Hoofdsponsor

1/24 Datsun 510 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Marc,

Zolang gij plezier aan uw modelbouw beleeft, is alles dik in orde. De uitleg die ge hierboven hebt geschreven legt perfect uit wat modelbouw voor u betekent.

Ik denkt dat de mensen - waaronder ik - die recent hebben gereageerd het moeilijk hebben met de uitleg (of misschien zelfs excuses) die ge geeft WAAROM iets niet wil lukken, of WAAROM het er uit ziet zoals op de foto's.

Ben er zeker van dat als ge dingen schrijft zoals -

Dus als het jullie belieft hou ik me aan mijn manier van werken tussen haakjes het is mijn eis ook niet ben gelukkig zo en ben tevreden over mijn werk en zo kan ik mijn hobby rustig verder doen op onze manier van leven

- de lezers op een andere manier gaan reageren.

Niet iedereen gaat het mooi vinden wat ge doet, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen begrijpt wat uw redenen zijn om een model te bouwen.
 
Ok mensen dan laten we het hierbij houden , dat niet iedereen dat mooi vind ben ik me van bewust dat is andersom ook hoor ik vind ook niet alles mooi wat gebouwd word , met het enige verschil dat er wel medailles mee gehaald worden , en dat is iets wat ik nog niet eens verlang
Ik kan u gerust een voorbeeldje geven maar dat doet niks ter zake
 
Dit zijn serieuze reacties die ik hier te zien kreeg.Ikzelf bezie dit positief.Als je dit beziet als opbouwende kritiek kan er veel uit geleerd worden en heeft me al serieus aan het denken gezet voor mijn volgende project.Dus Marc als jij tevreden bent dat is het voornaamste.Je bouwt tenslotte voor jezelf.Voor mijn eigen projecten hoop ik dat ik mezelf kan verbeteren maar dan zal ik nog veel watertjes moeten doorzwemmen.Zo heeft iedereen zijn eigen visie,de ene vind het goed,de andere vind dat het beter kan.Ik vraag me zelfs soms af of perfectie bestaat in de modelbouwwereld.
Marc S
 
Beste vrienden door alle commotie en ook hetgeen ik de laatste dagen heb meegemaakt ben ik rats vergeten om nog enkele beelden van het interieur te tonen
Schrik niet want zo was mijn auto echt met 1kuipstoel en een echt harnas , reden voor die ene stoel was dat Liliane ( mijn vrouw ) door het ongeval dat we hebben gehad een paar daarvoor niet in zo een stoel kon zitten
Een paar maanden nadien heb ik het interieur kunnen wisselen met een zwart interieur en had ik zelf zwarte matten gemaakt van een rol zwart vast tapijt ineen nog later stadium zijn er verbredingen op de spatborden gekomen en een voor en achter spoiler , en nog later twee SU carburatoren
Ik kon met mijn 1400 een Ford Capri 1700 gerust achter mij laten
Hier nog enkele foto's

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg
 
Beste Roy en Pascal dat geduld heb ik niet omdat ik ten eerste er dan moeten op zitten wachten heb niks anders voorhanden , iemand die werkt kan alleen in de avond eraan werken of heeft nog iets anders te doen en dan gaat de tijd snel

Als je het geduld niet hebt om te wachten, kun je nog overwegen om toch aan twee of drie modellen tegelijkertijd te werken. Terwijl het ene model droogt, kun je het andere in elkaar gaan zetten. En terwijl het derde model een laagje vernis krijgt, kun je bij het tweede model een laag verf airbrushen en het eerste model dat in de primer staat, schuren. Je kunt een simpel werkschemaatje opzetten daarvoor. Als je aan drie modellen tegelijkertijd werkt volgens een goed schema, kun je denk ik bezig blijven zonder dat je uitgebreid hoeft te wachten.

Het argument dat je, als je aan meer dan een model tegelijkertijd bezig bent, dozen vol onafgewerkte modellen krijgt, is oneigenlijk. Als je gewoon het schema aanhoudt en volgens plan wisselt tussen de twee of drie modellen, is er geen enkele reden om een van de drie modellen onafgebouwd te laten liggen.

en als ik dan iedere keer een maand wachten dan krijg de helft van mijn modellen nooit meer af

Als ik geen geduld heb om een taart een uur in de oven te laten garen, maar hem na een kwartier er al uithaal, dan is mijn taart minder lekker dan die van iemand die wél de volledige bereidingstijd in acht neemt. Interesseert de smaak mij niet zoveel, dan is er geen probleem. Vraag ik echter telkens, na elke taart, wat iedereen ervan vindt, en tref ik steeds een beleefd proeverspubliek dat te vriendelijk is om te zeggen dat de taart wel wat langer had mogen garen, dan zal er op enig moment toch iemand opstaan die er wél iets van zegt. Dat was, om de vergelijking met jouw model te maken, oorspronkelijk Ron en verschillende bouwers sloten zich bij hem aan. Jij schiet bij de afgelopen modellen, wanneer je wat kritiek krijgt of zelf kritiek oppert, steeds de verdediging in, het ligt aan foto's of het ligt aan de verf of aan het model of wat dan ook, maar nooit aan Coachke of aan de gebruikte methoden c.q. de gemaakte keuzes. Ik ben blij dat dit topic nu eens gelegenheid biedt om eerlijk te zijn en uiteen te zetten wat ieders echte gezichtspunt is.

En dat leidt tot het volgende:

Dus als het jullie belieft hou ik me aan mijn manier van werken tussen haakjes het is mijn eis ook niet ben gelukkig zo en ben tevreden over mijn werk en zo kan ik mijn hobby rustig verder doen op onze manier van leven

Ik denkt dat de mensen - waaronder ik - die recent hebben gereageerd het moeilijk hebben met de uitleg (of misschien zelfs excuses) die ge geeft WAAROM iets niet wil lukken, of WAAROM het er uit ziet zoals op de foto's.

Pascal slaat hier de spijker op z'n kop. Om het naar bot Hollands te vertalen, ik zie jou de ene redengeving voor een bepaalde onvolkomenheid doen opvolgen door de andere redengeving. Je hoeft dat helemaal niet te doen; en als je het wél doet, doe het dan eerlijk. Geef niet je fototoestel de schuld van imperfecties in je model. Als je gewoon eerlijk bent en benoemt (waarbij trouwens geldt dat je je niet hoeft te verantwoorden he... maar je doet dat steeds zelf) dat jij geen superstrakke laklaag nastreeft, dan komt het sympathieker en prettiger over.

Ik begrijp je beweegreden om te bouwen zoals je bouwt, en heb er ook begrip voor. Geloof het of niet, maar ik heb er steeds een zekere mate van bewondering voor gehad, niet zozeer voor het beeldaspect maar wel het workflow-aspect. Zoals ik al eerder schreef, het is een keuze en die leidt ertoe dat je veel meer bouwt dan welke andere modelbouwer die ik ken (misschien op een enkeling na), iets waar de meesten van ons die met diverse onafgewerkte modellen zitten alleen maar van kunnen dromen. Ik zou het heel graag willen kunnen, maar helaas zie ik bij mijzelf of bij een kit altijd wel iets wat voor verbetering vatbaar is. Wat mij stoort, is dat je enerzijds heel snel wilt bouwen (waarvoor respect) maar anderzijds niet écht open lijkt te staan voor kritiek en het dus doet schijnen alsof alles wat je maakt net zo mooi en verzorgd is als het werk van andere modelbouwers die tig keer zoveel tijd aan hun werk besteden.

Ok mensen dan laten we het hierbij houden , dat niet iedereen dat mooi vind ben ik me van bewust dat is andersom ook hoor

Je geeft zo vaak te kennen dat je een discussie wilt stoppen, maar dan nog nét aangevuld met een terloopse reactie-uitlokkende boodschap. Dan wil je de discussie dus niet echt stoppen, of je hoopt dat dat gebeurt ondanks dat je nog even het laatste woord wilde pakken. Normaal gesproken wel, nu even niet. Dus daar ga ik weer.

Vanzelfsprekend is alles subjectief, maar laten we nu eens concretiseren wat jij hier lijkt te bedoelen. Laten we het versimpelen.

Ik zeg, en heb hierboven beargumenteerd, dat een gepolijste laklaag op een 1/24-model in beginsel realistischer en mooier is dan een niet-gepolijste laklaag. Wil jij nu zeggen, dat jij dat niet vindt? Dat zou ik wel heel raar vinden.

Wat je denk ik eerder bedoelt te zeggen, is dat je sommige modellen mooi vindt en andere niet. Nou, dat is toevallig ook bij mij het geval. En volgens mij bij iedereen. Smaken verschillen. Maar dat heeft helemaal niets te maken met het discussiepunt van kwalitatief hoogstaande afwerking.

k vind ook niet alles mooi wat gebouwd word , met het enige verschil dat er wel medailles mee gehaald worden , en dat is iets wat ik nog niet eens verlang Ik kan u gerust een voorbeeldje geven maar dat doet niks ter zake

Inderdaad, het doet totaal niet terzake omdat deze discussie niet gaat over smaak, maar over kwaliteit.

Als je dit beziet als opbouwende kritiek kan er veel uit geleerd worden en heeft me al serieus aan het denken gezet voor mijn volgende project.

Zo is ook de insteek van mijn verwoording.

Ik vraag me zelfs soms af of perfectie bestaat in de modelbouwwereld.

Perfectie is denk ik zelden of nooit haalbaar, verbetering wel. Zoals Pascal in dit geval schreef, is het niet eens zo moeilijk om een mooiere laklaag te verkrijgen, maar het kost wel ontzettend veel meer tijd en energie. Dat is in dit geval de crux.
 
Laatst bewerkt:
dank u gasten , eindelijk een beetje positieve posts

bedankt dennis het probleem ligt hier niet hoor
hier is alles ok


Eén manier om met kritiek om te gaan, is elders je beklag te doen buiten het zicht van de criticus. Zoals beloofd, ga ik op al je opmerkingen in; zelfs die welke je op Modelbrouwers plaats. Je opmerkingen aldaar zijn totaal niet op hun plek, zien immers op mijn opmerkingen op dit forum. De volgende keer kun je ze dus ook beter op dit forum schrijven, ook al krijg je hier geen troost maar wellicht tegenwind.

Enfin, je ziet mijn commentaar dus als 'probleem'. Het spijt me, als ik en/of de anderen die kritieken hebben gegeven in dit topic jou uit een of andere 'bubble' of roes hebben gehaald. Wees niet bang, ik hou dat bij dit topic. Alle volgende bouwtopics die je gaat starten zal ik niet meer van commentaar of beantwoording voorzien, net zoals ik in je topics van pakweg het afgelopen anderhalf jaar niet heb geantwoord (op die van de groepsbouw na) juist omdat ik niet wist wat te zeggen, of hoe het te formuleren.

Dus nogmaals, ik heb geen 'probleem' met de keuzes die je maakt (=relatief snel werken) maar met de manier waarop je jouw inspanningen en resultaten profileert.
 
Roy en alle andere vrienden sorry , ik weet het ik reageer steeds verkeerd de laatste tijd gaat het niet goed kan me niet meer concentreren door een vracht van problemen en dan reageer ik me af
Roy ik stuur je een PB
 
Beste Marc,

Las dit topic 2x en aandachtig door , en conform met m'n neutraliteit , moet ik helaas de personen die een reactie plaatsten volledig gelijk geven ....
Maak je daarom ook niet druk om , gaat in de éérste plaats om oprechte en opbouwde kritiek. Denk dat je toch ook liever hebt , dat we oprecht een reactie schrijven en op foutjes wijzen ipv ... " goed bezig Marc ".

Is misschien de gehoopte reactie "niet" dat je wenst te lezen, maar wel de oprechte , en dat kan (soms) pijn doen.

Niemand zit achter je aan , jij bepaald zelf hoe snel je wil bouwen , maar hou dan ook rekening met de basis -technieken om het gewenste resultaat te behalen en verschuil je niet achter bepaalde dingen zoals je neerschreef.

Is beetje zoals voetbal , als men verliest krijg je ook commentaar/tip's voor in de toekomst bij de nederlaag en alleen eigen schuld.

Maar goed , je bewees in het verleden al dat je knappe modellen kan neerzetten, mits volgens de regels van de kunst te werken ;)
Daarom ben ik ervan overtuigd dat je volgende model,het spuitwerk alvast wel beter zal zijn :)

Mvg , Filip
 
Bedankt Filip , en ook alle andere positief bekritiserende mensen , inderdaad het gaat me da laatste tijd niet goed privé en kan dan niet veel hebben sorry
Marc
 
Wel Marc ik ken te weinig over deze materie om dit werk te oordelen of te beoordelen en ken uw werk in het algemeen wat toch steeds knap is.
Hoop dat je door de zorgen geraakt en vind dit een zeer leerrijk topic waar iedereen rechtdoor is op een deftige manier en wat bewijst dat modelbouw een uitdaging is waar je zelf zo ver gaat als je wil.
 
Hierbij stop ik voorlopig met mijn Datsun scheurtje in dak een raamstijl weg , het is net of het hier spookt zonde hij gaat in de ijskast voor onbepaalde duur
Ik zal er mee verder gaan als ik nog eens uit mijn dip geraakt ben er is teveel gebeurt bij ons de laatste tijd en ik kan me niet goed concentreren
Marc
 
Kop op Coachke, gewoon herbeginnen of een ander doosje opentrekken , het is nog nooit BLIJVEN regenen hè , laat je niet kennen en bewijs dat je het wel kan.

Grts Modest.
 
Oh Modest het is niet de modelbouw die me tegenhoud , er is thuis bij ons van alles aan de gang zeker geen relatie problemen hoor dat niet en maar die problemen knabbelen enorm aan mij daardoor is mijn echte concentratie tamelijk ver te zoek geraakt , kan soms uren in mijn werkkamer zitten turen aan wat ik wil beginnen en dan plots sta ik op en ga gewoon naar boven of naar mijn bed
Ik hoop dat het snel over gaat
Dank u voor uw wijze raad
Stoppen dat nooit
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan