Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/35 Btr-80[wip] - Pagina 2
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 23 van 23

Discussie: Btr-80[wip]

Standaard

Ik heb eens door mijn data bank BTR-80A gezocht maar geen met het interieur, mocht je intresse hebben over het camouflage schema daar heb ik wel fotos van.

Grtz Bart.

Goede topic beantwoorder

Standaard

Alle info is welkom, maar voor de buitenzijde heb ik wel een walkaround van Military Magazine.

Zaterdag is het interieur van de turret afgewerkt, zodat de binnenkant in de verf kan.

Ik heb de turret basket nog niet gemonteerd zodat er plek is om te schilderen.

Nadat de bovenste helft, de zijwanden en de turret wit gespoten zijn, wordt rond de vloer afgeplakt.

Dan wordt die in Gunze 303 gespoten, de kleur die de kit aanraadt. Dit wordt gedaan volgens foto's in het boekje over de BTR-70, het interieur komt nog grotendeels overeen behalve aan de firewall.

Hier is er al gebruik gemaakt van post-shading. Er is wat Tamiya Sea Blue bij gedaan.

Dan zijn er highlights gezet met Dunkelgelb als bijvoegsel. Enkele stukjes zijn afgeplakt geweest.

De hull is geschaduwd met een beetje zandbruin bij het wit.

De foto's tonen de overeenkomsten met het boek.

Goede topic beantwoorder

Standaard

Om het instrumentenpaneel van de BTR van decals te kunnen voorzien, wordt de meegeleverde decal met behulp van een punch&die ontleed.

Dit is nodig omdat de decal plat is en het paneel verschillende uitsteeksels heeft. Het enige dat overgebracht moet worden, zijn de wijzerplaten.

Ik was blijkbaar ook vergeten om de periscopen in de hull te monteren. Dit gaf echter mooi de gelegenheid ze op de sprue te beschilderen.

Het aanbrengen was dan weer niet zo gemakkelijk. De clearparts moesten onder grote druk in de hull geduwd worden. Als er niet hard genoeg geduwd wordt, zitten de kijkspiegels bovenaan niet ver genoeg door de openingen. Ook zitten de sprue-aanhechtingspunten net daar waar je geen beschadiging aan de clearparts mag hebben, die moesten dus allemaal met een zaagje van de sprue gehaald worden. Twee ervan hadden gietnaden over de kijkspiegels, hier is geschuurd en dan met Tamiya lijm geëffend.

Ik heb de zitbanken nog in lederkleur gezet. Er zijn nog steeds verschillende onderdelen waarvan Trumpeter niet meegeeft welke kleur ze moeten hebben.

Goede topic beantwoorder

Standaard

Na de spuitsessie van de vorige upload had ik besloten om toch eens wat orde op zaken te stellen. Als je met Tamiya werkt en je hebt net een aantal projecten op tafel gehad, dan laat dat zijn sporen na op de werkbank.

Ik had deze potjes tot hiertoe in een kartonnen doos zitten maar ze konden er niet allemaal tegelijk meer in. Daarom heb ik deze doos in huis gehaald.

Het is even puzzelen zonder handleiding om dit ineen te zetten.

Als tip aan wie nog het grote rek in huis gehaald heeft: begin met de plaat waar de potjes links uitgelijnd zijn. Ik had dit gelukkig na 2 planken door, zodat ik er maar 2 terug los heb moeten maken. Ik kan me voorstellen, dat het minder leuk is als je dit bij het bovenste plankje pas door krijgt. Dit plankje is trouwens zo smal, dat het doorbreekt wanneer je het probeert in de slotjes te duwen. Ik heb ook van die grote Tamiya potten van 4,1 cm en die passen hier net in, de gewone potjes hebben meer speling en die kan je er vooraan gewoon uit duwen.

Dit zal het zoeken naar het juiste potje wel vergemakkelijken. Nu terug naar de BTR:

Ik heb de banken bruin geschilderd en een zandfilter op de bodem gelegd. Hier zit nu wel de turret boven, maar die kan je er zeer gemakkelijk uit lichten zonder dat hij de indruk geeft slecht gemonteerd te zijn.

Ook de turret is verweerd en kon nu definitief van zijn basket voorzien worden.

De hull is daarna vastgekleefd onder druk.

Een probleem met de montage van de metalen Voyager fenders is dat die in de plaats komen van onderdelen die een stuk dikker zijn. Omdat die er in dit stadium normaal gezien al op hadden moeten zitten, wordt de hull over een hele afstand nauwelijks verlijmd. Slechts de locator pins voor de fenders en de enkele millimeters aan de zijdeurpost vormen een verbinding. Bovendien zou blijken dat de locator pins qua locatie niet exact overeenkomen met de voorste fenders. Er moest nog in gezaagd worden, waardoor dit opnieuw los schoot. De lettercode op de PE handleiding is bovendien fout, je merkt dat gelukkig snel bij het dryfitten van de fender.

De passing van de fenders zelf is perfect en de reden waarom je ze zou moeten vervangen, buiten de dikte van de plaat, is dat ze alle vier in feite uit geperforeerde traanplaat bestaan. Het plastic onderdeel heeft alleen opstaande rivets.

De deurluiken worden ook zwaar gemodificeerd, waarbij de binnenkant opnieuw van textuur voorzien wordt.

Ook de deurscharnieren worden vervangen door echt werkende exemplaren.

Er is wel een instinker en dat is de afstand tussen de fenders, die net niet volstaat om het luik open of dicht te kunnen maken. Het is een kwestie van een halve millimeter maar de scharnier die vervangen is, is niet bestand tegen de bewegingen die je moet maken om het luik er tussen te duwen. Ik heb de pin dan maar uit de scharnier gehaald.

Goede topic beantwoorder

Standaard

Toen de hull dichtgekleefd was, kwam ik nog tot de vaststelling dat alle periscoopdakjes vervangen hadden moeten worden door PE. Er bestond de verleiding om deze dan maar in plastic te laten, aangezien de clearparts er al in zaten en de plastic klepjes er dus overal rond weggesneden moesten worden. Maar er bleken wel 13 PE-stukjes voor voorzien te zijn en die waren dunner en met een stuk meer detail dan de plastic dakjes. Dus zogezegd zo gedaan. Het werd ook makkelijker doordat de clearparts er langs binnen zonder lijm ingedrukt waren.

Op de tweede foto zie je ook de armatuur voor de koplampen met twee beschermplaten en vier steuntjes zitten. Er is wel een probleem met die steuntjes, ze zitten er zo op dat de koplampen niet uitgelijnd zijn met de opening in de beschermplaten. Het zijn nu wel Voyager vervangstukken maar ze komen toch overeen met het PE dat bij de doos zat. Ik ga eens uitzoeken waar de steuntjes dan zouden moeten staan.

Je ziet hier ook al de koplampen met de SKP lichtjes er in. Een van de twee secundaire lampen is een infraroodlamp.

Zelfs de klemmetjes om de lamplenzen aan te spannen worden door Voyager vervangen. Elk van deze 16 stukjes van 2mm moet ook twee keer omgeplooid worden.

Standaard

Die Voyager sets zijn subliem wat detail betreft maar je moet er verdomd handig voor zijn.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Mooi priegelen...

Goede topic beantwoorder

Standaard

Bedankt, hier komt nu wel even een domper op de Voyagerpret:

Ik had eerst al besloten om de lampen naar beneden te brengen, want met de plooi er in waren de Voyager steunen al iets hoger dan de platte exemplaren van Trumpeter. Ik moest dan wel de inkepingen overnemen, met een scherp scalpel gaat dit wel. De bovenste lamp moest meegaan.

De lamp was op dat ogenblik iets beter uitgelijnd. Toch vond ik het niet logisch dat de lampen er op foto's van een afgewerkt, ongewijzigd model prima uit zagen en niet in mijn verbouwing. Waren de vervangingsstukken van Voyager wel correct?

Wanneer het ontplooide stuk PE van Trumpeter achter dat van Voyager geplaatst wordt, is er een groot verschil merkbaar. Heel vreemd. Let op de hoek die het stuk met de glacisplaat maakt.

Vergelijk je het onderdeel met een foto in het boek van de BTR-70 waar bijna van recht voren naar gekeken wordt, dan komt de hellingshoek perfect overeen. Dit betekent dat het onderdeel van Voyager volledig fout vormgegeven is. Wanneer ik foto's van de BTR-80 bekijk, zie ik geen opvallende verschillen in dit stuk, dus besloot ik al zeker om in dit geval het Trumpeter stuk in de plaats te kleven.

Nu zit de lamp prima op zijn plek, ondanks dat ik de verlaagde locator holes van de eerste foto gebruikt heb.

Dan zijn de foute holes dichtgeplamuurd en daarmee kunnen we eindelijk verder naar het volgende onderdeel.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten