Hoofdsponsor

1/24 Datsun 510 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Heb je prachtig gedaan Marc, u zit vol ideeen.
 
Laatste poging heb ontdekt dat geen foto is opgeslagen had het wel gedaan misschien wat te rap geweest
Dus hier gaan we

Mijn Datsun zoals ik hem gemaakt had in 1973 een beetje afgezien van de racewagen " Datsun Bre "

Hier is hij gespoten in Ferrari rood en goud van Vallejo de raamlijsten staan in de BMF met een laag of twee Cencys hoogglans vernis na de droog periode heb ik met olieverf zwart de panellines ingevuld
Ben op dit moment bezig met de grille en achterlichten in te kleuren


Hier gaan derde keer goede keer hoop ik

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg



Het leuke van Hasegawa is de P.E. onderdeeltjes erbij zoals de koffer emblemen en de ruitenwissers die je zelf moet plooien mar die zijn voor later


attachment.jpg

attachment.jpg

Nu zou het in orde moeten zijn
Marc



attachment.jpg
 
Foto's zijn te zien Marc.
Knap spuitwerk, zeker die gouden banden aan de zijkant.
 
Dank u

Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Foto's zijn te zien Marc.
Knap spuitwerk, zeker die gouden banden aan de zijkant.

Gek op sinaasappelen zeker Erwin, en sorry dat ik het zeg Coachke maar vind het spuitwerk gewoon slecht. Ik weet niet wat er speelt maar vind je laatste modellen niet echt die kwaliteit hebben die je pakweg 1 of 2 jaar geleden afleverde.
 
Als ik eerlijk mag zijn, ben ik het volkomen met Ron eens.

Ik vind het lastig hier met opbouwende kritiek te komen. Kan alleen zeggen dat ik hoop dat het niveau van een tijd geleden, ten tijde van de Volkswagen Golf bijvoorbeeld, terugkomt.

Nu ga je vast schrijven dat het aan de foto's ligt of aan de verf (zo las ik in vorige topics) maar aan de foto's kan het niet liggen en als het (weer) aan de verf ligt, zou ik het ding van verf ontdoen en opnieuw beginnen.

Ik weet dat je kritiek niet leuk vindt, maar beschouw het als een zetje de goede kant op.

Doe ons en jezelf een plezier en maak meer van dit:

attachment.jpg

en minder van dit:

attachment.jpg
 
Vrees dat ik jullie moet gelijk geven, heb mij te veel gericht naar het algemeen zicht met die gouden banden.
 
Mannekes jullie gaan me niet voor de kar spannen , ik ga nu niet reageren ik maak de Datsun gewoon af en breng hem op onze leden dag mee en dan spreken we verder wel
Ik zeg alleen dat de vergrote beelden slechts 1 mm hoog zijn op een kleine 5 mm dus zeer sterk uitvergroot wat wel normaal is dat de beelden wat vertekend over komen
 
Ok dan is het weer vrij baan voor de complimenten. Voelt ook veel fijner, om een compliment te krijgen.

Laat ze maar komen jongens :)
 
Daar gaat het toch niet om , ik geef toe dat het afschuwelijk slechte foto's zijn die twee maar het was alleen de bedoeling om de twee minuscule embleempjes te laten zien
En ik ben helemaal niet kwaad of in mijn g.. gebeten het zijn slechte foto's , laat ons afspreken op de leden dag en dan praten we verder
Marc
 
Als je overtuigd bent dat het aan de foto's ligt kan je misschien nieuwe posten maar dan minder uitvergroot.Voor de rest vind ik het wel leuk zo je eigen auto nabouwen waar je vroeger mee gereden hebt.
Marc S
 
En plots waren alle appelsienen verkocht :P neen grapje het lag zuiver aan mijn fototoestel had zonder het te beseffen de laatste tijd niet meer de mooie beelden van in het begin
Ik had al met van alles geprobeerd zelfs een fotoboot gemaakt zelfs speciale verlichting gekocht het resultaat bleef ondermaats , het rare was buitenopnames in volle zon waren dan wel redelijk ok , ben dus op zoek gegaan met mijn schoonbroer en ten lange laatste ( nooit eerder opgekomen ) om mijn fototoestel terug in de fabrieksinstellingen te zetten en plots werden de opnames stukken beter en dan nog de raad gekregen van Didier voormalig voorzitter van Modelbouw Magazine waar ik een deftig gesprek mee heb gehad in Affligem
Dit zijn nu mijn laatste beelden van een onveranderde Datsun niks aangedaan buiten de ramen en verder kleinigheden gebouwd

attachment.jpg



[ATTACH=full]394461[/ATTACH]


nu kan ik verder met bouwen en volgen redelijk snel volgende beelden
groetjes
Marc
 
Je blijft zien dat er fikse oneffenheden in de laklaag en in het chroom zitten. Als je bijvoorbeeld naar je laatste foto kijkt en dan met name het kofferdeksel, dan is goed te zien dat de verf na het opbrengen niet meer is gepolijst maar nog 'wobbly' ofwel glooiend is.

Dat is ook niet zo gek, want een glad en effen eindresultaat krijgen kan ook niet zonder meerdere lagen verf, vernis, bijbehorende droogtijden en polijstwerk.

Silenoz heeft je een link gestuurd van hoe je zo'n strakke laklaag krijgt. Dat dat voor jou niet zo nodig hoeft, is prima want ieder maakt z'n eigen keuzes en zo ook in de modelbouw. Daar waar iemand anders een half jaar doet over een model, daar ben jij in twee weken klaar en dat is prima, want een uitvloeisel van een keuze. Maar ga niet de toffe peer uithangen die ons even komt vertellen hoe slecht de foto's waren en hoe die ons allemaal voor de gek hielden. En dat als je een betere camera gebruikt, ineens alle oneffenheden weggepoetst zijn. Je mag best jezelf daarin voor de gek houden, dat is ook nog geen probleem, maar hou het daarbij zou ik zeggen.

Wat er nu gaat gebeuren, kan ik je ook alvast voorspellen. Je wordt eerst enorm boos van deze reactie, wacht eventjes en gaat me dan vertellen dat je absoluut niet boos wordt van deze reactie; en zult daarna haarfijn uitleggen dat ik ongelijk heb en dat het model veel strakker in de lak zit dan ik denk. Normaal gesproken laat ik je die discussies 'winnen' omdat ik geen zin heb in gezeur. Deze keer echter, ga ik al jouw reacties voorzien van een antwoord tot het moment dat ofwel jij het opgeeft, ofwel ik een bericht krijg van een moderator of admin dat het wel genoeg geweest is zo. Veel succes alvast.
 
Ik sluit mij aan bij de voorgangers.

Een strak resultaat is niet moeilijk, maar het vraagt wat extra werk. Eventueel schuren tussen 2 lagen in, vernis minimum een maand laten drogen, polijsten (kruipt heel wat tijd in) en daarna behandelen met een wax. Dan krijg je zoiets :

1_IMAG0862.jpg
 
Beste Roy boos ? Waarom ? heb geen reden om boos te zijn , ten eerste het is een hobby daar ben ik me terdege van bewust
reacties komen er altijd
En dat de verf niet 100% juist ligt ben ik me ook van bewust
Nu even dat polijsten , alleen de zeer exclusie bolides worden 1/1 zo gedaan en geen enkele serie auto en die hebben allemaal min of meer dat effect ( en weer niet om me eruit te praten ) en weet dat mijn auto in 1973 ook maar in gewone lakverf stond zonder een vernis laag
Voor de rest heb je volkomen gelijk in alles en ik wil daar ook geen meningsverschil over
De Datsun is zoals ik hem wilde hebben en inderdaad het zou beter kunnen als ik meerdere lagen verf moest leggen en meerdere lagen vernis maar ook hier heb ik een antwoordje voor ook mijn schuld , zoals jullie allemaal weten spuit ik graag met vernis uit een spuitbus nu ben ik ermee begonnen en kwam tot de vaststelling dat ik niet ging toekomen e, het was me toch gelukt om de hele auto ermee te doen tot de laatste druppel vernis , maar nu komt het die vernis van Cencys daar zijn ze mee gestopt en een ander merk vecht met deze vernis , dus was ik wel gedoemd om het zo te laten
M.A.W. ik ben er toch tevreden over
De Datsun is bijna af en staat naar mijn zin mooi te glimmen en geeft me een zalige herinnering naar 1973
Moest ik de centen ervoor hebben reed ik morgen terug met zulke auto , in Amerika staan ze er enorm zot naar en er is daar een bloeiend handeltje over ontstaan
No hard feelings
Marc
 
En dat de verf niet 100% juist ligt ben ik me ook van bewust

Daar ben ik dan blij om, je eigen tevredenheidsgraad leek mij namelijk wat hoger dan hoe je het nu formuleert.

Nu even dat polijsten , alleen de zeer exclusie bolides worden 1/1 zo gedaan en geen enkele serie auto en die hebben allemaal min of meer dat effect ( en weer niet om me eruit te praten ) en weet dat mijn auto in 1973 ook maar in gewone lakverf stond zonder een vernis laag

Ik ga proberen deze reactie(s) te schrijven op dusdanige wijze dat een lezer er iets aan kan hebben, dus onderbouwd. Zo zie ik de bedoeling van een forum.

Te beginnen met het bovenstaande citaat. Je gebruikt de omstandigheid dat 1:1-auto's meestal niet worden gepolijst, als argument om jouw 1:24-auto niet te polijsten. Om twee redenen gaat die vergelijking stuk.

Reden 1
De eerste reden is, dat jouw model 24 keer zo klein is als een echt exemplaar. Een stukje body van 1x1 centimeter op de body van jouw model, vertegenwoordigt dus een stukje body van 24x24 centimeter van de echte auto. Als er 1 millimeter diepteglooiing op jouw model zou zitten, zou er 2,4 millimeter diepteglooiing op het 1:1-model moeten zitten. Als er 10 oneffenheidjes op die 1x1 centimeter zitten, zouden die oneffenheden 24x zo groot worden.

Kijk bijvoorbeeld eens naar je eerste (nieuwe) foto, het schuin aflopende vlak tussen de twee photo etched typeplaatjes in. Daar zitten onregelmatigheden in, die mij eerder doen denken aan roestvorming onder de laklaag.

Reden 2
De tweede reden dat je vergelijking met 1:1-auto's spaak loopt, is dat die geautomatiseerd worden geschilderd, in een gecontroleerde ruimte. Stofdeeltjes zijn daar nagenoeg afwezig, laklagen worden vergevorderd tegen het perfecte aan afgeleverd. Om die reden is er eigenlijk geen of nauwelijks behoefte aan polijstwerk. Wij modelbouwers hebben die apparatuur natuurlijk niet ter beschikking, reden waarom we ons tot 'ouderwetse' hulpmiddelen moeten richten, zoals een handmatige airbrush en polijstspul. Diezelfde hulpmiddelen worden trouwens gebruikt bij de zeer exclusieve auto's en bij restaurateurs, omdat daar geen robots et cetera beschikbaar zijn. Vandaar het uitvloeisel van jouw voorbeeld, dat juist die exclusieve auto's wél gepolijst worden. Het is niet zo dat die laklaag vele malen beter zou zijn dan die van een fabrieksauto.

Conclusie: om redenen van schaalwerking en imperfecte methoden, is het dus van belang om meerdere laklagen aan te brengen, dan meerdere vernislagen en ten slotte zeer nauwgezet te polijsten, mits je het daaruit te verkrijgen resultaat beoogt.

De Datsun is zoals ik hem wilde hebben en inderdaad het zou beter kunnen als ik meerdere lagen verf moest leggen en meerdere lagen vernis maar ook hier heb ik een antwoordje voor ook mijn schuld , zoals jullie allemaal weten spuit ik graag met vernis uit een spuitbus nu ben ik ermee begonnen en kwam tot de vaststelling dat ik niet ging toekomen e, het was me toch gelukt om de hele auto ermee te doen tot de laatste druppel vernis , maar nu komt het die vernis van Cencys daar zijn ze mee gestopt en een ander merk vecht met deze vernis , dus was ik wel gedoemd om het zo te laten

Marc, je gebruikt vaak een interessante redeneertactiek, die van 'het is mijn schuld, doordat het iemand anders schuld is, maar ik kan er niets aan doen'. Ook hier snijdt je antwoord geen hout. Als de vernis op is, en hij is uitverkocht, en wordt nooit meer geleverd, en is ook nergens anders meer te verkrijgen; dan gebruik je toch gewoon andere vernis eroverheen? Goed de oude vernis laten drogen, uitharden, en dan kun je er gewoon andere vernis overheen doen (mits van het juiste type).

Maar de echte kern van de kwestie zit dieper: ook de onderliggende verflagen liggen al niet recht / glad. En daaronder, ligt waarschijnlijk de primerlaag niet recht / glad. Zoals Pascal hierboven al schreef, schuur eens tussen twee laagjes in en je zult zien dat het al vlakker wordt.

Waarom probeer je het afwerkingsproces niet eens gewoon zoals diverse leden je hebben aangeraden? Als dat dan teveel werk blijkt te zijn, kun je nog altijd terug naar je huidige methode.

M.A.W. ik ben er toch tevreden over
De Datsun is bijna af en staat naar mijn zin mooi te glimmen en geeft me een zalige herinnering naar 1973


Laten we het er dan toch over eens zijn, dat dit het belangrijkste doel van modelbouw is, dat het plezier geeft. In dit geval neemt je hobby je mee in een reis van nostalgie en herinneringen.

Ik ben vandaag elders, dus zal pas vanavond toekomen aan een eventuele beantwoording van nader in te nemen stellingen :)
 
Laatst bewerkt:
Beste Roy en Pascal dat geduld heb ik niet omdat ik ten eerste er dan moeten op zitten wachten heb niks anders voorhanden , iemand die werkt kan alleen in de avond eraan werken of heeft nog iets anders te doen en dan gaat de tijd snel
Lezen doe ik niet graag , anders zou ik iets kunnen lezen , en ik heb me voorgenomen er geen zootje meer van te maken dus 1 model afweren en niks anders beginnen zoals ik dat vroeger deed jaren terug , wat krijg je dan dozen vol onafgewerkte modellen ( ik ken zo een paar mensen ) en op den duur heb je er geen zin meer in of je ziet zaken die je toen niet zag en je moet opnieuw beginnen
Mijn vrouw is minder valide zoals jullie wel zullen weten he en die slaapt heel veel door haar pijnstillers dus kunnen we ook nergens naar toe of wandelen wat ze überhaupt niet meer goed kan
Dus ben ik min of meer op mijn modelbouw afgesteld en als ik dan iedere keer een maand wachten dan krijg de helft van mijn modellen nooit meer af
Dus als het jullie belieft hou ik me aan mijn manier van werken tussen haakjes het is mijn eis ook niet ben gelukkig zo en ben tevreden over mijn werk en zo kan ik mijn hobby rustig verder doen op onze manier van leven
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan