Hoofdsponsor

1/35 MRC AH-1 W NTS Cobra

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jadefalconguard

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 jul 2008
Berichten
832
De ene Cobra staat te drogen voor zijn laatste aanpassingen/detailverfjes en de volgende wordt opengetrokken :D

Deze maal de MRC variant op schaal 1/35ste. het betreft de NTS (Night Targeting System) update van de AH-1W in gebruik bij het Amerikaanse Korps Mariniers. De volledige uitleg over de NTS variant en een stuk uitleg over de verschillende onderdelen vind je hier :http://www.modelbouwen.be/voorberei...t/1478-1-35-ah-1w-nts-upgrade-supercobra.html

Het Model

1_Doos.jpg

Deze Cobra is eigenlijk een lichtelijke aanpassing van de bestaande Supercobra van MRC. Naast een aantal externe aanpassingen aan de romp van de Cobra (Waaronder de 'plume detectors', NVG (Night Vision Goggles) compliant formatiestrips en de aanpassingen aan de neus) krijg je er een reeks zeer mooie decals bij

1_Decals.jpg

De kwaliteit van het gietwerk is zeer goed : fijne details, vrij correct geplaatste paneellijnen en praktisch geen flash.

De correctheid van de kit laat te wensen omwille van een aantal vrij zichtbare punten. Doorheen het verslag van deze opbouw zal ik de verschillende fouten aantonen en al dan niet een oplossing van het probleem :|

De noodzakelijke (?) updatesets

Voor deze dame hebben we eens gek gedaan.

Een 4tal updatesets van Eduard, zijnde de updateset voor de TOWmissiles (2 maal), Cockpit update en Externe updateset.

1_Eduard_Updatesets.jpg

En een Resin updateset van de Cobra Compagnie cute dei gaat gebruikt worden om een aantal stukken te verbeteren :

'Kuip' : 1_Resinvskit.jpg

'Backplate' : 1_Cockpit2.jpg

'Consoles' : 1_Cockpit.jpg

Zoals je kan zien op de onderste foto is er een groot verschil tussen de console van de gunner (onderste) uit de MRC kit en de Updateset. Dit is te wijten doordat MRC de aanpassingen van deze console niet heeft doorgevoerd op deze kit >(. De piloten console is dan weer volledig juist. Helaas zal ik de Resin kit neit gebruiken, doordat de Eduard updateset mooie wijzerplaten heeft en deze bijna onmogelijk op de resinkit te zetten zijn.


Voila, dit was het voor de start. Ik zal straks nog wat foto's zetten van de eerste stapjes.

groeten,

G
 
Dit wordt weer de moeite om te volgen met al die extra stukken.
Maar waarom 2x de set voor de tow?
Ik dacht dat je met één setje genoeg had om de twee kanten te doen.
En die set van eduard voor de pit is deze voor de NTS update?
In iedergeval veel plezier er mee en ga ik goed volgen

Markske(die de volgende beurs naar deze kit opzoek gaat:k )
 
:|:|

Je maakt mij nu wel heel nieuwsgierig met al dit mooie extra materiaal.
 
Hey hey, tussen mijn bouwaktiviteiten door ne keer rap reageren.
Dit wordt "schitterend" en het verslag zal ook weer om van te smullen zijn...

Maar, maar, ... ne keer een opmerkingske n.a.v. ondermeer volgend

De noodzakelijke (?) updatesets

Voor deze dame hebben we eens gek gedaan.

Als je schrijft over heli's doe jij da altijd in de vrouwelijke vorm wacko

Over een heli zeg je toch NOOIT: "ZE" vliegt of staat daar... (nog nooit gehoord op een (rc) vliegveld).
Als we het in de vliegerij over heli's hebben zeggen wij altijd "HIJ".

Heligroeten en bouw "HEM" mooi hé... ;P

Nick
 
Hey jongens,

@ Nick, ja jong...al mijn modellekes die ik maak zijn vrouwelijk : vliegtuigen, mecha's en heli's...zal wellicht een afwijking zijn :D

@ Markske : De updatesets van Eduard voor de cockpit en het exterieur zijn eigenlijk bedoeld voor een 'standaard' Whiskey (dus zonder NTS). Ik ga enkel die stukken gebruiken die ik kan en de rest is helaas verloren. Ik heb twee wapensetjes aangekocht omdat ik naast deze NTS nog twee Cobra's heb liggen op deze schaal wacko

@ Rik : de eerste stappen zijn gezet.

>< Ik heb het idee opgenomen om de Cobraset te combineren met de Eduardset :| Een keuze die de cockpit (hopelijk) een zeer hoog detail gaat geven, maar wel een paar kopbrekers meegeeft:k

De reden hiervoor is vrij simpel. Eduardset is zeer hoogstaand en fijner gedetailleerd dan de Cobraset. De Cobraset heeft dan weer als voordeel dat de zijconsoles accurater zijn en de jujiste gunnersconsole erbijzit. Probleem is natuurlijk dat de Eduardset bedoeld is voor de stukken van MRC en niet voor een resinupdateset...is dus lachen.

Eerste stap waren de vloerpanelen van de Eduardset op de Resinkuip vastzetten. Bleek niet zo evident omdat de hoek van de bodemplaat anders is dan van MRC. Resultaat is dus wat 'zaagwerk' om de hoeken van de resinkuip uit te zagen en zodoende de metaaldelen van de Eduardset ongehinderd aan te laten sluiten.

Voorbereiding :

1_Bijwerken_resin.jpg

En het resultaat :

1_Bijwerken_resin2.jpg

De vloerplaat van de piloot was iets eenvoudiger en ziet er zo uit :

1_Bijwerken_resin3.jpg

Om jullie een idee te geven van het niveau van detaillering, hierbij de voetpedalen via de Eduard Set :

1_Pedalen.jpg

En ja, op de linkse staat "BELL" en de rechtse "COBRA" leuk detail van Eduard :k

Om heel eerlijk te zijn heb ik wat gefoefeld met deze pedalen. Eduard voorziet in een volledige vervanging van de plastiekdelen, maar omdat de breedte vand e Cobraupdate smaller is dan de MRC kit moest ik deze plastiekvoet gebruiken. Hij wordt namelijk nog in twee geknipt.

Voila, de eerste aarzelende stap^jes zijn gezet.

groeten,

G.
 
Heligroeten en bouw "HEM" mooi hé...

:D:D:D:D


Ja, ja, schepen zijn wel een zij. Als een goede vrouw nat van onderen he. :|

Maar genoeg gedold. Ben zeer onder de indruk van het detail. Maar hoe blijf je dit allemaal zien straks?
 
Het zal inderdaad een puzel werk worden als je de PE samen met de resin gaat gebruiken.
Ik hoop dat alles mooi in orde komt(twijffel er niet aan)
Maar de start is er al en die pedalen jammer dat je er weinig van gaat zien.

Mark(ske)
 
Maar de start is er al en die pedalen jammer dat je er weinig van gaat zien.

Dit is idd het jammere van vele updatesetjes. Maar aan de andere kant, het kan alleen al de bouwer zijn creativiteit ten goede komen en hem een goed gevoel geven dat hij er iets moois heeft van gemaakt. Hij weet tenslotte dat die dingen er wel zijn.
 
Veel van deze sets zijn inderdaad niet meer te zen eenmaal dat de 'pit samen zit. De reden waarom ik al deze updatesets koos is omdat de Cobra een 'green house' als canopy heeft. Eenmaal het ding volledig samen zit heb je nog veel 'inkijk' in de 'pit, wardoor een groot deel van de details nog zichtbaar zullen zijn.

Van deze vloerplaten bijv. zul je nog veel zien. Van de pedalen jammer genoeg niks meerO-oO Maar zoals Dominiek aanhaalt, ik weet dat ze er zijn en het is fun om te doen.

Groeten,

G.
 
Hey jongens,

gisteren en vandaag aan de verf geweest met de pit. Het jammere van deze Supercobra is dat zijn pit volledig zwart dient gemaakt te worden...

Nuja, we hebben er toch hier en daar een paar kleurtjes ingestoken. Wat dadelijk opvalt is het niveau van detail die Eduard in zijn sets steekt, getuige deze console van de piloot.

1_Pilot_console.jpg Niet goed te zien op deze foto, maar de eigenlijke 'klokken' waar de wijzerplaten ed in zitten zijn met glanzend zwart edaan en de backplate met mat zwart, waardoor je dus al een verschil krijgt in consistentie. Daarna een witte wash om de verschillende schakelaars te poppen en deze console is bijna klaar B:

De volledige kuip is ook reeds in het zwart gestoken, wit/grijze wash erover, wat verwering, details aanstippen en wat drybrushen geeft dit voorlopige resultaat

1_backplate.jpg

En even een overzichtje van deze WIP :

1_WIP.jpg

Ondertussen ook gestart met het bijbouwen van de resine armorplates van de Coibra updateset. Deze armorpanels mogen er pas ingezet worden als de 'pit dicht wordt gemaakt, maar de Eduard updates dienen gezet te worden voor de 'pit dichtgaat :s

Eduard geeft ook updates mee voor deze armorplates, maar deze zijn niet correct tov de echte dame. Daar zorgt de Cobra updateset dan wel voor, maar Eduard geeft dan weer wat 'voeding' voor de anders lege flank van de kit.

Concreet wou ik ze dus beide gebruiken. Hoe los je dit op ? Simpel, 'pitje er inzetten, aftekenen en goed mikken :D

1_armorplate___rotorbrake.jpg

De uitstekende hendel is de rotorbrake. Hiermee kunnen ze de schroef afremmen zoals een handrem van de wagen.

En hier zie je het verschil langs buiten. De Cobra update zorgt voor de afschermende rand en een bepaalde afstand tussen de romp van de Cobra en de Armorplate :

1_Armorplate_voor_en_na.jpg

Traag maar gestaag gaat deze vooruit.

Tot de volgende
 
Ik vindt de pit er al goed uitzien zo.
En inderdaad is dat een oplossing aftekenen en goed mikken:k
De piloot zijn console vindt ik er inderdaad zeer goed uitzien de achter zijde ook.
Dat is het moeilijke aan een volledige zwarte pit om daar wat leven in tekrijgen.(ga ik ook ondervinden bij men apache)

Zitten er figuren bij in deze kit?

Mark(ske)
 
Pit is nog wat bijgewerkt met olieverf om wat 'leven' in de consoles te krijgen. Acetaatplaat is aangebracht voor de wijzertjes en ligt te drogen. Straks foto'kes :k

De kit komt zonder piloten bij, maar ik heb er nog ergens in een dossje liggen die er wellicht bijkomen.
 
Ik ben benieuwt! het ziet er tot nu toe al heel goed uit!
 
Langzaam maar zeker gaat de pit verder. Nadat de backplate vnl werd bewerkt met olieverf ziet deze er zo uit :

2_backplate.jpg

Acetaatplaat vastgemaakt op pilotenconsole :

1_Console.jpg

En daarna verder gebouwd aan de 'middenbeuk' van de pit. Deze is voorzien van de HUD (eigenlijke panels en houder moeten er nog op komen), het AIM-9 paneel (De linkse doos als je in de pilotenstoel zit), de APR-39 display (naast de HUD rechts en geeft de richting aan vanwaar een raket wordt afgevuurd) en het ALE-39 paneel (uiterst rechts voor de piloot die de flarebuckets aanstuurt op de stubwings).

1_Incl_middenconsole_1.jpg

1_Incl_middenconsole_2.jpg

1_Incl_middenconsole_3.jpg

Deze komen allemaal uit de Eduard set en zijn origamistukjes, veel plooien en een beetje lijm ;P. Extra voorzien van bekabeling die achter de gunnerstoel komt weg te zitten. Na de weathering komt er nog een brandblusser op en dan is de pit klaar om ingebouwd te worden cute
 
Ziet er veel belovend uit en die extra bekabeling zorgt er voor dat het niet zo kaal is.

Mark
 
En gestaag gaat eht verder. De Cobra Compagnie heeft in zijn updateset nieuwe armorplates voorzien voor piloot en gunner. Deze zijn (zoals de echte) voorzien van een 'airco' aansluiting. Het enige wat neit voor handen is op deze plates zijn de 'kaartlichtjes'. Deze worden dan maar gefabriceerd van een verrekijker op 1/35ste en wat koperdraad :

1_zaklampjes.jpg

Waarna ze worden ingebouwd :

1_zaklampjesop_de_plaats.jpg

Ondertussen is ook de nodige PE aangebracht op de romphelften, vnl bestaande uit rossters en extra detaillering.

1_PE1_luchtrooster.jpg

1_PE2_overzicht.jpg

Een van de zaken die ik aan het zoeken was was de aanwijzingen van de Eduard set. Volgens de instructies plak je de extra PE gewoon boven op kit ipv deze 'in' de plastiek te verwerken. Wat blijkt, een echte Cobra is een verschrikkelijk oneffen beest, waarbij de meeste platen bovenop het frame worden geschroefd :|

Daarna werd de volledige binnenkant voorzien van de nodige verfjasjes waar van toepassing

1_laatse_beeld_op_de_binnenkant.jpg

En werden de romphelften en de cockpit samengelijmd.

Ondertussen heb ik ook de beslissing genomen om het LWS aan te brengen op de doghouse :
1_doghous_met_LWS.jpg

wat niet meteen de meest perfect fit was. Deels te wijten aan het schuin zagen :s

1_doghous_met_LWSfitissue.jpg

Om eerlijk te zijn, de andere kant was beter.

Snel nog wat foto's opladen en dan zet ik het vervolg.
 
De CobraCompagnie heeft ook een correcter koelelement voorzien voor de Supercobra. Hoewel de vorm correcter is qua omvang dan die van de kit, was de kwaliteit zeer bedroevend.

1_oilcoolerCoCO.jpg

Schijnbaar is de 'mad riveter' van Trumpeter op bezoek geweest bij hen :k

Nu, een rondslingerend vel aan PEgaas brengt hier de oplossing (was een WIP):

1_oilcoolerCoCOaangepast.jpg

Om dan uiteindelijk dit te bekomen tov het originele stuk :

1_oilcoolerCoCOaangepastenmet_origineel


Dat was ie voor vandaag, tot de volgende
 
Mooie details toegevoegd.
En inderdaad de meeste helis staan vol met bulten deze moeten niet zo gestroomlijnd zijn als een vliegtuig maar het geeft weer mooi extra detail en waarde aan je toestel.
En dat scheefzagen tja een beetje plamuur en dat probleem is ook weer van de baan.

Mark
 
Een verrekijker op 1:35 en wat koperdraad om de kaartlichtjes te maken? :|

Je moet er maar opkomen. Knap gevonden, Geert! Applaus

Ik heb nu maar pas de foto's van de cockpit gezien.
Man, dat is om je duimen en vingers bij af te likken. Wat een prachtige details!!





Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan