Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/24 - 1/25 Datsun 510 [wip] - Pagina 3
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 45 van 50

Discussie: Datsun 510 [wip]

Standaard

Ok dan is het weer vrij baan voor de complimenten. Voelt ook veel fijner, om een compliment te krijgen.

Laat ze maar komen jongens

Standaard

Daar gaat het toch niet om , ik geef toe dat het afschuwelijk slechte foto's zijn die twee maar het was alleen de bedoeling om de twee minuscule embleempjes te laten zien
    En ik ben helemaal niet kwaad of in mijn g.. gebeten het zijn slechte foto's , laat ons afspreken op de leden dag en dan praten we verder
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Ik ga me aansluiten bij de anderen.

https://www.scalemates.com/profiles/...0303&view=list

Hier kan je zien wat je kan bereiken en zie je ook dat je nu maar pas aan de eerste stap van het proces gestopt bent...

Standaard

Als je overtuigd bent dat het aan de foto's ligt kan je misschien nieuwe posten maar dan minder uitvergroot.Voor de rest vind ik het wel leuk zo je eigen auto nabouwen waar je vroeger mee gereden hebt.
    Marc S

Standaard

En plots waren alle appelsienen verkocht neen grapje het lag zuiver aan mijn fototoestel had zonder het te beseffen de laatste tijd niet meer de mooie beelden van in het begin
    Ik had al met van alles geprobeerd zelfs een fotoboot gemaakt zelfs speciale verlichting gekocht het resultaat bleef ondermaats , het rare was buitenopnames in volle zon waren dan wel redelijk ok , ben dus op zoek gegaan met mijn schoonbroer en ten lange laatste ( nooit eerder opgekomen ) om mijn fototoestel terug in de fabrieksinstellingen te zetten en plots werden de opnames stukken beter en dan nog de raad gekregen van Didier voormalig voorzitter van Modelbouw Magazine waar ik een deftig gesprek mee heb gehad in Affligem
    Dit zijn nu mijn laatste beelden van een onveranderde Datsun niks aangedaan buiten de ramen en verder kleinigheden gebouwd

nu kan ik verder met bouwen en volgen redelijk snel volgende beelden
    groetjes
    Marc

Standaard

Je blijft zien dat er fikse oneffenheden in de laklaag en in het chroom zitten. Als je bijvoorbeeld naar je laatste foto kijkt en dan met name het kofferdeksel, dan is goed te zien dat de verf na het opbrengen niet meer is gepolijst maar nog 'wobbly' ofwel glooiend is.

Dat is ook niet zo gek, want een glad en effen eindresultaat krijgen kan ook niet zonder meerdere lagen verf, vernis, bijbehorende droogtijden en polijstwerk.

Silenoz heeft je een link gestuurd van hoe je zo'n strakke laklaag krijgt. Dat dat voor jou niet zo nodig hoeft, is prima want ieder maakt z'n eigen keuzes en zo ook in de modelbouw. Daar waar iemand anders een half jaar doet over een model, daar ben jij in twee weken klaar en dat is prima, want een uitvloeisel van een keuze. Maar ga niet de toffe peer uithangen die ons even komt vertellen hoe slecht de foto's waren en hoe die ons allemaal voor de gek hielden. En dat als je een betere camera gebruikt, ineens alle oneffenheden weggepoetst zijn. Je mag best jezelf daarin voor de gek houden, dat is ook nog geen probleem, maar hou het daarbij zou ik zeggen.

Wat er nu gaat gebeuren, kan ik je ook alvast voorspellen. Je wordt eerst enorm boos van deze reactie, wacht eventjes en gaat me dan vertellen dat je absoluut niet boos wordt van deze reactie; en zult daarna haarfijn uitleggen dat ik ongelijk heb en dat het model veel strakker in de lak zit dan ik denk. Normaal gesproken laat ik je die discussies 'winnen' omdat ik geen zin heb in gezeur. Deze keer echter, ga ik al jouw reacties voorzien van een antwoord tot het moment dat ofwel jij het opgeeft, ofwel ik een bericht krijg van een moderator of admin dat het wel genoeg geweest is zo. Veel succes alvast.

Standaard

Ik sluit mij aan bij de voorgangers.

Een strak resultaat is niet moeilijk, maar het vraagt wat extra werk. Eventueel schuren tussen 2 lagen in, vernis minimum een maand laten drogen, polijsten (kruipt heel wat tijd in) en daarna behandelen met een wax. Dan krijg je zoiets :

Standaard

Beste Roy boos ? Waarom ? heb geen reden om boos te zijn , ten eerste het is een hobby daar ben ik me terdege van bewust
    reacties komen er altijd
    En dat de verf niet 100% juist ligt ben ik me ook van bewust
    Nu even dat polijsten , alleen de zeer exclusie bolides worden 1/1 zo gedaan en geen enkele serie auto en die hebben allemaal min of meer dat effect ( en weer niet om me eruit te praten ) en weet dat mijn auto in 1973 ook maar in gewone lakverf stond zonder een vernis laag
    Voor de rest heb je volkomen gelijk in alles en ik wil daar ook geen meningsverschil over
    De Datsun is zoals ik hem wilde hebben en inderdaad het zou beter kunnen als ik meerdere lagen verf moest leggen en meerdere lagen vernis maar ook hier heb ik een antwoordje voor ook mijn schuld , zoals jullie allemaal weten spuit ik graag met vernis uit een spuitbus nu ben ik ermee begonnen en kwam tot de vaststelling dat ik niet ging toekomen e, het was me toch gelukt om de hele auto ermee te doen tot de laatste druppel vernis , maar nu komt het die vernis van Cencys daar zijn ze mee gestopt en een ander merk vecht met deze vernis , dus was ik wel gedoemd om het zo te laten
    M.A.W. ik ben er toch tevreden over
    De Datsun is bijna af en staat naar mijn zin mooi te glimmen en geeft me een zalige herinnering naar 1973
    Moest ik de centen ervoor hebben reed ik morgen terug met zulke auto , in Amerika staan ze er enorm zot naar en er is daar een bloeiend handeltje over ontstaan
    No hard feelings
    Marc

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coachke Bekijk bericht
    En dat de verf niet 100% juist ligt ben ik me ook van bewust
    Daar ben ik dan blij om, je eigen tevredenheidsgraad leek mij namelijk wat hoger dan hoe je het nu formuleert.

Nu even dat polijsten , alleen de zeer exclusie bolides worden 1/1 zo gedaan en geen enkele serie auto en die hebben allemaal min of meer dat effect ( en weer niet om me eruit te praten ) en weet dat mijn auto in 1973 ook maar in gewone lakverf stond zonder een vernis laag
    Ik ga proberen deze reactie(s) te schrijven op dusdanige wijze dat een lezer er iets aan kan hebben, dus onderbouwd. Zo zie ik de bedoeling van een forum.

Te beginnen met het bovenstaande citaat. Je gebruikt de omstandigheid dat 1:1-auto's meestal niet worden gepolijst, als argument om jouw 1:24-auto niet te polijsten. Om twee redenen gaat die vergelijking stuk.

Reden 1
    De eerste reden is, dat jouw model 24 keer zo klein is als een echt exemplaar. Een stukje body van 1x1 centimeter op de body van jouw model, vertegenwoordigt dus een stukje body van 24x24 centimeter van de echte auto. Als er 1 millimeter diepteglooiing op jouw model zou zitten, zou er 2,4 millimeter diepteglooiing op het 1:1-model moeten zitten. Als er 10 oneffenheidjes op die 1x1 centimeter zitten, zouden die oneffenheden 24x zo groot worden.

Kijk bijvoorbeeld eens naar je eerste (nieuwe) foto, het schuin aflopende vlak tussen de twee photo etched typeplaatjes in. Daar zitten onregelmatigheden in, die mij eerder doen denken aan roestvorming onder de laklaag.

Reden 2
    De tweede reden dat je vergelijking met 1:1-auto's spaak loopt, is dat die geautomatiseerd worden geschilderd, in een gecontroleerde ruimte. Stofdeeltjes zijn daar nagenoeg afwezig, laklagen worden vergevorderd tegen het perfecte aan afgeleverd. Om die reden is er eigenlijk geen of nauwelijks behoefte aan polijstwerk. Wij modelbouwers hebben die apparatuur natuurlijk niet ter beschikking, reden waarom we ons tot 'ouderwetse' hulpmiddelen moeten richten, zoals een handmatige airbrush en polijstspul. Diezelfde hulpmiddelen worden trouwens gebruikt bij de zeer exclusieve auto's en bij restaurateurs, omdat daar geen robots et cetera beschikbaar zijn. Vandaar het uitvloeisel van jouw voorbeeld, dat juist die exclusieve auto's wél gepolijst worden. Het is niet zo dat die laklaag vele malen beter zou zijn dan die van een fabrieksauto.

Conclusie: om redenen van schaalwerking en imperfecte methoden, is het dus van belang om meerdere laklagen aan te brengen, dan meerdere vernislagen en ten slotte zeer nauwgezet te polijsten, mits je het daaruit te verkrijgen resultaat beoogt.

De Datsun is zoals ik hem wilde hebben en inderdaad het zou beter kunnen als ik meerdere lagen verf moest leggen en meerdere lagen vernis maar ook hier heb ik een antwoordje voor ook mijn schuld , zoals jullie allemaal weten spuit ik graag met vernis uit een spuitbus nu ben ik ermee begonnen en kwam tot de vaststelling dat ik niet ging toekomen e, het was me toch gelukt om de hele auto ermee te doen tot de laatste druppel vernis , maar nu komt het die vernis van Cencys daar zijn ze mee gestopt en een ander merk vecht met deze vernis , dus was ik wel gedoemd om het zo te laten
    Marc, je gebruikt vaak een interessante redeneertactiek, die van 'het is mijn schuld, doordat het iemand anders schuld is, maar ik kan er niets aan doen'. Ook hier snijdt je antwoord geen hout. Als de vernis op is, en hij is uitverkocht, en wordt nooit meer geleverd, en is ook nergens anders meer te verkrijgen; dan gebruik je toch gewoon andere vernis eroverheen? Goed de oude vernis laten drogen, uitharden, en dan kun je er gewoon andere vernis overheen doen (mits van het juiste type).

Maar de echte kern van de kwestie zit dieper: ook de onderliggende verflagen liggen al niet recht / glad. En daaronder, ligt waarschijnlijk de primerlaag niet recht / glad. Zoals Pascal hierboven al schreef, schuur eens tussen twee laagjes in en je zult zien dat het al vlakker wordt.

Waarom probeer je het afwerkingsproces niet eens gewoon zoals diverse leden je hebben aangeraden? Als dat dan teveel werk blijkt te zijn, kun je nog altijd terug naar je huidige methode.

M.A.W. ik ben er toch tevreden over
    De Datsun is bijna af en staat naar mijn zin mooi te glimmen en geeft me een zalige herinnering naar 1973

Laten we het er dan toch over eens zijn, dat dit het belangrijkste doel van modelbouw is, dat het plezier geeft. In dit geval neemt je hobby je mee in een reis van nostalgie en herinneringen.

Ik ben vandaag elders, dus zal pas vanavond toekomen aan een eventuele beantwoording van nader in te nemen stellingen
    Laatst gewijzigd door Roy vd M.; 14-10-18 om 12:24 Reden: Denkfout hersteld.

Standaard

Beste Roy en Pascal dat geduld heb ik niet omdat ik ten eerste er dan moeten op zitten wachten heb niks anders voorhanden , iemand die werkt kan alleen in de avond eraan werken of heeft nog iets anders te doen en dan gaat de tijd snel
    Lezen doe ik niet graag , anders zou ik iets kunnen lezen , en ik heb me voorgenomen er geen zootje meer van te maken dus 1 model afweren en niks anders beginnen zoals ik dat vroeger deed jaren terug , wat krijg je dan dozen vol onafgewerkte modellen ( ik ken zo een paar mensen ) en op den duur heb je er geen zin meer in of je ziet zaken die je toen niet zag en je moet opnieuw beginnen
    Mijn vrouw is minder valide zoals jullie wel zullen weten he en die slaapt heel veel door haar pijnstillers dus kunnen we ook nergens naar toe of wandelen wat ze überhaupt niet meer goed kan
    Dus ben ik min of meer op mijn modelbouw afgesteld en als ik dan iedere keer een maand wachten dan krijg de helft van mijn modellen nooit meer af
    Dus als het jullie belieft hou ik me aan mijn manier van werken tussen haakjes het is mijn eis ook niet ben gelukkig zo en ben tevreden over mijn werk en zo kan ik mijn hobby rustig verder doen op onze manier van leven
    Marc

Standaard

Marc,

Zolang gij plezier aan uw modelbouw beleeft, is alles dik in orde. De uitleg die ge hierboven hebt geschreven legt perfect uit wat modelbouw voor u betekent.

Ik denkt dat de mensen - waaronder ik - die recent hebben gereageerd het moeilijk hebben met de uitleg (of misschien zelfs excuses) die ge geeft WAAROM iets niet wil lukken, of WAAROM het er uit ziet zoals op de foto's.

Ben er zeker van dat als ge dingen schrijft zoals -

Dus als het jullie belieft hou ik me aan mijn manier van werken tussen haakjes het is mijn eis ook niet ben gelukkig zo en ben tevreden over mijn werk en zo kan ik mijn hobby rustig verder doen op onze manier van leven
    - de lezers op een andere manier gaan reageren.

Niet iedereen gaat het mooi vinden wat ge doet, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen begrijpt wat uw redenen zijn om een model te bouwen.

Standaard

Ok mensen dan laten we het hierbij houden , dat niet iedereen dat mooi vind ben ik me van bewust dat is andersom ook hoor ik vind ook niet alles mooi wat gebouwd word , met het enige verschil dat er wel medailles mee gehaald worden , en dat is iets wat ik nog niet eens verlang
    Ik kan u gerust een voorbeeldje geven maar dat doet niks ter zake

Standaard

Dit zijn serieuze reacties die ik hier te zien kreeg.Ikzelf bezie dit positief.Als je dit beziet als opbouwende kritiek kan er veel uit geleerd worden en heeft me al serieus aan het denken gezet voor mijn volgende project.Dus Marc als jij tevreden bent dat is het voornaamste.Je bouwt tenslotte voor jezelf.Voor mijn eigen projecten hoop ik dat ik mezelf kan verbeteren maar dan zal ik nog veel watertjes moeten doorzwemmen.Zo heeft iedereen zijn eigen visie,de ene vind het goed,de andere vind dat het beter kan.Ik vraag me zelfs soms af of perfectie bestaat in de modelbouwwereld.
    Marc S

Standaard

Beste vrienden door alle commotie en ook hetgeen ik de laatste dagen heb meegemaakt ben ik rats vergeten om nog enkele beelden van het interieur te tonen
    Schrik niet want zo was mijn auto echt met 1kuipstoel en een echt harnas , reden voor die ene stoel was dat Liliane ( mijn vrouw ) door het ongeval dat we hebben gehad een paar daarvoor niet in zo een stoel kon zitten
    Een paar maanden nadien heb ik het interieur kunnen wisselen met een zwart interieur en had ik zelf zwarte matten gemaakt van een rol zwart vast tapijt ineen nog later stadium zijn er verbredingen op de spatborden gekomen en een voor en achter spoiler , en nog later twee SU carburatoren
    Ik kon met mijn 1400 een Ford Capri 1700 gerust achter mij laten
    Hier nog enkele foto's

Standaard

Beste Roy en Pascal dat geduld heb ik niet omdat ik ten eerste er dan moeten op zitten wachten heb niks anders voorhanden , iemand die werkt kan alleen in de avond eraan werken of heeft nog iets anders te doen en dan gaat de tijd snel
    Als je het geduld niet hebt om te wachten, kun je nog overwegen om toch aan twee of drie modellen tegelijkertijd te werken. Terwijl het ene model droogt, kun je het andere in elkaar gaan zetten. En terwijl het derde model een laagje vernis krijgt, kun je bij het tweede model een laag verf airbrushen en het eerste model dat in de primer staat, schuren. Je kunt een simpel werkschemaatje opzetten daarvoor. Als je aan drie modellen tegelijkertijd werkt volgens een goed schema, kun je denk ik bezig blijven zonder dat je uitgebreid hoeft te wachten.

Het argument dat je, als je aan meer dan een model tegelijkertijd bezig bent, dozen vol onafgewerkte modellen krijgt, is oneigenlijk. Als je gewoon het schema aanhoudt en volgens plan wisselt tussen de twee of drie modellen, is er geen enkele reden om een van de drie modellen onafgebouwd te laten liggen.

en als ik dan iedere keer een maand wachten dan krijg de helft van mijn modellen nooit meer af
    Als ik geen geduld heb om een taart een uur in de oven te laten garen, maar hem na een kwartier er al uithaal, dan is mijn taart minder lekker dan die van iemand die wél de volledige bereidingstijd in acht neemt. Interesseert de smaak mij niet zoveel, dan is er geen probleem. Vraag ik echter telkens, na elke taart, wat iedereen ervan vindt, en tref ik steeds een beleefd proeverspubliek dat te vriendelijk is om te zeggen dat de taart wel wat langer had mogen garen, dan zal er op enig moment toch iemand opstaan die er wél iets van zegt. Dat was, om de vergelijking met jouw model te maken, oorspronkelijk Ron en verschillende bouwers sloten zich bij hem aan. Jij schiet bij de afgelopen modellen, wanneer je wat kritiek krijgt of zelf kritiek oppert, steeds de verdediging in, het ligt aan foto's of het ligt aan de verf of aan het model of wat dan ook, maar nooit aan Coachke of aan de gebruikte methoden c.q. de gemaakte keuzes. Ik ben blij dat dit topic nu eens gelegenheid biedt om eerlijk te zijn en uiteen te zetten wat ieders echte gezichtspunt is.

En dat leidt tot het volgende:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wet sellery Bekijk bericht
    Ik denkt dat de mensen - waaronder ik - die recent hebben gereageerd het moeilijk hebben met de uitleg (of misschien zelfs excuses) die ge geeft WAAROM iets niet wil lukken, of WAAROM het er uit ziet zoals op de foto's.
    Pascal slaat hier de spijker op z'n kop. Om het naar bot Hollands te vertalen, ik zie jou de ene redengeving voor een bepaalde onvolkomenheid doen opvolgen door de andere redengeving. Je hoeft dat helemaal niet te doen; en als je het wél doet, doe het dan eerlijk. Geef niet je fototoestel de schuld van imperfecties in je model. Als je gewoon eerlijk bent en benoemt (waarbij trouwens geldt dat je je niet hoeft te verantwoorden he... maar je doet dat steeds zelf) dat jij geen superstrakke laklaag nastreeft, dan komt het sympathieker en prettiger over.

Ik begrijp je beweegreden om te bouwen zoals je bouwt, en heb er ook begrip voor. Geloof het of niet, maar ik heb er steeds een zekere mate van bewondering voor gehad, niet zozeer voor het beeldaspect maar wel het workflow-aspect. Zoals ik al eerder schreef, het is een keuze en die leidt ertoe dat je veel meer bouwt dan welke andere modelbouwer die ik ken (misschien op een enkeling na), iets waar de meesten van ons die met diverse onafgewerkte modellen zitten alleen maar van kunnen dromen. Ik zou het heel graag willen kunnen, maar helaas zie ik bij mijzelf of bij een kit altijd wel iets wat voor verbetering vatbaar is. Wat mij stoort, is dat je enerzijds heel snel wilt bouwen (waarvoor respect) maar anderzijds niet écht open lijkt te staan voor kritiek en het dus doet schijnen alsof alles wat je maakt net zo mooi en verzorgd is als het werk van andere modelbouwers die tig keer zoveel tijd aan hun werk besteden.

Ok mensen dan laten we het hierbij houden , dat niet iedereen dat mooi vind ben ik me van bewust dat is andersom ook hoor
    Je geeft zo vaak te kennen dat je een discussie wilt stoppen, maar dan nog nét aangevuld met een terloopse reactie-uitlokkende boodschap. Dan wil je de discussie dus niet echt stoppen, of je hoopt dat dat gebeurt ondanks dat je nog even het laatste woord wilde pakken. Normaal gesproken wel, nu even niet. Dus daar ga ik weer.

Vanzelfsprekend is alles subjectief, maar laten we nu eens concretiseren wat jij hier lijkt te bedoelen. Laten we het versimpelen.

Ik zeg, en heb hierboven beargumenteerd, dat een gepolijste laklaag op een 1/24-model in beginsel realistischer en mooier is dan een niet-gepolijste laklaag. Wil jij nu zeggen, dat jij dat niet vindt? Dat zou ik wel heel raar vinden.

Wat je denk ik eerder bedoelt te zeggen, is dat je sommige modellen mooi vindt en andere niet. Nou, dat is toevallig ook bij mij het geval. En volgens mij bij iedereen. Smaken verschillen. Maar dat heeft helemaal niets te maken met het discussiepunt van kwalitatief hoogstaande afwerking.

k vind ook niet alles mooi wat gebouwd word , met het enige verschil dat er wel medailles mee gehaald worden , en dat is iets wat ik nog niet eens verlang Ik kan u gerust een voorbeeldje geven maar dat doet niks ter zake
    Inderdaad, het doet totaal niet terzake omdat deze discussie niet gaat over smaak, maar over kwaliteit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oldieman Bekijk bericht
    Als je dit beziet als opbouwende kritiek kan er veel uit geleerd worden en heeft me al serieus aan het denken gezet voor mijn volgende project.
    Zo is ook de insteek van mijn verwoording.

Ik vraag me zelfs soms af of perfectie bestaat in de modelbouwwereld.
    Perfectie is denk ik zelden of nooit haalbaar, verbetering wel. Zoals Pascal in dit geval schreef, is het niet eens zo moeilijk om een mooiere laklaag te verkrijgen, maar het kost wel ontzettend veel meer tijd en energie. Dat is in dit geval de crux.
    Laatst gewijzigd door Roy vd M.; 14-10-18 om 23:26

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten