Hoofdsponsor

1/35 Allereerste projectje in hout[wip]

Eric

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 sep 2018
Berichten
61
Héél voorzichtig beginnen dus met een reddingssloep van de RS Titanic. Een projectje om te leren.
Ondertussen staan de kiel en de spanten al te drogen. Het beplanken zou dakpansgewijs moeten gebeuren. Iemand tips daarover ? Ik zou telkens 2 mm moeten laten overlappen. Waar moet ik lijmen ? Ik veronderstel op die 2 mm ?

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Sorry makker maar uw beelden komen niet door
Spijtig
Marc
 
Inderdaad, op die 2 mm maar ook boven aan de plank.
als je het echt goed wil doen moet je ook de onderste plank een beetje schuren zodat ze wat dunner wordt.
Later kan je met een spuitje eventueel langs de binnen zijde wat houtlijm aanbrengen tussen de spant en de planken zodat de holle ruimte word opgevuld.

foto's zijn helaas niet zichtbaar, succes Marc
 
Nu beter ? Ik heb gedaan wat er in de link staat.
 
Ok nu alles zichtbaar bedankt . Mooie reddingssloep ziet er leuk uit om te bouwen
Raad kan ik u niet geven , omdat ik daar niks van ken
Suc6
Marc
 
Je hebt daar een mooi project Eric.
Voor de beplanking overnaads te verlijmen zou je een kunnen kijken bij mijn topic van de Oseberg (Oseberg )
Dat is een oud Viking schip dat ook overnaads geplakt is.
Daar kan je veel info vinden om een schip overnaads te beplanken.
Als er iets niet duidelijk is gewoon blijven vragen hoor!

Fred
 
Mooi project, vooraleer ge kunt gaan beplanken moeten de spanten eerst geschuurd worden zodat ze mooi met de lijn van de romp mee lopen. Lees eens een paar bouwverslagen van houten schepen, dan wordt het duidelijker.
 
Mooi bootje en ben benieuwd naar dit. Pascal
 
Dit projectje is helaas voorlopig naar de "frigo" verhuist wegens té moeilijk. Eerder in deze discussie werd al vermeld dat de beplanking niet eenvoudig zou zijn. Na nog wat verder rond gekeken te hebben blijkt dit inderdaad NIET voor beginners te zijn. Ik ga dus eerst wat meer ervaring proberen op te doen met, volgens de verkoper, een iets eenvoudiger model. Meer hierover in een andere post. De sloep is echter niet in de vuilbak terecht gekomen. Ooit begin ik er terug aan. Bij het nieuwe model is me al direct opgevallen dat de (dubbele)beplanking met latjes van 0,5 mm dik moet gebeuren. Dat werkt al direct een stuk soepeler natuurlijk. Wordt vervolgd...
 
Zo zie je maar weer al doende leer je ....het mooie van onze hobby.
 
deze sloep inderdaad niet weggooien.
Ik heb al gemerkt in je andere post dat je zeker wel voldoende handig bent om deze sloep als volgend project verder af te bouwen.
Zoals je zelf meld , ontbreekt het je momenteel net iets teveel aan ervaring.

probeer wel de kiel ergens op te fixeren zodat hij niet krom trekt tijdens het wachten.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan