Hoofdsponsor

1/35 Btr-80[wip]

Die Voyager sets zijn subliem wat detail betreft maar je moet er verdomd handig voor zijn.
 
Bedankt, hier komt nu wel even een domper op de Voyagerpret:

attachment.jpg

Ik had eerst al besloten om de lampen naar beneden te brengen, want met de plooi er in waren de Voyager steunen al iets hoger dan de platte exemplaren van Trumpeter. Ik moest dan wel de inkepingen overnemen, met een scherp scalpel gaat dit wel. De bovenste lamp moest meegaan.

attachment.jpg

De lamp was op dat ogenblik iets beter uitgelijnd. Toch vond ik het niet logisch dat de lampen er op foto's van een afgewerkt, ongewijzigd model prima uit zagen en niet in mijn verbouwing. Waren de vervangingsstukken van Voyager wel correct?

attachment.jpg

Wanneer het ontplooide stuk PE van Trumpeter achter dat van Voyager geplaatst wordt, is er een groot verschil merkbaar. Heel vreemd. Let op de hoek die het stuk met de glacisplaat maakt.

attachment.jpg

Vergelijk je het onderdeel met een foto in het boek van de BTR-70 waar bijna van recht voren naar gekeken wordt, dan komt de hellingshoek perfect overeen. Dit betekent dat het onderdeel van Voyager volledig fout vormgegeven is. Wanneer ik foto's van de BTR-80 bekijk, zie ik geen opvallende verschillen in dit stuk, dus besloot ik al zeker om in dit geval het Trumpeter stuk in de plaats te kleven.

attachment.jpg

Nu zit de lamp prima op zijn plek, ondanks dat ik de verlaagde locator holes van de eerste foto gebruikt heb.

attachment.jpg

Dan zijn de foute holes dichtgeplamuurd en daarmee kunnen we eindelijk verder naar het volgende onderdeel.
 
De BTR heeft vandaag weer wat vorderingen gemaakt, maar het is niet allemaal goed nieuws.

attachment.jpg

attachment.jpg

De turret is nu af op de bewapening na. De rookpotten van Voyager zitten er al op en het geval blijft ook beweegbaar en coaxiaal. Ik heb ook 10 scharnieren geplooid vandaag en z zitten mooi op hun plek. Tot daar het succesverhaal.

attachment.jpg

Toen ik de loop uit de sprue haalde, bleek die wat verplooid te zijn in het midden, ondanks dat hij toch een paar millimeter dik is. Kwam dit door de slide moulding? Dat zou misschien nog te repareren zijn door tegen te plooien, al krijg je de as van de loop bij zo'n dikte moeilijk in een definitieve uitlijning. Maar dit, of de wel erg korte montagepin aan het begin van het kanon, waren niet het ergste aan deze creatie van Trumpeter. Op de foto hierboven zie je misschien al een verschil op de manier waarop het wapen is bevestigd op de mantlet. Als je kijkt waar de verbreding tegen de mantlet aan ophoudt en het verjongende gedeelte van de loop begint, dan zit dat op de foto een stuk veder naar achter, ongeveer ter hoogte van de grote PE-plaat op het model. Maar bij de loop van Trumpeter is dit stuk zeker een halve centimeter langer.

attachment.jpg

Ook zit de ring (is dit een fume extractor?) aan de voorkant niet op de juiste plek. De combinatie van deze drie tekortkomingen heeft mij ertoe gebracht om een aftermarketloop op te zoeken. Magic models heeft er eentje voor de BTR80-familie. Er zijn er ook meerdere voor de BMP-3 maar die zijn onbruikbaar omdat daar de 30mm vastgehecht zit aan de hoofdbewapening, de 100mm-loop.

attachment.jpg

Toen ik deze wat bekeek en zag dat de proporties goed waren, viel er nog een vierde verschil op. Ik dacht eerst dat de verjonging van de aftermarketloop achterwege gebleven was. De loop van Trumpeter blijkt echter een stuk te dik te zijn achteraan. De verjonging loopt ook niet door tot vooraan maar stopt ergens halverwege. Samen met deze loop heb ik ook maar een setje 7,62mm machinegeweerlopen besteld, want die van de kit was niet uitgeboord vooraan. Het is alleen nog even wachten op de aankomst van deze goodies.

attachment.jpg

Een volgende set van scharnieren is voorzien van te korte vleugeltjes om er de draad van 0,6 in gerold te krijgen. Die zal ik moeten verlengen, misschien snij ik de huls uit stukjes messingbuis. De plaatjes wil ik wel zo houden, daar zit lasstructuur op geëtst.
 
De nieuwe loop en mg zijn gearriveerd. Beide zijn van Magic Models en er is weinig werk nodig om ze op het model te installeren. Er zit zelfs nog geen lijm op, hij knelt uit zichzelf.

attachment.jpg

Meer is er deze week helaas nog niet aan gebeurd...
 
Mooi werk wat je laat zien ook al ken ik er niet te veel van.
 
Wat een luxe als de onderdelen zo mooi passen 8)
Het ziet er wel zeer mooi uit zo.
 
Bedankt, jongens. Ik heb me ook eens aan de figuurtjes gezet.

attachment.jpg

Als ik deze arm op zijn plek wilde zetten in het verlengde van de draagriem van het machinegeweer, dan zou de schouder niet op zijn plek zitten. Ik heb uiteindelijk de riem verder losgemaakt van de borst om het te doen passen.

attachment.jpg

Een van de hoofdjes had zo'n klein gezicht dat een vergelijking met een 1/35 figuur niet opging. Ik heb het even naast een 1/48 hoofdje gehouden en het gezicht was even hoog.

attachment.jpg

Voor die figuur heb ik een face/off gedaan met het hoofd van een van de Duitse figuren waar ik toch een resinhoofd voor gebruikt had. Die krijgt zo toch wat meer karakter. De andere twee vond ik al genoeg persoonlijkheid hebben. Er zijn nu nog twee machinegeweren in de set, een is voor de rechter figuur. Ik had wel wat problemen met de passing van de mutsen, volgens mij hebben ze stukjes omgewisseld tussen A, B en C want ik heb zelfs de hoofden niet kunnen plaatsen waar ze eigenlijk bedoeld waren. Ook waren er veel deellijntjes in het plastic, ik heb dus wel wat geschuurd en geplamuurd.
 
Voor de scharnieren van een aantal luiken kreeg ik bij de Voyager-set onderdelen die onvoldoende waren om volledig rond de draad te winden die voorzien was. Om dat deel te vervangen, moesten er dus buisjes gekocht worden die net rond de draad van 0,6 pasten. Het zijn er van Albion Alloys geworden.

attachment.jpg

Deze buisjes worden afgesneden op de breedte van de scharnieren en voorzien van twee graveerlijnen, zodat ze niet te onderscheiden zijn van de langs elkaar draaiende ogen van de scharnieren.

attachment.jpg

De draad moet soms wel in de buis gehamerd worden, want door het snijden is de diameter iets ingedrukt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De verbetering is ook te zien in de lasstructuur op de vleugels van de scharnieren.
 
hier waag ik me zelfs niet aan ,wat een detail en afwerking. prachtig gedaan.
 
Schitterend werk Bart mooi gedaan...

Hey, ti's onze Steven hé ;) ;)


Prachtig resultaat , idd fijn met het materiaal van Albion te werken, knappe en fijne update. Hmm ja je figuren , of die Duitser had nu eenmaal een grote neus ;) , goed opgelost , fijn als je , "je" figuren een "eigen" houding wil/kan geven. Zou zeggen , zoals altijd ...goed bezig hoor !
 
Nog bedankt voor de fijne reacties, vermoedelijk toch aan mij gericht. Het was weer zaterdag, dus werd er weer gewerkt aan de BTR. Ik ben nog steeds met de luiken bezig, waar een hoop PE in verwerkt wordt. Vorige keer had ik de voorruiten al gemaakt.

attachment.jpg

Ik had de omkadering van de ruit in PE gekregen, maar het clearpart had dit en de ruitenwisser er aan vastgegoten. Ik kon dus het glaasje niet recupereren. Daarom zijn er glaasjes uit een aardbeienverpakking gesneden.

attachment.jpg

Dit is mooi passend gevijld en vastgekleefd met secondelijm.

attachment.jpg

Nu wilde ik de afscherming voor de voorruit maken, volledig in PE maar ook hier zijn de geleverde scharnieren te kort uitgevoerd om helemaal rond de spil te passen. Dezelfde methode als voordien is gebruikt om hier meer detail in te krijgen.

attachment.jpg

Hier zie je het buisje waar de scharnierspil in gehamerd is, nadat er twee groefjes in gerold zijn met een scalpel. De scharnier is dan wel niet beweegbaar maar ze heeft alle onderdelen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er blijven nu nog maar vier luiken over waar eventueel scharnieren voor nodig zijn.
 
Mooie werken, jammer dat ze de scharnieren niet beweeglijk maken bij Eduard.
 
Die details veranderen er toch veel aan hoor!
 
Schitterende details die je toevoegd
 
Prachtige meerwaarde en netjes gebouwd , benieuwd naar meer :)
 
Knap werk!
Wat gebruik je om het metaal zo fijn te plooien?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan