Hoofdsponsor

1/48 F-86D Sabre Dog [DONE]

Het is toch weer ok gekomen , ben er blij om , zou zonde geweest zijn
Tof
Marc
 
Bedankt voor de geruststellingen, hier weer een update. Ik heb nu op enkele na alle decals gekleefd, ik moet alleen nog even de straalpijp opnieuw in burnt metal zetten, want daar komen ook 2 decals op.

De decals zijn prima, maar het blad is ergens wat geplooid geraakt en dus waren er een paar geknakt toen het vocht in het vloeipapier drong en het zich verder krom trok. De langwerpige decals zijn dus in een paar keer geplaatst. Ik heb momenteel ook alleen Sol om het wat aan te passen en dat doet meestal weinig aan het opkrullen hier en daar.

Het is een erg glanzende finish dus wilde ik zoveel mogelijk voorkomen dat transparante decals een ander uitzicht konden geven. De letterdecals werden dus waar mogelijk uitgesneden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De regenboogdecal zet je normaal gezien voor de bliksemdecal op de zijkant, maar het geel daarvan bleek in die mate transparant dat ik de regenboog heb moeten onderbreken ter hoogte van de zwarte scheidingslijn. Dit is misschien de aanleiding geweest voor Revell om het gele gebied van de decal aan te duiden met een verfinstructie.

attachment.jpg

Na het uitsnijden van een van de twee decals moet je de originele tussenafstanden wel controleren.

attachment.jpg

attachment.jpg

De decals op de ingekleurde delen hoefden niet uitgesneden te worden, die onderscheiden zich daar veel minder.

attachment.jpg

Het levert wel al een fraai plaatje op, zelfs nu de canopy er nog niet op staat.

attachment.jpg

Vandaag ben ik dan begonnen aan de wheelbays, die ik in een groen kleurtje van Gunze steek.

attachment.jpg
 
Mooi, nu pas op de laatste foto's valt wel een naadje op de rug op...
 
Dat zit er inderdaad, maar schuurwerk op dit plastic is onmogelijk visueel te beoordelen. Bij andere kleuren kan je zichtbare oneffenheden helemaal weg krijgen, hier blijven er donkere vlekken over. Wat ook spijtig is, zijn de deellijnen in het plastic van de vleugels die door de verf te zien zijn.
 
Dan heb je nog steeds primer en dergelijke, maar blijft wel een opvallende verschijning. Bij mijn osa heb ik die windshield in 5 iteraties of zo heb gedaan, met telkens primer om te controleren...
 
Ondertussen heb ik de Sabre Dog verder kunnen afwerken. Na de decals heb ik de paneellijnen ingelijnd met een mengsel van Vallejo zwarte primer en wat Flat Earth.

attachment.jpg

Ik heb geprobeerd alleen daar waar het nodig was de decals in contact te brengen met deze wash. Dit is namelijk een acrylverf waar je toch wat moeite moet voor doen om ze van je model af te halen. Niet op de delen waar alleen metaalverf zit, daar kan je vrij ruw over gaan, maar de decals blijven precair ook nadat er p+ op gebruikt is en de kleintjes kan je er gewoon afkrabben met de wash.

attachment.jpg

Uiteindelijk gaf dit toch het gewenste resultaat, het lijken nu meer echte paneelranden. De jet heeft nu een wat meer vervuilde indruk.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kon ik de droptanks installeren. De gaatjes voor de hardpoints was ik vergeten te boren, dus heb ik de tanks op het zicht bevestigd met een paar referentiebeelden erbij. Ik heb wel de indruk dat Revell hier niet twee identieke stukken had mogen meegeven, eentje ervan heb ik wat moeten bijvijlen omdat het anders naar binnen trok. De leidingen naar de droptanks waren de laatste stukjes die ik moest schilderen, dit ging met een chroomstift. Terwijl is ook het landingsgestel in elkaar gezet. Dit is een degelijke constructie. Gelukkig volstond ook het neusgewicht dat eerder ingesloten is.

attachment.jpg

De canopy leverde geen problemen op, behalve bij het schilderen van de ontwasemingsleidingen tegen de kap. Een poging met de chroomstift moest gestaakt worden omdat die te gretig is, de verf vloeit snel tot op het glas. Dit is uiteindelijk met een Kolinsky-penseel en Tamiya Chrome Silver geschilderd. Het walt wel op, vooral aan de canopyrand, dat de spuitbusverf hier niet helemaal strak op zit, er is wat orange peel. Ik heb geprobeerd dit met een scalpel wat af te schaven maar hield ermee op toen het hier en daar terug transparant dreigde te gaan worden. De anti-glarestrook was eigenlijk voorzien om nog eens met wat groen over te spuiten, maar bij de eerste poging om af te plakken scheurde de bovenste helft van de 2 van het vluchtnummer er al af. Ik heb die kunnen reconstrueren maar besloot het hierbij te laten, om niet het hele nummer te verliezen. De verfsporen van zilver op het groen heb ik toch nog kunnen verwijderen.

Dan kan er nu overgegaan worden tot de eindfoto's, noodzakelijkerwijs in mijn fotostudio want de zon was niet te zien vandaag.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel mooi model geworden Steven, daar zal je vermoedelijk opnieuw met scoren.
 
Hey,

Inderdaad, eentje dat weeral mag gezien worden...
Knap uitgevoerd Steven.. ;)
 
Allez vooruit, zal ik dan degene wezen die wat kritisch gaat zijn :wub:

Niet je beste model Steven. Vooral de foutjes in de laklaag vallen op. Ik weet niet of je dikwijls spuitbussen gebruikt, maar kijk eens naar de modellen van Iceracer. Die gebruikte vroeger uitsluitend spuitbussen, met een super-strak resultaat.

Door de hoeveelheid verf die uit een spuitbus komt, is het onmogelijk om met één laag een strak resultaat te krijgen. Opbouwen van dunne laagjes is zeker met metaalverf een must.

Groeten

Pascal
 
Bedankt voor de complimenten en de goede raad. Ik gebruik eigenlijk elke keer spuitbussen, hoor. Ik vraag me af of je met deze verf zelfs kan spuiten zonder dat het meteen dekt, tenzij je van zo ver spuit dat een groot deel van de verf verloren gaat. De nozzle schoonhouden voor een goede verneveling is ook moeilijk. Al bij al ga ik toch met deze techniek verder, want als ik met de airbrush werkte, moest er overal nog gepolijst worden en kreeg ik toch maar een doffe aluminiumglans. P+ kan echter niet gebruikt worden zonder de zaak een stuk doffer te maken, dat blijft dus nog een probleem.
 
Ken te weinig om te beoordelen maar vind hem wel mooi.
 
De spuitbus methode die Iceracer gebruikt (heb ik ook op mijn Lotus en Ferrari F430 toegepast), is van links naar rechts "swipen". Hou de spuitbus naast het model, druk de knop in en beweeg dan snel van links naar rechts en weer terug. Hierdoor krijg je bij elke passage een fijne mistlaag. Deze laagjes kan je opbouwen tot je het gewenste resultaat hebt.
 
Laatst bewerkt:
Mooi model geworden.....
kantekening van mijn kant (al hoewel ik weet hoe lastig dit goed te krijgen is) de naden aan de boven en onderkant van de romp zijn nog zichtbaar, Volgende model misschien nog iets meer aandacht aan schenken.

Verder ziet hij/zij er prima uit hoor.

Gr Ed
 
Ik heb persoonlijk geen goede ervaringen met bepaalde spuitbussen. Bij sommige merken komt er inderdaad een groot volume uit en is controle zeer moeilijk. Vaak zorgt dat ook voor een 'grainy' effect wat dan weer gepolijst moet worden. Dat gezegd zijnde vind ik het resultaat dat je hebt bereikt best goed hoor. Om dit met een spuitbus beter te doen is niet eenvoudig denk ik.

Mijn voorkeur gaat uit naar Alclad via de airbrush maar dit is natuurlijk een duurdere oplossing dan de spuitbussen van Sencsys.

Toch mooi eindresultaat uiteindelijk.

Dirk
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan