Hoofdsponsor

1/48 F-86D Sabre Dog [DONE]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
Vandaag wordt het weer eens iets heel anders, we gaan de Sabre Dog ineenzetten.

attachment.jpg

Vroeger maakte ik wel vaker jets, er ligt een hele serie fighters op de zolder maar die dateren meestal van een iets latere periode dan deze kist. Ik heb hem ook niet nieuw gekocht, zoals de doos laat vermoeden. Waarom heb ik deze dan in huis gehaald? Het antwoord gaat een aantal jaren terug toen de beurs van Helchteren er nog was. Ik herinner me dat ik weinig gekocht had en de beurs werd al opgekraamd na de proclamatie van de wedstrijd; het was niets geworden met de Dana en ik slenterde nog wat rond. Toen liep ik langs iets reflecterends en raapte dat op van de grond. Iemand had een vel PE laten liggen maar de eigenaar was waarschijnlijk al een eind onderweg naar huis.

attachment.jpg

Ik herkende er niet meteen een type in, al was het te zien dat het een vliegtuig betrof. Er stond een catalogusnummer en het merk MustHave! op. Ik zocht het eens uit en het ging dus over deze Sabre Dog. In de doos van MustHave! zit daar een velletje PE bij, maar bij Revell wordt dit achterwege gelaten. Ik kon een kitje overkopen maar dit belandde een tijdje in de kast. Ik had namelijk nog een paar andere vliegtuigen af te werken, dat is deze zomer dus gebeurd. De bedoeling van deze wordt eigenlijk het degelijk afwerken van een bare metal fuselage. Ik ga het spuiten met een spuitbus die ik ook al voor de Albatros heb gebruikt, dit geeft een mooie zilverglans maar het mag niet afgeplakt worden. De kleurvlakken zullen dus eerst ingekleurd worden.

Wat zit er dan wel nog in de doos?

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De sprues hebben iets raars, ze kunnen op mekaar gemonteerd worden met de hoekpunten. Ik denk dat dit is om gerammel in de doos met loskomende stukjes als gevolg te vermijden.

attachment.jpg

De canopy maar ook enkele ander mysterieuze clearparts, zoals die buis rechts.

attachment.jpg

Decals voor twee versies. Ik ga toch maar een Amerikaan maken.

Verder heb ik nog gezocht naar een handig boekje over de Sabre Dog maar het is er een over de andere versies van de Sabre geworden.

attachment.jpg

Het was interessante lectuur met veel kleurenfoto's, maar ik zal het nog eens moeten herlezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi project Steven. Deze Revell is een heruitgave van de Monogram kit uit begin jaren 70, maar het is nog steeds een uitstekende kit.

Op het PE-vel staat NA F86K. Dat staat voor North American F-86K. De "K" was een exportversie van het "D" model.
 
Ik volg. Heb deze in de stash. Ziet er een hele mooie uit. Met die PE er bij wordt het helemaal top!
 
Ik spring af en toe binnen.
 
Mooi dat jullie meevliegen, ik ben hier al van slag gegaan.

De figuur wordt niet toegevoegd, dan kan ik de PE gordels beter tonen. Hij heeft ook nogal houterige ledematen en zit half verzonken in de stoel.

attachment.jpg

De riemen in die stoel gaan al vervangen worden. Het instrumentenpaneel is wel een moeilijkere zaak, er zitten verschillen in de uitrusting van het PE en het is totaal niet duidelijk hoe het plaatje bevestigd moet worden op het driehoekige paneel. Er moeten namelijk twee blokjes bevestigd worden in die pasgaatjes en daar hangt het hele ding mee aan de kuip.

attachment.jpg

Ik heb nu eens de twee cockpits van een D en een K naast mekaar gezet.

attachment.jpg

De K heeft anders geplaatste metertjes een meer rechthoekig profiel.

attachment.jpg

Hier is de cockpit in het grijs gezet. Het is gewoon de grijze spuitbusprimer van Rust-oleum die ik hiervoor gebruikt heb. Op het niet afgeplakte gedeelte ga ik nog eens zwart spuiten. Ik baseerde me voor de aflijning op dit verslag: https://web.ipmsusa3.org/content/f-86d-sabre-dog-0

attachment.jpg

Als we dit terug uitpakken, hebben we een bruikbare basis om te gaan detailleren.

attachment.jpg

Van het stoeltje moest ik de riemen verwijderen, want die worden wel vervangen door het PE. Ik moet wel eens de handleiding uitzoeken want ik vond maar 4 van de 6 gordels op het plastic en er zijn ook een aantal trekgrepen bij het PE die ergens aan de stoel lijken te moeten komen. Vast voor de schietstoel? Hier vond ik de nodige aanwijzingen: http://www.spamodeler.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=256

attachment.jpg

Ik heb de grote rompdelen al schoongemaakt, wat erg weinig werk inhoudt.

attachment.jpg

attachment.jpg

De vleugels zijn zonder problemen te lijmen en de leading edge slats zitten ook stevig vast. Alleen de steunen daarvan hebben een weinig gietnaad.

attachment.jpg
 
De nieuwe gordels zien er veel beter uit dan de vorige.

attachment.jpg

Er zijn ook twee strookjes die de cockpitwand beter aankleden.

attachment.jpg

Er zijn nog meer stukjes voor de cockpit, maar het is niet duidelijk waar die komen. In mijn internethandleiding komt ook resin voor, waar ik niet over beschik. De onderdelen gaan dus nu in de grijze primer en worden gedetailleerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het harnas was wel een keer van de tafel gewaaid, onder mijn voet gekomen en op vier plaatsen gebroken maar je ziet er gelukkig weinig van terug. De gele handgrepen zijn zorgvuldig gemaskeerd en Tamiya RLM 04 gespoten, de hoofdsteun is Vallejo rood gekwast over Gunze donkerrood. Er is wat met een grijze wash gewerkt op het lichtgrijs. Dit is al voldoende om de romp nu af te kunnen werken.

attachment.jpg

Dit past wel prima, het klikt op zijn plek.

attachment.jpg

Er moet toch wat aangeduwd worden, want vastschroeven heeft zoals gewoonlijk een averechts effect omdat je de naad uiteen duwt.

attachment.jpg

Er is maar weinig overtuiging nodig om de romp goed sluitend te krijgen.

attachment.jpg

Niet vergeten om in de neus voldoende gewicht te steken. Deze afgedraaide bout past goed.

Nu nog wat plaatjes voor er een weinig geplamuurd en geschuurd moet worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Bedankt, Frank. Ik denk dat de schilderwerken voor de romp snel kunnen volgen, er is niet veel te plamuren. Ik moet wel de cockpit maskeren.
 
Ik heb de lijmnaad over de romp nu volledig geschuurd en gepolijst. Er was nog een oneffenheid aan de linker vleugelaanzet, alsof er iets kleins in de weg had gezeten toen de vleugel onder de romp gelijmd werd, maar ik kreeg de richel niet dichtgedrukt. Dit heb ik dan maar weggeschuurd. Ik had de lanceerinstallatie voor de Mighty Mouse-raketten opgebouwd, helaas bleek dat je die gewoon tegen de romp aan moet kleven, wat ik niet realistisch vind. De installatie komt in zijn geheel uit de romp gedaald, dus moet er een gat zitten waar ze doorheen past. Nu zit er op die plek de onderkant van de installatie als ze dicht is. Het vliegtuig is al te ver gevorderd om hier nu nog een gat van verschillende centimeters in te gaan frezen, straks valt de cockpit er terug uit. Als je het luik er toch uit zou halen, heb je ook geen bevestigingspunt meer om de installatie aan op te hangen. Ook de air brakes vertonen niet genoeg detail om open te tonen, gelukkig passen ze goed in de holtes. Ik merkte ook dat ik vergeten was om de vleugels open te maken waar de auxiliary tanks vastgezet moeten worden. Dit wordt wat gokken.

De canopy kan nu bevestigd worden. Ik moest het windscherm met een knijper verlijmen, het past niet zonder spanning op de romp. De kap wil ik open zetten zodat je het interieur beter ziet.

attachment.jpg
 
Ik heb al heel wat geschilderd de vorige dagen. Ik besloot om de canopy open te zetten, dus heb ik ze eerst gemaskeerd met kneedgom. Het zal niet mogelijk zijn om van buiten af de interieurkleur op te brengen zoals met gesloten canopies gebeurt.

attachment.jpg

Dan een lading grijs er over gespoten.

attachment.jpg

Eens uitgepakt en proper gegomd zit dit er zo uit:

attachment.jpg

Nog wat transparant maar dit zal niet meer te zien zijn eens de canopy van buiten af in een metaalkleur staat.

attachment.jpg

De cockpit is ondertussen helemaal afgeschermd en het windscherm afgeplakt.

attachment.jpg

Ik wist dat de verf die ik zou gebruiken voor het aluminium, niet erg verdraagzaam is wat betreft afplaktape. Die verliest bij aftapen zijn reflectie. Je moet dus alle kleurvlakken die naast het bare metal voorkomen, eerst schilderen. De staart moet praktisch helemaal geel worden. Op een donkere metallic ondergrond zou het lang duren eer de verflaag licht genoeg zou zijn. Daarom wordt er een laag wit voorzien. Het wit geeft wat spetters, er is achteraf eerst wat met isopropyl geschrobd om het terug wat egaal te krijgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Eerst had ik alleen het richtingroer geel gespoten. Bij de decals zag ik dat er drie paar zwarte strepen waren, het bleek dat ook de hoogteroeren gespoten moesten worden. Gaf niet, want ik had toch wat overspray van de jet-uitlaat gehad.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit volstaat vast, nu hopen dat het lukt met de decals. Als het zo afloopt als bij de Focke-Wulf, dan spuit ik ook de zwarte strepen.

attachment.jpg

Het geel, Gunze RLM 04, benadert wel dat van de decals. Op de handleiding duiden ze ook de bliksemdecals met kleur aan, ik heb alleen geen idee hoe je zo'n grillige decal kan gaan primen. Ik hoop dat ik die niet zal moeten gaan maskeren.

attachment.jpg

Het anti-glare is met Tamiya Olive Drab gespoten. Er zijn wat droog/nateffecten te zien, dat zal na een laag p+ wel bijtrekken.

Iemand op een ander forum heeft me een plaatje getoond waaruit blijkt dat het rakettenluik in uitgeklapte toestand geen opening in de romp oplevert. Er zit dus een tweede bodem aan vast die in lijn komt met de romp. Ik zal dit lanceersysteem dus toch openzetten.
 
Mooi werk Steven, mooi egaal geel kleurtje op de staart.
 
Dank, Erwin. Na een laag p+ bleven de decals goed zitten.

Ik heb de decalstrepen op de gele staart gekleefd. Omdat ik wat te haastig was, is de eerste er niet in zijn geheel af geschoven en dus in drie stukken gescheurd. Gelukkig grote stukken, zodat ze makkelijk terug aaneen te zetten waren. De decals voor de hoogteroeren waren moeilijker omdat er bovenaan deze roeren vortexgenerators zitten, kleine plaatjes die uitsteken boven de airfoil en waar je de decal over moet aandrukken. Je drukt dan gaten in de decal en probeert die weer strak tegen de vlieghuid te kleven. Daardoor kan je ook niet meer schuiven met de decal om hem te "finetunen". Het gevolg is dat de decals links en rechts niet even ver van de romp zitten. Ze zullen ook aan de uiteinden moeten aangevuld worden, maar met zwart is dat gemakkelijk. Ook de vortexgenerators moeten op die manier aangepakt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De naad over de straalbuiswand is ook al wat bijgeplamuurd.
 
Ik was nogal ontevreden met de decals, niet dat ze kwalitatief niet goed zijn, maar ze waren overal net een beetje te scheef gezet. Het had misschien beter gewerkt als er niet drie maar zes stukken decal geleverd waren, dan konden afwijkingen opgevangen worden. Nu was er duidelijk te zien dat de rechter decal onderaan te ver naar achter geschoven was zodat je de punten zag waar de V-vorm van de decal zat. Ik besloot dus om een groot deel van de twee hoogteroerdecals weg te halen. Een eerste poging hield in dat de staart in zijn geheel in een bakje water ging.

attachment.jpg

Haalde weinig uit omdat de decals nu niet meer op een poreus stuk papier kleefden maar op een ondoorlatend stuk plastic. Ook met Micro Set kwam er niet veel beweging in.

attachment.jpg

Over naar de volgende foltermethode, die hield in dat er op ordinaire wijze met een scalpel over de decal gekrabd werd. De verflaag was gelukkig redelijk stevig. Onder de decal werd ze hier en daar dun genoeg om de witte onderlaag te tonen. Dat was niet erg omdat hier terug zwart over gespoten zou worden. Aan een kant werden zo goed als alle strepen weggekrabd, die onderaan is uiteindelijk ook vertrokken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het terugzetten van de strepen met Tamiya zwart nam een goed deel van de namiddag in, vooral op het einde werd het redelijk koud buiten maar ik wilde deze strepen vandaag af hebben. Spoedig zal ik weer mijn hobbyhok in moeten trekken voor dit soort klusjes.

attachment.jpg

De trailing edge gedeeltes zijn makkelijk over het hoofd te zien, met deze constructie werd dat wel geregeld. Het spuiten werd bemoeilijkt doordat de uiteinden van de decals rafelden. Als de staart in zijn geheel afgeplakt wordt, moet ik er rekening mee houden dat het zwart zo weinig mogelijk overgeplakt wordt.

attachment.jpg

Het ziet er volgens mij nu toch een stuk beter uit, dit kan ik nu met P+ gaan bedekken en dan kan er eindelijk verder afgeplakt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Serieus spuitwerkje dat je daar geleverd hebt maar met een heel mooi resultaat.
 
Bedankt voor de aanmoediging. Ondertussen zijn we bij het bare metal gekomen. Ik heb eerst de gekleurde vlakken afgeplakt. Daarvoor heb ik zo weinig mogelijk tape gebruikt, de decal kon immers losgescheurd worden. Ik heb dus aluminiumfolie rond de staart gewikkeld en alleen de randen daarvan afgetaped. Vooraan kon er wel tape, want dat was helemaal gespoten en vernist.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik zag dat een deel van de vleugelonderkant in Revell 91 moest. Ik heb daarom de vleugels onderaan in Armypainter Gun Metal gezet, wat eigenlijk meer overeenkomt met ijzerkleur. Dan is dit afgeplakt.

attachment.jpg

Toen kon de metallic lak er op. Ik was al lang van plan om hier Sencys zilverglans voor te gebruiken, een spuitbus uit de Brico. Dit spuit verbluffend goed, met een chroomglans als resultaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

De enige plekken die minder geslaagd waren, bevonden zich op de vleugels. Daar was de laag ietsje oneffen, dat was waarschijnlijk alleen te zien omdat het spiegelglans was. Ik heb dit toch maar met een Dremel polijstkussentje bewerkt. Daarna is er een tweede laagje gelegd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Als dit droog is, kunnen in feite de andere decals er ook al op. Ik ga wel eerst nog wat attributen spuiten zoals de brandstoftanks en de wieldeksels.
 
Altijd leuk te lezen dat zogenaamde simpele spuitbussen ook een goed resultaat kunnen leveren.
 
zeer goede verf ,ik gebruik ze al ook heel lang maar er is een probleem je vind ze tegenwoordig bijna niet meer ze zijn bij brico overgestapt naar een ander merk
de overschotjes kan je nog vinden
 
Er was wel een serieus probleem opgedoken. Ik zal beginnen met de foto's van gisteren, toen hij uit de maskering kwam.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Iemand op Modelbrouwers had vastgesteld dat de vortex generators aan de onderkant moeten zitten. Na het facepalm-moment ging ik op zoek naar een manier om dat nog te corrigeren. Ik had er geen Uhu Hart lijm voor gebruikt, maar wel Tamiya lijm. De staartvlakken konden niet meer naar voren losgeklikt worden, er zitten stevige pluggen aan. Ze braken wel gemakkelijk af als je op en neer bewoog. Ik had eerst met een swivel knife de laklaag doorgesneden op de naad om geen verfschade te krijgen.

attachment.jpg

Om het teruglijmen niet tot een onhandige klus te maken, moesten de hoogteroeren terug voorzien worden van paspinnen.

attachment.jpg

Die pasten nauw genoeg in gaten die ik in de romp geboord had om het gebruik van lijm te minimaliseren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu zitten de vectordinges aan de juiste kant. Dat betekent dat we aan het decallen kunnen gaan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan