Hoofdsponsor

1/72 Saab Draken [wip]

trikke11

Member
Registered
Lid geworden
28 jul 2018
Berichten
6
Ik heb me onlangs deze aangeschaft:

cAeMPKd.jpg

En ik maak hem compleet onrealistisch naar de ouwe boxart van Airfix. Gewoon omwille van het waanzinnige gifgroen en elektrische blauw. ;)
En de knalgele taxistrepen, uiteraard:

uBThKIH.jpg

Hij staat klaar voor een laagje matte;

QcaOELY.jpg

zKLnAVf.jpg

fsFv6Hu.jpg

Ware het niet voor de rechterkant van de staart. De decals lijnen niet even mooi verticaal met links. :angry: :(

ssGYmcl.jpg

Ik heb reservesetjes liggen, maar ik krijg de aangebrachte decal met niks verwijderd. Met sol, noch set, niet met stevige plakband. :(

LDiZbi8.jpg

En dat ding moet eraf. Het steekt mijn ogen uit. ;)
 
Hmmmm. Niet eenvoudig. Enige optie die rest is schuren met fijn vochtig schuurpapier; opniew spuiten; decals ...
Goeie keuze trouwens om de ‘livery’ van de airfix kit te gebruiken. Ik vind die ook geweldig.
Dirk
 
Dat 'sol' je alleen maar verder in de penarie zou brengen, had je geweten als je beseft wat dat product doet.

Een decal bestaat uit de afbeeldingen zelf, geprint op een 'carrier', dat is het transparantfilm dat je meestal nog wel ziet aan de randen van een decal. Sol lost die carrier op. Dus wat je hebt gedaan toen je sol gebruikte, was de decal alleen maar steviger op het model plaatsen.

Lukt het verwijderen ook niet met een mesje (heel voorzichtig pielen), dan weet ik ook niet anders dan aan te sluiten bij Dirks oplossing.
 
Voor zover ik het begrijp maakt sol de boel zacht, zodat de decal de vorm aanneemt van het model. Ik heb nog nooit carrier zien oplossen. Als sol doet wat er op het flesje staat, zou de decal weer zacht moeten worden, toch ?
Op het flesje set staat expliciet dat je er ook decals mee kan verwijderen. Lukt me tot nader order niet.
 
Ik weet niet wat jouw sol doet, Roy, maar je hoeft je er zeker niet voor te excuseren. ;-)
 
Mijn sol lost die carrier wel degelijk op.
 
Ik dacht dat op het flesje van Microscale Set net stond dat je er de decal mee kan verwijderen, wat ik nog niet geprobeerd heb overigens.
 
Hmmm ... Ik dacht eenmaal dat de SOL was opgedroogd de decal niet meer los kan gemaakt worden .... maar ik vrees er om eerlijk te zijn een beetje voor. Meest eenvoudige is proberen voorzichtig af te schuren met een stukje fijn schuurpapier (wel nat gebruiken). Je kan geluk hebben als je er een degelijke laag glanzende vernis hebt overgezet.

Zoniet, afplakken en herspuiten vrees ik een beetje.

Trouwens, heel mooi spuitwerk. Je zit niet zo ver af van de realiteit hoor ... de orginele Drakens werden geleverd in Alu. Later werd er een twee tonen groen camo opgelegd. De boxart verward de Noorse camo met een Zweeds escadron. En ja, die gele taxistrepen werden echt gebruikt ....

Suc6 er mee, ik volg verder mee
 
Alle moed bijeengeraapt en nog eens een offensief begonnen met set. Er komt net niks los. De sol heeft zijn werk degelijk gedaan. Kwaliteit voor je geld. *grrrr*
Met tandenstoker doorheen panel lines de boel gebroken en weggekrabd. Aanvankelijk niet voorzichtig genoeg. Te haaks op het oppervlak. Ik zal dus wat moeten bijwerken. Als je de tandenstoker haast horizontaal tegen het in set vergeven oppervlak houdt, blijft de schade beperkt.

BBa9Ion.jpg
 
De sol heeft zijn werk degelijk gedaan. Kwaliteit voor je geld. *grrrr*

Ik snap niet dat jij de sol de schuld blijft geven. Zoals ik al schreef, en Steven bevestigde, is sol niet bedoeld voor wat jij beoogde.

Toch nog maar eens gekeken naar mijn flesje sol en daarop staat 'setting solution for decals' en 'softens decals to conform to irregular surfaces for a painted on look'. Ofwel, door sol te gebruiken bevorder je de hechting van de decal. Zoals ik je al probeerde uit te leggen, maar jij gelooft mij niet en dat is prima, werkt de sol door de carrier dunner te maken. Als je meerdere lagen sol aanbrengt, zal uiteindelijk die carrier helemaal oplossen. Zélfs als jij dat nog nooit hebt gezien.

Daarentegen staat op het flesje Micro set te lezen, dat het ook dienst doet als decal remover, zoals ook al aangehaald door Steven. Had je enkel Micro set gebruikt, dan had je nog een kans gehad; maar ik denk dat als zo'n decal eenmaal vast zit en de set uitgehard is, de decal in veel gevallen nauwelijks nog te verwijderen is.

De reden dat ik hier over door blijf zeuren is niet zozeer om mijn gelijk te halen, als wel een alternatief geluid te laten horen wanneer er onjuiste dingen worden gezegd over modelbouwproducten. Er lezen namelijk wellicht ook beginnende bouwers mee en/of bouwers die niet weten hoe met sol / set te werken. Die zouden een verkeerde indruk krijgen van de functionaliteit en de kwaliteit van de producten, wanneer ze enkel jouw bijdrage zouden lezen.

Overigens wel complimenten voor de manier waarop je dit nog hebt weten te redden. Minimum aan schade, dat is best knap.
 
Chill, Roy.
Er staat toch dat de sol zo goed zijn werk heeft gedaan dat ik hem met set niet meer los krijg ?! Da's toch precies wat jij zegt, niet ?
Aan alle beginnende bouwers:

* voor je decals aanbrengt, zet je je model of de delen waar de plakkerds komen in glanzende lak om luchtbelletjes en silvering te voorkomen
* de plek waar je decals komen, bevochtig je eerst met set
* decal erop en uiterst voorzichtig aanwrijven, desnoods slechts met een oorstaafje erover heen rollen
* en pas als je zeker bent dat je decal op zijn plaats zit ( maak niet dezelfde fout als pretentious moi !!!): sol eroverheen om de decal de vorm van de ondergrond te doen aannemen. Afhankelijk van de profieldiepte kan dat ff duren. Gewoon laten weken.
* naar keuze verzegelen met glans- of matlak

Goedgemaakt zo, Roy ? Kan iedereen nu weer op twee oren slapen ? ;-)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan