Hoofdsponsor

1/35 Btr-80[wip]

Bedankt, allen. Om te plooien wordt de "bug" gebruikt, een kleine etch mate. Ook verschillende pincetten en een platte tang komen van pas. Ik heb nu ook de bovenste helft van de zijdeuren van scharnieren voorzien, maar deze werken wel echt. Ik heb nu een stalen draad van 0,4 gebruikt als spil. De boomzaag en iets dat er uit ziet als een filterpakket zijn ook van PE voorzien.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Bedankt, Rudi. Over de BTR deze week niet te veel, want het ging wat vooruit en achteruit.

attachment.jpg

Dit plaatje toont een stel schokdempers die gebouwd zijn om de brandstoftanks te beschermen tegen klappen en inslagen van bepaalde projectielen. Bovenaan zie je de foto van een BTR-80A en het PE dat bij de kit zat. Onderaan zie je een foto uit het boek van de BTR-70 uit Brussel en het PE dat Voyager meegeeft. Zoals je kan zien, blijft het steeds bij elk stukje PE nodig om de referenties te checken, want de upgrade van Voyager is hier niet bruikbaar door de ovale gaten. Of die nu nog wel te gebruiken waren voor de BTR-80 met de oude turret waarvoor de set eigenlijk ontworpen was, heb ik niet opgezocht.

attachment.jpg

Die dingen plooien lijkt een makkie met de plooihulp die je tweemaal bij de kit krijgt, maar dan zijn ze nog niet in de juiste vorm. PE heeft namelijk een zekere elasticiteit. Om de plaatjes net dezelfde golving te geven als het hulpstukje, moet je ze over een boortje met een kleinere diameter rollen, waarbij ze zullen terugveren tot waar het nodig is. Ik heb nog een paar luikjes op de rug gemonteerd, maar die zitten zowel op de handleiding van Trumpeter als die van Voyager met de scharnieren naar onderen gemonteerd. Zoals je op de foto hierboven kan zien, moeten die schuin naar boven wijzen. Toen ik dit gezien had, zaten die luikjes al een uur met modelbouwlijm in de rug gekleefd. Gelukkig waren er nog twee openingen in de zijkant van de motorruimte, waar nog een groot rechthoekig luik past. Hierdoor kon ik met een puntig vijltje de luikjes terug uit de achterkant priemen. Door ze anders te plaatsen, kon ik het slotcontact in lijn met de scharnieren zetten. Die worden nu vervangen door Voyager exemplaren, maar dat heb ik nog niet op foto. Ik merkte ook dat de rest van de SKP lichtenset niet voor de achterkant kan gebruikt worden, omdat de lichten van een BTR-80 groter zijn door de toegenomen ruimte boven de achterbumpers. Gelukkig zijn hier clearparts voor, die ik binnenin rood en oranje kan schilderen.
 
mooie werken, steeds gedacht dat dit bumpers waren, beetje hetzelfde systeem als op de amerikaanse trucks en jeeps:

reartest.jpg

Om de knikken erin te krijgen is een plooibankje of platte tang meer aangewezen denk ik...
 
Bedankt, ik had de bumpers er al op zitten en die hebben al wel plooilijntjes van over de templates gedrukt te worden. Deze keer had er eigenlijk alleen nog wat afwerking op het programma moeten staan, want ik was metalen handgrepen aan het plooien. Toen ontdekte ik iets onplezierigs waardoor het vandaag toch nog spannend zou worden. Trumpeter heeft de vorm van de front hull blijkbaar fout overgenomen van de BTR-60. Misschien had ik hier vroeger al eens iets over gelezen, maar vond ik toen het probleem niet. Bij het plaatsen van de lange handgrepen op de zijkant, zag ik dat er een facet te weinig gemaakt was in de uitkijkpost van de bestuurder, zoals te zien is in het groene kader.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit facet had moeten zitten waar het rode kadertje getrokken is, met een extra kijkglas er in. Om het verschil duidelijker te maken, hier een vergelijkingsfoto tussen de BTR-70 en de BTR-80a. Waarschijnlijk heeft Trumpeter dit gedeelte zonder na te denken overgekopieerd van hun BTR-60 of 70.

attachment.jpg

Er zat niets anders op dan de zaag boven te halen. Ik moest wel opletten dat ik de lasnaden op de onderste rand niet mee weghaalde.

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor het nieuwe kijkvenstertje heb ik geen binnenwerk zoals voor de andere voorzien waren. Gelukkig zie je dit stuk ook niet meer door de zijluiken eens de koepel op het dak zit.

attachment.jpg

Ik heb hier al twee stukjes uit de kit gerecupereerd en de nieuwe vorm van de panterplaat er in uitgesneden en gevijld. Ik heb er de plastic fenders voor genomen, hier zal al een handige afschuining aan. De bobbeltjes schaaf ik er nog wel af. Ik hoop dat dit niet nog ergens nodig is, want er zijn nu al twee stukjes PE losgesprongen die in de buurt vastgekleefd waren. Ik moet ook nog een extra afscherming scratchen voor het kijkblok dat hierin komt. Aangezien dit al de tweede BTR-80 kit van Trumpeter betreft, zou dit toch al geremedieerd moeten geweest zijn. Gelukkig kunnen we volgende week dan gewoon verder met de details.
 
Modern militair spul loop ik niet vaak warm voor, maar de categorie gepantserde wielvoeruigen is een uitzondering.
Vooral AFV's zoals deze mag ik graag zien.

Je maakt er weer iets moois van Steven ! ik geniet van het detailleren en het lekker uitgebreide verslag.

groetski ;)
 
Laatst bewerkt:
Het detailleren is een lust voor het oog Steven.
 
Ben van mening dat je voorste Episcoop ook wat groter diende te zijn dan al de rest. Ook pas nu dat me dat eigenlijk opvalt bij de echte voertuigen.

attachment.jpg

Knap dat je het ziet zitten om aan te passen, ik denk dat ik er nooit aan zou durven beginnen.
Moest je de foto uit het bericht in originele grootte willen als referentie geef je maar even een seintje, dan stuur ik ze je door.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de leuke reacties, hierbij nog twee plaatjes van het bijgeplamuurde dak en van de toegevoegde kijker. Er zat blijkbaar nog steeds een glaasje op de sprue en ik heb het afdakje van het voorste exemplaar naar opzij verhuisd omdat hier een speciale afscherming voor nodig is. Die ga ik scratchen. De getoonde link van Baenske kan ik niet bekijken door een "ongeldige link". Ik denk wel dat ik de kijker van foto's zal kunnen namaken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb ook een pakketje ontvangen uit China, dat ik minder dan twee weken eerder besteld had. Het gaat ook over Russisch spul dat ik in de toekomst wil maken. Iemand had 6 nieuwe sets van de upgrade voor het Russische atoomkanon achtergehouden en had er daar al drie van verkocht. De levering was zelfs goedkoper dan dat ik het uit Duitsland zou besteld hebben.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb nu nog wel de keuze uit drie verschillende merken van tracks als ik die van de kit wil vervangen, wat blijkbaar verschillende mensen toch doen. Waarschijnlijk omdat je link per link vast moet kleven, want aan detail ontbreekt het niet. Ik ga proberen aan Masterclub T10M tracks te raken, maar er bestaat ook Spade Ace en Friul. Verder vraag ik me af of het de moeite is om het Osprey boek over de T10 te kopen. Zelfs al wordt het goed beoordeeld, ik kan niet terugvinden of er veel over de 2A3 in staat.

https://ospreypublishing.com/soviet-t-10-heavy-tank-and-variants
 
Heb de link naar de foto aangepast, zou nu zichtbaar moeten zijn denk ik.
 
Ik heb nu in de Hubo een nieuw gereedschapskistje gekocht, want alles lag voordien in een open doosje en de scalpels lagen zomaar tussen de penselen en de lijmtubes. Dat kan nu afgezonderd weggezet worden.

attachment.jpg

Ik heb het voorste vizier van de BTR-80A in metaalfolie gescratcht en geplooid. Het glaasje is er nog van het oude vizier.

attachment.jpg

Een deflector achter de koepel brak na het verwijderen van de sprue door en is vervangen door 0,6mm koperdraad.

attachment.jpg

Ik heb ook de sleepkabels gemaakt, eenvoudig met de meegeleverde gevlochten stroomdraad. Nog even die twee ontbrekende luiken afwerken en dan kan de BTR geschilderd worden. Ik heb de wielen er nu ook onder gezet. Wat me wel opvalt, is dat de banden niet zo strak rond de velgen blijven zitten. Gelukkig is dit vaak maar aan een zijde, zodat het mogelijk is om de slappe kant aan de binnenkant te steken. Nota: de wielen kunnen er nog af, want ze staan ook nog niet volgens rijrichting; iets waar Trumpeter wel degelijk aandacht aan besteed heeft.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

We kunnen al aan een setting gaan denken. Als ik de bemanning er naast zet, krijg je dit:

attachment.jpg
 
Strakke bouw Steven ! CRfk0r.gif
Het ziet er puik uit met al dat toegevoegd detail.
Menig "Naked Class" fan verschiet van kleur bij het idee dat dit geverfd gaat worden...

Leuke figuren maar wat staan ze eigenlijk te doen ? ochtend gymnastiek ? ;)

veel plezier met inkleuren ! :)
 
Bedankt, Peter. De voorste op de foto krijgt nog een MG, dat kleur ik liever apart in. Er zijn ook nog wat tools aan te brengen waar die anderen zich mee kunnen amuseren. Een hamerke en een zaagske ofzo.
 
Zeer mooi en ben benieuwd naar volledig resultaat.
 
Bedankt, Pascal! De bemanning staat momenteel in de basisverf, ze is eerst zwart gespoten en dan Tamiya donkergroen met shadows en highlights. Ik heb daarna de schoenen met behulp van kneedgom zwart gespoten.

attachment.jpg

Ik vond in de kringloopwinkel een kadertje dat me geschikt leek. Daarin paste net een stuk isolatieschuim dat vorig jaar plots was komen aanwaaien na een storm. Je moet roeien met de riemen die je krijgt. Wat er in de lengte afgezaagd werd, gebruikte ik om een helling van te zagen.

attachment.jpg

Er waren met die helling twee mogelijkheden, ofwel omhoog, of omlaag.

attachment.jpg

attachment.jpg

Omhoog gaf een betere spanningslijn. Ik vond een plaatje in een oud boek van S. Zaloga ("Modern Soviet Armour") waaruit bleek dat de BTR op een helling niet merkbaar door zijn vering gaat, waarvoor ik eerst had gevreesd. Ik heb daarna nog enkele foto's gemaakt met de crew in de nieuwe positie; degene die op de BTR staat heeft een goede houding om op een helling te staan, de andere twee niet. Er moet dus ook een recht vlak komen waar de twee anderen uit het luik gekomen zijn. Ik denk aan een omgevallen boom ofzo. De bedoeling is namelijk om de laagste regionen op het dio in een plas water te zetten, wat ik met de Crab niet aangedurfd heb. Voor de helling dacht ik aan sneeuw gemengd met hopen eikenbladeren die ik met de cutter van RP uitgesneden heb. Het is niet dat ik niet aan dorre bladeren geraak, de tuin ligt er al vol mee.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Er is gepigmenteerde plaaster gegoten over het ondergrondje. Dit is een mengsel van plaaster met rode, zwarte en groene pigmenten. Uiteindelijk leek het wel chocopasta die ik op het schuim smeerde. Op het gedeelte dat omhoog helt, heb ik rijnzand gestrooid terwijl het uithardde. Dit geeft meteen een beter beeld van wat het gaat worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik ga zeker blijven volgen en wachten tot het einde , nu heb ik er zo geen zicht op hoe het uiteindelijk zal worden
Suc6 verder
Marc
 
Bedankt voor het volgen, ik hoop met deze post wat duidelijkheid te kunnen brengen. Ik heb nu het idee verder uitgewerkt dat de BTR de helling oprijdt. Ik heb het misschien ook nog wat ingewikkelder gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb een stuk polycarbonaat gevonden waar een structuur op zat die wat op brokken ijs lijkt. Ik heb die uitgesneden in de vorm van het water dat rond de helling zou zitten, op een hoogte van ongeveer een centimeter. Ik wil nu proberen om de plaatsen waar de wielen van de BTR zitten, vrij te maken van ijs door er brokken af te breken. De volgende foto's moeten een indruk geven van wat ik wil bereiken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb twee schema's gemaakt om uit te leggen hoe ik dat zou willen doen.

attachment.jpg

Dit schema toont de verplaatsing van de schotsen naar opzij. Waar de wielen staan, zullen de schotsen in een hoek omhoog staan. Waar de wielen al gepasseerd zijn, aan de rand van het dio, zullen ze terug drijven naar het midden. Ik heb het gedeelte tussen de twee rijen wielen nu weinig uitgewerkt, maar dit zal vanaf een afstand van een paar centimeter van waar de oprit aan land komt, ook verbrijzeld moeten worden, want daar begint er water onder te zitten (de plaatdikte is zo'n 2 millimeter). De rode ovaal is de plek waar er een boom door de plaat gaat zitten, die moet onder water ook nog even doorlopen, al zie je door deze plaat nog weinig van de vorm van de boom.

attachment.jpg

Ik zal de ruimte onder de plaat dus nog moeten opvullen. Het tweede schema toont dat er op de plek waar de wielen passeren, een uitholling in die opvulling moet gelaten worden, zodat het model daar nog in geplaatst kan worden. Op de randen van die uitholling zullen de ijsschotsen zo vastgekleefd moeten worden, dat ze door de wielen ondergeduwd worden maar aan de randen boven het water uitsteken. Daarna moet het afgewerkte en geschilderde model in de vakjes geplaatst worden, dan moet er een deel plaaster in gegoten worden tot net onder het ijs. Dit water hoeft niet erg doorzichtig te zijn omdat het al verstoord is door de BTR. Het product dat ik wil gebruiken om het water mee aan te leggen, is iets van AK.

attachment.jpg

Dit spul heb ik al een keer getest op een stuk styropor. De ene kant heb ik wit gelaten, de andere heb ik eerst zwart gespoten.

attachment.jpg

Eerst is de verf nogal bleek van kleur. Dit verandert naarmate het uithardt.

attachment.jpg

Het zal dus nodig zijn om de ondergrond donker en glad te maken, aangezien ik geen chauffeur in de BTR geplaatst heb en het water dus niet in beroering mag zijn. Je ziet dat de Water Gel de structuur van het styropor hier en daar doorlaat, dus dit werkt schijnbaar anders dan bijvoorbeeld het oceaanwaterproduct dat ik uittestte in het topic van de Princeton (https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=50414&start=170). Ik zal het moeten uittesten.

Dit alles heb ik bedacht om toch wat dynamiek aan het dio te geven ondanks dat de wielen in hun onbewogen uitvering staan. Ik weet nog niet hoe het product zich zal gedragen als het op deze plastic plaat gesmeerd wordt, en of het kan gebruikt worden in combinatie met Stillwater of met siliconen voor het water dat op het ijs terechtgekomen is. Het wordt dus weer een experiment.
 
Spannend plannetje Steven... ben zeer benieuwd :8

Niet vergeten dan de Btr ook half nat weer te geven.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan