Hoofdsponsor

1/35 Btr-80[wip]

mooi plan als ondergrondje.
 
Over de afwerking van de BTR zal ik wel eens moeten nadenken, ga ik er ook sneeuw op morsen? De hoogte van de nattigheid moet wel beperkt blijven, want ik heb de boeggolfplaat neergelaten.

Vandaag heb ik de plaat bewerkt zodat er een boom doorheen zit.

attachment.jpg

Dit heb ik met een klokboor gedaan, waarbij ik het gat verder uitgeschuurd heb tot er net een tak doorheen paste. Die vormt wel een goed vlak om een van de figuren in evenwicht op te laten staan.

attachment.jpg

Het is wel nog geen logische positie voor een boomstam om in het water te zitten. Misschien moet ik er nog een exemplaar tegenaan leggen, dan moet er wel nog een rechthoekig gat naast de cirkel komen. Nu dit klusje geklaard was, besefte ik dat het moment gekomen was om het ijs te breken. Ik had er al vaag eens bij bedacht dat dit wel een moeilijke klus kon gaan worden, want deze plaat breekt niet zomaar in de richting die je wil. Ik heb eerst met een mes wat lijnen ingekrast in de gladde onderzijde, maar de plaat zou nooit uit te zagen zijn zoals ik met de rechte zijkanten gedaan had.

attachment.jpg

De oplossing bestond uit het gebruik van een schuurschijfje op de Dremel, je zou het niet zeggen maar dit snijdt door de plaat als door boter omdat die meteen smelt bij zulke wrijving.

attachment.jpg

Als je daarna de spanen wegschraapt, krijg je een goed doorzicht op de vorm die uitgezaagd is.

attachment.jpg

Het schijfje heeft nauwelijks afgezien aan de randen, maar de kern is uitgerafeld omdat het kleverige plastic de schijf tegenhoudt.

attachment.jpg

Dan worden de schotsen een voor een apart uitgebroken. Meestal breken ze ook langs de voorgezaagde lijnen.

attachment.jpg

Ik heb het schotsenpatroon op een apart kader neergelegd, zodat het in vorm blijft.

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo zal de BTR op de schotsen steunen, waarbij je je alleen nog moet inbeelden dat ze onder het gewicht van de wielen kantelen. Ik kan nog steeds niet geloven dat dit me maar een halfuurtje werk gekost heeft, dat zou zonder Dremel een week in beslag genomen hebben...
 
Dat ziet er veelbelovend uit ! :)

Die boomstam misschien vervangen door een rotsblok met afgebrokkeld gesteente erbij ?
 
Dat is goed gezien en zeer bruikbaar idee.
 
Bedankt voor de complimenten! Ik moet nog wel het gedeelte onder het ijs gieten, maar de drie grote stukken aan de oprit zijn al met het "mud" product aan de onderkant verzadigd.

attachment.jpg

attachment.jpg

De BTR is nu zo volledig mogelijk afgewerkt. Ik heb hier een paar beschermplaten voor de uitlaat gescratcht, omdat ze bij het Voyager PE voor de gewone BTR80 niet zitten. Ze zitten wel bij dat van de BTR80A, maar dat had ik dus niet. De platen zijn dus overgetrokken van de plastic onderdelen en uitgesneden in blik. Ook zit het beruchte trapje onder het personeelsluik op zijn plek, met nog wat PE er aan toegevoegd. De trapjes tussen de wielen heb ik in plastic gelaten, omdat er scherpe hoeken in zitten. Die kan ik in koperdraad niet plooien en het kleeft ook steviger vast met modelbouwlijm. De derde toevoeging zijn de twee luiken midden op de foto's, met zoals vermeld nog eens vier scharnieren.

attachment.jpg

Al het glaswerk is nu afgeplakt. In de twee open luiken is kneedgom gestoken. Een ervan gaat nog dicht, maar het moet ook aan de binnenkant nog gespoten worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit zijn de laatste foto's zonder verf er op, geniet ervan want nu is het gedaan.

attachment.jpg

Hier wordt de hull in Rust-Oleum matzwart gespoten. Ik kocht een nieuwe spuitbus, want de oude heeft niet genoeg druk meer.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De resultaten na een paar uur drogen. Zwart is een van de drie camokleuren, ik ga voor de camo uit mijn referentieboek. Dat is ook de tweede van de drie versies uit de kit. Daarbij worden Mr.Hobby 303 olijfgroen en 76 zandbruin als hoofdkleuren gebruikt, met het zwart als verbindingskleur.

attachment.jpg

Hier ben ik van deze kleuren nog een potje gaan kopen, maar jullie zagen waarschijnlijk eerder mijn extra aankoop die in het Russische thema blijft.

attachment.jpg

Deze kit van Hong models is een van de twee nieuwe Shilka's die sinds een paar jaar ter beschikking zijn. De oude van Dragon bevatte wel wat fouten. Die van Hong was er voor die van Meng en de reviewers gingen er toen van uit dat deze kit het daartegen ging afleggen, wegens de meer gecompliceerde trackmethode en geen uitgewerkt bestuurderscompartiment zoals bij Meng. Maar nu vond ik een review van iemand die de moeite genomen heeft beide kits met elkaar te vergelijken. Nu blijkt het dat de details van Hong toch op verschillende plaatsen natuurgetrouwer zijn dan Meng. Aangezien ik ingewikkelde tracks wel gewoon ben en uitwerken van interieurs me niet voor problemen plaatst, ben ik toch blij dat ik deze kit gekozen heb. En er ging 25 euro af met een getrouwheidsbon...

http://www.armorama.com/modules.php...le=index&req=viewtopic&topic_id=247771&page=1
 
Toen waren we reeds aan het camouflagepatroon gekomen.

attachment.jpg

Nadat er al een paar worstjes kneedgom gekleefd waren, is de BTR helemaal in Mr.Hobby 303 gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik oefen altijd eerst eens op de onderkant.

attachment.jpg

attachment.jpg

De bovenkant is onder een daglichtlamp gefotografeerd.

attachment.jpg

Nu ook alle accessoires groen gespoten zijn, kan de eerste schaduwronde beginnen.

attachment.jpg

Er wordt geschaduwd met Khaki Drab. Daardoor krijgt de schaduw een bruine tint.

attachment.jpg

Belangrijk is om alle details gelijkmatig te behandelen. Vergeet je zaken, dan zal het er niet natuurlijk uitzien. Het hoeft niet helemaal gelijkmatig en je mag al eens uitschieten. Er wordt achteraf toch terug opgelicht.

attachment.jpg

Daarmee is er hier al een aanvang gemaakt. Er is wat Tamiya Dunkelgelb bij het basisgroen gedaan.

attachment.jpg

Er zijn wat details op de velgen van dichtbij gespoten. Dat geeft een verweerd effect.

attachment.jpg

attachment.jpg

Foto's met flash genomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

En zonder flash.

attachment.jpg

De luikjes zijn met kneedgom afgeplakt geweest om de binnenkant zwart te kunnen spuiten. Hier en daar was er wel te snel kneedgom op de zwarte primer gekleefd. Op het linker luik zie je daar een overblijfsel van. De volgende stap zal het zandbruin zijn, maar daarvoor moet ik weer rolletjes gaan kleven.
 
Kleur twee zit er al op. Dit is dus Mr. Hobby light sand 76 geworden. Doordat de kleur er glanzend op zit, lijkt de hull erg onregelmatig gespoten, dat valt in werkelijkheid wel mee.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna is de schaduw er op gezet, door hieraan een paar druppels aardekleur toe te voegen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is daarna terug verzacht door een paar druppels wit bij de basiskleur te doen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Na het weghalen van de gom bleek de zwarte verf in het begin nog niet droog genoeg geweest te zijn om af te plakken. Toen de gom er af ging, was de verf dof in het midden van de slang en glanzend daarbuiten. Ze waren ook niet goed afgelijnd. Er is dus na het weghalen van de gom nog bruin en zwart bijgespoten voor correctie.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier komt nog een laagje p+ over voor we gaan washen.
 
De manier waarop jij minutieus bouwt , blijft bij mij nog altijd bewondering opwekken, en dan nog eens zoveel zorg en tijd in je bouwverslag steken. Awel een dikke Chapeau , ik zou dergelijke langlopende projecten allang hebben opgegeven.

Greetzzzzz Modest.
 
Bedankt, Modest. Er zijn nog wel een paar projecten waar ik ook moeite mee heb om ze terug aan te vatten. ik heb vandaag de ondergrond nog wat verder uitgewerkt. Ik heb met tape de randen afgeplakt en heb dan goed stromende plaaster in de kieren gegoten. Ik heb zoveel mogelijk stukjes "ijs" in plaaster met zwart en groen pigment gedompeld. Er was nog een wiel dat de grond niet raakte, daar is nu al extra plaaster uitgesmeerd. Het ijsgedeelte ziet er nu zo uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Waar je nu de zwarte plaaster ziet, komt het "mud"-product. De stukjes ijs zullen met een airbrush witter gespoten worden.
 
Er is al gewerkt met de moddergel.

attachment.jpg

Hier zit het er net op en is het nog lichtgroen. Doordat de plaaster er onder sneller het vocht opslorpt, wordt de gel ook sneller felgroen.

attachment.jpg

De dag erna was zelfs de gel onder het plastic helemaal groen geworden. Ik had die stukjes plastic losgemaakt uit het plaaster, gel er onder gesmeerd en ze teruggezet. Nu zou ik nog willen werken met Vallejo Stillwater, om het water terug te nivelleren. Ik zou er wat bruin onder mengen.

attachment.jpg

Hier is er reeds met de airbrush wit gespoten over het ijs. Nu krijg je meteen een zichtbare daling van de temperatuur.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Met het voertuig er over zie je dan weer wat minder van de schotsen, maar het dynamische effect wordt volgens mij wel bereikt. Door het Stillwater uit te gieten bij de montage van het voertuig, zal de BTR ook beter ingebed zitten. Ik moet nog wel aan het werk met het landgedeelte, want dat is nauwelijks uitgewerkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de figuren is al heel wat gespoten. Nu gaat er ook wat geschilderd worden.
 
Goed bezig :) het ijsbreker-effect begint er goed uit te zien ! vooral linksachter van de Btr...
aan de rechter zijde liggen naar mijn idee de schotsen ietwat als een rijtje tegels.
Maar die zitten nu vast begrijp ik.
Misschien een idee om met een knijptangetje die 'tegels' iets verder 'op te breken' ?

mazzels ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooie uitdaging dat ijs en ben benieuwd naar resultaat.
 
Bedankt! Ik heb de genoemde tegels wat verplaatst, zodat ze niet meer als tegels op elkaar aansluiten. Ik heb de BTR-80A in een wash gezet die eigenlijk bedoeld is voor voertuigen in Afghanistan en Irak. Die zijn toch in dezelfde kleuren als degene waarin dit voertuig nu staat.

attachment.jpg

attachment.jpg

Met dit penseel gaat het washen gemakkelijk en bespaar je je waarschijnlijk een aantal minuten aan afborstelen. Daarna is er nog wat met wasbenzine weggehaald. Tenslotte stelde ik vast dat er nog geen decals op zaten, die ik dan maar achteraf gedaan heb. Daarom moet er nu nog een stukje opnieuw gewasht worden.

attachment.jpg

De zijkanten van het dio zagen er wat heterogeen uit, met tinten bruin, grijs en luchtbellen. Dit is met een extra laag plaaster opgelost. Ik besloot om de waterkant af te werken met een soort beschoeiing uit een houten balkje. Door de stukjes wat dieper vast te maken, krijg je meer gelaagdheid in het vooraanzicht.

attachment.jpg

Hier is het geheel in de zijkant gemetseld. Door eerst plaaster aan te brengen, het er dan in te duwen en de overmaat er met een vochtig penseel af te strijken, lijkt dit een geheel en sluit het naadloos aan met het ijs er onder.

attachment.jpg

Nu wordt het landgedeelte in de verf gezet. Dit stuk leent zich later misschien nog tot een gespoten opschrift.

attachment.jpg

De waterpartijen worden aan de zijkant met de Swamp Gel ingestreken. Dit trekt zichzelf glad zodat het een natte indruk blijft geven. Alleen het ijsrandje hou ik vrij van de gel.

attachment.jpg

attachment.jpg

De wielen zijn er nu even af voor de vervuiling, maar dit geeft een indruk van wat het gaat worden. Ik denk wel dat ik nog in de weer ga met sneeuwpoeder. Ik kan er wel al bij vertellen, dat de BTR zondag niet Scaleworld zal halen, dat zal voor volgend jaar zijn. De Crab, de Crusader en de Sabre Dog zullen er wel staan. Qua "Naked Kit" heb ik ook niets dat al de moeite waard is, maar het moeten niet elke keer 6 modellen zijn.
 
Het gaat de goeie kant op. Knap werk Steven :)
Zinvol om de 'beschoeiing' toe te voegen en dat lijkt mij ook voor wat betreft het sneeuwpoeder.

Zoals ik de afwerking van de grondplaat zie met in gedachten een jurylid (en zeg erbij dat ik persoonlijk een chique afwerking niet belangrijk vind) :
Komt over alsof je geen zin had om dit netjes te doen. Je ziet duidelijk dat het een geschilderd stuk schuimplaat is :
Streperig, pokdalig en met onscherpe hoeken.
(Nogmaals : niet bedoeld dus als kritiek...gewoon een observatie)

Carry on oNYSjg.gif
 
De watergel was niet zo moeilijk van het plaaster te halen, het ziet er terug uit zoals op de foto's bovenaan de vorige post. Ik zal het eerst eens wat opschuren en in de primer zetten, dan zijn de oneffenheden al weg.
 
Om de gel-laag degelijk aan te kunnen brengen, moest ook de plaaster beter afgewerkt worden.

attachment.jpg

Het stuk is hier weer ingesmeerd met een verse laag gepigmenteerd plaaster en is dan op de glasplaat gelegd. Er is ook plaaster aan de tegenoverliggende zijde gesmeerd en daar is dan de tweede glasplaat op gelegd. Zo win ik wat tijd en moet ik dit niet voor alle vier de zijden apart doen.

attachment.jpg

De bovenkant is erg geslaagd en dit reflecteert als een stuk plastic.

attachment.jpg

In de onderkant zaten echter luchtbellen, die nog verder tevoorschijn komen als je dit licht opschuurt.

attachment.jpg

Voor de korte zijdes is er een kleine stelling opgebouwd. Na het demonteren en wat opschoonwerk levert dit het volgende resultaat op:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit heb ik dan eerst zwart geschilderd en dan op dezelfde manier weer geschilderd met de gel, deze keer wel met een plat penseel.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het is niet helemaal glad afgewerkt, maar dit ziet er zeker beter uit. Daarna heb ik een week getwijfeld en ben vandaag dan toch maar aan het bemodderen geslagen. Hiervoor heb ik een mengsel van plaaster, rood en zwart pigment gebruikt. Ik heb eerst het ondergrondje en dan de bodem van het voertuig ermee ingesmeerd. Toen dat klaar was, heb ik de banden er op gezet en heb met verdund mengsel ook deze ingesmeerd. Dan is het bandenprofiel met water weer wat uitgewassen, zodat het loopvlak weer schoon werd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De bemanning kreeg van hetzelfde laken een pak.

attachment.jpg

Op de volgende foto's zie je al een beetje waar dit toe zal leiden, maar hier is het plaaster nog nat. Het is ondertussen helemaal mat opgedroogd. Dit zal achteraf nog gedeeltelijk met glanzende lak behandeld worden voor het natte effect. Ook wil ik meer blaadjes, humus en tenslotte een laagje sneeuw toevoegen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het tafereel op zich vind ik al helemaal geslaagd ! Het heeft spanning en actie. Dat komt zeker ook door de opstelling van de figuren.

Je hebt de grondplaat zijden behoorlijk 'opgepoetst', da's een heel stuk beter :)

Schilder tip/idee/suggestie:
De broek van de man op de stronken is goed vuil. Met een donkere tint bruin en satijn vernis kun je broek en schoenen 'nat' maken.
(Natte broek en schoeisel voegt naar mijn idee een klein beetje extra drama toe..)
Misschien dan ook enkele willekeurig geplaatste zoolafdrukken op de stronken.

Zijn maar ideetjes... veel plezier verder ! :)
 
Wederom een geweldig diotje , man wat heb jij een gezonde fantasie en het strafste is dat je het mooi in beeld krijgt
Doe zo verder " I like it "
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan