zie, ga ik die binnenkort maar eens afwerken, zeer inspirerend wat ik hier zie ! Chapeau, weer een voertuig gered van de verwaarlozing, en een verrijking voor de vitrinekast van Beyond !

Fijne kerst en blijven gaan, ook in 2009 !

GUnit
 
Bedankt GUnit.

Ondertussen heeft de Opel Blitz nog een behandeling gekregen met enkel een potlood.
Vraagje: Hoe kan ik dit het beste fixeren??? (geen airbrush ter beschikking om te vernissen...)
Ik had gedacht om te vernevelen met haarlak, en daarna vernissen met de borstel..??..

Foto's volgen nog..... straks:k

Beyond
 
Hier zijn ze dan:

DSC03761.jpg

DSC03781.jpg

DSC03780.jpg

DSC03778.jpg

DSC03777.jpg

DSC03772.jpg

....
 
Laatst bewerkt:
en nog een paar:

DSC03771.jpg

DSC03770.jpg

DSC03767.jpg

DSC03763.jpg

DSC03762.jpg

Opbouwende commentaar altijd welkom. Zowel positief als negatief....
Laat maar komen....

:k
Beyond
 
Hey Beyond, niets meer aan doen, gewoon netjes afblijven nu, dat grafiet is amper te fixeren. Ziet er wel goed uit, en zo klein ! GUnit.
 
Ik had liever de foto`s wat kleiner gezien om een wat realistischer beeld te krijgen van dit pukkeltje :D nu lijkt alles wat grof.

Maar van wat ik zie lijkt het wel goed voor deze schaal (ik bouwde nooit in deze schaal)

Mischien een idee om iet meer met kleuren te werken op/in je roest, wat donkerder kleuren hier en daar om het levendiger te maken.

Ron
 
Bedankt GUnit en Ron.

Zal eens zien wat ik nog kan doen voor die roest.
Was er zelf niet zo tevreden over, en misschien is jouw idee "het" wel...?
Tha.

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Hey Beyond,

Ziet er al goed uit, ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten,
Swa
 
Hoi Swa, leuk je hier te zien.
Bedankt man.

@GUnit,
Bedankt voor de raad man, maar ik heb dan toch een experimentje gedaan.....

*Ik heb met haarlijk de grafiet proberen te fixeren.
*Toen deze droog was terug wat roest bijgewerkt,
*en met wat witte olieverf de opbouw nog wat bijgewerkt.
*Daarna heeft hij nog een matte vernis gekregen.

Al bij al ben ik redelijk tevreden tot nu toe.
Het experiment is voor mij gelukt. De grafiet is niet uitgelopen, zoals ik wel verwacht had....
Of het "beginners luck" is of effectief werkt?, dat laat ik wel even in het midden
Hier en daar nog enkele touches...

Straks de foto's, ze zijn aan het uploaden...

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan